Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: For Naimister (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

BMJ: Nordjylland er jo, på trods af hvad vi selv måtte mene, ikke SÅ stort igen, så det burde da være muligheder. Det kunne
helt sikkert være interessant.

vh Bjørn [/QUOTE]

Hej Bjørn

Jeg bor lidt nord for Aalborg, så der kan sikkert arrangeres noget uden rejsetiden bliver skræmmende. Jeg kunne møde op med CD5x, den er vel nemmere at flytte end TP med NAS eller HD?

Mvh BMJ

Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 12 Juli 2009
Lokalitet: Norge
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

-
Til top Vis Ketil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ketil

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har en FC2, og ja den er selvskreven når først man har prøvet - effekten får én til at tænke "hvad mon en Hi-Cap kan gøre"

Mvh

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

En hicap på en CD5 er ikke nødvendigvis bedre end en Flatcap efter mine erfaringer.

Jeg syntes der var fordele og ulemper med HC/CD5 som passer overens med mange udtalelser på Naim Forum er jeg ikke ene om dette. En stor del lyttere foretrækker en FC2X på CD5, jeg har også prøvet en SnapsII så der er mange muligheder.

Underlig nok er Flatcap'en improved"/videreudviklet gennem årene hvor Hicap er identisk stort set igennem årene. Men en Supercap fremkom i lyset udfra  Nac52 PS. Denne kan man vel betegne som en videreudviklet hicap men voldsom dyr.

En hicap er en voldsom forbedring på forforstærkere efter mine erfaringer..

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

naim skrev:

Hvis der er nogle naimisiter (læs ejere af NAIM), som har lyst til at lytte til mit beskedne anlæg, så vil jeg gerne afholde en lyttesession  

mvh Frank

Evt. interesserede bedes sende mig en privat besked.

mvh Frank

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har nu bestilt et sæt brugt/ex-demo Nac 202 + Nap 200 i England. Der er en del gode tilbud, bl.a. var jeg varm på en Naim Nap 250-2 til 1995£ - sendt. Men da tog min fornuft overhånd, så jeg ikke gik konkurs pga. min gallopperende "upgraderingssyge". Desuden har jeg købe en Napsc (2?) på Ebay (staff build). Så fremover bliver mit set-up:

Nac 202 + Hicap + Napsc
Nap 200
Magnepan 12
Kilder: Sony DVD, Sony TV, og Logitech Transporter (som jeg så må spare op til)

Jeg er ved at sælge mit Olive Nac 62s + Nap 140 for at finansiere en Transporter.

------------
Iøvrigt, hvis lytteseancen foregår i Nordjylland et stykke inde i december, så kan jeg medbringe det nye Naim-sæt. Min Nap 200 kommer først efter d. 1-12.

Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

-

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Ja!
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

BMJ73 skrev:
Jeg bor lidt nord for Aalborg, så der kan sikkert arrangeres noget uden rejsetiden bliver skræmmende. Jeg
kunne møde op med CD5x, den er vel nemmere at flytte end TP med NAS eller HD?

Cool, jeg bor mere eller mindre i midtbyen. Det er ikke nogen 100% umulighed at flytte TP med dertil hørende udstyr. Men hvis
det er OK med dig at tage CD5x (+ måske Flatcap2x) med her, vil jeg sætte pris på at således undgå bikset med at gøre TP
mobil.

Jeg har pt. ikke meget tid, men efter 1. uge i November skulle det åbne op en smule.       

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Hej.Jeg har nu bestilt et sæt brugt/ex-demo Nac 202 + Nap 200 i England. Der er en del gode tilbud, bl.a.
var jeg varm på en Naim Nap 250-2 til 1995£ - sendt. Men da tog min fornuft overhånd, så jeg ikke gik konkurs pga. min
gallopperende "upgraderingssyge".

Det bliver helt sikkert godt. Beslutningen om at vælge 200 i stedet for 250 er god synes jeg. Havde du valgt 250'eren ville
sandsynligheden for sjælero været kraftigt reduceret da den snigende tanke om "hvor meget bedre den kunne lyde sammen med
en 282" ville være alt for nærliggende. Dit sæt vil have potentiale til at spille bedre end langt det meste hifi.

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Super. Det er ikke noget problem for mig at tage CD5x og FC2 under armen. Det vil også passe mig fint efter 1. uge i nov. Min kære bror har vist interesse og vil meget gerne deltage, han har en CD5i som kunne indgå hvis ikke det bliver for meget.

Giv lyd når der er hul i din kalender, så finder vi ud af noget.

Mvh BMJ

bhaagensen skrev:
BMJ73 skrev:
Jeg bor lidt nord for Aalborg, så der kan sikkert arrangeres noget uden rejsetiden bliver skræmmende. Jeg
kunne møde op med CD5x, den er vel nemmere at flytte end TP med NAS eller HD?

Cool, jeg bor mere eller mindre i midtbyen. Det er ikke nogen 100% umulighed at flytte TP med dertil hørende udstyr. Men hvis
det er OK med dig at tage CD5x (+ måske Flatcap2x) med her, vil jeg sætte pris på at således undgå bikset med at gøre TP
mobil.

Jeg har pt. ikke meget tid, men efter 1. uge i November skulle det åbne op en smule.       

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

BMJ73 skrev:

Super. Det er ikke noget problem for mig at tage CD5x og FC2 under armen. Det vil også passe mig fint
efter 1. uge i nov. Min kære bror har vist interesse og vil meget gerne deltage, han har en CD5i som kunne indgå hvis ikke
det bliver for meget.

Giv lyd når der er hul i din kalender, så finder vi ud af noget.

Mvh BMJ

Det lyder fint. Selvfølgelig må han komme med. Og hvis han ovenikøbet kan medbringe mere grej at prøve, så er det da fedt.

Jeg skriver når jeg kan.

vh Bjørn

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

-

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Et spørgsmål (sikkert mest til bhaagensen, men I andre er også velkommen til at bidrage)..
Mine Neat Momentums er forberedt for bi-amping, så hvis jeg skulle biampe min Nait XS og fx en 150x (eller 200), skal det så
gøres via en SNAXO, eller er det kun én av flere måder? Ændrer dette sig, hvis vi snakker om SuperNait/200 eller 282/2*200?

Jeg kender ikke Neat Momentum udover hvad jeg har læst på nettet. "Forberedt for bi-amping" betyder som regel >1 par
terminaler, så det formoder jeg det gør også her? Derudover anvender Neat, såvidt jeg har forstået, et ganske konventionelt
(hvad angår deling) 2/2.5 vejs design med passive filter indebygget i højtaleren (ml. terminal og elementerne)?

Bi-amp'ing deles grovt set i to hovedkatetorier: alt efter om man deler aktiv eller passivt. Aktivt deling er det klart mest
attraktive og har nogle veldokumenterede fordele (relativt til et standard ikke bi-amp setup). Men det er også betydeligt mere
kompliceret. For at drage nytte af disse fordele kræves et aktivt filter, så som Snaxo. Dette *skal* være specielt tilpasset hver
højtaler-model. Såvidt mig bekendt leverer hverken Naim eller Neat Snaxo til Neat... Derudover skal de passive filter i
højtalerne fjærnes, eller i hvert fald kobles uden om. Uden at alle disse betingelser er opfyldt vil fordelene ved aktivt ikke blive
udnyttet. Såvidt jeg ved laves Snaxo til Naim, Linn, og Audiovector.   

Med blot en ekstra forstærker (og noget kabel) vil du kunne bi-ampe passivt. Det kræver ingen modifikation da højtalerens
passive filter stadig anvendes til at dele med. Man kan ikke udelukke at passiv bi-amping kan have en positiv effekt. Men det
er langt fra det samme som et aktivt setup; debatten vedrørende passiv bi-amping har lidt mere "kabel-debatt" over sig...
Måske mere vigtigt i denne sammenhæng er at jeg mener at have læst at mange på Naim-forumet er skeptiske til effekten af
passiv bi-amping, og måske ovenikøbet fraråder det. Man skal jo overveje det relativt til fx. at opgradere ens forstræker (eller
andet i kæden). Jeg har selv brugt det i tidligere setup og synes dengang at det gav en forbedring, men slet ikke på nivau
med hvad jeg oplvere med aktivt.

Som sagt, min viden om Neat er ikke stor, så det kan være jeg tager fejl. Men det var i hvert fald hvad jeg lige kunne komme
i tanke om.

vh Bjørn

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:

Because NEAT loudspeakers use predominantly first-order crossover networks, this means that very few (passive) components
are in circuit with the output of each amplification channel. Thus bi-amping is superior to the 'active' option, giving similar levels
of control, but without the necessity for additional active electronic componentry and cabling between the source and the power
amplifiers.

Ja, det er helt klart ingen absolutte regler. Naim selv siger jo også selv lidt bægge dele i denne FAQ hvor bi-{wire,amp} i passiv
og aktiv form løst omtales:

Naim FAQ on bi...

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:

Because NEAT loudspeakers use predominantly first-order crossover networks, this means that very few (passive) components
are in circuit with the output of each amplification channel. Thus bi-amping is superior to the 'active' option, giving similar
levels of control, but without the necessity for additional active electronic componentry and cabling between the source and
the power amplifiers.

Påstanden i det ovenstående er jo faktisk at passiv bi-amping med Neat er *bedre* end aktiv bi-amping (eller mere præcist
deling). Det ved jeg nu ikke :) Men det betyder vel at det er meget relevant at prøve hvis muligheden byder sig. Hvorom
alting er: du har ikke brug for Snaxo.

Du kan jo evt prøve med en effekt af andet fabrikat hvis sådan en skulle være nemmere tilgængeligt. Teknisk set virker det så
længe inputfølsomhed og gain matcher din Naim.

Ketil
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

-

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Ketil skrev:
Ja, det er jo noget af en påstand, men det kunne være interessant at prøve. Tænkte mest på en s/h 150x
(kan vel fåes for ca 5000 inkl ekstra ht-kabler), men igen, spørgsmålet er vel om pengene kunne bruges mere 'fornuftigt'
andetsteds (opgradering).

Svært at sige... Må næsten komme an på en prøve. Spørgsmålet er også om 150x vil give noget. I "teorien" er det i bedste
fald en marginalt bedre amp end din xs i forvejen har, dog kan det lige så godt være den anden vej. Dessuden er det jo
således at ved passivt biamping "ser" forstærkerne hele signalets båndbredde og er i så måde udsat for den samme belastning
som i dit nuværende setup selvom de i den sidste ende kun skal drive fx. diskant. (historien er vistnok lidt mere kompliceret,
men det er grovt sagt teorien efter hvad jeg har læst mig til).

Ketil skrev:

PS: Har iøvrigt lidt svært ved at forstå, hvordan Nait XS evt skal bi-ampes. Det virker (iflg manualerne) som om det må ske
gennem en Flat-Cap eller Hi-Cap (tegning herunder)?

Du skal blot tilføje et extra SNAIC4 fra hi-cappen tilbage til xs'erens power-input indgang (den tv. for den viste tilslutning til
hicap)

Tilføjet Ketil, inden du evt. prøver, så dobbelt-tjek lige ovenstående med en forhandler eller andre. Det er blot baseret
på hvordan jeg *mener* det skal virke, og ikke noget jeg har set nogen steder. Jeg vil nødigt være skyld i afbrændte Naim-
komponenter :)

Ketil skrev:

Hvordan er det med 282?

282 er jo en ren pre, og ikke integreret, så den skal blot levere et output signal via strømforsyningen. Da
flatcap/hicap/supercap er obligatorisk foregår distributionen af signalet til effektforstærkerne fra strømforsyningen. Det ligner
meget som vist på figuren, blot uden tilbageføringen fra hicap til xs (som ikke er på figuren).

vh Bjørn

<< Forrige Side af 30 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum