Hmm, ja.........
Jeg har altid lært at være ærlig ( og desværre nogen gange, måske lidt for meget) men....
Jeg er tilbage på Grado......
I forbindelse med en grundig og ellers påpasselig aftørring af "plinten", fik kluden fat i nålen på Ortofonen, og bøjede den, ikke meget, men lidt... Efterfølgende forsøg på "genopretning" var forgæves, og da jeg i forvejen synes, at den bestemt ikke lød bedre end min OM5, faldt valget ikke på en ny nål, men en anden pickup..
Jeg købte en Grado rød.... Den spiller bare... Jeg ved ikke om det måske er den dæmpning, jeg har lavet med bitumen, eller også er denne pickup bare mindre følsom, men brum'et er ikke nævneværdigt, og lyden er mange gange bedre end Ortofonen...
Der er både bund og top.. og ikke den skingre lyd, som MM2 rød kastede af sig.. På ortofonen savnede jeg varme (bas) og diskanten var "klingende/skinger".. Nu er der varme, ro og "hi-hat" anslag, der lyder naturligt.....
Og den skal jo faktisk også spilles til....
Jeg er jo, som sagt, ny i vinyl verdenen, og må derfor gøre mig nogle erfaringer...
Kald mig bare idiot, da jeg jo startede med at "svine" den første Grado sort til... Men den Grado rød, jeg nu har monteret, virker langt mere "rigtig" i lyden, end Ortofonen..
Hvis jeg, prisen taget i betragtning, skulle give karakter imellen 1 og 10 ville MM2-rød få et pænt 4 tal og Grado et 8 tal..Der er bare så meget lyd til forskel..