| Forfatter |
|
madsen Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ku du måske prøve at få skåret en rund stålplade til at ligge under pladetallerkenen på plinten, med de udskæringer der er nødvendige, hvis det er motorbrum
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsen skrev:
| Så ku du måske prøve at få skåret en rund stålplade til at ligge under pladetallerkenen på plinten, med de udskæringer der er nødvendige, hvis det er motorbrum |
|
|
Ikke stål - jern  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også en GRADO Prestige Gold, den har jeg prøvet på både en Thorens, en Lenco og en Rega, og problemet er det samme hver gang, når PU'en nærmer sig Motoren, så bliver brummet værre og værre jo tættere den kommer på motoren.
Det er i grunden synd den er så følsom, da den i grunden lyder udemærket.
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en også en Prestige Gold som bruges på en Micro DDX uden brum problemer har ikke prøvet den på L 75 , ok jernplade, men er nu i tvivl skal det være koldt eller varmtvalset. Rega har jeg haft med brum på samtlige MC pu er så snart de var ca 50 % inde på tallerknen, men det ma da kunne afhjælpes
VH Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MCS 5 er det jernmalm der tænkes på, for ellers heder det altså stål!
Tro mig i læretiden kom jeg tit til at sige jern, og blev hurtigt korigeret.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
MCS 5 er det jernmalm der tænkes på, for ellers heder det altså stål! |
|
|
Mig bekendt er blødt jern (som bruges til f.eks. trafoer) og stål ikke det samme. Stål er iblandet kul så vidt jeg ved. De magnetiske egenskaber er forskellige. Men jeg er absolut ikke ekspert... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kan jeg hjælpe lidt her.
Jern er rent jern, dvs. Fe. Det har den uheldige egenskab, at det er relativt blødt og at molekylerne i krystalgitrene kan "skride" i forhold til hinanden.
Det problem kan afhjælpes ved at tilsætte enten kul (mest almindeligt), mangan, chrom eller vanadium. De holder sammen på skidtet, så man får et hårdere og mere ensartet produkt, kaldet stål. Mængden man tilsætter er typisk 0,2-2%.
|
| Til top |
|
| |
Sundance Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede at købe en Spacemat, da sælgeren vistnok nævte at der var iblandet bly, for at se om det kunne mindske brum. Men det hjalp ikke er hak...
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
var det ik en mulighed at tage den projekt pladespiller med ned i butikken, og så få sat den til noget af deres grej, så de kan høre problemet.
Og tak for endnu en gang matrialelære.  __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
var det ik en mulighed at tage den projekt pladespiller med ned i butikken, og så få sat den til noget af deres grej, så de kan høre problemet. |
|
|
Jeg vil gerne være fluen på væggen imens.
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger


Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey igen..
På trods af min ellers klare modvilje til, at skulle kontakte "butikken" igen, blev brumproblemet/den dårlige behandling i går alligevel irriterende nok til, at jeg modstræbende igen tog kontakt...
Det var ikke de 500 kr. for pickup'en der irriterede, men derimod princippet i at blive vejledt og købe noget, der så, idenne kombination, ikke er ok.
Jeg talte kort i telefonen med en "anden" medarbejder, og han havde heller ikke høre om problemet før, men var super interesseret i at få løst problemet og modsat den "første" meget service-minded, så jeg indleverede derfor Debut'en i går til "eftersyn"
Han ringede kort tid efter og fortalte at han sagtens kunne høre problemet, og undrede sig over at det ikke før var blevet bemærket. Han nævnte at der skulle skrues lidt op, før at han synes at det var generende, men han kunne sagtens høre det...
Jeg foreslog om vi kunne bytte til en Ortofon MM rød.... Det var absolut intet problem sagde han. :-)
Jeg betalte differencen.. Og har nu en Ortofon pickup monteret, som ikke brummer :-) Grado'en er utvivlsomt en bedre pickup, men i denne kombination, mener jeg bestemt, at jeg er bedre tjent med "den røde" :-)
Så det var, her til slut, faktisk en rigtig go´oplevelse at besøge butikken..
Der kan man virkelig se, hvor meget det betyder, at man bliver "mødt i øjenhøjde" når man skal kommunikere...Jeg følte mig faktisk rigtig godt behandlet..
Kan nu bedre forstå, at der er meget forskellige oplevelser af serviceniveau'et i den butik.
Så en god slutning på problemet :-)
Ha' en rigtig go' weekend.
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan!
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så endte det jo godt, så det betaler sig altså at reklamere, har lige sat min Grado P. Gold på Microen, for at checke, alt ok ingen brum kører problemfrit i SME Serie III, vil senere (på året) checke den på min DIY Lenco 75
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal retfærdigvis siges at i forhold til en Shure M97xE er der en del mere støj i stand by ved pladetallerknens kant med Grado Gold. På "papiret" har Gradoen et noget større frekvensområde at spille på, både op og ned, måske det gør Gradoen mere følsom for indstråling, men jeg foretrækker klart Shure PUen, men det er en helt anden historie, og jeg er klar over at andre ikke vil være enige, så lad det ikke blive et disku. emne
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Sundance Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 01 August 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well done chris-torb
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger


Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey igen..
Efter nogle dage med Ortofon's MM rød, synes jeg lige, at jeg vil nævne følgende..
Når jeg demonterer nålen på MM'eren (den trækkes af ligesom på OM serien), og sætter OM5 nålen i huset istedet,(det ser lidt åndsvagt ud) og re-justerer nåletrykket, virker lyden mere sammenhængende.. Lidt varmere og diskanten mindre "spids".. faktisk bedre??
Gad vide hvordan den nye serie, kan sammenlignes med OM serien....(virker knap nok som om at MM rød spiller lige op med OM10)
Nu er jeg jo absolut ikke ekspert i dette, men vil ikke umiddelbart mene, at der er sket kvantespring i kvaliteten....
Hold da kæft, hvor kan jeg brokke mig hva Er det ene ikke galt, så er det andet
chris-torb
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes de nye mm pu'er fra ortofon har alt for meget overskydende plastic på nåleforparten, det ser sikkert fedt ud, men er altså med til at give nogen resonanser.
Det er ikke altid sikkert det nye er bedre
Noget andet kunne være nåleslibningen, men de er vist begge eliptiske. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
chris-torb Forum Bruger


Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. ja..
Så kommer den evindelige trang til at "forbedre"... (man skulle jo bare ha' købt noget bedre fra starten, men sådan var det ikke) 
Så jeg har startet med pladetallerkenen.. Den er jo som bekendt i jern, og klinger lystigt, som en stegepande, når man slår på den.. Det kan ikke være befordrene for lyden..
Så jeg hentede noget bitumen som jeg skar ud og klæbede under tallerkenen, som en stor cirkel med hul, og istedet for "plademåtten" blev der også limet bitumen på oversiden...
Det ser ok ud, og på undersiden er der lige plads til det påklæbede stykke, selvom der ikke er langt til drivrem og motor. Tykkelsen på den bitumenplade jeg fandt, har samme tykkelse, som den originale plademåtte, så dette burde ikke give problemer....
Jeg kan ikke lige uploade billeder her, så i kan se resultatet, men lydmæssigt, virker det som om der er mere "ro på"...
Det har selvfølgelig også øget pladetallerkenens vægt, så spørgsmålet er jo, om leje og motor kan holde til det.. men det må jo komme an på en prøve..
Chris-torb
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chris-torb
det er en god ting at dæmpe sin pladetallerken det har jeg gjort for mange år siden med min tec.SL 1200 med acrylfuge masse (ved godt jeg har skrevet det før) men det er et mirakel middel som netop giver mere ro og tør bas og et godt perspektiv i lydbilledet.
om motoren og leje kan holde til det ved jeg ikke men jeg har ikke oplevet nogle problemer med min.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris-torb skrev:
[cut]
Det har selvfølgelig også øget pladetallerkenens vægt, så spørgsmålet er jo, om leje og motor kan holde til det.. men det må jo komme an på en prøve..
Chris-torb |
|
|
Jeg gætter på at lejet kan holde til det. Hvis ikke, skulle du nok ha' købt en anden pladespiller! ;-) Godt nok er der en tendens til, at en del produkter ikke bliver lavet 'som i gamle dage', men der vel trods alt grænser for "sølleheden"..? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |