| Forfatter |
|
dude2005 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Målet med dette projekt, er at skabe en kompromisløs komplet highend subwoofer løsning! Starter med at sige at jeg er ny her i DIY - det på plads, så tag endelig ikke for givet jeg kender lingoet fuldt ud  Har de her højtalere der spiller ned til 50 hz, komplimenteret af en electra 100 system audio sub, der gør det godt. Troede
jeg! Efter at have været i kongelunden og hører Carstens Snell sub
1800, var jeg klar over der var laang vej hjem - bogstaveligt talt! Jeg
har overvejet 2 af de her SB Acoustics
http://www.sbacoustics.com/index.php?link=product s_detail&am p;am
p;nop=1&noc=20 15" enheder der også skulle sidde i steinways system.  Så een i hvert sit 200 liter LUKKEDE kabinet med de indvendige mål BxHxD 420x680x700
mm. Drevet med 630 watt icepower og et endnu ikke bestemt aktivt
delfilter med EQ!? Hvad bør gøres anderledes?  KONSTRUKTIV kritik kom frisk!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det synes fint nok 250liter ville ikke gøre nogen forskel, men give mulighed for at prøve basrefleks
Sidst jeg så prisen på 15" synes jeg den var noget i overkanten Pudsigt nok synes 12" at give ca samme resultat, på papiret Lavere Fs, og også lavere mms Og til den halve pris
Til prisen på 15" er der andre alternativer, men nok mest til basrefleks Men du skal nok få en rigitg fin sub med SB enheden
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
forholdet mellem areal og masse er nu (meget lidt) bedre på 15"
men til prisen 2895kr ( ) er der rigtig mange mulighed. __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
dude2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de fortløbende indlæg!
Så jeg skulle gå op i 250 liter?
Hvordan regner jeg en kasse der forholdsmæssig større, på målene 24x38x52 udvendige mål 22 mm plade. På et givent literantal?
Jeg skal give 7500 for to enheder, uld, kabler og knowhow hos Dansk Audio Teknik. Ham Kim, virker i øvrigt super flink. Er det prisen..? For 2900 som du skriver er da bestemt billigere - men handler vel også om at støtte de lokale...
Jeg tror de 15" kompromis er meget godt til mig, lidt hurtigere end 18 og bedre end 12 tommer.
Hvad gør jeg med vægge inden i, for ikke at få modstående sider!?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er planen 2 15" i samme kabinet? 250Liter er en del :=) Ville nok have foretrukket 2 subs så, hver med sin egen 15". Bedre fordeling af bassen, lidt nemmere at flytte rundt på.
Derudover vil jeg til enhver tid anbefale en form for EQ til subs da stående bølger i lytterummet er et problem. Så regn det med i budgettet hvis det skal være ordenligt. Hellere nøjes med en rigtigt opsat 15" end et monster der har et 18 db rumpeak i 35hz fx...
Det her med den ene enhed er hurtigere end den anden, det er der altså efter min mening ikke så meget hold i.
Eftersom du skal gengive bas er der ikke de helt store problemer med stående bølger heller. Bare sørg for at afstive dig godt således det ikke flytter sig på gulvet 
Held og lykke med projektet! __________________
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, nye undersøgelser viser tydeligt at 4 mindre subs eller mere er det bedste, fordelt strategisk rundt i rummet
Men klart nok, en EQ er fint redskab Der er ikke noget værre end hvis skidtet buldrer Husk også at der kan være en del room gain, såvel som "dale"
Hypex laver nogle nye plateamps med digital EQ Jeg vil nok satse på deres kommende standalone EQ, og selv lave forstærkere
PS! De mere regulære/ordinære SB basserne kan vise sig lidt mere alsidige hvis man skulle få lyst til at lave et fuldt aktivt 3vejs system
|
| Til top |
|
| |
dude2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Tja, nye undersøgelser viser tydeligt at 4 mindre subs eller mere er det bedste, fordelt strategisk rundt i rummet
Men klart nok, en EQ er fint redskab Der er ikke noget værre end hvis skidtet buldrer Husk også at der kan være en del room gain, såvel som "dale"
Hypex laver nogle nye plateamps med digital EQ Jeg vil nok satse på deres kommende standalone EQ, og selv lave forstærkere
PS! De mere regulære/ordinære SB basserne kan vise sig lidt mere alsidige hvis man skulle få lyst til at lave et fuldt aktivt 3vejs system
|
|
|
Har også en kæreste og et hjem, så glæder mig vist bare over der kan blive plads til 2 subkasser. Ville det egentligt være helt åndsvagt, at lave kasser for gulv til loft, og knalde dem op på væggen, så fylder det i hvertfald mindre i rummet!? Indtil Hypex er færdige, hvad gør man så? Jeg har en custom made DAC fra bow technologies, og det spiller svine flot - ødelægger man ikke lidt det med den korte signalvej, ved at kører det gennem det aktive filter? Det er vel knapt så vigtigt på bunden. Havde nu tænkt mig bare at lade toppen være. Kun kører filter EQ på bunden...?
|
| Til top |
|
| |
dude2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
4 mindre subs, hvordan kommer man så helt i kelderen, er det ikke bestemt ved fysikkens lov?!
|
| Til top |
|
| |
dude2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad siger drengene til det her som udkast, bare med centerplacering og selvfølgelig lukket og EN 15" driver i siden? (Eller i toppen eller bunden måske!?) Hvordan med driveren når den kommer til at sidde i krydset? Ville det være smart at knalde trekants lister på de steder hvor det vinkler 90 grader?
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad vil du gerne opnå med de 250 liter (Q = 0,45) og 600 watt? Er det bare for at drive det sidste SPL ud af enheden ved de laveste frekvenser? Jeg havde brugt 45 liter Q = 0,75 (Q er 0,71 ved 52 liter i øvrigt) med eq til at hæve bunden. Er faktisk ved at bygge en. Så har du brug for de 600 watt. Ellers kan du klare dig med 100 -150W inden du smadrer enheden i bund ved 20Hz i 250 liter kabinet. Og jeg ville hellere have to subber på 45 liter en en på 250 liter for at få det samme lydtryk i bunden (forskellen på responsen for henholdsvis 250 liter og 45 liter er 7 dB ved 20 Hz for den enhed). Det ville min kæreste givetvis også - har ikke forelagt hende idéen om en 250 liters tingest i stuen - endsige to - men forslaget ville næppe vække jubel. Desuden vil det være al rigeligt for mig med 102-105 dB ved 20 Hz som jeg vil opnå ved at bruge en 15" i 35 liter, med en lignende enhed (Peerless Resolution 15").
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
dude2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK! Nu fatter jeg ingenting!  Vilde - nej VIL opnå, at få en hifi sub, der kan nå gigantisk langt ned og lyder p***e flot! Det er målet med det her projekt! Håber på i kan hjælper mig derhen og evt. skabe lidt håb for dem der går med samme tanker. Det skal da ikke være nogen som helst hemmelighed, at kunne det fås i et boseanlæg, så blev det da sådan! - Men sådan forholder verden sig nu desværre ikke. Eller hvad!?! For Jeg startede ud med 125 liter. Så sagde producenten mmmyes proberly ok.. Ok hvad så med 200 liter? That would be perfect!! Og nu siger du så 35 liter. Klar over jeg er sat af i svinget på det her DIY, men hvad er det jeg går glib af her!? Jeg bor også i et bolig kompleks, så det begrænser sig naturligvis hvor meget der kan smadres til den... Hvad er SPL?
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger 45 liter ikke 35 liter. Q på 0,707 som er standard til ikke eq lukket kabinet hedder 52 liter for din enhed (15 SB42FHC75-6). Aner ikke hvor de 200-250 liter kommer fra og medmindre man smider enheden i et basreflessystem, så passer det meget godt med det enorme kabinet. Princippet bag er forklaret pædagogisk her. Gå i hifiklubben og lyt til B&W største sub - den er efter dette princip og spiller fremragende. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men 7 dB i forskel???????? 3 dB er en fordobling Hvis du kan komme til de gamle HIGHfidelity fra 80'erne hvor de har en konstruktion med forskellige 15" i lukket kabinet med equalizer. Har selv et par 15" Coral md eq ret ned til 9 Hz.
Placerer du dem i et hjørne opnår du +9 dB gratis (3 dB fra hver væg + 3 dB fra gulvet), men det er ikke altid den bedste placering, rent lydmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
dude2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det de SKAL kunne er at leverer det øksehug i maven, som jeg oplevede ved de Snell sub 1800. Eller ca. det var næsten for vildt!
|
| Til top |
|
| |
dude2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 03:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at gøre dem flade i profilen, og så hænge dem op i loftet - er det for åndsvagt?
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 06:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du sætter højttalerenheden i en enorm kasse, vil den spille som i en uendelig baffel. Det vil sige, at den har en top et eller andet sted ved 100 - 200 Hz, og falder over og under denne frekvens. Hvis du vil gengive lave frekvenser, skal enheden sættes i et kabinet, som samarbejder med højttaleren om en resonnans, der ligger lavt. Derved trækker du højttaleren ned i frekvens og kan gengive bas. Det er det, man gør med portene i en basrefleks. Dvs. kassen skal have den rigtige størrelse, hvis du gør den for stor, mister du dybbassen. Prøv med en af programmerne til Thiele-Small parametrerne. Du vil formentlig lande på et sted omkring 80 liter.
Jeg har prøvet med mange løsninger, bl.a. 4 subwoofere rundt omkring i rummet. Hvis du skal have smæk for skillingen ville jeg vælge højst to. Ideen med en sub der går fra gulv til loft er ikke dårlig, det er det system, jeg er endt op med. Du slipper for de værste resonnanser, som er resonnansen mellem gulv og loft. Samtidig vil flere enheder give større samlet areal, og det er det, der giver smækket i maven. En søjle i hvert hjørne, så bliver det ikke bedre. Og så slipper du ikke for en eller anden form for equalizing, hvis du vil høre mere end 4 toner.
God arbejdslyst. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Tja, nye undersøgelser viser tydeligt at 4 mindre subs eller mere er det bedste, fordelt strategisk rundt i rummet |
|
|
Hej Musicus,
Har du nogen links til disse undersøgelser?
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
|
men til prisen 2895kr ( ) er der rigtig mange mulighed.
|
|
|
Hvorfor ikke kikke ind hos Thomann.de. Der kan du virkelig vælge gode basenheder. Jo større membran, jo mindre vandring skal enheden iøvrigt udføre. Husk jo mindre enhed (og kabinet + forøget EQ) du vælger, jo større forvrængning. Kan muligvis ikke høres ved de frekvenser (<< 60Hz eller?), men det kan til gengælde den "slæben" efter lyden oplevelse, en alt for lille enhed vil give ved realistiske lydtryk.
Dit "slam" i maven bygges op omkring stortromme det ligger i 80 - 150 Hz området og skal varetages af dine sidesystemer. Det bliver noget rod, hvis du forlanger at en 15" i et lille kabinet (meget EQ), skal gengive længere oppe i frekvensområdet!!
Derimod er jeg fortaler for et stort kabinet der støtter enheden til lille vandring og dermed stor "agility" og uanstrengthed. Men smag og behag, hvis du skal have plads til konen også er ideen med vægmontering nok ikke så dårlig. Der kan du også få nogle liter ud af det uden det syner voldsomt!
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 18 Juli 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
phoeniks skrev:
|
men til prisen 2895kr ( ) er der rigtig mange mulighed.
|
|
|
Hvorfor ikke kikke ind hos Thomann.de. Der kan du virkelig vælge gode basenheder. Jo større membran, jo mindre vandring skal enheden iøvrigt udføre. Husk jo mindre enhed (og kabinet + forøget EQ) du vælger, jo større forvrængning. Kan muligvis ikke høres ved de frekvenser (<< 60Hz eller?), men det kan til gengælde den "slæben" efter lyden oplevelse, en alt for lille enhed vil give ved realistiske lydtryk.
Dit "slam" i maven bygges op omkring stortromme det ligger i 80 - 150 Hz området og skal varetages af dine sidesystemer. Det bliver noget rod, hvis du forlanger at en 15" i et lille kabinet (meget EQ), skal gengive længere oppe i frekvensområdet!!
Derimod er jeg fortaler for et stort kabinet der støtter enheden til lille vandring og dermed stor "agility" og uanstrengthed. Men smag og behag, hvis du skal have plads til konen også er ideen med vægmontering nok ikke så dårlig. Der kan du også få nogle liter ud af det uden det syner voldsomt!
Hilsen Flemming
|
|
|
jeg bruger en meget simpel tommelfingerregel til at beregne minimum areal på lukkede bas systemet - en tomme pr kvadrat meter - forstået på følgende måde for 10m2 rum skal det samlede membranareael svare til en 10" enhed fx 4* 5", for et rum på 40m2 er det 40" fx 4* 21", det giver uanstrengthed. (og ja i disse tider hvor 2½vejs satelitter er en stor HT så kan det lyde ekstremt - godt)
iøvrigt da jeg beregnede det optimale lukkede kabinet til sb 15" blev det 145L og low tuned basrefleks 270L 23Hz portresonanse.
og mht EQ så er det alle bassystemmer der har brug for eq, den eneste måde at undgå det på er gennemført kontrol over rumakustikken.
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |