Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: tilbage til stereo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Det her skulle besvare det meste.

Wat er wat, men det er ikke hele sandheden. Inden der kommer Wat ud af noget som helst er det nødvendig at få signalet på ca 1V som er indgangs-spændingen på de fleste forstærkere bragt op til f.eks 28V som er den spænding der kræves for 100W i 8 ohm.

Det kan ske med transistorer eller rør. I transistorer styrer man en stor strøm med en lille strøm...forskellen mellem strømmene giver forstærkningen...der overføres energi fra trin til trin. Transistor-forstærkere er nødt til at indeholde flere transistorer for samme forstærkning som 1 rør giver. I rør styrer man en stor spænding med en lille spænding...forskellen mellem spændingerne giver forstærkningen (stor forstærkning)...der overføres ingen eller svag energi mellem trinnene.

Hvis transistorens udgangsstrøm var proportionel med styrestrømmen var den en perfekt (liniær) forstærker som ikke giver forvrængning, men desværre er det en en højst uliniær tingest som giver meget forvrængning.

Det kan i nogen grad tæmmes med konstant-strømgeneratorer og lokal modkobling så længe der ikke kræves for meget af den. Sådan en forstærker kan indeholde 10-16 transistorer som forstærker og ligeså mange transistorer til at holde styr på forvrængningen. Det kan fungere fint, men presses den lidt opgiver alle de forvrængnings reducerene kredsløb og forvrængningen får frit løb (umusikalsk 3 harmonisk).

Der sker også det at der bliver overskud af ladnings-bærere i basen (indgang) på transistorerne i pressede situationer....de kan derfor hænge lidt i bremsen og det lyder ikke godt.

Rørene er heller ikke liniære, men er dog de rene engle ifh. til transistorerne...de arbejder fint uden konstant-strømgeneratorer selvom det på det sidste ses i nogle konstruktioner. De er dog ikke på overarbejde som i transistor-forstærkerne.

Fordi rørene er 'næsten' perfekte spændings-forstærkere sker der ikke ikke noget ved at presse dem...her er der ikke en masse forvrængnings reducerende tiltag som sættes ud af drift på et split sekund.

Forvrængningen stiger 'blødt' ved tiltagende udstyring og antages at være den' ørevenlige' 2.harmonisk...de kan derfor presses langt mere end transistorerene. Selvom en rørforstærker presses kraftigt hænger den ikke i 'bremsen', men er straks rede til næste slag. Derfor hører man ofte at en mindre rørforstærker giver en langt større transistor ditto baghjul.

Rør er til høje spændinger og små strømme og skal derfor tilpasses til højtaleren via en udgangs-transformator...det er en ulempe, men med gode traffoer går det fint. Der findes også rørforstærkere som kan drive HT direkte (OTL), men er sarte. Rørforstærkere kan blive ubegrænset gamle så de går i arv og kan bringes up to date ved udskiftning af kondensatorer og rør.

Når transistor- forstærkere brænder sammen er der ofte tale om totalt 'ned-smeltning' pga den direkte DC kobling mellem trinnene. jeg har repareret en stor Yamaha effekt (M80) forstærker hvor der var gået 22 transistorer (+div modstande og dioder) og enkelte havde kun efterladt 3 ben..resten var fordampet. Selv indgangs potentiometeret var brændt af. DC fra kortsluttede udgangs-transistorer havde forplantet sig hele vejen fra udgang til indgang. og ofte lider printet af smeltede printbaner Det var kun 1 eks..jeg har mange flere.

Når rør står af berører det sjældent andet end det pågældende rør...resten overlever. Rør bruger meget strøm og skal udskiftes efter 3-6 år...jeg har dog set eksempler på at selv udgangs-rør kan holde mere end 15 år ved normalt brug.

Der findes gode og dårlige representanter i begge lejre.

Hybrid-forstærkere er oftest en løsning hvor rør bringer signalet op på den fornødne spænding for en given udgangs-effekt og transistorer bidrager herefter med strøm til højtaleren. Kan lyde temmelig godt.

Trioder vs pentoder

Trioder: Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.

Tetroder og pentoder: 4/5 elektroder...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i  udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration, men kan man nøjes med under ca 40w findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelig

Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling

Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: ingen eller næsten ingen effekt-reduction.

Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.

mvh Mr. Tube

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Gummimand skrev:
Jeg var lige inde og kikke de to steder, jeg er nok mest til  Xindak, tror jeg skal en tur til kolding.
Det er godt nok ikke mange watt de levere, 2*12,5 eller 2*18. regner de watt på en anden måde?

Jeg byder osse lige ind med en knap så flot forklaring, men du ska lige ha' den alligevel 

Ja, rørwatt lyder højere end transistor watt, for nu at sige det enkelt. Eller sagt på en anden måde, du kan presse en rørforstærker mere fordi forvrængningen er harmonisk, så det lyder godt i vores ører. Min er på 14 watt ren klasse A. Min transistor var på 60 watt, men jeg savner ikke noget, tro mig.. der er smæk på når jeg skruer op og det lyder helt rent op til 2/3 dele af maxvolumen, først der begynder den at klippe, men jeg hører kun ved lidt over halvdelen af max, for ellers bliver mine trommehinder bogstaveligt talt ømme!

Her er et udrag af en tekst jeg har fundet på nettet:

Transistor vs. Rør

Forskelen ligger i hvordan rør og transistorer lyder når de bringes til forvrængning. Forvrængning opstår når man overloader (via Boost) et vilkårligt forstærkertrin. Forvrængning medfører en ændring af lyden, ofte ved at det oprindelige signal tilføres harmoniske overtoner. 

Harmoniske overtoner inddeles i 1-2-3-4-5-6-7- harmoniske overtoner. De højeste overtoner kan vi ikke hører direkte, men vi bibringes en opfattelse af "hvid-støj".   vi mennesker foretrækker at lytte til sound med lige-harmoniske-overtoner (2-4-6-), hvorimod vi afskyr sound med kun ulige-harmoniske-overtoner (1-3-5-7). vi accepterer blandinger af 2+3+4 Harmoniske overtoner.

Transistorer kan tåle ca. 5db overload, før signalet iblandes hørbare 3+5+7 harmoniske overtoner. Sounden er meget kras/hidsig, som en vred bi i en tændstikæske.

Preamp-rør kan tåle ca. 15db overload, før signalet iblandes hørbare 2+3 harmoniske overtoner. Sounde er rå, men indeholder elementer af menneskelig varme.

Poweramp-rør kan tåle over 20db overload, før signalet iblandes hørbare 2 harmoniske overtoner. Sounden er overvældende, og opleves som værende fuld af sjæl. 

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det her skulle besvare det meste.

Wat er wat, men det er ikke hele sandheden. Inden der kommer Wat ud af noget som helst er det nødvendig at få signalet på ca 1V som er indgangs-spændingen på de fleste forstærkere bragt op til f.eks 28V som er den spænding der kræves for 100W i 8 ohm.

Det kan ske med transistorer eller rør. I transistorer styrer man en stor strøm med en lille strøm...forskellen mellem strømmene giver forstærkningen...der overføres energi fra trin til trin. Transistor-forstærkere er nødt til at indeholde flere transistorer for samme forstærkning som 1 rør giver. I rør styrer man en stor spænding med en lille spænding...forskellen mellem spændingerne giver forstærkningen (stor forstærkning)...der overføres ingen eller svag energi mellem trinnene.

Hvis transistorens udgangsstrøm var proportionel med styrestrømmen var den en perfekt (liniær) forstærker som ikke giver forvrængning, men desværre er det en en højst uliniær tingest som giver meget forvrængning.

Det kan i nogen grad tæmmes med konstant-strømgeneratorer og lokal modkobling så længe der ikke kræves for meget af den. Sådan en forstærker kan indeholde 10-16 transistorer som forstærker og ligeså mange transistorer til at holde styr på forvrængningen. Det kan fungere fint, men presses den lidt opgiver alle de forvrængnings reducerene kredsløb og forvrængningen får frit løb (umusikalsk 3 harmonisk).

Der sker også det at der bliver overskud af ladnings-bærere i basen (indgang) på transistorerne i pressede situationer....de kan derfor hænge lidt i bremsen og det lyder ikke godt.

Rørene er heller ikke liniære, men er dog de rene engle ifh. til transistorerne...de arbejder fint uden konstant-strømgeneratorer selvom det på det sidste ses i nogle konstruktioner. De er dog ikke på overarbejde som i transistor-forstærkerne.

Fordi rørene er 'næsten' perfekte spændings-forstærkere sker der ikke ikke noget ved at presse dem...her er der ikke en masse forvrængnings reducerende tiltag som sættes ud af drift på et split sekund.

Forvrængningen stiger 'blødt' ved tiltagende udstyring og antages at være den' ørevenlige' 2.harmonisk...de kan derfor presses langt mere end transistorerene. Selvom en rørforstærker presses kraftigt hænger den ikke i 'bremsen', men er straks rede til næste slag. Derfor hører man ofte at en mindre rørforstærker giver en langt større transistor ditto baghjul.

Rør er til høje spændinger og små strømme og skal derfor tilpasses til højtaleren via en udgangs-transformator...det er en ulempe, men med gode traffoer går det fint. Der findes også rørforstærkere som kan drive HT direkte (OTL), men er sarte. Rørforstærkere kan blive ubegrænset gamle så de går i arv og kan bringes up to date ved udskiftning af kondensatorer og rør.

Når transistor- forstærkere brænder sammen er der ofte tale om totalt 'ned-smeltning' pga den direkte DC kobling mellem trinnene. jeg har repareret en stor Yamaha effekt (M80) forstærker hvor der var gået 22 transistorer (+div modstande og dioder) og enkelte havde kun efterladt 3 ben..resten var fordampet. Selv indgangs potentiometeret var brændt af. DC fra kortsluttede udgangs-transistorer havde forplantet sig hele vejen fra udgang til indgang. og ofte lider printet af smeltede printbaner Det var kun 1 eks..jeg har mange flere.

Når rør står af berører det sjældent andet end det pågældende rør...resten overlever. Rør bruger meget strøm og skal udskiftes efter 3-6 år...jeg har dog set eksempler på at selv udgangs-rør kan holde mere end 15 år ved normalt brug.

Der findes gode og dårlige representanter i begge lejre.

Hybrid-forstærkere er oftest en løsning hvor rør bringer signalet op på den fornødne spænding for en given udgangs-effekt og transistorer bidrager herefter med strøm til højtaleren. Kan lyde temmelig godt.

Trioder vs pentoder

Trioder: Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.

Tetroder og pentoder: 4/5 elektroder...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i  udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration, men kan man nøjes med under ca 40w findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelig

Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling

Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: ingen eller næsten ingen effekt-reduction.

Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.

mvh Mr. Tube

Mange tak for den fine forklaring, jeg forstod ikke helt den. men det jeg har fået den ud at den at man kan sige at rør, kommer der en strøm på15 volt og 100ampære og transistor  er 100v med kun 15 ampere kan det ikke forstås sådan??

Trioder vs pentoder det er hvormange rør der er på forstærkeren, eller er jeg helt galt på den
Til top Vis Gummimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gummimand

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:

Jeg byder osse lige ind med en knap så flot forklaring, men du ska lige ha' den alligevel 

Ja, rørwatt lyder højere end transistor watt, for nu at sige det enkelt. Eller sagt på en anden måde, du kan presse en rørforstærker mere fordi forvrængningen er harmonisk, så det lyder godt i vores ører. Min er på 14 watt ren klasse A. Min transistor var på 60 watt, men jeg savner ikke noget, tro mig.. der er smæk på når jeg skruer op og det lyder helt rent op til 2/3 dele af maxvolumen, først der begynder den at klippe, men jeg hører kun ved lidt over halvdelen af max, for ellers bliver mine trommehinder bogstaveligt talt ømme!

Her er et udrag af en tekst jeg har fundet på nettet:

Hvad skal det sige at det er en ren klasse A watt, jeg har også hørt at der er også er noget der hedder klasse D forstærker. Er der også noget der hedder klasse B og C

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

til gummimanden

jeg kan kun anbefale dig et smut til kolding og snakke med kurt fra now in stereo... har selv handlet med ham... har købt en xindak v15 rørforstærker hos ham bla....

synes det er en super forstærker og til billige penge... jeg er meget glad for den og bytter imellem den og en anden xindak forstærker jeg har købt...

kan kun anbefale den

mvh

Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Lige en update. jeg har været ude at købe en thule ia60 forstærker og thule cd afspiller, det spiller bare godt:). Er glad for at
jeg fik mig taget sammen til at få skiftede, samtiden har jeg købt ipod touch som jeg bruger til tuner hvor jeg køre internet
radio over, f**k det er dejligt at man ikke skal plages til at høre det pop og snak der bliver spillet i radioen i dag.
kæresten har så hendet et program ned til ipod så man kan steam musikken fra pc'en ind til ind i anlægget, og det virker,.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Så har du købt brugt, som du skrev du ville ikke? Eller er Thule blevet relanceret? Jeg har læst at lyden skule være til den varme side og afrundet, altså knap så "transistor hård i kanten" er det rigtigt? Hvis det er tilfældet, så får du nogenlunde det lydbillede som en god rørforstærker giver og så kan jeg godt forstå du synes den spiller godt. Men tillykke din nyindkøbte forstærker og CD, god stereo lyd bliver man aldrig træt af.

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Nej thule er ikke blevet relanceret. Jeg skrev at jeg regnet med at købe brugt. Jeg tror at den er til den varme side.
Jeg vil sige at jeg har fået meget bas ( det manglede jeg også) måske lige lidt for meget, diskanten er også blevet bedre,    
men ikke så den skriger i ørene. Det har løftede hele lydbillede.
Om den er "transistor hård i kanten" det var jeg ikke om den er da, jeg ikke har hørt så meget forskelligt, og syntes det er
svært at sammenligne når højtaler og musik ikke er det samme som det jeg har der hjemme.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Du skriver at diskanten ikke skriger i ørene mere, det var det jeg mente med at være "transistor hård i kanten", når den skriger i ørene og lyden evt. også er meget lys. Det var det jeg problem jeg fik løst med min rørslæde, du har løst det med en kvalivare forstærker. En smule for meget bas? ja, men hellere en god bas end en fesen brummen. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes