| Forfatter |
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 10 September 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er billigt men jeg må hellere holde. Pengene er fosset ud af lommerne her på det sidste, Men måske RLB. Har han ikke en magen til?
Edge er iøvrigt ved at lave pilfingercovers til mig. Det bliver rigtig fedt. Jeg har iøvrigt ikke rigtigt fået spillet på dem her på det sidste. Venter på min preamp fra kina
I næste uge drager jeg ud og bytter rør og forhåbentlig kommer jeg hjem med en stak eller to af de gode Tyske telefunken EL 84 rør.
Iøvrigt Hvis der er en der ligger inde med et par chassisben til en beomaster 900 er jeg interesseret. De passer perfekt som fødder under det smalle chassis på Leak forstærkerne. Jeg har allerede tusket mig et sæt og de passer perfekt og ser rigtig orginalt ud.
Hilsen __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lidt updatering.
Flemming har fået lavet et par flotte covers til mig som nok ankommer i næste uge.
Det bliver fedt at få monteret. Tak Edge

Jeg døjer stadig med sus på begge trin uden belastning. Begge trin har har jeg målt på phonobøsningerne i forhold til stel til 1megaohm.
Jeg blev anbefalet et par modstande paralelt med signaltråden inden i forstærkeren.
Var det en 47 kilos modstand du anbefalede Kjeld?
Ellers ved jeg ikke hvad der er galt. Kunne det mon være de store lytter? Det er det eneste der
ikke er blevet skiftet.
Når min Dynaco pas 3 er tilsluttet suser de som en pladespiller indgang der er skruet lidt op.
på min nye kineser er suset lavere - men det er der - og det er for højt - synes jeg.
Og endelig - de er brumfølsomme så skærmet kabel skal bruges.
Hilsen
__________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Så er der lidt updatering.
Flemming har fået lavet et par flotte covers til mig som nok ankommer i næste uge.
Det bliver fedt at få monteret. Tak Edge

Jeg døjer stadig med sus på begge trin uden belastning. Begge trin har har jeg målt på phonobøsningerne i forhold til stel til 1megaohm.
Jeg blev anbefalet et par modstande paralelt med signaltråden inden i forstærkeren.
Var det en 47 kilos modstand du anbefalede Kjeld?
Ellers ved jeg ikke hvad der er galt. Kunne det mon være de store lytter? Det er det eneste der
ikke er blevet skiftet.
Når min Dynaco pas 3 er tilsluttet suser de som en pladespiller indgang der er skruet lidt op.
på min nye kineser er suset lavere - men det er der - og det er for højt - synes jeg.
Og endelig - de er brumfølsomme så skærmet kabel skal bruges.
Hilsen
Hej!
Med hensyn til sus, så er det en kombination med meget høj indgangsfølsomhed, og den nævnte indgangsimpedans på 1 Meg... Husk en leak giver 12W fra sig ved et indgangssignal på 0.125V!
Med den stereo 20 jeg har, er den bedste løsning at have en pre med en (meget) lav udgangsimpedans. Kører med en NAD S100 pt men skal det være med rør kunne jeg tænke mig at lave en katodefølger som buffer! eksempelvis omkring en ECC82..? eller en DHT af den helt gamle skole! - Kunne være en 27... Se evt. denne googling men pas på! - Der er ikke tid nok til det hele når man først har kastet sig der ud!!! 
|
|
|
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| Jeg døjer stadig med sus på begge trin uden belastning. Begge trin har har jeg målt på phonobøsningerne i forhold til stel til 1megaohm. |
|
|
Og hvorfor er det lige at det er et praktisk problem? 
Citér:
| Jeg blev anbefalet et par modstande paralelt med signaltråden inden i forstærkeren.
Var det en 47 kilos modstand du anbefalede Kjeld? |
|
|
47-100k er normalt passende. Men som jeg har skrevet til dig, ville det jo gøre at du ikke kan bruge din PAS mere.
Citér:
| Ellers ved jeg ikke hvad der er galt. Kunne det mon være de store lytter? Det er det eneste der ikke er blevet skiftet. |
|
|
Hvis suset bare er støj, tror jeg ikke lytterne betyder noget. Hvis det derimod er noget ustabilitet kunne lytterne have noget med det at gøre (men jeg tror det ikke).
Citér:
| Når min Dynaco pas 3 er tilsluttet suser de som en pladespiller indgang der er skruet lidt op.
på min nye kineser er suset lavere - men det er der - og det er for højt - synes jeg. |
|
|
Din kineser har lavere udgangsimpedans, så den er bedre til at "kortslutte" indgangen på dine Leaks. Når du har kineseren koblet på, betyder det intet om indgangsmodstanden er på 1M eller 47k - den bliver jo i praksis kortsluttet.
Citér:
| Og endelig - de er brumfølsomme så skærmet kabel skal bruges. |
|
|
De er alt for følsomme, som Tonni også skriver. Er du sikker på det ikke er normalt de støjer? Har du prøvet andre EF86 rør? Mange forstærkere med tilsvarende ombygning bliver bygget om, så indgangstrinnet kører som triode. Det gøres ved at afbryde forbindelserne til ben 1 (skærmgitteret), og forbinde det til ben 6 (anoden). Det giver en meget lavere forstærkning i indgangstrinnet, så du får en mere passende indgangsfølsomhed på omkring 1V. MEN... Du skal samtidig også justere på C1, C7, C15, R12 og R23 for at sikre at forstærkeren har den rette modkobling og er stabil. Så du skal bruge skop, signalgenerator og tålmodighed også... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
jesper olsen skrev:
| Jeg døjer stadig med sus på begge trin uden belastning. Begge trin har har jeg målt på phonobøsningerne i forhold til stel til 1megaohm. |
|
|
Og hvorfor er det lige at det er et praktisk problem? 
Fordi at set-uppet bliver brugt i mit kontor og ofte spiller lavt.
Citér:
| Jeg blev anbefalet et par modstande paralelt med signaltråden inden i forstærkeren.
Var det en 47 kilos modstand du anbefalede Kjeld? |
|
|
47-100k er normalt passende. Men som jeg har skrevet til dig, ville det jo gøre at du ikke kan bruge din PAS mere.
Citér:
| Ellers ved jeg ikke hvad der er galt. Kunne det mon være de store lytter? Det er det eneste der ikke er blevet skiftet. |
|
|
Hvis suset bare er støj, tror jeg ikke lytterne betyder noget. Hvis det derimod er noget ustabilitet kunne lytterne have noget med det at gøre (men jeg tror det ikke).
Når jeg spiller med dem på mine horn med New Golden Eight bevæger membranerne ganske lidt frem og tilbage selv uden lyd på.
På mine rogers er der intet at se.
Citér:
| Når min Dynaco pas 3 er tilsluttet suser de som en pladespiller indgang der er skruet lidt op.
på min nye kineser er suset lavere - men det er der - og det er for højt - synes jeg. |
|
|
Din kineser har lavere udgangsimpedans, så den er bedre til at "kortslutte" indgangen på dine Leaks. Når du har kineseren koblet på, betyder det intet om indgangsmodstanden er på 1M eller 47k - den bliver jo i praksis kortsluttet.
Citér:
| Og endelig - de er brumfølsomme så skærmet kabel skal bruges. |
|
|
De er alt for følsomme, som Tonni også skriver. Er du sikker på det ikke er normalt de støjer? Har du prøvet andre EF86 rør?
Jeg har prøvet lidt forskelligt med samme resultat.
Mange forstærkere med tilsvarende ombygning bliver bygget om, så indgangstrinnet kører som triode. Det gøres ved at afbryde forbindelserne til ben 1 (skærmgitteret), og forbinde det til ben 6 (anoden). Det giver en meget lavere forstærkning i indgangstrinnet, så du får en mere passende indgangsfølsomhed på omkring 1V. MEN... Du skal samtidig også justere på C1, C7, C15, R12 og R23 for at sikre at forstærkeren har den rette modkobling og er stabil. Så du skal bruge skop, signalgenerator og tålmodighed også...
Ok det dropper jeg. Det kan være at jeg skal se på jeres selvbyg konstruktion når den er klar- eller købe den grimme Leak forforstærker der passer til mine sluttrin.
Ellers spiller de glimrende.
Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| Fordi at set-uppet bliver brugt i mit kontor og ofte spiller lavt. |
|
|
Du spiller så lavt at indgangene slet ikke er tilsluttet? 
Citér:
Når jeg spiller med dem på mine horn med New Golden Eight bevæger membranerne ganske lidt frem og tilbage selv uden lyd på.
På mine rogers er der intet at se. |
|
|
Det kunne være noget lytterne har med at gøre. Men jeg tror ikke nye lytter fjerner suset.
Citér:
| Ok det dropper jeg. Det kan være at jeg skal se på jeres selvbyg konstruktion når den er klar- eller købe den grimme Leak forforstærker der passer til mine sluttrin. |
|
|
Har den grimme Leak en forstærkning på under 1, så den passer til effektforstærkerne? Det kunne være pga. en tonekontrol med store tab. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok men du kunne måske sende mig et par prøvelytter?
Hilsen __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må da lige skrives lidt på denne tråd.
Jeg overvejede at sælge disse trin PGA for lidt brug og problemer med brum, men så var det lige at der kom lidt nye rør til byen.

- Vupti så forsvandt brummet. De er blevet spændt foran en gammel NAD 1020B pre og det
fungerer rigtig rigtig godt.
jeg har samtidigt sat TF EL84 samt Metal-base GZ 34 i og det kan nok være at gengivelsen har
løftet sig.
Jeg beholder dem sgu lidt endnu.
Samtidig er det beundringsværdigt hvor godt den simple NAD 1020B spiller.

|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der noget funky ved de billeder eller er dine EL34 meget høje og smalle?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget ved billederne der er underligt.
Jeg bruger Image Shack og forstår ikke rigtig hvad det er der går galt?
Hilsen Jesper
r-l-b skrev:
| er der noget funky ved de billeder eller er dine EL34 meget høje og smalle? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! De er nu dejlige! - Og med de rør tror jeg det bliver svært at få mere hul, og musikalitet i dem! - Måske dog der kan byttes lidt EF86? - Dem du har i nu er Philips (Herrlen). - Det er indikeret af den trekant der er først i nederste linie, i ætsekoden... - Se evt. her Og dyk ned i de links der er på sitet... Men endnu en gang TILLYKKE med dem!!! - Og pas GODT på de ECC801S(-S = spanngitter) rør!!! Det er ikke hver dag man finder dem! - Og de er fremragende!!!
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en LEAK Stereo 20 og jeg har prøvet forskellige forforstærkere men har endnu ikke valgt en endeligt.
Jeg snakkede med en fyr i UK som anbefaler Croft; har du prøvet denne kombi?
LEAK spiller fantastisk....jeg vil bytte/sælge mange ting, men denne bliver. 
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Jeg har en LEAK Stereo 20 og jeg har prøvet forskellige forforstærkere men har endnu ikke valgt en endeligt.
LEAK spiller fantastisk....jeg vil bytte/sælge mange ting, men denne bliver.  |
|
|
Hej! Det er rigtigt der er mange der ser Croft som en god makker til Leak! - Men der er mindst lige så mange der foretrækker en passiv pre med en udgangsimpedans på 0-50 Kohm. Der har, igen, lige været en diskussion om emnet på Yahoogruppen H.J.Leak... Og den gruppe er absolut værd at følge... Selv bruger jeg et dæmpeled på ca. 20 dB sammen med enten en passiv pre (47K stepped attenuator) eller en NAD S100... Mvh. Tonni __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
| Der er noget ved billederne der er underligt.
Jeg bruger Image Shack og forstår ikke rigtig hvad det er der går galt? |
|
|
De er i alt for høj opløsning. Kør dem ned til 640*480 inden du uploader dem. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Martin_Kbh skrev:
|
LEAK spiller fantastisk....jeg vil bytte/sælge mange ting, men denne bliver. 
|
|
|
Hej!
Det er rigtigt der er mange der ser Croft som en god makker til Leak! - Men der er mindst lige så mange der foretrækker en passiv pre med en udgangsimpedans på 0-50 Kohm.
Der har, igen, lige været en diskussion om emnet på Yahoogruppen H.J.Leak... Og den gruppe er absolut værd at følge...
Selv bruger jeg et dæmpeled på ca. 20 dB sammen med enten en passiv pre (47K stepped attenuator) eller en NAD S100...
Mvh. Tonni
|
|
|
Passive stepped attenuator vejen har jeg skam prøvet - og ja med rimeligt resultat.
Jeg overvejer dog at kigge nærmere på en transformer-baseret løsning ala MF, Django og Glasshouse. Vil dog ikke afskrive Croft af den grund...hmmm.... ikke nemt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg ved godt at der skal leges med EF rørene, men jeg har ikke andre der er parrerde - men imorgen skal jeg på besøg hos en der måske har - så det bliver spændende. Jeg vil helst prøve EF806S røret hvis det kan lade sig gøre. Jesper
Tonni skrev:
Hejsa!
De er nu dejlige! - Og med de rør tror jeg det bliver svært at få mere hul, og musikalitet i dem! - Måske dog der kan byttes lidt EF86? - Dem du har i nu er Philips (Herrlen). - Det er indikeret af den trekant der er først i nederste linie, i ætsekoden... - Se evt. her Og dyk ned i de links der er på sitet...
Men endnu en gang TILLYKKE med dem!!! - Og pas GODT på de ECC801S(-S = spanngitter) rør!!! Det er ikke hver dag man finder dem! - Og de er fremragende!!!
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Ja jeg ved godt at der skal leges med EF rørene, men jeg har ikke andre der er parrerde - men imorgen skal jeg på besøg hos en der måske har - så det bliver spændende. Jeg vil helst prøve EF806S røret hvis det kan lade sig gøre. 801S'erne har jeg 6 nye af så jeg er fremtidsgarderet lidt endnu |
|
|
Hvilke EF86'ere har du prøvet indtil nu? Jeg fandt lige et EF806S i en af mine kasser, men kun et (fra Tesla). Men det kan du jo evt. prøve i næste måned, hvis du ikke har fundet nogle inden... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
jesper olsen skrev:
Ja jeg ved godt at der skal leges med EF rørene, men jeg har ikke andre der er parrerde - men imorgen skal jeg på besøg hos en der måske har - så det bliver spændende. Jeg vil helst prøve EF806S røret hvis det kan lade sig gøre. 801S'erne har jeg 6 nye af så jeg er fremtidsgarderet lidt endnu |
|
|
Hvilke EF86'ere har du prøvet indtil nu? Jeg fandt lige et EF806S i en af mine kasser, men kun et (fra Tesla). Men det kan du jo evt. prøve i næste måned, hvis du ikke har fundet nogle inden...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Hej Mikkel, og alle! Tager man ECC8xxS telefunken er de lig E8xCC tesla!!! holder det er det E86F Tesla der er lig Telefunken EF806S...! Men ved ikke helt om de er sammenlignelige? mvh Tonni __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Tager man ECC8xxS telefunken er de lig E8xCC tesla!!! holder det er det E86F Tesla der er lig Telefunken EF806S...! Men ved ikke helt om de er sammenlignelige? |
|
|
Tesla's EF806S er meget forskelligt fra deres almindelige EF86, så jeg vil da næsten gætte på det. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |