| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
min brummede fælt - blev meget varm og ødelagde et rør indtil den store lyt mellem de to trafoer og en modstand blev skiftet - modstanden styrede det en variabel bias normalt styrer (aner ikke noget om det - men det var det jeg fik at vide af ham der solgte den til mig og bagefter reparerede den) dan han fik den retur til rep sprang lytten faktsik - så de to store lytter er måske slet ikke så tossede at skifte med det samme
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ellers et fint trin du har der! Det ville da være rart hvis du kunne støve et ekstra op 'just in case' at du bliver så glad for det at du bare må høre det i stereo!!
Jeg kunne såfølgelig prøve at bytte om på de store lytter og se om fejlen flytter med.
PÅ den anden side så har jeg læst mig til at de skulle være særligt godt lavet - men hvad ved jeg.
kan man overhovedet skaffe de øldåser i samme størelse eller skal man have fat i Edge som tidligere omtalt og få ham til at opbygge en ny.( Noget med nye mindre lytter indeni et nyt rør)
Mikkel fortalte mig lige, at jeg skulle måle over et par kondensatorer - om der var 200V DC i den ene ende og 0 volt i den anden ende. Måler jeg i forhold til stel???
Hilsen __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey
tænkte lige på om ham der lavede din Leak måske ved hvor de omtalte caps kan støves op??
Hilsen
r-l-b skrev:
min brummede fælt - blev meget varm og ødelagde et rør indtil den store lyt mellem de to trafoer og en modstand blev skiftet - modstanden styrede det en variabel bias normalt styrer (aner ikke noget om det - men det var det jeg fik at vide af ham der solgte den til mig og bagefter reparerede den) dan han fik den retur til rep sprang lytten faktsik - så de to store lytter er måske slet ikke så tossede at skifte med det samme

|
|
|
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal måle ifh.til stel
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er klar på at lave hvad som helst  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| jeg har målt alle modstandene i begge trin samtidigt og jeg ved ikke lige hvor meget tolerance der bør være |
|
|
Maks. +/-10%.
Citér:
| R1 (1mohm) måler o, 8mohm og 1,2mohm (meget svedne, ben løst i den ene ende af modstand) |
|
|
Hvis ellers modstandene virker, betyder forskellen ikke så meget, da den jo bliver "kvalt" lige så snart du tilslutter noget på indgangen. Men hvis den ene ser halvdød ud, kan det jo være en god idé at skifte dem alligevel.
Citér:
| R 4 (100 ohm) måler 120ohm
R 7 (100 Kohm) måler 120 Kohm
R 15: (10 Kohm) måler 13 og 21 kohm (stor afvigelse synes jeg) |
|
|
De er begyndt at stige i værdi, så de skal nok skiftes.
Citér:
| R 18: (10 kohm) måler 12 kohm
R 21: (10 kohm) måler 12 kohm begge |
|
|
De er også steget lidt, men der hvor de sidder betyder det i praksis ikke noget (på styregitteret af udgangsrørene).
Citér:
R 6 (1 mohm) måler o,8 og 1,3 mohm
R 8 (3,3 mohm) måler 3,1 mohm
R 12 (3,3 mohm) måler 3,6 mohm |
|
|
Så længe du ikke mener det med milliohm alvorligt, er det OK. R6 skulle man måske skifte for at få ens arbejdsforhold for de to indgangsrør.
Citér:
| R 12 (12 kohm) måler 115 ohm begge |
|
|
Her måler du R12 i parallel med R4 + udgangstrafoen. Du kan evt. lodde den ene ende af R12 fra, for at måle den rigtige værdi.
Citér:
| R 19: (270ohm) måler 370 ohm (stor afvigelse synes jeg) |
|
|
Den har det vidst ikke helt godt 
Citér:
| Det er kun den store øldåselyt der ikke er skiftet. |
|
|
Her kan du jo som du selv foreslåer, prøve at bytte om på dem som kontrol. Hvis de trænger til udskiftning, har du flere muligheder afhængig af hvor meget du vil gøre ud af det.
1. Pil de gamle fra, og placer nye lytter under chassiset et sted hvis du kan finde plads. En ny 100µF 450V lyt måler 22mmØ*50mm, og en 47µF lidt mindre. 2. Tøm de gamle øldåser for indhold, og put nye lytter i. 3. Bestil nye flotte øldåser ved edge til at gemme nye lytter i.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen jeg prøver lige at måle og skifte lytterne om
'Stay tune'
hilsen __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Juli 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
jamen jeg prøver lige at måle og skifte lytterne om
'Stay tune'
hilsen |
|
|
will stay tuned for more hot news __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Så er den lille 'brummelum' sag opklaret.
Et ene trin stod for tæt på min preamp der har brumproblemer
Den fejl må jeg lige føre over til dynacotråden.
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 26 Juli 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke! Dejligt at høre, det lykkeds at få opklaret den gåde med brummet!!!  Så nu glæder jeg mig til at høre hvad dine erfaringer bliver, om lyden!!!
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Ja lige nu står de til 'burn-in' med de nye kondensatorer. Jeg kan godt høre at de har mistet lidt af
den sprøde mellemtone og gløden og perspektivet som ligesom er skrumpet lidt. Samtidigt er
lyden blevet lidt lysere, men vellyden skal nok komme i løbet af den kommende uge - mon ikke.
Jeg savner faktisk en passende forforstærker til de to trin, men synes ikke Leaks preamps er
særlig spændende. Nogen forslag?
Mikkel sender vist også nogle nye modstande til mig her i løbet af ugen så de 'lidt' syge
modstande kan blive skiftet. Herefter er der vist ikke så meget mere at gøre end at nyde
og finde nogle gode el 84 rør.
Venligst __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| Jeg kan godt høre at de har mistet lidt af den sprøde mellemtone og gløden og perspektivet som ligesom er skrumpet lidt. Samtidigt er lyden blevet lidt lysere |
|
|
Ja, lyden skulle jo blive anderledes med papirkondensatorer. Jeg ved dog ikke hvorfor det skulle gøre lyden lysere... Men hvis vellyden ikke kommer tilbage, må du jo få et sæt ens filmkondensatorer
Citér:
| Jeg savner faktisk en passende forforstærker til de to trin, men synes ikke Leaks preamps er særlig spændende. Nogen forslag? |
|
|
Byg noget selv! Jeg synes de fleste gamle (rør)forforstærkere er for fyldt med tonekontroller, underlige filtre og keramiske kondensatorer...Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, byg noget selv... Skulle vi ikke prøve at sætte en forforstærker op på en tråd? Kunne man det? Mikkel og tube kan garanteret stille et par "grundkonstruktioner ud af bogen" op, der så kunne diskuteres, afprøves, sammenlignes og modificeres på forskellig vis. Jesper skal bruge én, det skal jeg også, måske er der flere der med på at forsøge? Nå, jeg drømmer sikkert bare 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Ja det kunne da være sjovt at bygge en ganske enkel rørpreamp. Edge kunne måske stå for det
designmæssige.
Og idag skal der skiftes modstande så nu nærmer afslutningen sig på denne historie indtil videre.
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der hvor jeg lægger 8 timer af min hverdag laver vi kabinetter til Vitus Audio
http://www.vitusaudio.com/default.aspx
Så at lave et sprødt kabinet i et Vintage udseende skulle nok kunne klares.  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 03:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
| Skulle vi ikke prøve at sætte en forforstærker op på en tråd? Kunne man det? |
|
|
Det kunne man vel godt. Jeg melder mig gerne frivilligt - jeg aner alligevel slet ikke hvad jeg skal få tiden til at gå med  Men hvilke krav er der til en forforstærker? I et linietrin (stavekontrollen synes jeg skal skrive servietring  ) mener jeg normalt ikke der er behov for forstærkning - det skal snarere være en buffer af en slags. Men andre har måske mindre følsomme effektforstærkere? Et RIAA-trin kræver nok en smule forstærkning... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det er jo det. Men ville det ikke være en mulighed at starte med et buffertrin (det ka' man vel altid finde anvendelse for...), hvis ikke det er nok kunne man måske prøve noget forstærkning? Sådan lidt modul-mæssigt: Stømforsyner -> buffertrin -> RIAA _> ?? Men der er vel allerede oplæg til de første diskussioner her  HiFi4All's online rørskole ved docent Cand Lod M.C. Simonsen  Måske vi kan få nogen gæste forlæsninger også?  F.eks. ved Dr Rorh. T. Mania med aktuelle indspark fra den elektroniske skadestue
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Lige et spørgsmål. Finder der beskyttelsesgitre?
Måske Tonny ved det. Der er jo små skruehuller i siderne på kabinetterne.
Ellers har jeg igen fået monteret jordledninger i hæderlig kvalitet på Bulgin stikkene og det virker
som og at der er kommet noget mere ro over det hele. Samtidig har jeg fået monteret nogle små
ben som kommer fra en beomaster 900 (tror jeg den hed) Der sad disse smalle ben på som lige
passer under Leak forstærkerne.
Jeg overvejer samtidigt at montere en lille tænd sluk afbryder bagpå i et allerede eksisterende hul.
Ellers spiller de bare herligt
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Hey
Lige et spørgsmål. Finder der beskyttelsesgitre?
Måske Tonny ved det. Der er jo små skruehuller i siderne på kabinetterne. |
|
|
Hej! Så vidt jeg ved er der ikke lavet fabriksgitre til dem. Men der er leveret en del forskellige "custom"-varianter, så om evt. samarbejdspartnere...? TL12.1 kunne fåes med svøb, der passede til en amp med tilhørende mono-pre. med venlig hilsen Og endnu en gang tillykke med skønhederne!!! __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyt legetøj
Jeg købte fornylig et læs skrammel for 500kr...der var en fin forvrængnings-måler som jeg nu har fået sat op sammen med den gamle bryel&kjær analyzer. Fremgangs måden er: bestem hviken frekvens og effekt der skal måles ved...Jeg har valgt 1000hz og 50W (20V) og måleren viser ca1% forvrængning.
Nu kommer det sjove...forvrængnings produkterne kan fra måleren sendes videre til bryel&kjær voltmeteret som er en selektiv spændingsmåler og der kan jeg undersøge hvad det det er. Når jeg bruger 1Khz kan resterne opsøges som 2. (2Khz) og 3. (3Khz) harmonisk på bryel&kjær voltmeteret og ser at det hovedsagelig er 3.harmonisk. Det ville self være bedre med 2.harmonisk, men her er vi så langt nede at det er ligegyldigt..
Skal vel bare opfattes som en kontrol af forstærkeren. Min egen forstærker giver ved 80W 0,3%...også 3. harmonisk og det er jeg tilfreds med når jeg tænker på jeg ikke havde den slags udstyr for 25 år siden.
Det antages at være 2. harmonisk som er dominerende på single endede forstærkere...det kan jeg komme tilbage til for sådan en skulle være på vej...har det interesse
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |