| Forfatter |
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Ellers flot sag den 20'er der!
Hvor støver du de dejlige tyske rør op?
eBay eller???
Hilsen
Tonni skrev:
Når nu vi er ved det med søskende...
Så skal i da også have Stereo 20'eren

Her bestykket med Siemens&Halske E83CC og E84L Samt Valvo branded Phillips GZ34
|
|
|
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| For at svare på det første spørgsmål: Der står 300pf på den ene og bare 300 på den anden. |
|
|
Den værdi har jeg rettet på diagrammet. Det passer fint sammen med den mindre værdi på R5.
Citér:
| C9 er på 0,15uf i mine forstærkere. (det er vel 15 nf ???) |
|
|
Det er 150nF. Det er en lidt usædvanlig værdi, som jo også er brugt som C8 og C10 så vidt jeg kan se. Leak har nok købt en stor kasse billige 150nF kondensatorer  Værdien på C9 er ikke kritisk, og 150nF er stort nok til C8 og C10, selvom de skulle være 250nF.
Citér:
| r 10 siger brun sort rød =1M?? |
|
|
1 0 og to nuller = 1000R = 1k, så det passer med diagrammet.
Citér:
| r 17 siger gul lilla .....utydeligt : siger noget med 47 |
|
|
Sikkert gul lilla gul = 470k.
Citér:
Det Lyder som om den skal have skiftet en røvfuld gode modstande også |
|
|
Prøv at måle alle igennem med et ohmmeter. Du behøver ikke lodde dem ud. Hvis nogen har en højere værdi end på diagrammet, har de det dårligt. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Hej
For at svare på det første spørgsmål: Der står 300pf på den ene og bare 300 på den anden.
C9 er på 0,15uf i mine forstærkere. (det er vel 15 nf ???) 150nF skulle være 100nF eller 20nF afhængigt af diagrammerne jeg ser på her...
C7 er i begge mine forstærkere 200pf (der ser orginale ud som det eneste) Passer det er C9 på 20nF
r 10 siger brun sort rød =1M?? 1K
r 17 siger gul lilla .....utydeligt : siger noget med 47 gul lilla gul 470K
Det Lyder som om den skal have skiftet en røvfuld gode modstande også
Hilsen
|
|
|
Tror det letteste er at låse sig fast på et diagram, og så renovere ud fra det! Men da du har den sene udgave må vi hellere se efter et diagram fra efter '63 hvor man ophørte med at bruge 3921 som udgangstrafo (den havde 50% ul) og gik over til dem du har der har 25% ul... __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
| Har været medlem af yahoogroups.h.j.leak... i nogle år og der har der været beskrevet hvordan Leak, når de rendte tør i produktionen, kunne bruge tillæmpede værdier. |
|
|
De har nok gjort som mange andre - købt billigt ind. Hvis 150n var billigere end 250n, kunne de jo også bruges 
Citér:
| Så der er mange muligheder men de gamle (bradley?) kulmassemodstande der sidder i anodekredsen ser ud til at være originale. |
|
|
De ligner dem jeg fik i massevis af fra en radiobutik i Nordjylland. Jeg tror de er fra Vitrohm. Men der kan jo sagtens være nogle engelske typer der ligner også. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
hej
Ellers flot sag den 20'er der!
Hvor støver du de dejlige tyske rør op?
eBay eller???
Hilsen
Tonni skrev:
Når nu vi er ved det med søskende...
Så skal i da også have Stereo 20'eren

Her bestykket med Siemens&Halske E83CC og E84L Samt Valvo branded Phillips GZ34
|
|
|
|
|
|
Hej igen! Tror jeg har gjort skade nok i forrige indlæg...  Men. Leak'en hentede jeg i england, mens man stadig kunne nøjes med små £300 Gav selv 266 + 55 i porto eller totalt omregnet til danske 4188 for en der stod helt originalt, og kun med meget begrænsede skrammer. - At alle konderne og en del af modstandende var færdige, tjae...  Rørene fik jeg på en lidt heldig måde da der kun var 3 rør der overlevede fragten fra england, og forsendelsen var forsikret... - Der sad originale men totalt nedslidte Mullard i den, og dem gav forsikringen 1500 for, efter Pyndt havde givet et tilbud til dokumentation... - Og han havde dengang en god samling af Siemens&Halske, som ham havde brugt få timer til test, på lager! Ellers samler jeg rør på samme måde som jer andre... __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Tonni skrev:
| Har været medlem af yahoogroups.h.j.leak... i nogle år og der har der været beskrevet hvordan Leak, når de rendte tør i produktionen, kunne bruge tillæmpede værdier. |
|
|
De har nok gjort som mange andre - købt billigt ind. Hvis 150n var billigere end 250n, kunne de jo også bruges 
Citér:
| Så der er mange muligheder men de gamle (bradley?) kulmassemodstande der sidder i anodekredsen ser ud til at være originale. |
|
|
De ligner dem jeg fik i massevis af fra en radiobutik i Nordjylland. Jeg tror de er fra Vitrohm. Men der kan jo sagtens være nogle engelske typer der ligner også.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Undskyld OT Jesper!!! - Men info kunne tænkes at være interessant mht. dit indkøb af stumper!? Hej Mikkel! har du givetvis ret i!!! De kondensatorer der sad som overføring originalt i leak's rørgrej var TCC Metalpack (papir i olie). Og dem brugte de af to årsager. for det første var de lette at få i de mængder de skulle bruge (fabrikken lå i nabolaget) og for det andet de sendte et tydeligt signal om kvalitet, som var en væsentlig del af branded "H.J.Leak & co" Havde de bare brugt TCC Super Metalpack i stedet for, så havde det sikkert ikke været nødvendig at skifte dem! - De almindelige var forseglet med gummipropper (lige som jensen) Mens Super Metalpack var keramisk forseglede! - Har haft en ordentilg stak TCC's hvor de alm. for over 60%'s vedkommende var lække. - Mens Super'ne alle duede!!! Har selv et par kasser Vitrohm der ligger, men også et par stykker der ligner til forveksling men påstemplet Allen Bradley's logo. Men bedste kvalitet til pengene har jo altid været et slogan i diverse indkøbsafdelinger... Hvilke fabrikater foretrækker du til audio? - Er selv ret glad for 1 og 2W Beyslag da de efter min mening lyder autentisk uden at være kolde/skarpe som nogle metalfilm... __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Nu fik jeg målt modstande på det ene trin(Det højre fra forrige side)
Jeg sammenlignede samtidigt værdierne med den italienske site du linker til Tonni.
Alle modstande overholder værdierne plus minus så det er fint.
Det andet trin må stå for skud imorgen
Hilsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| Hej igen
Jeg sammenlignede samtidigt værdierne med den italienske site du linker til Tonni.
Alle modstande overholder værdierne plus minus så det er fint. |
|
|
Forhåbentlig ikke alle sammen... Modstandsværdierne på det diagram jeg har tilrettet passer med din forstærker - der er lidt forskelle på den italienske liste. Italiensk/korrekt værdi R5 82k/47k R2 1k/22k R18 1k/10k R21 1k/10k Det er værdierne der allerede sidder i din forstærker der lyder mest sandsynlige  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
| Havde de bare brugt TCC Super Metalpack i stedet for, så havde det sikkert ikke været nødvendig at skifte dem! - De almindelige var forseglet med gummipropper (lige som jensen) Mens Super Metalpack var keramisk forseglede! - Har haft en ordentilg stak TCC's hvor de alm. for over 60%'s vedkommende var lække. - Mens Super'ne alle duede!!! |
|
|
Jeg har sendt ham nogle stykker med glasforseglinger - de skulle kunne holde et par dage også 
Citér:
| Hvilke fabrikater foretrækker du til audio? |
|
|
Jeg bruger mange Welwyn MFR5 0,75W metalfilm. Når jeg skal bruge 2W, bruger jeg normalt BC's metalfilm. Jeg kan ikke huske hvad de hedder. Man kan jo også købe nye kulmodstande til et par kroner stykket, hvis man vil bruge autentiske typer  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
@ Jesper!
@ Roky:
Det er rigtigt. Det er et diy bestående af 1mm2 forsølvet cu med teflonisolering... - Dog skal det siges at jeg pt bruger et Isoda 08-WBT eller AudioQuest single stand som ikke længere kan fåes... ( kan ikke huske hvad det hedder )
|
|
|
Bruger selv noget 0,3 mm forsølvet kobber og det giver lige lidt mere til lyden. Hvor kan man få det kabel henne? Jesper: sorry for OT 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen du har helt ret.
De værdier du nævner som rigtige er de samme jeg måler.
Hilsen
mcs_5 skrev:
jesper olsen skrev:
| Hej igen
Alle modstande overholder værdierne plus minus så det er fint. |
|
|
Forhåbentlig ikke alle sammen... Modstandsværdierne på det diagram jeg har tilrettet passer med din forstærker - der er lidt forskelle på den italienske liste. Italiensk/korrekt værdi R5 82k/47k R2 1k/22k R18 1k/10k R21 1k/10k
Det er værdierne der allerede sidder i din forstærker der lyder mest sandsynlige 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Tonni skrev:
@ Jesper!
@ Roky:
Det er rigtigt. Det er et diy bestående af 1mm2 forsølvet cu med teflonisolering... - Dog skal det siges at jeg pt bruger et Isoda 08-WBT eller AudioQuest single stand som ikke længere kan fåes... ( kan ikke huske hvad det hedder )
|
|
|
Bruger selv noget 0,3 mm forsølvet kobber og det giver lige lidt mere til lyden. Hvor kan man få det kabel henne?
Jesper: sorry for OT 
|
|
|
Mil surplus... - Desværre har jeg ikke fundet noget i almindelig handel! Og mit er i øvrigt blevet slagtet og brugt internt i en amp... men får man fingrene i gammelt rørgrej fra forsvaret er det som regel proppet med gode komponenter!!! - og nu er der nogle der krøller tæer, men hvad skal man bruge et vektorskop, eller en målemodtager der bestryger 10 - 100 mhz til? - Nemlig...! Beklager også OT Jesper, men den skulle lige følges til dørs...  mvh. __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen spændende. Hvor køber man det omtalte grej fra forsvaret?
Venligst __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
forsvarets auktioner, amatørradiomarkeder/auktioner, og lignende obskøne steder  Ja er selv radioamatør, og holder mig orienteret om de træf der er rundt i landet, gennem bladet OZ der kan ses på bibliotekerne! - Men TYS det er en Hemmelighed!!!
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
DET MILITÆR
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Lige en opdatering.
Så har jeg fået skiftet alle caps til nye. Tak Mikkel.
Man er jo altid spændt på om det siger bang - men det gik. Musikken tonede langsomt frem og jeg
kunne lettet åbne mine øjne - ingen flyvende kondensatorer eller glas fra eksploderede rør.
Det ene udgangstrin brummer dog stadig lidt, men jeg har heller ikke fået målt modstandene
igennem på dette trin så mon ikke det er en syg modstand eller to? Håber det.
Ellers har jeg fået sat phonestikket om på bagpladen så begge forstærkere fremstår ens.
Her et billede af modifikationen på det ene trin. Jeg har brugt alm skærmet 'standardlakrids' da
jeg ikke lige havde andet her i haven.
Hilsen

|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| Så har jeg fået skiftet alle caps til nye. |
|
|
Det ser da fint ud!
Citér:
| Man er jo altid spændt på om det siger bang - men det gik. |
|
|
Duck and cover 
Citér:
| Det ene udgangstrin brummer dog stadig lidt, men jeg har heller ikke fået målt modstandene igennem på dette trin så mon ikke det er en syg modstand eller to? Håber det. |
|
|
Det kan også være noget med forbindelsen til indgangsstikket. Er det den med NKT-ledning eller den med skærmet kabel der brummer? Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
..."Der sprænges!...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Begge trin har fået skiftet indgangskabel til noget skærmet ditto og er nu helt identiske.
Hilsen
mcs_5 skrev:
jesper olsen skrev:
| Så har jeg fået skiftet alle caps til nye. |
|
|
Det ser da fint ud!
Citér:
| Man er jo altid spændt på om det siger bang - men det gik. |
|
|
Duck and cover 
Citér:
| Det ene udgangstrin brummer dog stadig lidt, men jeg har heller ikke fået målt modstandene igennem på dette trin så mon ikke det er en syg modstand eller to? Håber det. |
|
|
Det kan også være noget med forbindelsen til indgangsstikket. Er det den med NKT-ledning eller den med skærmet kabel der brummer?
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
lige en update igen-igen
jeg har målt alle modstandene i begge trin samtidigt og jeg ved ikke lige hvor meget tolerance der bør være
Det i parentes er det den bør være. Alligevel er der flere modstande der afviger. samtidigt virker
flere af dem noget svedne(varme) Tallene efter parentes angiver største afvigelse.
R1 (1mohm) måler o, 8mohm og 1,2mohm (meget svedne, ben løst i den ene ende af modstand)
R 4 (100 ohm) måler 120ohm
R 6 (1 mohm) måler o,8 og 1,3 mohm
R 7 (100 Kohm) måler 120 Kohm
R 8 (3,3 mohm) måler 3,1 mohm
R 12 (12 kohm) måler 115 ohm begge
R 12 (3,3 mohm) måler 3,6 mohm
R 15: (10 Kohm) måler 13 og 21 kohm (stor afvigelse synes jeg)
R 18: (10 kohm) måler 12 kohm
R 19: (270ohm) måler 370 ohm (stor afvigelse synes jeg)
R 21: (10 kohm) måler 12 kohm begge
Resten af modstandene måler næsten deres pålydende værdier (under 1 procents afvigelse 
iøvrigt fik jeg skiftet NKT ledningen til noget skærmet ledning (i begge forstærkere) men brum
fejlen er stadig fulgt med i det ene og samme trin
Det er kun den store øldåselyt der ikke er skiftet.
Hilsen __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |