| Forfatter |
|
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så småt begyndt at tænke på om man skulle finde en afløser til Rega's ellers udemærkede Exact-pickup. Min nye Rega P9'er har dog afsløret at Exact's opløsning ikke ligger ret meget højere end en almindelig cd-afspiller, og så snyder man måske sig selv når man har en så god pladespiller. Problemet er nok mest at jeg ikke har lyst til at bruge mange penge på en lille dims, som man hurtigt mister hvis man en dag laver en brøler. Exact'ens pris på 2000 kr. er jo til at overkomme, synes jeg. Det skal siges at jeg aldrig har undet mig selv at prøve en MC-pickup. Som jeg forstår det, er der rigtig mange der sværger til MC-pickupperne, mens der er en mindre grupper som mener at man også kan få rigtig meget ud af en MM. Det gør man med Exact, f.eks. Spørgsmålet er om man kan få en MM der har højere opløsning og ellers gør lige så meget rigtigt som Exact'en gør - eller om man er tvunget ud i den store MC-verden? Det er vel ingen hemmelighed at en traditionel low-output moving coil sætter langt flere krav end en almindelig MM til ens setup. Mest pga. støj der konkurrerer med det lave output, men også muligheder for at matche impedansen. Sidstnævnte er overset på MM-pickupper - måske fordi det ikke er så vigtigt der - eller fordi man generelt anser MM'er for at være noget "bras" sammenlignet med MC'er? Så er der vist noget med at MC'er generelt har et mindre homogent lydbillede, tendens til lidt blød bas og tiltider lidt harsk diskant, selvom opløsningen er i top i forhold til en MM. Hvad siger folket herinde til det? Jeg har tænkt på om man skulle prøve en Ortofon 2M Black, der vist nok har en normalpris på 3700 kr. Det er vist en af de bedste MM'er man kan få - bl.a. sørger Shibita-nålen for en høj opløsning, man kommer uden om eventuelle støjproblemer pga. det høje output og får ingen af de dårlige ting man kan risikere med en moving coil. Eller er jeg virkelig tvunget ind i MC-verdenen, hvor jeg er nødt til at ofre 5000 kr. på en Rondo Bronze og en ny RIAA, f.eks.? Jeg har en MM-RIAA nu, så hvis jeg skal have en MC-pickup skal den skiftes. Det skal nævnes at jeg er meget til de højteknologiske nåleslibninger, hvis man kan sige det sådan. Alt under fine line er nok udelukket, da jeg som sagt gerne vil have detaljer - men samtidig et sammenhængene og klippefast lydbillede.
Jeg har ikke tænkt mig at købe noget lige her og nu, medmindre der
virkelig er noget tiltalende - det er mest for at få et bedre indtryk
af tingene og vil derfor gerne have at der kommer lidt debat om emnet
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er super høj opløsning fra LP-mediet du søger kommer du nok ikke uden om en god halvdyr MC + en tilsvarende god MC RIAA.
Desværre.
"tendens til lidt blød bas og tiltider lidt harsk diskant"
Jeg vil snarere sige at MC bas er mere stram og bedre kontrolleret (mindre overhang). Hurtigere. Sammen med bedre opløst diskant kan det godt give oplevelsen af en noget slankere lyd end MM - men i sidste ende nok mere korrekt (på godt & ondt).
Du uploader vel snarligt nogle billeder af P9 i din setup tråd?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske det kunne være en ide at starte med at skillinge sammen til en rigtig god (og fleksibel) MC RIAA først* og så vente med MC pick-uppen til senere? Jeg kan forestille mig at skattekisten kan være en anelse slunken efter køb af P9.
*Her er det helt sikkert vigtigt at undersøge markedet grundigt - og ikke være for nærig.
Jeg ved godt du ikke er meget for brugt men hvad med en brugt RIAA?
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan allerede se billeder af P9'eren i min setup-tråd. Det skal lige siges at det stadig kun er den lånte model - den kommende er magen til. Dog bliver PSU'en i sort... selvom PSU'en ikke kan ses på billederne. Grunden til at jeg overvejer det med pickup'en allerede nu, er fordi at jeg måske kan tage en med i handelen i stedet for at køre videre med Exact'en, som jeg vist alligevel skal have en ny af, da den på min P5 ikke har det så godt. Derfor overvejer jeg om man skulle strække den til en 2M Black, nu hvor man er i gang med at bruge penge. Hvis jeg skal til at have en ny RIAA og en halvdyr moving coil pickup, så bliver det ikke i denne omgang. Så er det først efter jeg har fået mig en ny forstærker, f.eks. Puha, hvor er hifi bare dyrt, hvis det skal være "true high fidelity"
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg vil helt klart anbefale dig at købe 2M Black pickuppen, den kan sagtens give MC pickuper i samme prisklasse kamp til
stregen. Hvis du allerede nu kan høre at din gamle pickup kører på sidste vers er det på høje tid at få skiftet, ellers kan du også
snart begynde at spare op til en ny pladesamling __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Derfor overvejer jeg om man skulle strække den til en 2M Black, nu hvor man er i gang med at bruge penge. Hvis jeg skal til at have en ny RIAA og en halvdyr moving coil pickup, så bliver det ikke i denne omgang. Så er det først efter jeg har fået mig en ny forstærker, f.eks.
Puha, hvor er hifi bare dyrt, hvis det skal være "true high fidelity" 
|
|
|
 Hallo pvh1987, du er ca. der hvor jeg var for 2 måneder siden, i min søgen efter den næste pick up. Det tog næsten 6 måneder, inden jeg endeligt fik handlet. I de sidste 15 år har jeg kun brugt MC pick up'er, så at valget endeligt faldt på M2 Bronze er lidt af en opvågning for mig. De overstående sammenkog og konklusioner (her i din tråd), mener jeg da ikke er helt hen i vejret, når økonomien skal holdes på et jordnært plan. Så at du vælger, at gå efter M2 Black er et rimeligt godt valg. Hvorfor jeg ikke valgte M2 Black, men endte med M2 Bronze er til deles, at Black er måske mere korrekt men lidt kedelig, hvorimod Bronze spiller med lidt bredere dynamik uden den sidste finish i toppen, som Black skulle leverer. Lad os endelig høre og se, dit endelig valg __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os håbe at der også kommer andre ind over denne tråd så det ikke ender som en 2-vejs dialog.  (edit: puha, det gjorde der heldigvis).
Uha! Jeg havde overset din spændende opdatering i din setup tråd - det må jeg vist liiige tygge igennem.
Den er fantastisk elegant at skue sådan en P9'er.
"i stedet for at køre videre med Exact'en, som jeg vist alligevel skal have en ny af, da den på min P5 ikke har det så godt."
Det overrasker mig lidt - du må da virkelig få spillet nogle LP'er pr. dag.
2M Black får pæn omtale rundt omkring. Jeg vil da gætte på (uden at have hørt den) at den ihvertfald har en finere top (og vel bedre sporing) end Exact. Der er en gut der har lagt nogle WAV filer ud med forskellige pick-upper. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor brugbar hans fremgangsmåde er men det kunne måske være "sjovt" at brænde filerne til en CD-R og lytte lidt over anlægget?
Ingen tvivl om at forskellen på de forskellige modeller vil være større i "levende live" og at matchningen med arm og RIAA også har meget at sige.
"King" (ovre fra søstersiden) er/var helt vild med 2M Black i en Rega arm.
Jeg kan sige at jeg lige har skiftet tilbage til Ortofon SPU Royal N igen efter at have kørt med Exact i en periode. Det er meget tydeligt hvor meget mere man kan høre med sådan en god MC. Den er betydeligt strammere, hurtigere og præcis i lyden. Placeringen af enkeltdele er mere distinkt og det er lettere at høre hver(t) stemme og instrument selvom der foregår meget.
Ulempen er så at ringe indspilninger (eller tryk) bliver udstillet tydeligere (der er ikke nogen ekstra MM opulens eller varme til at dulme). Til gengæld får du fuldt udbytte fra de gode skiver.  Denne Ortofon koster næsten 4x Exact så den bør også være bedre. Nogle vil sikkert foretrække Exact og det er da også OK.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Lad os håbe at der også kommer andre ind over denne tråd så det ikke ender som en 2-vejs dialog. (edit: puha, det gjorde der heldigvis).
|
|
|
Godmorgen krenzler, vi er da 4 nørder nu  bliver det sommer igen, min starter i morgen  __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
wauw Krenzler en SPU Royale N - er det en spu uden hus ? hvor tung en arm kræver den ? Der er sørme løbet en del vand i floden siden du tog det sorte lenco monster hjem fra den anden side af atlanten- har du postet billeder af den på din rega? edit - lidt flovt at jeg ikke havde lagt mærke til din avatar - jeg troede det var en lakridskonfekt  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der SPU Royale N prøvede Anders i Audio Consult at pushe mig til at købe, dengang jeg købte min Rondo Blue. Han havde en demomodel, som han ville sælge til særlig pris. Nogen gange kan jeg godt ærge mig over, at jeg ikke købte den...
Nu vi har fat i Audio Consult - Audio Note IQ1, 2 og 3 skulle passe godt til en rega-arm. Jeg havde en Iq2 engang, og den spillede meget mc-agtigt, hurtig, åben, detaljeret, men toppen fik jeg aldrig tæmmet helt.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg kan varmt anbefale at udskifte 47k belastningsmodstanden med en på 100k, der kommer bare mere hul igennem (forudsat at du ikke har for meget kapacitet i dine ledninger, hvilket forekommer usandsynligt med en Rega arm). Ortofon 540mk2 er et godt bud sammen med den meget roste nye 2M serie. Men der findes mange gode MM pu som først kommer til sin ret ved en korrekt belastning. Læs tråd om MM pu på Audiogon! MC pu er måske bedre, men de stiller enormt store krav til MC-riaa. Eks. Denon DL304 til 3kkr! Problemet er at man skal ofre deres egen store trafo til 15kkr for at få den til at spille optimalt. Jasmine Audio LP2.0SE er først god når man ofrer kr på en mindre (dyr) ombygning, jeg bruger teflon-tin kondensator i udgangen (kr 1k). Køb i USA på Audiogon (omkring usd 6-700), pris i DK 10kkr! Alle pengene værd!

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med-nørder.
Jeg har ferie nu - 1½ uge tilbage...
r-l-b: Ja jeg har da haft den SPU i et stykke tid nu.  Royal N er sådan set bare en Royal GM uden det tunge hus. Den vejer dog alligevel 13g så jeg måtte bestille et ekstra tungt Rega lod for at kunne udbalancere den. Og hæve RB700 armen hele 6mm med en adjustable spacer.
Hvor tung en arm den "kræver" ved jeg ikke men ifølge Cart Db Tools (og min Hi-Fi News skive) ligger resonansen da meget tæt på det optimale.
"har du postet billeder af den på din rega?"
Nej. Stadig ikke ejer at et digital-kamera.
Undskyld til pvh1987 for off-topic (det sker). Lad os komme tilbage til emnet...
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe - jeg er ikke så sart med off-topic - det kan da også være spændende  Det der bekymrer mig mest er at jeg tror det kræver en meget støjfri og godt konstrueret RIAA når man skal i gang med MC-pickupper for at få det man er vant til fra en MM + det ekstra en MC giver. Så jeg har lidt indtrykket af at en 2M Black, som giver meget MC-lyd uden at være det, måske er det rigtige... men jeg må spørge min dealer om jeg kan få lov til at prøve en. Ellers er andre forslag meget velkomne  Det er altid interessant at høre hvad folk synes om forskellige pickupper
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan absolut anbefale Denon DL-304. Den burde passe til en rega-arm. Minusset er at den har et lavt udgangsspænding 0,18 mv, så den kræver en MC-trafo, der kan sættes til een MM-riaa, eller en MC-riaa med 68 eller 72 db forstærkning.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er spændt på om du vælger en 2M Black. Jeg vil gerne høre hvor meget bedre den (måske) er end en Exact.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også Dynavector 10X5 sådan én tror jeg at jeg selv vil have næste gang. Sunaudio.dk sælger den for 2.400; kr.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller Dynavector DV-20XH (high-output). Hvis det skal være minimum Fine-Line slibning. Nogle mener at den er bedst ved 1k ohm belastning.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en mulighed kunne være AT-150MLX. Så længe at du kan holde den samlede kapacitans nede i nærheden af 150pF. Ellers kan toppen sikkert godt blive en anelse dominerende. Din Fono er vist på 100pF og jeg mener at Rega's tonearmskabel har meget lav kapacitans.
Hullevad ville nok foreslå dig at ændre belastningen til omkring de 33-37k ohm med nogle modstande hvis muligt.
Det er ihvertfald en MM pick-up med en ultra-lille Micro-Line tip der når dybt i rillen og er fri for IGD (inner groove distortion). Det er muligt at 2M Black lyder lidt mere af fløjlshandsker i toppen - mere smooth. Du har måske besluttet dig?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder interessant  Jeg er har ikke krav om at lyden skal være "smooth" i toppen - den skal være afslørende og åben, men ikke lige frem rå i lyden. Hvis den er for glat i toppen lyder det for mig som om den skøjter mere eller mindre let henover detaljerne - men det ved jeg ikke? Der er mange ting man kan gøre for at hindre inner groove distortion. Først kan man købe en P9, derefter kan man sørge for at den står på et underlag der ikke kan flytte sig eller give sig lidt i forhold til væggen hvis man bruger vægophæng. Samtidig skal man sørge for at den står 100% vandret, hvilket ikke er nogen let opgave. Når det endelig er sket, så skal jeg lige love for at lydbilledet er fastlåst, symmetrisk og inner groove distortion er noget der hører fortiden til - og jeg er MEGET kritisk med hensyn til den slags  Det er fantastisk at det kan lyde så godt... Det med at den står i vater betyder faktisk helt vildt meget for renheden af lyden. Ikke mindst for overfladestøjen, som nærmest forsvinder hvis man gør det rigtigt. Det var et lille sidespring  Jeg har ikke bestemt mig for nogen pickup endnu - den Exact jeg har på nu klarer sig fint, det er den der sidder på P5'eren der vist ikke har det så godt. Min dealer har sagt at jeg bare kan få den nuværende pickup på. Men det kunne jo være sjovt at prøve noget med en lidt højere opløsning, bare lige for at slå cd'erne på endnu et punkt  Jeg tror jeg vil snakke lidt med min dealer om hvad han tror kunne være passende og perspektivere det lidt til det vi har snakket om her. Der er jo så mange muligheder at man hurtigt bliver forvirret.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. Riaa ville jeg kigge på en Tricord Dino hvis jeg skulle vælge.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |