Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Leak TL 12 plus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

hej

Ellers flot sag den 20'er der!

Hvor støver du de dejlige tyske rør op?

eBay eller???

Hilsen

Tonni skrev:
Når nu vi er ved det med søskende...

Så skal i da også have Stereo 20'eren

Her bestykket med Siemens&Halske E83CC og E84L Samt Valvo branded Phillips GZ34

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
For at svare på det første spørgsmål: Der står 300pf på den ene og bare 300 på den anden.

Den værdi har jeg rettet på diagrammet. Det passer fint sammen med den mindre værdi på R5.

Citér:
C9 er på 0,15uf i mine forstærkere. (det er vel 15 nf  ???)

Det er 150nF. Det er en lidt usædvanlig værdi, som jo også er brugt som C8 og C10 så vidt jeg kan se. Leak har nok købt en stor kasse billige 150nF kondensatorer

Værdien på C9 er ikke kritisk, og 150nF er stort nok til C8 og C10, selvom de skulle være 250nF.

Citér:
r 10 siger brun sort rød =1M??

1 0 og to nuller = 1000R = 1k, så det passer med diagrammet.

Citér:
r 17 siger gul lilla .....utydeligt : siger noget med 47

Sikkert gul lilla gul = 470k.

Citér:
Det Lyder som om den skal have skiftet en røvfuld gode modstande også

Prøv at måle alle igennem med et ohmmeter. Du behøver ikke lodde dem ud. Hvis nogen har en højere værdi end på diagrammet, har de det dårligt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej

For at svare på det første spørgsmål: Der står 300pf på den ene og bare 300 på den anden.

C9 er på 0,15uf i mine forstærkere. (det er vel 15 nf  ???) 150nF skulle være 100nF eller 20nF afhængigt af diagrammerne jeg ser på her...

C7 er i begge mine forstærkere 200pf (der ser orginale ud som det eneste) Passer det er C9 på 20nF

r 10 siger brun sort rød =1M?? 1K

r 17 siger gul lilla .....utydeligt : siger noget med 47  gul lilla gul 470K

Det Lyder som om den skal have skiftet en røvfuld gode modstande også

Hilsen

Tror det letteste er at låse sig fast på et diagram, og så renovere ud fra det! Men da du har den sene udgave må vi hellere se efter et diagram fra efter '63 hvor man ophørte med at bruge 3921 som udgangstrafo (den havde 50% ul) og gik over til dem du har der har 25% ul...

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Har været medlem af yahoogroups.h.j.leak... i nogle år og der har der været beskrevet hvordan Leak, når de rendte tør i produktionen, kunne bruge tillæmpede værdier.

De har nok gjort som mange andre - købt billigt ind. Hvis 150n var billigere end 250n, kunne de jo også bruges

Citér:
Så der er mange muligheder men de gamle (bradley?) kulmassemodstande der sidder i anodekredsen ser ud til at være originale.

De ligner dem jeg fik i massevis af fra en radiobutik i Nordjylland. Jeg tror de er fra Vitrohm. Men der kan jo sagtens være nogle engelske typer der ligner også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

hej

Ellers flot sag den 20'er der!

Hvor støver du de dejlige tyske rør op?

eBay eller???

Hilsen

Tonni skrev:
Når nu vi er ved det med søskende...

Så skal i da også have Stereo 20'eren

Her bestykket med Siemens&Halske E83CC og E84L Samt Valvo branded Phillips GZ34

Hej igen!

Tror jeg har gjort skade nok i forrige indlæg...

Men. Leak'en hentede jeg i england, mens man stadig kunne nøjes med små £300 Gav selv 266 + 55 i porto eller totalt omregnet til danske 4188 for en der stod helt originalt, og kun med meget begrænsede skrammer. - At alle konderne og en del af modstandende var færdige, tjae...

Rørene fik jeg på en lidt heldig måde da der kun var 3 rør der overlevede fragten fra england, og forsendelsen var forsikret... - Der sad originale men totalt nedslidte Mullard i den, og dem gav forsikringen 1500 for, efter Pyndt havde givet et tilbud til dokumentation... - Og han havde dengang en god samling af Siemens&Halske, som ham havde brugt få timer til test, på lager! 

Ellers samler jeg rør på samme måde som jer andre...

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:
Har været medlem af yahoogroups.h.j.leak... i nogle år og der har der været beskrevet hvordan Leak, når de rendte tør i produktionen, kunne bruge tillæmpede værdier.

De har nok gjort som mange andre - købt billigt ind. Hvis 150n var billigere end 250n, kunne de jo også bruges

Citér:
Så der er mange muligheder men de gamle (bradley?) kulmassemodstande der sidder i anodekredsen ser ud til at være originale.

De ligner dem jeg fik i massevis af fra en radiobutik i Nordjylland. Jeg tror de er fra Vitrohm. Men der kan jo sagtens være nogle engelske typer der ligner også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Undskyld OT Jesper!!! - Men info kunne tænkes at være interessant mht. dit indkøb af stumper!?

Hej Mikkel! har du givetvis ret i!!! 

De kondensatorer der sad som overføring originalt i leak's rørgrej var TCC Metalpack (papir i olie).
Og dem brugte de af to årsager. for det første var de lette at få i de mængder de skulle bruge (fabrikken lå i nabolaget) og for det andet de sendte et tydeligt signal om kvalitet, som var en væsentlig del af branded "H.J.Leak & co"
Havde de bare brugt TCC Super Metalpack i stedet for, så havde det sikkert ikke været nødvendig at skifte dem! - De almindelige var forseglet med gummipropper (lige som jensen) Mens Super Metalpack var keramisk forseglede! - Har haft en ordentilg stak TCC's hvor de alm. for over 60%'s vedkommende var lække. - Mens Super'ne alle duede!!!

Har selv et par kasser Vitrohm der ligger, men også et par stykker der ligner til forveksling men påstemplet Allen Bradley's logo. Men bedste kvalitet til pengene har jo altid været et slogan i diverse indkøbsafdelinger...

Hvilke fabrikater foretrækker du til audio? - Er selv ret glad for 1 og 2W Beyslag da de efter min mening lyder autentisk uden at være kolde/skarpe som nogle metalfilm...

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Nu fik jeg målt modstande på det ene trin(Det højre fra forrige side)

Jeg sammenlignede samtidigt værdierne med den italienske site du linker til Tonni.

Alle modstande overholder værdierne plus minus så det er fint.

Det andet trin må stå for skud imorgen

Hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Hej igen

Jeg sammenlignede samtidigt værdierne med den italienske site du linker til Tonni.

Forhåbentlig ikke alle sammen... Modstandsværdierne på det diagram jeg har tilrettet passer med din forstærker - der er lidt forskelle på den italienske liste.

Italiensk/korrekt værdi
R5 82k/47k
R2 1k/22k
R18 1k/10k
R21 1k/10k

Det er værdierne der allerede sidder i din forstærker der lyder mest sandsynlige

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Havde de bare brugt TCC Super Metalpack i stedet for, så havde det sikkert ikke været nødvendig at skifte dem! - De almindelige var forseglet med gummipropper (lige som jensen) Mens Super Metalpack var keramisk forseglede! - Har haft en ordentilg stak TCC's hvor de alm. for over 60%'s vedkommende var lække. - Mens Super'ne alle duede!!!

Jeg har sendt ham nogle stykker med glasforseglinger - de skulle kunne holde et par dage også

Citér:
Hvilke fabrikater foretrækker du til audio?

Jeg bruger mange Welwyn MFR5 0,75W metalfilm. Når jeg skal bruge 2W, bruger jeg normalt BC's metalfilm. Jeg kan ikke huske hvad de hedder.

Man kan jo også købe nye kulmodstande til et par kroner stykket, hvis man vil bruge autentiske typer

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
@ Jesper!

@ Roky:

Det er rigtigt. Det er et diy bestående af 1mm2 forsølvet cu med teflonisolering...
- Dog skal det siges at jeg pt bruger et Isoda 08-WBT eller AudioQuest single stand som ikke længere kan fåes... ( kan ikke huske hvad det hedder )

Bruger selv noget 0,3 mm forsølvet kobber og det giver lige lidt mere til lyden. Hvor kan man få det kabel henne?

Jesper: sorry for OT
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jamen du har helt ret.

De værdier du nævner som rigtige er de samme jeg måler.

Hilsen

mcs_5 skrev:
jesper olsen skrev:
Hej igen

Forhåbentlig ikke alle sammen... Modstandsværdierne på det diagram jeg har tilrettet passer med din forstærker - der er lidt forskelle på den italienske liste.

Italiensk/korrekt værdi
R5 82k/47k
R2 1k/22k
R18 1k/10k
R21 1k/10k

Det er værdierne der allerede sidder i din forstærker der lyder mest sandsynlige

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Tonni skrev:
@ Jesper!

@ Roky:

Det er rigtigt. Det er et diy bestående af 1mm2 forsølvet cu med teflonisolering...
- Dog skal det siges at jeg pt bruger et Isoda 08-WBT eller AudioQuest single stand som ikke længere kan fåes... ( kan ikke huske hvad det hedder )

Bruger selv noget 0,3 mm forsølvet kobber og det giver lige lidt mere til lyden. Hvor kan man få det kabel henne?

Jesper: sorry for OT

Mil surplus... - Desværre har jeg ikke fundet noget i almindelig handel!
Og mit er i øvrigt blevet slagtet og brugt internt i en amp...

men får man fingrene i gammelt rørgrej fra forsvaret er det som regel proppet med gode komponenter!!! - og nu er der nogle der krøller tæer, men hvad skal man bruge et vektorskop, eller en målemodtager der bestryger 10 - 100 mhz til? - Nemlig...!

Beklager også OT Jesper, men den skulle lige følges til dørs...

mvh.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Jamen spændende. Hvor køber man det omtalte grej fra forsvaret?

Venligst

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

forsvarets auktioner, amatørradiomarkeder/auktioner, og lignende obskøne steder 
Ja er selv radioamatør, og holder mig orienteret om de træf der er rundt i landet, gennem bladet OZ der kan ses på bibliotekerne! - Men TYS det er en Hemmelighed!!!

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

DET MILITÆR
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Lige en opdatering.

Så har jeg fået skiftet alle caps til nye. Tak Mikkel.

Man er jo altid spændt på om det siger bang - men det gik. Musikken tonede langsomt frem og jeg

kunne lettet åbne mine øjne - ingen flyvende kondensatorer eller glas fra eksploderede rør.

Det ene udgangstrin brummer dog stadig lidt, men jeg har heller ikke fået målt modstandene

igennem på dette trin så mon ikke det er en syg modstand eller to? Håber det.

Ellers har jeg fået sat phonestikket om på bagpladen så begge forstærkere fremstår ens.

Her et billede af modifikationen på det ene trin. Jeg har brugt alm skærmet 'standardlakrids' da

jeg ikke lige havde andet her i haven.

Hilsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 04:10 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Så har jeg fået skiftet alle caps til nye.

Det ser da fint ud!

Citér:
Man er jo altid spændt på om det siger bang - men det gik.

Duck and cover

Citér:
Det ene udgangstrin brummer dog stadig lidt, men jeg har heller ikke fået målt modstandene igennem på dette trin så mon ikke det er en syg modstand eller to? Håber det.

Det kan også være noget med forbindelsen til indgangsstikket. Er det den med NKT-ledning eller den med skærmet kabel der brummer?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

..."Der sprænges!...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Begge trin har fået skiftet indgangskabel til noget skærmet ditto og er nu helt identiske.

Hilsen

mcs_5 skrev:
jesper olsen skrev:
Så har jeg fået skiftet alle caps til nye.

Det ser da fint ud!

Citér:
Man er jo altid spændt på om det siger bang - men det gik.

Duck and cover

Citér:
Det ene udgangstrin brummer dog stadig lidt, men jeg har heller ikke fået målt modstandene igennem på dette trin så mon ikke det er en syg modstand eller to? Håber det.

Det kan også være noget med forbindelsen til indgangsstikket. Er det den med NKT-ledning eller den med skærmet kabel der brummer?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hey.

lige en update igen-igen

jeg har målt alle modstandene i begge trin samtidigt og jeg ved ikke lige hvor meget tolerance der bør være

Det i parentes er det den bør være. Alligevel er der flere modstande der afviger. samtidigt virker

flere af dem noget svedne(varme) Tallene efter parentes angiver største afvigelse.

R1 (1mohm) måler o, 8mohm og 1,2mohm (meget svedne, ben løst i den ene ende af modstand)

R 4 (100 ohm) måler 120ohm

R 6 (1 mohm) måler o,8 og 1,3 mohm

R 7 (100 Kohm) måler 120 Kohm

R 8 (3,3 mohm) måler 3,1 mohm

R 12 (12 kohm) måler 115 ohm begge

R 12 (3,3 mohm) måler 3,6 mohm

R 15: (10 Kohm) måler 13 og 21 kohm (stor afvigelse synes jeg)

R 18: (10 kohm) måler 12 kohm

R 19: (270ohm) måler 370 ohm (stor afvigelse synes jeg)

R 21: (10 kohm) måler 12 kohm begge

Resten af modstandene måler næsten deres pålydende værdier (under 1 procents afvigelse

iøvrigt fik jeg skiftet NKT ledningen til noget skærmet ledning (i begge forstærkere) men brum

fejlen er stadig fulgt med i det ene og samme trin

Det er kun den store øldåselyt der ikke er skiftet.

Hilsen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes