Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 14:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lyn og hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Med Purepower er det batteridrift. Strømmen bliver lavet om fra 230 volt > batteri og fra batteri > 230 volt. Hvis der sker noget, så vil jeg tro at batteri sprænger inden det når til anlægget.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
hrmand skrev:

Gik hele vejen, da jeg fik trukket ny gruppe til anlægget. Det omfattede transientbeskyttelse, jording + 5 m jordspyd, og så den lille sag til venstre for udtaget - en peakstop (overspændingsbeskyttelse, som nævnt ovenfor), der slår fra, hvis spændingen overstiger 250V.

Elektrikeren siger, der ikke slipper noget ind her ...

Slår noget først ned i huset, er der ikke meget at gøre.

Forstil dig en strøm 20kA (godt nok meget kortvarigt) løber ned gennem nedløbsrør eller en antenne leding, den laver en enorm magnetisk og-elektrisk felt, som påvirker alt i nærheden. Den spæning som forkommer kan nemt hoppe over de meget små afstande i den udstyr din elektriker har sat op .....Kort sagt brænder det nok og ryger ud af væggen

Dit udstyr kan til en hvis grænse beskytte mod transiente spændinger generet på nettet.

Nyt jordspyd ? Det er strømmen da ligeglad. Den opdager først jordspydet, når den er løbet ned med gennem anden installation og metal genstande....og så er det for sent.

Jord er til person beskyttelse og ikke udstyr -

Sæt en stor varistor op - Den æder alt.

Den med, at der ikke slipper noget ind, vidste jeg godt var overdrevet og burde nok ikke stå alene. For generelt er jeg helt med på, at rammer lynet, så er dets veje helt uforudsigeligt. Arrangementet gik både ud på, at blive fri for støj (det lykkedes 100%) fra husets el-net ved at separere forsyningen til anlægget - og søge at sikre anlægget på et fornuftigt niveau. Udgangspunktet var bl.a. denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34767

Jeg kan vel omformulere det til, at der dog er gjort noget, som er bedre end ingenting og skulle det alligevel komme til at ryge ud fra væggen er det en skade jeg kan leve med fremfor at anlægget står af. 

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jamen så er det noget andet, hvis det primære formål er ren strøm.

Fri for støj ? Har du prøvet og måle på nettet om overtonere er forsvundet ? Nu er det godt nok 17-18 år siden jeg selv målte dem, men dengang lå der en del og da el-forsyningen ikke er ændre meget, er mit gæt de stadigvæk ligger der.
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
Fri for støj ? Har du prøvet og måle på nettet om overtonere er forsvundet ...

Narj ... ingen målinger gennemført. Men lytninger! Før ændringen var der en tydelig susen i kl. 12 position (halv volumen). Den er HELT væk, også selvom volumen er på max. Ikke klar over om det er svar på spørgsmålet, men samtidig er jeg blank mht. hvad tilstedeværelsen af overtoner betyder - og hvad der er årsag til dem.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Slår lynet ned, så slår det ned...og så kan man få noget nyt hifi

Hvad er sandsynligheden?

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hvad er sandsynligheden?

Den er meget lav - indtil det er sket

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hvad er sandsynligheden?

Nogen har måske noget vintage hifi som ikke lige kan genanskaffes. Har man mange apparater er det jo et værre bøvl at skulle have dem alle checket og repareret. En bruger i en anden tråd fortalte at han havde sit anlæg koblet til en "Exact Power EP15A" (power-conditioner). Lynet slog ned, og som en slags hifi-bodyguard tog powerconditioneren hele beskydningen - døde, men lod all de forbundne komponenter uskadte. Det har sikkert glædet hans forsikringsselskab - og så var det kun et apparat han skulle undvære.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Medlem skrev:

Hvad er sandsynligheden?

Den er meget lav - indtil det er sket

1. gang =  Nyt udstyr, men heldigvis er chancerne for, at det slår ned samme sted 2 gange, meget lille...

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hvis lynet slår direkte ned i bygningen, tror jeg sku bare jeg vil skide på anlægget og få mig og kæresten ud af den brændende bygning

(Fotos fundet på nettet)

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

- Jeg har været ude ved et hus et sted 2!! gange, fordi lynet var slået ned - direkte ned - i huset. Første gang ramtes parabolen, monteret på skorstenen - halvdelen af parabolen manglede. De steder inde i huset, hvor der gik kabler i væggene, var der brune striber på ydersiden af væg og maling. På et antik' skrivebord, stod en bærbar computer, der var koblet til telefon, ellers på batteri / ikke tilkoblet lader. Rundt om computeren på bordet var en sort kant, brændt i overfladen af bordet. Telefonkablet var væk.
I en radiator ved siden af TV'et var der et hul på ca. Een centimeter smeltet, og en plet på ca. 15 centimeter "brændt maling" der rundt omkring. Det var der, lynet var sprunget fra TV over i vandrørene og til "jord".
Det eneste der overlevede i huset var et TV i køkkenet. Det stod u-forbundet midt på gulvet, da der var vd at blive lavet ny reol det skulle stå i / hænge i. Prisen for hele l**tet var så vidt jeg husker 335.000,-  -  der skulle jo osse trækkes nye el-ledninger i hele huset, samt graves nye stikeldninger a telefon og El.

Anden gang tog det skorstenen på et udhus - der overlevede el-anlægget, så det kun var de elektriske apparater der døde.

Mhp. "lynets vej" til jord, så har jeg været med til at lynsikre lokal-radio-sendere. De første par gane døde hele l**tet, og vi ku ikke greje hvorfor, der sad jo et pænt og nydeligt kobberør i hvert hjørne af masten, og alligevel raserede det skuret. Det viste sig jo så, at da kobberrøret var bukket, så det havde to rette vinkler fordi det skulle følge soklen på masterne, så nåede lynet dertil, og den rette vinkel ydede for stor modstand!!
Så blev de allesammen ændret til bløde buer, og lidt forskellige andre fixfaxerier, så på nuværende tidspunkt er det sådan, at når senderne tager et direkte lyn, så kobler de ud i ca. 10 sekunder og genstarter så igen. Det er set, at antennerne er fordampet så meget ved et lyn-neslag i dem, at standbølgeforholdet bliver så dårligt, at de melder en fejl baglæns ind til radio'en - mens de står og sender efter nedslaget...

- Så alle de små lynsikrende "gismo'er" - Glem det - de beskytter ikke imod et lyn. - Men de kan sikkert beskyttet DIT udstyr mod det lyn der snupper nabo'ens hus, eller kablerne et sted 2-300 m. væk...

JBLfan

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hmm, efter JBLfans indlæg tror jeg også bare jeg vil krydse fingre og satse på forsikringsselskabet
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Sendt: 26 Juli 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Efter at have befundet mig ombord på skibe der blev ramt af lynet 2 gange, er min holdning at der ikke er ret meget der hjælper.

Kryds fingre og hav en ordentlig forsikring.

Denon DVD -3800BD
Phonar Veritas P5
Stax SRM 252II og SR202
Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

Puffo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at tage stikket ud når det begynder at tordne, det må efter min mening være det mest effektive

Til top Vis Puffo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Puffo

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Sikre et Krudtmagasin imod Lyn nedslag tæller vel også   Tykkelse af Kablerne til samme Lynafledninger.

http://da.wikisource.org/wiki/Opfindelsernes_Bog/Lynafledere n.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Jaaa, det er jo fint nok at kunne få skiftet grejerne ud engang imellem - dog tror jeg Vintage-ejere græder snot hvis det skulle ske for dem . Før i tiden var jeg også helt hysterisk med at pille alle stik ud af væggen, i dag gider jeg ikke. Sker det så sker sker det, chancen for at vinde 10 mill. i Lotto er vel kun en smule mindre ? Tror iøvrigt ikke at alle de der små gizmo'er virker når man tænker på, at et lyn kan kløve et friskt træ midt over og svitse en person totalt af  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes