Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: mega hornhøjttalere på loftet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Børge fra Olsen skrev:

@Meier: Har du erfaring med de enheder? De ser gode ud, og nogen amerikanske sider oplyser en pris på $400 for et sæt på 4 stk. Det er ikke så galt, men har endnu ikke fundet en europæisk forhandler. Kender du nogen?

Ikke mere end at jeg har fået pris på at få sendt 4 stik til DK, da der ikke er nogen forhandlere. (når jeg har fået malet huset, efterisoleret lofter og lagt ny terrasse, så bliver næste projekt en IB-sub med disse enheder )

Her er en dansker der bruger dem:

http://www.frappr.com/chrisbee

http://ibsubwoofer.blogspot.com/index.html

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Børge fra Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet et fedt forum vedr. IB byg, det er "the cult of the infinetly baffled" og de har til huse her:

http://ibsubwoofers.proboards.com/index.cgi

Jeg har regnet rumfanget på højttalerkassen (=loftet) og det er ca. 43.000 liter.

I et IB system skal rummet helst være mindst 10 gange større end højtalernes Vas. JEg er er ikke helt sikker på definitionen af Vas, men det er noget med den mængde luft som membranen kan flytte fra membranen er helt inde til helt ude. Vas angives i liter, og der er her jeg bliver lidt usikker, da de to enheder jeg har set på har hhv. 439 liter og 248,9 liter.

Loftet er i hvert fald stort nok, selv ved 4 enheder.

Jeg tror jeg vælger IB 15 fra www.aespeaker.com som koster ca. $125 pr stk. (Det er dem med 439 l Vas). www.parts-express.com har også nogle 15" IB subwoofer enheder, men de har kun 248,9 Vas. De andre specifikationer er også bedre ved den fra AE Speaker (Fs og Qts).

Jeg skal regne på hvor stor kassen skal være, og hvor stort hullet ned i stuen skal være.

Ellers går det da meget godt synes jeg...

Jeg har ingen idé om forstærkning endnu, men det kommer vel...

Til top Vis Børge fra Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Børge fra Olsen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Børge fra Olsen skrev:

Vas angives i liter, og der er her jeg bliver lidt usikker, da de to enheder jeg har set på har hhv. 439 liter og 248,9 liter.

Hvad er det du bliver usikker på her?

Loftet er i hvert fald stort nok, selv ved 4 enheder.

Jeg tror jeg vælger IB 15 fra www.aespeaker.com som koster ca. $125 pr stk.

Jeg mener at du får 4 for 400$, men jeg kan ikke lige finde stedet hvor det står - få en "quote" på alle enheder + shipping, så ved du hvad du skal af med.

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Til formålet er det en fordel med et højt Vas, det udnytter IB-ideen bedst.

Vas, eller ækvivalent volumen, er en slags samledata, der indbefatter tre vigtige egenskaber ved en given basenhed; membranens areal og masse, + ophængets eftergivenhed (el. stivhed). Vas er den mængde luft der skulle til for at give en membran med den pågældende masse og det givne areal sin egenresonans, hvis ophænget var, ja, luft .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes