Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Høj lyd lyder halvdårligt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de mange svar. Signal kilden er et mediecenter med optisk kabel og CD'er så der burde det ikke ligge. Receiveren har ikke preout som nogle også har sagt så eneste mulighed er at skifte som jeg ser det, da jeg ikke er en DIY type.
Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at rum osse har en slags klippegrænse - de kan kun bære et vist lydtryk. Det gælder især mindre rum, hvortil 11 m2 må henregnes. Det oplevede jeg allerede som ung, hvor en flytning af mit anlæg fra mit værelse ind i stuen indebar, at man kunne skrue betydeligt højere op.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Min erfaring er, at rum osse har en slags klippegrænse - de kan kun bære et vist lydtryk. Det gælder især mindre rum, hvortil 11 m2 må henregnes. Det oplevede jeg allerede som ung, hvor en flytning af mit anlæg fra mit værelse ind i stuen indebar, at man kunne skrue betydeligt højere op.

Et lydtryk er et lydtryk... Det er uanset om vi snakker 11m^2 eller 40m^2. Der skal bare meget mere til at opnå samme lydtryk i et 40m^2 rum end 11m^2. Akustikken kan dog være svær i et mindre rum sammenlignet med et større.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Citat: "Akustikken kan dog være svær i et mindre rum sammenlignet med et større."

Jamen, det er lige præcis pointen. Bl.a. vil reflektioner i mellem- og højtonen blive generende meget tidligere (m.h.t. lydtryk) i mindre rum. Min oplevelse er (var) helt entydig - selvom det lille rum var ret veldæmpet, gav det større rum mulighed for kraftigere lyd, alt andet lige.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Citat: "Akustikken kan dog være svær i et mindre rum sammenlignet med et større."

Jamen, det er lige præcis pointen. Bl.a. vil reflektioner i mellem- og højtonen blive generende meget tidligere (m.h.t. lydtryk) i mindre rum. Min oplevelse er (var) helt entydig - selvom det lille rum var ret veldæmpet, gav det større rum mulighed for kraftigere lyd, alt andet lige.

Hejsa!

Tror jeg har en lille teori i baghovedet der siger: stort rum= meget luft, der kan fyldes med lyd. Men lyden er ikke højere. Et eller andet sted kunne man måske forestille sig, ud fra teorien om 2 identiske lydkilder lige ved siden af hinanden med samme signal giver et gain på 3db, frem for 1 lydkilde. Så er spørgsmålet, jo mere luft der kan medtages til lyd kan det medregnes som en form for gain...? På den anden side, så kan et stort rum kun være mere dæmpene, hvis man måler ved en meters afstand af højttaleren, kontra et lille rum, da lyden får lov til at forplante sig ud.

Men det er helt rigtigt, mere rum føles af mere, men det er det ikke! -Men derfor elsker vi stadig store rum!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes