| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt er Rega's egne pick-upper lavere end andre producenters. Og Rega har ikke indbygget VTA justering - højdejustering af armen. Ud over manuelt med en spacer som nævnt.
Havde der siddet en Rega Bias2 eller Elys2 pick-up i din arm havde du sikkert ikke haft problem med 180g (eller tykkere) skiver. De 14mm en Rega måler er fra toppen af pick-uppen og ned til nålespidsen. En "for høj" pick-up (i forhold til det samlede færdige design) + ekstra tyk vinyl er et problem. Jeg tvivler dog på at problemet bliver løst med en anden Argon TT-1 f.eks...
Jeg er enig i at det er ret skidt (og uhensigtsmæssigt) på den måde som det er nu (hvis altså...). Ikke nogen positiv erfaring for en evt. førstekøber af pladespiller + nye LP'ere (som ofte er 180g.).
Men - som andre har nævnt bør du nok lige forsikre dig om at nåletrykket vitterligt er de 1,75 som anbefalet. Og at du ikke som udgangspunkt faktisk har sat VTF alt for højt. Desværre ser det ikke ud til at Hifi-Klubben har en nåletryksvægt på programmet - ellers kunne de lige have testet det for dig.
|
| Til top |
|
| |
jac65 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læser lidt mellem linierne, at den Argon måske ikke er det mest optimale ;-)....hehe.
Fik lige en idé, man kan jo skrue op og ned for selve "pladetallerkenen" eller hva nu den hedder, vil det måske kunne løse noget i forhold til vægt/balance osv., eller er det at lege lidt for meget med konstruktionen?
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jac65 skrev:
| Læser lidt mellem linierne, at den Argon måske ikke er det mest optimale ;-)....hehe. |
|
|
Jeg mener nu det er Rega der laver den til Argon/Klubben, så den er fremragende 
Krentler har ret, problemet er nok højden på pickuppen, men klubben må jo bare frem i skoene og hjælpe dig, og det vil de sikkert gerne. __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jac65 skrev:
| Fik lige en idé, man kan jo skrue op og ned for selve "pladetallerkenen" eller hva nu den hedder, vil det måske kunne løse noget i forhold til vægt/balance osv. |
|
|
Det tvivler jeg på at man kan?
Men det er altså ikke det store problem at installere sådan en spacer hvis det er dét der skal til.
|
| Til top |
|
| |
jac65 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tusind tak!....jeg tager fat i HIFI-klubben, så får vi se :-)
|
| Til top |
|
| |
Valby11 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedeligt problem ... tyder på at det er et VTA problem
Umiddelbart vil jeg tro at du har et tilsvarende (bare ikke så stort) problem, når du spille alm. LP'er (ikke 180g), idet 180g ikke er så meget tykkere end alm. skiver.
Kender ikke pladespilleren ... men man må kunne fixe et eller andet .... ved armbasen.
Held og lykke med det
__________________ Nyd musikken
|
| Til top |
|
| |
jac65 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
valby11, du har ret...det er også hørbart ved alm. skiver, dog i mindre grad!..
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 10 Juli 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os endelig høre hvad du finder ud af - hvad problemet viser sig at være.
|
| Til top |
|
| |
jac65 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problem løst :-)
Der var sådan set ikke noget galt med pladespilleren men med manualen!....Pladespilleren er monteret med en OM5 og ikke en OM3 som står i manualen!...En halvomgang er lig med 1 g, og ikke kun et 1/2 g som igen står skrevet!...Dette skulle også fremgå af en seddel, men som jeg har ikke har fået med...lidt underligt, at de vedlægger 2 "modstridende" manualer, men hva', nu virker den, that's what counts!..:-)...endnu engang tak for jeres respons...
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Valby11 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 12 Juli 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super ...
En nåletryksvægt kan være en god investering ... 
Med hensyn til VTA så skal man have meget spidse øre, hvis det skal give mening at justere VTA når man spiller 180g skiver. Men ok i teorien bør man korrigere ... eller lave et kompromis ...
__________________ Nyd musikken
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
180 gr. vinyl og ARGON-pladespiller hører i min begrebsverden ikke sammen ??? __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
???
Mange nye LP plader i dag er 180g (som standard).
Dem må man ikke købe hvis man ejer en Argon TT-1 (Rega P1)?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan vel bare pille plademåtten af hvis man skal høre en 180 gram vinyl plade
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
???
Mange nye LP plader i dag er 180g (som standard).
Dem må man ikke købe hvis man ejer en Argon TT-1 (Rega P1)?
|
|
|
Nu er det LANG tid siden, at jeg har købt NYE vinyl-plader. Jeg vil bare mene, at for at få fornuftig glæde af 180g vinyl, er en ARGON pladespiller måske lige lovlig "skrabet."
Personligt ville jeg hellere bruge mine penge på en god CD-spiller og en Cd-samling istedet. Med de priser, som 180g vinyl-plader ofte koster, kan det hurtigt blive dyrt. Men ... smag og behag. __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu koster en god CD-afspiller tit mange gange mere end en ligeså god pladespiller, og differancen kan man så benytte sig til 180 grams vinyl...
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
På en Rega P1 og dermed også en Argon, vil en halv omgang på kontraloddet, drejet ind mod centeret af armen, altid give 1g nåletryk uanset pick up.
VTA justering har sin nytte, hvis armen ståt så skråt, at bagenden eller tilledningerne støder på pladen under afspilning ellers er det spild af tid, at justere VTA.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej
På en Rega P1 og dermed også en Argon, vil en halv omgang på kontraloddet, drejet ind mod centeret af armen, altid give 1g nåletryk uanset pick up.
VTA justering har sin nytte, hvis armen ståt så skråt, at bagenden eller tilledningerne støder på pladen under afspilning ellers er det spild af tid, at justere VTA.
Venligst
Bent |
|
|
Se, det er jo en udmelding der kan glæde alle pladespillerentusiaster. Nu er justeringen af 'geometrien' med ét slag blevet nemmere. Hvor er det skønt at fagfolk kan hjælpe med den slags. Jeg kan i øvrigt anbefale at læse artiklen " Tracking force - The Big Lie" af prof. mech. Skip Groove fra Atlanta. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Jeg kan i øvrigt anbefale at læse artiklen "Tracking force - The Big Lie" af prof. mech. Skip Groove fra Atlanta |
|
|
Kan du i korte træk opridse hans pointe?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
skip groove -- jeg fornemmer en hvis ironi i nilaus indlæg - eller
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |