| Forfatter |
|
Børge fra Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 05 Juli 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er i gang med en ombygning af huset, og min svigerfar foreslog, at vi lavede nogle 'rigtige' højtalere på loftet som er kæmpestore, men hvor kun selve tragtåbningen er i væggen.
Jeg har ingen erfaring med hornhøjttalere, jeg har aldrig lyttet til sådanne, men blev alligevel nysgerrig og har ledt på nettet efter erfaringer, og det er åbenbart noget der deler vandene: enten er man for eller imod hornhøjttalere...
Er der nogen der har erfaring med sådanne indbygningshornhøjttalere? Jeg har et helt loft til rådighed, og kan godt ofre hele enden af huset på loftet til projektet. Jeg har forstået, at der pga fysikens love er en optimal størrelse (det er noget med bølgelængder), men har nogen lavet sådanne? Og hvad med diskant og mellemtone? Eller skal man bruge en Lowther full range og så klarer den det hele?
Jeg skal lige sige, at min svigerfar har prøvet at bygge store højttalere før, men jeg vil bare lige vide om der er sket noget nyt på området de sidste 30 år, som jeg kan bidrage med .
Det er jo en helt enestående mulighed, når vi nu alligevel laver det hele om med ny tagkosntruktion og lofter mv.
Jeg har set lidt på forskellige sider, bl. a BD-design, hvor han bygger nogen rimelig store bashorn, men jeg ser ikke om han derudover han mellemtone og diskant placeret et andet sted, og bare deler signalet med delefilter.
Jeg ville være taknemmelig for jeres erfaringer, og evt. nogle råd fra 'pro' lejren angående hornhøjttalere, gerne med links til DIY.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indbygningshorn af denne type tager sig normalt kun af bassen, højst op til 200 Hz - normalt lavere. Resten af toneområdet klares af andre højtalere/enheder.
I princippet bestemmes et horns nedre grænsefrekvens (hvor dybt ned det går), af tre faktorer: længden, udgangsarealet, og rumvinklen (sidstnævnte handler om, hvorvidt hornet spiller ud i total fri luft, eller der er flader, der 'spejler' udstrålingen, gulve, vægge, lofter). Som du selv nævner, er længden vital - et 50 Hz horn skal være o. to meter, 20 Hz fem meter. Udgangs- eller mundingsarealet er ligeså vigtigt, det vokser voldsomt når man vil ned i frekvens. Begrænsende flader tjener til at begrænse de nævnte krav, især arealet på mundingen. Men - et bashorn der går dybt = STORT! Til gengæld slår horn alt andet, når det gælder dynamik & lydtryk, med en pæn margen.
Jeg vil helst anbefale jer at gå igang - men det kan jeg ikke uden videre. Problemet er, at der i sagens natur ikke findes standardløsninger til projektet. Så, I skal have mere end blot gå-på-mod for at lave det her med succes - det ville være synd at spilde en masse arbejde på noget, der ikke lød ordentligt.
|
| Til top |
|
| |
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Børge, det er tanker som vi alle gamle hi-fi nørder har gået og drømt om.
Jeg har tidligere fulgt med i et rigtigt stort og veludført projekt, hvor han byggede hornet i krybekælderen. Men det blev aldrig godt. Og han endte med at lukke hornet og putte en masse basenheder i der hvor horntragten udmundede i stedet.
Det problem han og som du også vil komme ud for, er at længden på hornet bliver et problem. Lyden fra hornet vil komme meget senere end resten af toneområdet.
Et horn er en kompliceret sag at have med at gøre. Jeg havde nok hellere valgt, at lave et par båndpassystemmer på loftet og så ellers lade porten udmunde ned i din stue. Og hvis du har brug for stor lyd, kan du vælge at lave det med 15” og hvis det heller ikke er nok, så kan du lave 4 kasser eller endnu flere……
Hilsen meil
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Børge er det ikke et lytterum på loftet (evt. med indbyggede horn) du er ved at lave?
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj,
Som mollecon også skriver er det de allerlaveste frekvenser, måske endda noget under 200Hz du vil skulle koncentrere dig om på sådan et monster. Nede i stuen kan du så have nogle frontladede (15" naturligvis) kasser stående til at tage over op til nogle hundrede Hz. Derefter køb nogle færdige radial horn for resten af vejen op til diskant hornet .
Lyder let, men det er det på ingen måde!! Det vil være en ubetinget fordel, hvis du køre de laveste frekevenser igennem en slags digital speaker management system (delefrekvenser, hældning, resonans jagt etc...) og evt. lade mellemtone og diskant gå udenom via passiv deling. Det kræver naturligvis nogle forstærkere men det er bare at skovle nogle brugte PA forstærkere op. Til mellemtone/diskant bruger du så den forstærker du har idag.
Jo færre bukninger af hornet du har, jo færre mistilpasninger vil du have => linearitet!
Hvis du nu er ved at gå i komma, så forhandel evt. med konen om at du får den ene side af stuen og ca. 1.5m ud. Så kan du have plads til at få "færdig" bygget front horn ind med en stor lavfrekvens kasse til hjælp for bunden. Det er den metode jeg har benyttet og det med stor succes (se evt. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67900&P N=4)
Men det er ikke uden sværdslag, der skal masser "biksen" rundt før du er i mål. Prøv evt. om du kan komme ud at lytte ved nogle der har udstyr i den retning, du gider nok ikke tage til jylland men ellers velkommen.
Pøj-pøj 
Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for jeres bidrag. Jeg er klar over, at opgaven er ret stor, måske for stor, og det er let at se på Troels Gravesens DIY side, at en ordentlig højttaler er kompliceret at bygge, og en kæmpe hornhøjttaler er meget mere kompliceret, bl.a på baggrund af, at det er 'grundforskning' og ikke bare efter en opskrift og tilskårede mdf plader...
Det der med, at baslyden kommer langt efter resten må jo være en naturlovsmæssig forudsætning, hvis magneterne ikke er placeret i samme afstand fra lyttepositionen. Hvad har man gjort før? Det er jo klart (nu hvor jeg tænker over det) at lyden bliver skabt i magneten og at baslyden skal rejse igennem 5 m. tragt før den komme samme sted hen som diskant/mellemtone, må nødvendigvis betyde en forsinkelse. Siger man bare, at det er rumklang eller noget man må leve med for at få den gode baslyd? Er forsinkelsen på baslyden lige så ødelæggende som forsinkelse på 1-3 kHz området for høre oplevelsen?
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at læse lidt her: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233&w hichpage=1Bo Hansson har to stk 6 meter lange horn opbygget i kælderen med en enkelt foldning. De munder så ud bag sofaen i lyttepositionen. Der er så også cirka 6 meter hen til hovedhøjttalerne i den anden ende af stuen, så lyden er ikke forsinket. Der deles vist omkring 100 - 125 hz.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@mellemhjulet: Det løser problemet med afstanden til magneterne, og hvis bassen er svær at retningsbestemme (hvilket jeg forudsætter...), så burde det være en farbar vej at lægge bashornet på loftet på tværs af loftet så resten af højttalerens og hornets magneter er i samme afstand fra lyttepositionen.
Fint, så skal jeg bare regne ud hvordan det skal se ud og hvor dybt det skal kunne gengive bas. Er 39Hz ikke nok, jeg mener det er ca. grænsen for det menneskelige øre? SÅ kan jeg lege med placeringen, som Mollecon sagde, og reducere mundingens areal til 1/2 - 1/8 del alt efter hvor tæt på hjørnet jeg kommer.
Kan det betale sig at lave diskant og mellemtoneenheder i horn, hvis jeg nu forsøger mig med bashorn? Jeg tænker bl.a. om forstærkeren bliver forvirret over at skulle levere 3 watt og 15 ohm til bassen og 125 Watt og 6 ohm til de andre enheder, hvis de er alm. enheder fra ScanSpeak el. lign.?
Eller en separat forstærker til bassen som tilsluttes pre-out på receiveren, men den samme forstærker skal trække både mellemtone, diskant og bas på samme kanal, eller hvordan gribes det an?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Brian,
Nej, det er et lytterum i stuen, men jeg ville inddrage loftet til opbevaring af basenhederne hvis det kunne spare plads i stuen.
@ Flemming,
Jeg havde fulgt din tråd, angående bygning af horn i hjørnet, og det syntes jeg var en fantastisk idé, men WAF'en er lav, for lav for min W...så den
blev dømt ude...
Mht til det du siger angående forstærkning, må jeg se nærmere på, men det burde være til at finde ud af. Hvad med rørforstærkere, passer de ikke
fortrinligt sammen med hornhøjtalere? På et eller andet tidspunkt skal jeg jo bruge det anlæg til film, og det virker lidt periodeforskudt at have en
rør/horn kombination og så THX HD-MA lyd til blu-ray og plasma, men for fanden det kunne være fedt at se Jurassic Park og den der T-rex tramper
lige efter at geden var forsvundet. Det må give max ryk i stuen ved et sådant set up.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fase- og tidsforskydninger i basområdet er mindre hørbare end i andre dele af toneområdet - men, når man når op på meterlange afstandsforskelle bør man nok alligevel begynde at tage de faktorer i betragtning.
Generelt regnes den absolut nedre hørbare grænse for at ligge på 16 Hz. Et horn skal nok ramme mindst 6 meter i længde for at klare dét.
Da hornets facon, både m.h.t. eventuelle foldninger og og arealstigning gennem tragten (eksponentiel, hyberbolsk, konisk m.v.), og enhedens kobling til hornet i hornhalsen (direkte, via kompression el. ladekammer) OG bagkammer alle er faktorer, der har betydning - ville det nok være en idé at starte bygningen med at finde ud af, hvordan man laver en fleksibel testkonstruktion.
PS.: Denne tråd hører vist hjemme i selvbyg-forummet? 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart er jeg nu mere til en IB-løsning. Der findes et forum specielt for IB (Infinite baffel).
http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-infini te-baffle/
Med en manifold kan du f.eks. have 4 stk. 12" eller 15" der udmunder i et hul i loftet. Placeres flere af disse, kan du opnår en følsomhed der nemt hamler op med et horn. 12 eller 16 stk. 15" vil kunne flytte rigtigt meget luft og gå væsentligt længere ned en et horn. Enhederne behøver ikke at være dyre, da de hver især ikke skal bevæge sig så meget. Der findes mange gode enheder beregnet til IB eller åben baffel. Typisk vil de have lav Fs (20-25 Hz) og en Qt omkring de 0,6.

Du kan finde flere eksempler på meget store IB systemer på nettet.
Masser af billeder her: http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-infini te-baffle/6431-finished-ib-projects-photos.html
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Børge
det lyder da spændende. Jeg ville ikke bruge horn til bassen når du spiller indendørs. Fordelen ved horn er at man får mere energi fra højttaleren over i luften ved at koblingen mellem membranen og luften bliver forbedret. Det har man glæde af i fri luft, hvor bassen forsvinder ud i det blå. Ved indendørs lyd har man ikke samme behov, idet selve rummet virker som et trykkammer og giver kobling til højttaleren på den måde. Dybbassen ville formentlig slet ikke blive kraftigere ved at sætte et kæmpehorn til rummet, og du vil få megaproblemer med fase og resonnans. Det svære ved indendørs bas er ikke lydtrykket, men derimod resonnanser og stående bølger. Den optimale løsning til bas i et lukket rum er to eller flere små subwoofere, rigtigt placeret og tilsat et kraftigt skud elektronik. Eller en "line source" bas, der går fra gulv til loft, og derved fjerner den værste kilde til resonnans, svingningen mellem gulv og loft. En i hver side, så bliver det ikke bedre...
God fornøjelse
Svend Dirksen __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Børge.
I 1979 udgaven af High fidelity er der en japaner der har lavet et stort horn a'la dit projekt. Jeg ved ikke om det er tilladt at fra High Fidelity at bringe det her i forummet, om ikke andet kan jeg sende en PB til dig med de skannede 2 sider som det omhandler. Det er vist også forbudt
Eller det kan være du kan finde det eksemplar på biblioteket.
Mvh.
Jens.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
En IB sub med et antal større enheder er nok det bedste alternativ til et horn, selvom en sådan konstruktion ikke er helt så 'spændende' .
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
En IB sub med et antal større enheder er nok det bedste alternativ til et horn, selvom en sådan konstruktion ikke er helt så 'spændende' . |
|
|
Hej !....
Jeg gik selv (for et lille halvt år siden) med tanker om at bygge sådan en IB sub - men på det før omtalte IB fora blev jeg frarådt en sådan ifald jeg havde naboer i umiddelbar nærhed. På dette grundlag blev denne løsning vraget - skal siges at jeg har et særdeles godt forhold til mine naboer (og sådan skulle det helst også fortsætte).
Venligste hilsner __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har naboer, men de bor vel 50-80 meter væk, så det kunne godt gå...
IB: Det er noget helt nyt, men kunne godt fungere. Er der nogen erfaringer med det og hvilke enheder (højttalere, forstærkere mv.) kan I
anbefale?
Jeg synes det er meget fint med al den hjælp man kan få her på forum, og af høj kvalitet.
Infinite baffle! Det lyder også ret fedt, men jeg havde altså aldrig hørt om det før nu. Det har en vist praleværdi for folk som (heller) ikke har
forstand på hifi: Det er en infinite baffle subwoofer!!
@angute: Jeg tror ikke det gør så meget hvis du scanner to sider af et 30 år gammelt blad og sender mig det pr. mail. Hvis du får poblemer, skal
jeg repræsentere dig gratis i retten  Så det er bare til scanneren...
|
| Til top |
|
| |