| Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilykke Jesper...jeg grøn og blå af misundelse Nå men du skriver noget med sus og mere hul igennem...der kunne ske at være en sammenhæng.
Din nye forstærker indeholder en stor del mere gain idet ingangen er et EF86 low noise ganske vist, men det har altså mere forstærkning end indgangs-pentoden i Dynaco'en. Den har også en såkaldt long-tail fase-splitter som også giver en del forstærkning...dynacoe'ens fase-splittere har 0 gain. Mere sus i 16ohm...ja for her er spæningen højest så det er helt naturligt
Oplever du forstærkeren som mere følsom for det burde du.
mvh
Her er diagrammet; http://www.amplimos.it/images/Leak%20TL12.bmp __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
hej
rørene var en gang blandet landhandel men er blevet prøvet med rør det virker og suset er der stadigvæk. Begge forstærkere er ens.
Man kan se at der er loddet nye caps i her og der - og det er dem jeg mener er forskellige.
Venligst
|
|
|
Der kan være mange grunde til de suser! - Men husk der er en indgangsimpedans på 1 MegOhm! Derud over er der en meget høj forstærkning i trinnene der skal 0.125 V til at give 14W ud!!! Har en ven der har et par TL12+ der ikke suser selv om de driver et par Lowther Audiovector med PM4A i - De horn har svjh en følsomhed på omkring 100 - 102 dB for een W!!! Så der er en god grund til at tro der er en samling komponenter der trænger til udskiftning. - Mit bud vil være forhøjede modstandsværdier kombineret med døde lytter! __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjae det kan godt være at det er det jeg oplever.
Men der forstærkes samtidigt noget brum og det aner jeg ikke hvordan fjernes.
Noget andet er vel at kondensatorer og modstande bør være ens i begge forstærkere for at yde det optimale?
ud over det er jeg helt forvirret mht kondensatorer.
Det havde været rart hvis nogen havde mærket printet med numre der passer til diagrammet.
på mine forstærkere er den omtalte grønne dobbelt kondensator ude i siden på den ene forstærker på 8 og 16 uf og 2 x 33uf på den anden forstærker. Det italienske site skriver at de skal være noget tredie???? hvad er sandt?
Iriterende at begge forstærkere ikke ´har samme værdier for hvilke er rigtige?
Nå men det er vel slave metoden (følge op på alle caps ud for diagrammet.
Hilsen
tube mania skrev:
|
Tilykke Jesper...jeg grøn og blå af misundelse Nå men du skriver noget med sus og mere hul igennem...der kunne ske at være en sammenhæng.
Din nye forstærker indeholder en stor del mere gain idet ingangen er et EF86 low noise ganske vist, men det har altså mere forstærkning end indgangs-pentoden i Dynaco'en. Den har også en såkaldt long-tail fase-splitter som også giver en del forstærkning...dynacoe'ens fase-splittere har 0 gain. Mere sus i 16ohm...ja for her er spæningen højest så det er helt naturligt
mvh
Her er diagrammet; http://www.amplimos.it/images/Leak%20TL12.bmp |
|
|
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Noget andet er vel at kondensatorer og modstande bør være ens i begge forstærkere for at yde det optimale? Ja. Men samtidig skal de passe med diagrammet... Sidder og tænker: Hvilke interconnects bruger du? - Er de ordentligt skærmet? - Og hvor høj udgangsimpedans har du i din pre?
Er der samme mængde af brum og sus i begge kanaler?
Det havde været rart hvis nogen havde mærket printet med numre der passer til diagrammet.
på mine forstærkere er den omtalte grønne dobbelt kondensator ude i siden på den ene forstærker på 8 og 16 uf og 2 x 33uf på den anden forstærker. Det italienske site skriver at de skal være noget tredie???? hvad er sandt? De er oprindeligt født med 8 og 16 uF (i en dobbelkond(den grønne)) Men som jeg skrev er den liste jeg sendte til dig tillempet de komponentværdier der er fremskaffelige idag og i de ønskede udgaver (fabrikater osv)
Hilsen
tube mania skrev:
|
mvh
Her er diagrammet; http://www.amplimos.it/images/Leak%20TL12.bmp |
|
|
|
|
|
Send mig et high res af undervognen på den med flest originale stumper... Så skal jeg se om jeg kan fange placeringerne ud fra diagramnumre... Mail oz4acl på pc prik dk __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Send mig et high res af undervognen på den med flest originale stumper... Så skal jeg se om jeg kan fange placeringerne ud fra diagramnumre... |
|
|
Det billede der er på side 1, er faktisk stort nok - det er skaleret ned på siden. Her er et link: http://img504.imageshack.us/img504/222/img7682.jpgVenlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Takker indtil videre i jeres bestræbelser på at hjælpe en 'ikke elekronikmand' der elsker
elektronik!! Ironisk!!!!
Fantastisk man skulle tro at i fik penge for det her
Takker og bøjer mig i støvet
Hilsen __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændingen stiger! Tænk om der kunne blive en rigtig god "to do" ud af dine bestræbelser, hvor der er styr på værdier og det hele. Keep on trucking  fileme et godt fund, den slags klæber jo nærmest til dig Jesper. Følger åndeløst med på sidelinjen.
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper! Dette skulle være noget nær så tæt på jeg kunne komme uden at have dyret at måle på... Håber det kan hjælpe dig! - numrene refererer til diagrammet, bortset fra jeg ikke har gidet at skulle skrive ca. 23 R'er! http://img197.imageshack.us/img197/5962/tl12plusunderjpg.jpg
Forresten. R19 og R20 er noget svedne, og der afsættes også ca ½ W vedvarende, så skal de skiftes ville jeg bruge en 2 - 3 W type... Tube kan måske finde et par fejl  - Ja det var for at se om han lige gad tjekke mit natteraveri!!! 
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Noget andet er vel at kondensatorer og modstande bør være ens i begge forstærkere for at yde det optimale?
på mine forstærkere er den omtalte grønne dobbelt kondensator ude i siden på den ene forstærker på 8 og 16 uf og 2 x 33uf på den anden forstærker. Det italienske site skriver at de skal være noget tredie???? hvad er sandt?
Hilsen
|
|
|
Hej
Jeg gætter på, at at dit brum problem kommer fra den forstærker, hvor RCA stikket sidder på bagsiden. Er det korrekt ?
Ved at se på de højopløste billeder kan jeg se, at signal forbindelsen fra RCA til indgang er lavet med et stykke uskærmet NKT kabel. Det må nok være noget der kan skabe brum i en forstærker med så meget gain. Find et stykke skærmet kabel, og fjern det brune NKT kabel.
Håber det hjælper, for det er godt nok nogle fede forstærkere.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her et billede af storebror LEAK 25 Plus som står som enebarn her på matriklen - den venter på en god monopream og en god mono PU  og bagfra  og oppefra hvor man kan se hvilke rørtyper der kan bruges  Jeg bruge et sæt 5881 - har et sæt EL 34 men spekulerer på om ikke KT66 vil lyde allerbedst? Nuvel - der kom en ny lyt ting i mellem strømtrafo og den holdt op med at brumme - den havde nået at brænde et af rørene af men nu spiller den - umiddelbart med mere hul igennem end "the fisher 101c" meeen det kan også bero på ørenes dagsform og jeg har ikke sammenlignet dem face to face
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu vi er ved det med søskende... Så skal i da også have Stereo 20'eren  Her bestykket med Siemens&Halske E83CC og E84L Samt Valvo branded Phillips GZ34
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damm det her udvikler sig til den rene og klare Leak 'what to know about the beast' site
med diagrammer, vejledning og 'gør det selv lodning for perlegrus elektroteknikere.
Fantastisk __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
  Tonni: Hvad er det for et kabel du bruger- Det ligner et DIY. Jesper: Tillykke med de to blokke. lækre sager det LEAK!
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Jesper! Det ville da være rigtigt rart hvis det kunne lykkeds!!!  @ Roky: Det er rigtigt. Det er et diy bestående af 1mm2 forsølvet cu med teflonisolering... - Dog skal det siges at jeg pt bruger et Isoda 08-WBT eller AudioQuest single stand som ikke længere kan fåes... ( kan ikke huske hvad det hedder )
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jespers Leak's passer iøvrigt ikke helt med det officielle diagram... Jeg laver lige et nyt lidt senere (jeg skal på posthuset først).
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et forsøg på et "korrekt" diagram. Fuld opløsning her: http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/TL12Plus3_Jesper.gif Og et par strøtanker... På det originale Leak diagram fra manualen er anodemodstanden i indgangstrinnet en modstand på 82k med 15pF i parallel. På det her diagram: http://www.44bx.com/leak/Leak/Circuits/TL12Plus3.gif er det 82k med et 4k7/200pF RC-led over. Men i Jespers er det, så vidt jeg kan se, 47k med et RC-led i parallel i begge forstærkere. Modstanden i RC-leddet er her også 4k7, men kondensatoren kan jeg ikke se værdien på... Jesper, kan du se noget på de omkransede kondensatorer? Tal eller farvekoder?  C9 er 20nF på det originale diagram, men 100nF på det uofficielle. Hvad er mon rigtigt? Men 20nF og 3M3 giver en grænsefrekvens på 2,4Hz, så 20nF er sikkert fint. C7 står til kun 20pF på det uofficielle diagram - det er en fejl. Den står til 200pF på det originale diagram, og det lyder som en mere sandsynlig værdi. Modstandene R10 og R17 er 1M på det "rigtige" diagram. Det er 470k på det andet diagram, og i Jespers forstærkere. Det er nok en ændring der er sket på et tidspunkt. Hvis EL84 rørene ikke er helt perfekte, kan de selvdestruere med 1M på indgangen - så 470k er nok en glimrende idé  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
For at svare på det første spørgsmål: Der står 300pf på den ene og bare 300 på den anden.
C9 er på 0,15uf i mine forstærkere. (det er vel 15 nf ???)
C7 er i begge mine forstærkere 200pf (der ser orginale ud som det eneste)
r 10 siger brun sort rød =1M??
r 17 siger gul lilla .....utydeligt : siger noget med 47
Det Lyder som om den skal have skiftet en røvfuld gode modstande også
Hilsen
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel!
Kan kun tilslutte mig dine betragtninger omkring c7. - men...
Da den forstærker var i produktion i over 10 år, var der mindst et par varianter, to officielle, over diagrammet. Bl.a. brugte de to forskellige udgangstrafoer med forskellen liggende i ul-udtaget samt z. og så vidt jeg husker også i indgangen.
Skal se om ikke jeg kan finde noget mere om det... Men der går nok et par dage. Har lånt mine datas på leak ud...
Har været medlem af yahoogroups.h.j.leak... i nogle år og der har der været beskrevet hvordan Leak, når de rendte tør i produktionen, kunne bruge tillæmpede værdier.
Så der er mange muligheder men de gamle (bradley?) kulmassemodstande der sidder i anodekredsen ser ud til at være originale.
|
| Til top |
|
| |