Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 07:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Grado prestige black på Debut III (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Så ku du måske prøve at få skåret en rund stålplade til at ligge under pladetallerkenen på plinten, med de udskæringer der er nødvendige, hvis det er motorbrum

VH. Madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
Så ku du måske prøve at få skåret en rund stålplade til at ligge under pladetallerkenen på plinten, med de udskæringer der er nødvendige, hvis det er motorbrum

Ikke stål - jern

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1410
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en GRADO Prestige Gold, den har jeg prøvet på både en Thorens, en Lenco og en Rega, og problemet er det samme hver gang, når PU'en nærmer sig Motoren, så bliver brummet værre og værre jo tættere den kommer på motoren.

Det er i grunden synd den er så følsom, da den i grunden lyder udemærket.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har en også en Prestige Gold som bruges på en Micro DDX uden brum problemer har ikke prøvet den på L 75 , ok jernplade, men er nu i tvivl skal det være koldt eller varmtvalset. Rega har jeg haft med brum på samtlige MC pu er så snart de var ca 50 % inde på tallerknen, men det ma da kunne afhjælpes

VH Madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

MCS 5 er det jernmalm der tænkes på, for ellers heder det altså stål!

Tro mig i læretiden kom jeg tit til at sige jern, og blev hurtigt korigeret.

 



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
MCS 5 er det jernmalm der tænkes på, for ellers heder det altså stål!

Mig bekendt er blødt jern (som bruges til f.eks. trafoer) og stål ikke det samme. Stål er iblandet kul så vidt jeg ved. De magnetiske egenskaber er forskellige.

Men jeg er absolut ikke ekspert...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Måske kan jeg hjælpe lidt her.

Jern er rent jern, dvs. Fe. Det har den uheldige egenskab, at det er relativt blødt og at molekylerne i krystalgitrene kan "skride" i forhold til hinanden.

Det problem kan afhjælpes ved at tilsætte enten kul (mest almindeligt), mangan, chrom eller vanadium. De holder sammen på skidtet, så man får et hårdere og mere ensartet produkt, kaldet stål.  Mængden man tilsætter er typisk 0,2-2%.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk
 
Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede at købe en Spacemat, da sælgeren vistnok nævte at der var iblandet bly, for at se om det kunne mindske brum. Men det hjalp ikke er hak...
Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

var det ik en mulighed at tage den projekt pladespiller med ned i butikken, og så få sat den til noget af deres grej, så de kan høre problemet.

Og tak for endnu en gang matrialelære.



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

var det ik en mulighed at tage den projekt pladespiller med ned i butikken, og så få sat den til noget af deres grej, så de kan høre problemet.



Jeg vil gerne være fluen på væggen imens.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hey igen..

På trods af min ellers klare modvilje til, at skulle kontakte "butikken" igen, blev brumproblemet/den dårlige behandling i går alligevel irriterende nok til, at jeg modstræbende igen tog kontakt...

Det var ikke de 500 kr. for pickup'en der irriterede, men derimod princippet i at blive vejledt og købe noget, der så, idenne kombination, ikke er ok.

Jeg talte kort i telefonen med en "anden" medarbejder, og han havde heller ikke høre om problemet før, men var super interesseret i at få løst problemet og modsat den "første" meget service-minded, så jeg indleverede derfor Debut'en i går til "eftersyn"

Han ringede kort tid efter og fortalte at han sagtens kunne høre problemet, og undrede sig over at det ikke før var blevet bemærket. Han nævnte at der skulle skrues lidt op, før at han synes at det var generende, men han kunne sagtens høre det...

Jeg foreslog om vi kunne bytte til en Ortofon MM rød.... Det var absolut intet problem sagde han. :-) 

Jeg betalte differencen.. Og har nu en Ortofon pickup monteret, som ikke brummer :-) Grado'en er utvivlsomt en bedre pickup, men i denne kombination, mener jeg bestemt, at jeg er bedre tjent med "den røde" :-)

Så det var, her til slut, faktisk en rigtig go´oplevelse at besøge butikken..

Der kan man virkelig se, hvor meget det betyder, at man bliver "mødt i øjenhøjde" når man skal kommunikere...Jeg følte mig faktisk rigtig godt behandlet..

Kan nu bedre forstå, at der er meget forskellige oplevelser af serviceniveau'et i den butik.

Så en god slutning på problemet :-)

Ha' en rigtig go' weekend.

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Sådan!

 



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Så endte det jo godt, så det betaler sig altså at reklamere, har lige sat min Grado P. Gold på Microen, for at checke, alt ok ingen brum kører problemfrit i SME Serie III, vil senere (på året) checke den på min DIY Lenco 75

VH. Madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Det skal retfærdigvis siges at i forhold til en Shure M97xE er der en del mere støj i stand by ved pladetallerknens kant med Grado Gold. På "papiret" har Gradoen et noget større frekvensområde at spille på, både op og ned, måske det gør Gradoen mere følsom for indstråling, men jeg foretrækker klart Shure PUen, men det er en helt anden historie, og jeg er klar over at andre ikke vil være enige, så lad det ikke blive et disku. emne

VH. Madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 01 August 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Well done chris-torb 
Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 04 August 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hey igen..

Efter nogle dage med Ortofon's MM rød, synes jeg lige, at jeg vil nævne følgende..

Når jeg demonterer nålen på MM'eren (den trækkes af ligesom på OM serien), og sætter OM5 nålen i huset istedet,(det ser lidt åndsvagt ud) og re-justerer nåletrykket, virker lyden mere sammenhængende.. Lidt varmere og diskanten mindre "spids".. faktisk bedre??

Gad vide hvordan den nye serie, kan sammenlignes med OM serien....(virker knap nok som om at MM rød spiller lige op med OM10)

Nu er jeg jo absolut ikke ekspert i dette, men vil ikke umiddelbart mene, at der er sket kvantespring i kvaliteten....

Hold da kæft, hvor kan jeg brokke mig hva Er det ene ikke galt, så er det andet

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 05 August 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes de nye mm pu'er fra ortofon har alt for meget overskydende plastic på nåleforparten, det ser sikkert fedt ud, men er altså med til at give nogen resonanser.

Det er ikke altid sikkert det nye er bedre

Noget andet kunne være nåleslibningen, men de er vist begge eliptiske.



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 16 August 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hmm. ja..

Så kommer den evindelige trang til at "forbedre"...  (man skulle jo bare ha' købt noget bedre fra starten, men sådan var det ikke)

Så jeg har startet med pladetallerkenen.. Den er jo som bekendt i jern, og klinger lystigt, som en stegepande, når man slår på den.. Det kan ikke være befordrene for lyden..

Så jeg hentede noget bitumen som jeg skar ud og klæbede under tallerkenen, som en stor cirkel med hul, og istedet for "plademåtten" blev der også limet bitumen på oversiden...

Det ser ok ud, og på undersiden er der lige plads til det påklæbede stykke, selvom der ikke er langt til drivrem og motor. Tykkelsen på den bitumenplade jeg fandt, har samme tykkelse, som den originale plademåtte, så dette burde ikke give problemer....

Jeg kan ikke lige uploade billeder her, så i kan se resultatet, men lydmæssigt, virker det som om der er mere "ro på"...

Det har selvfølgelig også øget pladetallerkenens vægt, så spørgsmålet er jo, om leje og motor kan holde til det.. men det må jo komme an på en prøve..

Chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 16 August 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Chris-torb

det er en god ting at dæmpe sin pladetallerken det har jeg gjort for mange år siden med min tec.SL 1200 med acrylfuge masse (ved godt jeg har skrevet det før) men det er et mirakel middel som netop giver mere ro og tør bas og et godt perspektiv i lydbilledet.

om motoren og leje kan holde til det ved jeg ikke men jeg har ikke oplevet nogle problemer med min.

        carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 17 August 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:


[cut]

Det har selvfølgelig også øget pladetallerkenens vægt, så spørgsmålet er jo, om leje og motor kan holde til det.. men det må jo komme an på en prøve..

Chris-torb



Jeg gætter på at lejet kan holde til det. Hvis ikke, skulle du nok ha' købt en anden pladespiller! ;-)

Godt nok er der en tendens til, at en del produkter ikke bliver lavet 'som i gamle dage', men der vel trods alt grænser for "sølleheden"..? 


Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes