Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 01:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY musikserver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Fin DIY løsning. 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej KrammeAcoustics

Mange tak! Er nu også godt tilfreds, det fungerer upåklageligt, og lyden er faktisk rigtig god. Missionen om at genbruge mit aflagte udstyr er
ihvertfald opfyldt.

Til top Vis Nordam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nordam

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Nordam skrev:
Hej KrammeAcoustics

Mange tak! Er nu også godt tilfreds, det fungerer upåklageligt, og lyden er faktisk rigtig god. Missionen om at genbruge mit aflagte udstyr er
ihvertfald opfyldt.

Netop en god tanke, mht. genbrug,  ....det at købe nyt kan enhver jo finde ud af.

Endnu engang, thumbs up, for dit projekt.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

schou
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Nordam,
Super lækkert projekt du der har strikket sammen - godt gået!
Jeg kører selv med en Mac Mini og irriterer mig dagligt over dens støjende blæser..
Dit projekt ser passivt kølet ud - kan det passe?
Hvilket format har du for øvrigt dit musik i? - Selv kører jeg med Flac-format og er godt tilfreds med det - men dette kan jo ikke rigtig anvendes sammen med iTunes..

Mvh
Jakob Pedersen

Til top Vis schou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schou

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej Schou

Mange tak for roserne Det fungerer skam også helt fint - det eneste der irriterer mig lidt er, at jeg opdaterede til iphone software 3 på
ipod'en. Det har gjort den meget langsommere til at finde det trådløse netværk efter at den bliver "vækket". Jeg kan selvfølgelig komme om det
ved at sætte den til aldrig at auto-lock'e - men det er jo nok på bekostning af batteri levetid... Måske der kommer en opdatering?

Nej, min mini er ikke passivt kølet - eller jo, lidt på en måde. Den direkte kontakt med kabinettet trækker jo lidt varme fra processoren, men
blæseren er stadig aktiv. Jeg syntes nu aldrig at min mini har larmet specielt!? Efter to dages test (hvor den har spillet musik konstant), bliver
cpu'en ikke mere end 60 grader, og blæseren når ikke over 2000 omdrejninger. Og det er i kabinettet, der kun er ventileret i toppen.

Kan der være noget galt med din mini? Har hørt før, at hvis "indsugningen" (vend minien om, se kanten hele vejen rundt om soklen/bundpladen)
er blokeret, kommer blæseren på arbejde.

Jeg kører et mix af købte mp3/m4a/aac (iTunes) filer i 256kb, tidligere rippede cd'ere i alt mellem 256kb og opefter (mp3 og aac), og så de
indkøbte rippede indenfor de seneste tre-fire år i apple lossless, som jeg syntes er et super fint format (kvalitet kontra størrelse). Som jeg skrev i
indledningen, er jeg ikke super audiofil, så jeg kan godt leve med at købe musik i 256kb - når det nu er så super simpelt at købe rundt om på
nettet.

Om der findes plugins osv til iTunes, så det håndterer Flac, må jeg desværre være svar skyldig

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

@ KrammeAcoustics

Takker igen

schou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hej Nordam,
Hmm.. Det lyder da ikke for godt med den opdatering til iPod'en - i så fald vil jeg bestemt vente med at opdatere min egen.. Lad os håbe at der kommer en opdatering som fixer problemet.

Nordam skrev:

Kan der være noget galt med din mini? Har hørt før, at hvis "indsugningen" (vend minien om, se kanten hele vejen rundt om soklen/bundpladen)
er blokeret, kommer blæseren på arbejde.

Hmm.. Det må jeg lige prøve at kigge på - tak for rådet. Det er nu heller ikke fordi at den larmer vildt meget - jeg er bare ultra følsom overfor computerstøj.. 
Jeg har derfor også overvejet på et tidspunkt at skifte Mini'en ud med en Sonos (som jo for øvrigt har mulighed for rigtig sweet fjernbetjening via iPod'en..) 

Nordam skrev:

Om der findes plugins osv til iTunes, så det håndterer Flac, må jeg desværre være svar skyldig

Det tror jeg desværre ikke at der gør.. Det lader ikke til at Apple har den store interesse i at understøtte Flac. Desværre..

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej Schou

Nu skal jeg ikke kunne sige om det er et generelt problem med iphone software 3.0 - men her hos mig er det...

Jeg deler bestemt din overfølsomhed for computerstøj, det var en af grundene til at i sin tid (vel en tre år siden) købte minien, den skulle være
mit mediacenter (og stå i stuen). Men desværre var der for mange ting rent software, betjenings og codec -mæssigt, der irriterede mig... Den har
sidenhen været brugt til diverse grafiske opsætninger i kunst sammenhæng, og her fik den desværre de omtalte skavanker med dvd-drev og
lydkort. Men nu har den fundet sin endelige plads i livet

Har kun haft lejlighed til at lege med Sonos et par gange, men det virker meget lækkert og gennemført. Du kunne jo også vælge at gemme din
mini langt væk, og trække et balanceret signal fra den. Så er der ihvertfald ikke noget (computer)støj...

Nej - Apple's verden er jo, på godt og ondt, ret lukket...

Held og lykke med din mini, og dine overvejelser!

Mvh

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bare finde mig en brugt iphone/ipod touch, så vl jeg groft kopiere din grund ide :)

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

@ HenrikW

Haha... Det var da den bedste kompliment man kunne få!

Mvh

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

...kan iøvrigt tilføje, at work-loaden på macminien ligger konstant på omkring 2-6% - altså masser af idle / overskud...

Mvh

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Well, sådan skal det jo være en gang i mellem :)

Havde tænkt mig at bruge en lille via epia 600MHz maskine til formålet. Super lavt strømforbrug og den kan godt køre en XP og Itunes, men så heller ikke andet :) Så bare en stor sløv disk i og ind med musikken.

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Denne epia baserede maskine er da vildt cute!

http://www.itechnews.net/2008/03/15/ripserver-nas-that-rip-c ds/

Håber at den har overskud nok til at du får en flydende afvikling af din musik.

Held og lykke med projektet - spændende!

Mvh

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

...må jeg foriøvrigt anbefale tweak-xp? Her kan du sætte alle mulige parametre for xp, optimere, og fjerne alle "overflødige" processer /
arbejdsgange. Kan være det får resource forbruget for xp ned...

Mvh

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Min er godt nok ikke lige så færdig og pænt et produkt hehe... Om ikke andet så skal det da lige teste om den den gider at afvilke lossless uden problemer.

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

HenrikW - så skulle du ha' set mine prøveopstillinger!

Håber din epia vil afvikle lossless uden problemer.... Har du tænkt dig at placere den lokalt ved dit anlæg, eller at gemme den væk?

schou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej Nordam,

Nordam skrev:

Nu skal jeg ikke kunne sige om det er et generelt problem med iphone software 3.0 - men her hos mig er det...

Det er skam nok til at jeg er tilbageholdende med at opdatere..

Nordam skrev:

Jeg deler bestemt din overfølsomhed for computerstøj, det var en af grundene til at i sin tid (vel en tre år siden) købte minien, den skulle være
mit mediacenter (og stå i stuen). Men desværre var der for mange ting rent software, betjenings og codec -mæssigt, der irriterede mig...

Det var lige præcis også min grund til at anskaffe Mini'en som erstatning for min daværende HTPC-løsning som (på trods af mange, og dyre, anstrengelser) larmede som en Nilfisk på overarbejde når temperaturen i rummet steg, eller opgaverne blev for tunge..
Mini'en har siden kørt udemærket med XP og Meedio som frontend.

Nordam skrev:

Du kunne jo også vælge at gemme din
mini langt væk, og trække et balanceret signal fra den. Så er der ihvertfald ikke noget (computer)støj...

Det har jeg faktisk også overvejet - den er forbundet optisk med min forstærker, så det er jo i virkeligheden et ganske tyndt kabel der skal trækkes.. Problemet er dog at den ikke kan vækkes fra standby med det trådløse tastatur (Bluetooth)

Nordam skrev:

Nej - Apple's verden er jo, på godt og ondt, ret lukket...
Held og lykke med din mini, og dine overvejelser!

Det er så sandt som det er sagt.. - og mange tak!

Mvh
Jakob

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej Schou

Bruger du både iphone / ipod touch sammen med din mini - og et bluetooth keybord?

Hvis din mini er forbundet til netværk via ethernet kabel, kan du vække den via WOL (wake on lan). Her kan jeg anbefale at prøve iphone app'en
iWol - se dette link (har dog kun prøvet på OSX, men det skulle være ligeglad med styresystemer:

http://www.sk4.co.uk/index.php?option=com_content&task=view& id=15&Itemid=8

Denne app gør ikke meget andet end at sende en "magic packet" til den specifiderede host, hvilket får den til at vågne.

Der er også lidt at læse her om iWol og xp / netværk / WOL.

Mvh

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Sorry - glemte linket!

http://www.dslreports.com/forum/r21826988-XP-Help-with-Wake- on-LAN

schou
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Hej Nordam,

Nordam skrev:

Bruger du både iphone / ipod touch sammen med din mini - og et bluetooth keybord?

Nej - p.t. bruger jeg faktisk kun Apple's lille Bluetooth keyboard sammen med Mini'en. Jeg har længe ledt efter en ny frontend som understøtter iPod'en som fjernbetjening og som jeg synes om. Indtil videre er jeg kun faldet over Mac-løsninger såsom iTunes og Plex samt SongBird som jo kører under både Mac OS og Windows. Ingen af disse frontends har dog rigtig tiltalt mig (Meedio har en rigtig lækker brugergrænseflade, er yderst fleksibelt og kan afspille Flac - alt sammen ufravigelige krav..).

Nordam skrev:

Hvis din mini er forbundet til netværk via ethernet kabel, kan du vække den via WOL (wake on lan). Her kan jeg anbefale at prøve iphone app'en
iWol - se dette link (har dog kun prøvet på OSX, men det skulle være ligeglad med styresystemer:

http://www.sk4.co.uk/index.php?option=com_content&task=v iew& id=15&Itemid=8

Denne app gør ikke meget andet end at sende en "magic packet" til den specifiderede host, hvilket får den til at vågne.

Udemærket idé - jeg har før kørt med WOL til en gammel headless server - problemet er blot at jeg jo gerne vil kunne vække Mini'en fra tastaturet, og ikke fra en anden computer. Desuden er Mini'en kun forbundet til trådløst netværk..

Engang imellem kunne jeg godt være fristet af at snitte en ny HTPC sammen i et HFX Micro kabinet og derved gøre den fuldstændig lydløs - problemet er bare at det nok bliver en ret bekostelig løsning (ekstern power-brick, heat pipes, riser card(s), etc. etc.).. 

Mvh
Jakob

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum