Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 12:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Problem med 180 gram... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Som nævnt er Rega's egne pick-upper lavere end andre producenters. Og Rega har ikke indbygget VTA justering - højdejustering af armen. Ud over manuelt med en spacer som nævnt.

Havde der siddet en Rega Bias2 eller Elys2 pick-up i din arm havde du sikkert ikke haft problem med 180g (eller tykkere) skiver. De 14mm en Rega måler er fra toppen af pick-uppen og ned til nålespidsen. En "for høj" pick-up (i forhold til det samlede færdige design) + ekstra tyk vinyl er et problem. Jeg tvivler dog på at problemet bliver løst med en anden Argon TT-1 f.eks...

Jeg er enig i at det er ret skidt (og uhensigtsmæssigt) på den måde som det er nu (hvis altså...). Ikke nogen positiv erfaring for en evt. førstekøber af pladespiller + nye LP'ere (som ofte er 180g.).

Men - som andre har nævnt bør du nok lige forsikre dig om at nåletrykket vitterligt er de 1,75 som anbefalet. Og at du ikke som udgangspunkt faktisk har sat VTF alt for højt. Desværre ser det ikke ud til at Hifi-Klubben har en nåletryksvægt på programmet - ellers kunne de lige have testet det for dig.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Læser lidt mellem linierne, at den Argon måske ikke er det mest optimale ;-)....hehe.

Fik lige en idé, man kan jo skrue op og ned for selve "pladetallerkenen" eller hva nu den hedder, vil det måske kunne løse noget i forhold til vægt/balance osv., eller er det at lege lidt for meget med konstruktionen?
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Læser lidt mellem linierne, at den Argon måske ikke er det mest optimale ;-)....hehe.

Jeg mener nu det er Rega der laver den til Argon/Klubben, så den er fremragende

Krentler har ret, problemet er nok højden på pickuppen, men klubben må jo bare frem i skoene og hjælpe dig, og det vil de sikkert gerne.



__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Fik lige en idé, man kan jo skrue op og ned for selve "pladetallerkenen" eller hva nu den hedder, vil det måske kunne løse noget i forhold til vægt/balance osv.


Det tvivler jeg på at man kan?

Men det er altså ikke det store problem at installere sådan en spacer hvis det er dét der skal til.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Ok, tusind tak!....jeg tager fat i HIFI-klubben, så får vi se :-)
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Valby11
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Kedeligt problem ... tyder på at det er et VTA problem

Umiddelbart vil jeg tro at du har et tilsvarende (bare ikke så stort) problem, når du spille alm. LP'er (ikke 180g), idet 180g ikke er så meget tykkere end alm. skiver.

Kender ikke pladespilleren ... men man må kunne fixe et eller andet .... ved armbasen.

Held og lykke med det


__________________
Nyd musikken
Til top Vis Valby11's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Valby11
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

valby11, du har ret...det er også hørbart ved alm. skiver, dog i mindre grad!..
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Lad os endelig høre hvad du finder ud af - hvad problemet viser sig at være.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Problem løst :-)

Der var sådan set ikke noget galt med pladespilleren men med manualen!....Pladespilleren er monteret med en OM5 og ikke en OM3 som står i manualen!...En halvomgang er lig med 1 g, og ikke kun et 1/2 g som igen står skrevet!...Dette skulle også fremgå af en seddel, men som jeg har ikke har fået med...lidt underligt, at de vedlægger 2 "modstridende" manualer, men hva', nu virker den, that's what counts!..:-)...endnu engang tak for jeres respons...
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det samme står i P1 manualen. Half turn = 1g.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Valby11
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Super ...

En nåletryksvægt kan være en god investering ...

Med hensyn til VTA så skal man have meget spidse øre, hvis det skal give mening at justere VTA når man spiller 180g skiver. Men ok i teorien bør man korrigere ... eller lave et kompromis ... 

 



__________________
Nyd musikken
Til top Vis Valby11's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Valby11
 
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 26 September 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

180 gr. vinyl og ARGON-pladespiller hører i min begrebsverden ikke sammen ???



__________________
DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 26 September 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

???

Mange nye LP plader i dag er 180g (som standard).

Dem må man ikke købe hvis man ejer en Argon TT-1 (Rega P1)?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 26 September 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

man kan vel bare pille plademåtten af hvis man skal høre en 180 gram vinyl plade

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 26 September 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
???

Mange nye LP plader i dag er 180g (som standard).

Dem må man ikke købe hvis man ejer en Argon TT-1 (Rega P1)?

Nu er det LANG tid siden, at jeg har købt NYE vinyl-plader. Jeg vil bare mene, at for at få fornuftig glæde af 180g vinyl, er en ARGON pladespiller måske lige lovlig "skrabet." 

Personligt ville jeg hellere bruge mine penge på en god CD-spiller og en Cd-samling istedet. Med de priser, som 180g vinyl-plader ofte koster, kan det hurtigt blive dyrt. Men ... smag og behag.



__________________
DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 27 September 2009 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

nu koster en god CD-afspiller tit mange gange mere end en ligeså god pladespiller, og differancen kan man så benytte sig til 180 grams vinyl...



__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 683
Sendt: 27 September 2009 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

Hej

På en Rega P1 og dermed også en Argon, vil en halv omgang på kontraloddet, drejet ind mod centeret af armen, altid give 1g nåletryk uanset pick up.

VTA justering har sin nytte, hvis armen ståt så skråt, at bagenden eller tilledningerne støder på pladen under afspilning ellers er det spild af tid, at justere VTA.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 27 September 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej

På en Rega P1 og dermed også en Argon, vil en halv omgang på kontraloddet, drejet ind mod centeret af armen, altid give 1g nåletryk uanset pick up.

VTA justering har sin nytte, hvis armen ståt så skråt, at bagenden eller tilledningerne støder på pladen under afspilning ellers er det spild af tid, at justere VTA.

Venligst

Bent





Se, det er jo en udmelding der kan glæde alle pladespillerentusiaster.
Nu er justeringen af 'geometrien' med ét slag blevet nemmere.
Hvor er det skønt at fagfolk kan hjælpe med den slags.

Jeg kan i øvrigt anbefale at læse artiklen "Tracking force - The Big Lie" af prof. mech.
Skip Groove fra Atlanta.


Mvh.
Niels





Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 27 September 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Jeg kan i øvrigt anbefale at læse artiklen "Tracking force - The Big Lie" af prof. mech. Skip Groove fra Atlanta


Kan du i korte træk opridse hans pointe?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 27 September 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

skip groove -- jeg fornemmer en hvis ironi i nilaus indlæg - eller 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes