| Forfatter |
|
Ketil Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 12 Juli 2009 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 248
|
| Sendt: 30 November 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
| Til top |
|
| |
gand Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis man ikke kan tale om andet, kan man altid tale om kabler. Jeg selv har altid kun brugt NAIMs kabler NACA5 og SNAIC og har ikke prøvet andet.
Derfor synes jeg det kunne være sjovt, at høre andre Naimisters mening om dette. Hvad har I prøvet? Hvad foretrækker I? Er der forskel? osv.
Gert
|
| Til top |
|
| |
PFM20532 Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har de senere år brugt Chord Epic højt. kabler på forskellige Naim setup, dette kabel er noget anderledes i præsentationen end A5 som jeg ikke har brugt i længere tid. Det matchende Anthem signalkabel kan dog let få balancen til at tilte mod det lyse/slanke og er ikke universelt anvendelig eller anbefalelsesværdigt.
En af grundende til den relativ lille tilslutning af Naim i DK kan være at mange har prøvet forskellige ikke matchende kabler og af forskellig længde som let kan få forstærkerne til at spille langt under middel. De nyere sorte Naim boxe siges at være mindre følsomme for dette hvor jeg har direkte dårlige erfaringer med Reson, Mogami, Nordost kabler på Naim Olive forstærkere.
Skal det endelig være noget alternativt har jeg kun gode minder om Linn og Exposure typerne samt Chord's billigere alternativer, kender ikke den nye Solstice som udråbes til det nye vidunder..
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 01 December 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
PFM20532 skrev:
| kender ikke den nye Solstice som udråbes til det nye vidunder.. |
|
|
Det er vist ikke helt aktuelt for mig. Er det ikke noget med det står til 500£/meter i UK? Jeg har brug for 3. par...
|
| Til top |
|
| |
gand Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PFM20532
Du skriver præsentationen er anderledes med Chord Epic sammenlignet med NAC A5, hvordan er den anderledes.
Gert
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
PFM20532 skrev:
Jeg har de senere år brugt Chord Epic højt. kabler på forskellige Naim setup, dette kabel er noget anderledes i præsentationen end A5 som jeg ikke har brugt i længere tid. Det matchende Anthem signalkabel kan dog let få balancen til at tilte mod det lyse/slanke og er ikke universelt anvendelig eller anbefalelsesværdigt.
En af grundende til den relativ lille tilslutning af Naim i DK kan være at mange har prøvet forskellige ikke matchende kabler og af forskellig længde som let kan få forstærkerne til at spille langt under middel. De nyere sorte Naim boxe siges at være mindre følsomme for dette hvor jeg har direkte dårlige erfaringer med Reson, Mogami, Nordost kabler på Naim Olive forstærkere.
Skal det endelig være noget alternativt har jeg kun gode minder om Linn og Exposure typerne samt Chord's billigere alternativer, kender ikke den nye Solstice som udråbes til det nye vidunder..
|
|
|
Undskyld, men dette tror jeg altså ikke er tilfældet. Naim er ikke stadig ikke mainstream, så folk køber ikke Naim i blinde. Køber man Naim, ved man hvad man går med til, og man har undersøgt på forhånd, hvad der dvirker og hvad der ikke virker.. Hvis ikke, så er det sælgerens job at forklare køberen, at Naim's kabler er alfa & omega i et vellydende Naim-setup. __________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
PFM20532 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
gand skrev:
|
Hej PFM20532
Du skriver præsentationen er anderledes med Chord Epic sammenlignet med NAC A5, hvordan er den anderledes.
Gert
|
|
|
Det er svært at beskrive for mig da jeg som nævnt ikke har haft A5 i systemet længe..
Men Epic virker mere organisk med krop, en streg mere naturtro og venligt, bassen virker dybere, nok mere rum osv..(jeg tror jeg vil prøve en periode med A5 igen for at verificere)
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
gand skrev:
| Den ye NAIM DAC bliver demoet i Lydportalen i Lyngby den 2.december. Man skal vist melde sig til. |
|
|
Fik man gjort det, og hvordan gik det i givet fald?
|
| Til top |
|
| |
Ketil Lukket konto

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
| Til top |
|
| |
gand Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja, jeg fik hørt DAC'en i tirsdags hos Lydportalen ved arrangementet derude med 2 meget entusiastiske ejere. Kan varmt anbefales.
DAC'er meget lovende med en fin lyd og et stort lydbillede i bedste NAIM stil, lige som det skal være.
Det bedste er, at jeg har fået fingrene i en, som jeg skal låne her i week-enden, så jeg kan høre den i mine egen omgivelser og sammenligne den med min Lavry DAC og min CD5'er. Har lånt min kammerats nye CDX2'er så den også kan konme med i sammenligningen.
Det bliver en god week-end
Gert
|
| Til top |
|
| |
Ketil Lukket konto

|
| Sendt: 04 December 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
| Til top |
|
| |
Ketil Lukket konto

|
| Sendt: 04 December 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
gand, du må endelig fortælle efterhånden som du får lyttet, vi er nogen der er meget spændte på HVOR god den dac er.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Rosewind Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 06 December 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gand.
Har du fået lyttet til Dac'en? Jeg har læst de første anmeldelser, som ser lovende ud, men det bliver interessant at høre din sammenligning med den anden DAC.
---------------------------------
Jeg har bestilt et 3 m. sæt terminerede Avondale Blacklink højtalerkabler, som jeg senere kan sammenligne med mine Naca5 kabler. Jeg er spændt på, hvordan den sammenligning falder ud. Vinderen får æren af at sidde på mit 202+200+Napsc2+Hicap+Mission/Magnepan-sæt. Taberen ryger på kontoret til mit Olive Nac 62s + Nap 140 + Rega R1.
|
| Til top |
|
| |
PFM20532 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rosewind skrev:
Jeg har bestilt et 3 m. sæt terminerede Avondale Blacklink højtalerkabler, som jeg senere kan sammenligne med mine Naca5 kabler. Jeg er spændt på, hvordan den sammenligning falder ud. Vinderen får æren af at sidde på mit 202+200+Napsc2+Hicap+Mission/Magnepan-sæt. Taberen ryger på kontoret til mit Olive Nac 62s + Nap 140 + Rega R1.
|
|
|
Bemærk at en Naim forstærker har det bedst under en længere kabel belastning, hvis du kan nå at ændre ordren vil jeg anbefale ikke under 4 mtr pr side gerne mere..
|
| Til top |
|
| |
Rosewind Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PFM20532Avondale skriver eksplicit, at dette ikke gælder Blacklink kablet, som er lavet til brug med Naim-udstyr: -----------------------
Loudspeaker cables - BlackLink from Avondale Audio
The brief was simple: produce a fine sounding cable which works at virtually any length while ensuring the stability of the standard Naim amplifiers.
Owners will be aware of Naim's recommendation of a minimum length of
the rather unwieldy NAC A5 cable when using their amplifiers. This is
because of a much heralded instability problem in the NAP series. With
this in mind, we've researched loudspeaker cables and subjected many
different configurations to exhaustive tests both technically and
sonically.
The good news is that the investigations are complete, the
objectives having been achieved and exceeded by a considerable margin.
We therefore proudly offer the BlackLink cable for loudspeakers. ---------------------------------- Jeg må jo så se om anprisningen holder.
Iøvrigt så har jeg brugt kortere kabler med min Olive 140 uden problemer, og jeg har i godt et år kørt med 3,5 meter lange Naca5-kabler. 3,5 meter skulle iøvrigt være minimumslængden, hvis man vil undgå ustabilitetsproblemer med ældre Naim-udstyr.
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ak ja, det famøse kabelsnak og 4m NAC A5 pr. side. For mig vidner det bare om dårlig konstruktion.
__________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
Ketil Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
| Til top |
|
| |
gand Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så er NAIM DAC'en leveret tilbage til Lydportalen i Lyngby, desværre.
Jeg vil kort beskrive mit første indtryk af denne nye enhed fra NAIM, hvor de bevæger sig ind på et nyt område for dem og går væk fra deres kerne område, verdensklasse cd-afspillere.
Overordnet vil jeg sige, at det lykkedes for dem, at bibeholde "NAIM" lyden og producere en meget tiltalende maskinen. Mere om det.
Mit udstyr er:
CD5 med Hi-cap, 282 med Hi-cap, 250 tilsluttet Sonus Faber Cremona M, Logitech Duet forbundet med pc’er, hvor alle al musik er rippet til flac. Til formålet havde jeg lånt min kammerats CDX2 med digital udgang.
Musik som vi hørte: Shawn Colvin, Shelby Lynne, Diana Krall, Stacey Kent, Dave Brubeck, Jacky Terrasson, Casandra Wilson, Puccini - La Boheme, Tchaikovski - Nøddeknækkeren samt Aerosmith(kortvarigt)
1. opstilling: CD5 med Hi-cap og NAIM DAC forbundet til Squeezeboken med coax(det som følger med DAC'en).
Jeg har altid været glad for min CD5'er og synes egentlig den er ok. Her hvor vi sammenlignede med NAIM DAC'en var der ligesom en dyne lagt hen over CD5'eren. DAC leverede et meget stort lydbillede med mange detaljer og en fast bas med en behagelig diskant.. Det var en skræmmende sammenligning og høre de 2 enheder spille det samme musik.
2. opstilling: CDX2 tilsluttet NAIM DAC med S/PDIF kabel og DIN kabel til 282'eren, der kan så skiftes mellem digital/analog på CDx'eren
For at gøre en lang historie kort:
Analogt, fint lydbillede med en stor klarhed og klart anderledes end CD5'eren, nok mere analytisk. Digitalt: Det der slog mig mest var den klarhed der kom i musikken, det var ligesom at pigerne kom et skridt nærmere og der var en hel anden åbenhed i musikken.
3. opstilling: NAIM DAC forbundet til Squeezeboken med coax samt LAVRY DA-10 tilsluttet Squeezebox med optisk kabel.
Jeg vil sige den billigere DAC gør et meget fint stykke arbejde og på visse typer musik kunne vi ikke høre forskel, bl.a. Aerosmith. Når det så kom til Shelby Lynne, Diana Krall og Shawn Colvin var forskellen større, NAIM DAC'en leverer varen på en meget charmerende måde med en klarhed og dybde, som øger nydelsen ved at høre musik.
Konklusion: NAIM har formået at producere en enhed, som er meget lytteværdig og som i mine ører er at fortrække frem for de cd-spillere som jeg har hørt i sammenligningen(CD5 og CDX2). Hvis jeg skulle ud og investere i en ny spille ville jeg købe en DAC frem for en cd-spiller. Der vil ikke gå lang tid før jeg har en sort boks mere stående hjemme.
Endnu engang mange tak til Lydportalen i Lyngby for lån af DAC'en. Det er en fornøjelse, at få en snak med dem derude.
Gert
|
| Til top |
|
| |
BMJ73 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gert
Tak for en fin beskrivelse af dine oplevelser. Hvad koster DAC'en i kroner og ører? Jeg kan ikke lige se det på Lydportalens hjemmeside... og er der
forresten nogen der vil købe en CD5x med FC2 ;-)
Mvh BMJ
|
| Til top |
|
| |