| Forfatter |
|
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle være et par sider på vej.
Mvh.
Jens
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nu ikke nogen grund til at gå så langt tilbage. Der har været 2 andre artikler med "kælderhorn". Mener det først var i midten af 80'erne, hvor man ser Peter Qvortrup hoppe ned i Hornet.
Selv var jeg i starten af 90'erne på besøg hos en hjertekirurg i den svenske skærgaard. Han have fjernet hele gavlen på huset for at få sine 300 kg beton og sandfyldte 3 vejs horn ind i stuen. Det var dog kun det der skulle dække fra 100 Hz og op! Bunden blev dækket af et 9 meter langt horn (rettere 2) med hver sin 15" JBL driver. Udmundingen var placeret bag sofaen, hvor en rist på ca. 5 x 1 meter sikrede, at man ikke røg ned i hullet. Det hele kørte med aktive filtre og anden elektronik fra Peter Körner.
Lyden var mildt sagt imponerende. På et tidspunkt forlod vi stuen mens musikken spillede - HØJT! I kælderen kom vi så ned til de 2 basser, hvor en edderkop havde sit spind lige bag den ene membran. Kun med øret helt nede ved enheden, kunne man høre den. I stuen over os bragede det løs!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil ikke alene kræve beregninger (jeg kan anbefale AJHorn) men også elektronisk delefilter med tidsforsinkelse? Lav delefrekvens (>100Hz), målegrej af højeste kaliber, at få et sådant monstrom til at spille tåleligt. En løsning med lav WAF= DTQWT kabinet med målene 140 x 35 x 60 cm vil klare 30Hz og 96db/1W i flg Martin Kings beregningsprogram for TQWT kabinetter. Jeg har planlagt at bygge i efteråret med 2 x 12" Eminence til bashornet, JA8008 mellemtone (front) + bånd med waveguide. Troels G.´s "lille" DTQWT spiller fremragende som den er, men der kan hentes 10 Hz mere nedaf med det ekstra lange horn. Man kan også forlænge hornet op på loftet så man får hele frekvensområdet med, men husk nu at et horn ikke undertrykker/dæmper lavere frekvenser end det gengiver, man kan nemt få ukontrollable membranudsving med dopplerforvrængning og backEMF til følge grundet stående bølger. Med mindre du har et enormt (>100m2) og godt dæmpet lytterum fraråder jeg at gå efter noget der går længere ned end 30Hz.

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Relevante enheder til IB-subs skal have rimeligt lave resonansfrekvenser (helst under 30-35 Hz) og relativt høje Qt-værdier (0,5 - 0,8). Det sidste kan der dog kompenseres for via equalising. De skal osse have en vis slaglængde, for at kunne flytte luft - men anvendelsen af flere 12-15" enheder kan gøre denne faktor mindre kritisk, alt efter hvor højt man ønsker at spille.
En af fiduserne ved IB-subs er, at de skulle kunne fungere fint med prisbillige enheder.
|
| Til top |
|
| |
Børge fra Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt disse 15" enheder til en billig penge, vil de være gode nok, eller kan man købe for billigt?
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=43
Så kan man lave en kasse med 4 enheder i, eller måske 2 kasser? Det skal så tilsluttes receiveren på subwoofer udgangen, evt. på pre-out til en
anden forstærker. Er det rigtigt?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Børge fra Olsen skrev:
Jeg fandt disse 15" enheder til en billig penge, vil de være gode nok, eller kan man købe for billigt?
Så kan man lave en kasse med 4 enheder i, eller måske 2 kasser? Det skal så tilsluttes receiveren på subwoofer udgangen, evt. på pre-out til en anden forstærker. Er det rigtigt?
|
|
|
Der mangler data på de enheder. Så det spørgsmål er umuligt at svare på!
Hvis du tilslutter en alm. forstækrer pre out, skal der et aktivt filter mellem over til effekforstærkeren. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er data så på denne?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Hvor er data så på denne? |
|
|
Google er din ven .
RMS/600 watts max * VCdia: 2" * Le: 3.08 mH * Impedance: 8 ohm * Re: 5.2 ohms * Frequency range: 20-500 Hz * Magnet weight: 90 oz. * Fs: 22 Hz * SPL: 88.2 dB 1W/1m * Vas: 8.79 cu. ft. * Qms: 8.92 * Qes: .63 * Qts: .59 * Xmax: 14.3 mm * Dimensions: Overall Diameter: 15-1/8", Cutout Diameter: 13-7/8", Mounting Depth: 7-3/8", Magnet Diameter: 6-1/2".
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu godt 'sælge' den lave resonansfrekvens til fordel for en noget højere følsomhed, når vi nu taler IB-sub enheder. Qt & Xmax ser OK ud.
Tak for hjælpen - men da det ikke var til 'maj sæl', ville jeg ikke lige kaste mig ud i en eftersøgning. 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 12 Juli 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Jeg ville nu godt 'sælge' den lave resonansfrekvens til fordel for en noget højere følsomhed, når vi nu taler IB-sub enheder. Qt & Xmax ser OK ud.

|
|
|
Tja, hvis bare man kunne omgå naturens love. Lav egenresons og forholdvis høj Qt forudsætter et mindre kraftigt magnetsystem og/eller en højere bevægelig masse. Når de parametre er overholdt giver følsomheden sig selv.
Hvis du kigger på typiske højfølsomme PA/Stude enheder så ligger Qt nede omkring 0,2-0,3 ... og det giver ikke meget bas i en IB.
Men man kan sætte 8 stk. af de bilige 15" sammen og få ca. 96 dB i følsomhed! ... og et meget større membranareal og højere total belasninger samt mindre forvrængning. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er så igen noget jeg ikke lige har forstået 
Jeg har hørt (f.eks. Tact/Lyngdorf) med "små" hjørnesubs i lukket kabinet med DRC spille fornuftig bas.
Der vil være et relativt høj effektforbrug i de nedre oktaver for at få det til at spille. Hvorfor er det så der skal mange enheder i IB-subs? - er det bare fordi man kan?
Jeg syntes at have læst om nogle af de IB-subs, hvor ejermanden med "stolthed" nævner at enhederne "næsten" ikke bevæger sig.
Med room gain etc. vil man vel kunne få et "fornuftigt" niveau ved 20 hz i mange bio/lytterum? - selv med 1-2 enheder?
(håber det stadig er relevant for trådstarter?)
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
|
Der er så igen noget jeg ikke lige har forstået 
Jeg har hørt (f.eks. Tact/Lyngdorf) med "små" hjørnesubs i lukket kabinet med DRC spille fornuftig bas.
Der vil være et relativt høj effektforbrug i de nedre oktaver for at få det til at spille. Hvorfor er det så der skal mange enheder i IB-subs? - er det bare fordi man kan?
Jeg syntes at have læst om nogle af de IB-subs, hvor ejermanden med "stolthed" nævner at enhederne "næsten" ikke bevæger sig.
Med room gain etc. vil man vel kunne få et "fornuftigt" niveau ved 20 hz i mange bio/lytterum? - selv med 1-2 enheder?
(håber det stadig er relevant for trådstarter?)
|
|
|
Ved IB subs bevæger membranen sig ganske langt Der skal altså bruges et stort Xmaks for enheden. Til gengæld spiller de MEGET dybt. Det kræver derfor mange enheder et stort rum bag enheden (infinty...) og mange watt at få et fornuftigt lydtryk.
Det var den enkle version 
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Børge fra Olsen skrev:
Så kan man lave en kasse med 4 enheder i, eller måske 2 kasser? Det skal så tilsluttes receiveren på subwoofer udgangen, evt. på pre-out til en anden forstærker. Er det rigtigt?
|
|
|
Du skulle overveje disse: http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=8
|
| Til top |
|
| |
Børge fra Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@fimpe Det er stadig relevant for trådstarter. Jeg har faktisk besluttet mig for en IB løsning, og skal nu til at vælge enheder. Hvad koster de enheder du valgte, og hvor købte du dem?
@Meier: Har du erfaring med de enheder? De ser gode ud, og nogen amerikanske sider oplyser en pris på $400 for et sæt på 4 stk. Det er ikke så galt, men har endnu ikke fundet en europæisk forhandler. Kender du nogen?
Så er det kassedesign og forstærkerløsning. En terning på 60x60x60 lavet af 22 mm MDF ovenpå loftet med 4 stk. 15" enheder i, har jeg tænkt mig til det første. Kan jeg bare tilslutte det til sub udgangen på min forstærker? Hvis nu jeg har en snild forstærker som kan alt muligt, så kan jeg evt. dele frekvensen digitalt der, f.eks. alt under 80 Hz skal til den kanal og resten til de andre højttalere?
Tusind tak for hjælpen indtil videre.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Børge fra Olsen Jeg har udsat mit nye sub projekt til efteråret, så jeg har ikke købt den/dem endnu.
I mit første link til BMM (Holland)kan du vælge prisen i danke kroner (lige godt 1000/stk) + ca. 100,- i fragt. Jeg har lige fået en anden enhed hjem derfra, det funker bare godt.
I det andet llink (USA) kan du læse om en række bruger erfaringer med enheden.
@ Meier Jeg mangler "bare" et program der kan simulere max lydtryk på en given enhed i IB subs. Du har jo ret i at det er Xmaks (+ belastbarhed) der må være afgørende, men der må da være en hel del roomgain når enheden er placeret i væggen?
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Børge fra Olsen.
Jeg kan foreslå, at du kigger lidt på www.hometheatershack.com . Der er utal af løsninger samt målinger af div. sub's mv.
Et hurtigt råd inden du bygge huller i huset mv. - husk nu at måle rummet inden placering af subben. Jeg selv har bygget 2 stk. 300l sub's med en 15" i hver. De står i bioen og spiller nu, men på sigt er det planen de skal bygges ned i gulvet. Men det altså noget nemmere at skærer huller, hvor man ved sub'sne arbejder sammen, og ikke omvendt.
Du kan lige titte lidt på kasserne her: http://www.hometheatershack.com/forums/exodus-audio/19261-te mpest-x-2-300l-br-17hz.html
mvh
Peter
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fysisk set er en boks' opførsel afhængig af tre indbyrdes afhængige faktorer: Volumen, følsomhed og F3 (nedre afskæring defineret som punktet, hvor lydtrykket er 3 dB nede i forhold til referenceniveauet). Der regnes normalt med, at 5% virkningsgrad er det praktisk opnåelige med standard bokse (lukkede el. refleks) - det svarer til ca. 96 dB/W/m.
Fidusen i en IB burde ligge i, at én faktor kan ignoreres: Nemlig boksvolumen, som i princippet er uendeligt. Så bliver følsomhed + F3 de tilbageværende. Med den eller de rette enheder kan en god følsomhed + en lav nedre grænsefrekvens opnås. Oven i købet til en rimelig pris.
Desværre laves der ikke mange enheder, der passer ind i billedet.
At enheder i IB bokse skulle bevæge sig mere end andre ved en given frekvens & lydtryk, er ikke korrekt - der må vist være en forveksling med såkaldte 'open baffle' konstruktioner. Men, en IB er ikke 'open' i den henseende, den svarer langt mere til en ekstremt stor lukket boks.
Børge, du kan blot tilslutte subben til din forstærkers sub-udgang. Men, du skal stadig have en ekstra amp til at trække din sub, med eventuelle ekstra funktioner - EQ'ing, rumtilpasning, o.s.v.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
At enheder i IB bokse skulle bevæge sig mere end andre ved en given frekvens & lydtryk, er ikke korrekt - der må vist være en forveksling med såkaldte 'open baffle' konstruktioner. Men, en IB er ikke 'open' i den henseende, den svarer langt mere til en ekstremt stor lukket boks.
|
|
|
Luften i en kasse virker som en fjeder.
En IB-sub skal (som jeg har forstået definitionen - og jeg kan sku ikke huske præcis hvorfor ) bruge et volumen der er større end 10xVas.
At en IB-sub har et stort udsving skyldes vel mest, at man kan få mere output under Fs? Altså fordi fjedervirkningen fra kassen er mindre. Det er lidt lang tid siden at jeg simulerede på de grundlæggende egenskaber, men jeg har ganske god tiltro til det jeg læser på http://ibsubwoofers.proboards.com/index.cgi? så jeg har ikke behov for at gøre det igen - måske en dag når fanden tager ved mig 
At en dipol har et større udsving er vist en misforståelse Det er kun når man ønsker et brugbart output 
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |