| Forfatter |
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg anbefaler at man gennemregner belastningsmodstand før evt køb, her er link til en online beregner: http:/www.hagtech.com/loading.html De 47k som MM typisk loades med er IKKE optimalt, man risikerer en resonnans i det hørbare område. Problemet opstår fordi den opgivne loading består af en belastningsmodstand og en kapacitet der er langt større end det forekommer i praksis. mvh Michael

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt at du nævner det, for jeg har også hørt en del om at loading af MM's sjældent er optimal og at der, ligesom på de fleste MC-RIAA'er, burde være forskellige muligheder for loading. Især indgangskapacitansen er vigtig, har jeg hørt noget om. Men jeg har aldrig selv haft mulighed for at afprøve disse ting. 
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger


Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Det er sjovt at du nævner det, for jeg har også hørt en del om at loading af MM's sjældent er optimal og at der, ligesom på de fleste MC-RIAA'er, burde være forskellige muligheder for loading. Især indgangskapacitansen er vigtig, har jeg hørt noget om. Men jeg har aldrig selv haft mulighed for at afprøve disse ting. 
|
|
|
Der er noget om snakken, når der er en MM i nakken  Lige det om "loading" af MM's : Load resistance og Load capacitanse, har givet mig mange samtaler med fagfolk (sælgere)... Jeg kom først videre med ovenstående, da det lykkedes mig, at have muligheden for selv, at prøve med en Tandberg pre 3008' forforstærker, som har reguleringer af Load resistance og Load capacitanse, til MC-& MM'pick up'er. Fungerer det så, ja da - med pick up'ens data og der af, korrekt indstilling på forforstærkeren, sidder den lige hvor den skal...  __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil bevare den oprindelige 47k belastningsmodstand kan man sætte et kombineret hun-hanstik ind i signalvejen hvori man monterer den ønskede ekstra kapacitet. Man burde have et sæt af disse adaptere tilpasset den enkelte pickup´s data. Så slipper man for at pille ved modstanden. En ting er helt sikker 47k uden tilpasning yder ikke en mm pu retfærdig bedømmelse. Der er en tråd på Audiogon: who needs a mm cartridge when we have mc. Den er værd at studere! Fabrikanterne fortalte os at CD var vejen til hifi nirvana. De har også fortalt os at mm er noget billigt bras. Ingen af delene er rigtige udsagn. MvH Michael

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når i nu siger MM gælder det så også low output MC'er?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt hullevad: Vil man ikke i så godt som alle tilfælde ønske så lav kapacitet som muligt? (på nær visse vintage MM/MI).
Raz: Tænker du på kapacitans eller? Det er primært relevant med MM (se hos HagTech).
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger


Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Når i nu siger MM gælder det så også low output MC'er?
|
|
|
 Yes Kris, for nogle år siden lykkedes det mig, at få en T-30 transformator som gav mig mulighed for justering af MC low in put, det gav absolut en anvendelses komfort, som er svær at undvære i dag... Så anvender jeg en MC low pick up, køre jeg først gennem min T-30, og derefter en MM-riaa  __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 27 Juli 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mugge skrev:
Jeg kan absolut anbefale Denon DL-304. Den burde passe til en rega-arm. Minusset er at den har et lavt
udgangsspænding 0,18 mv, så den kræver en MC-trafo, der kan sættes til een MM-riaa, eller en MC-riaa med 68 eller 72 db
forstærkning. |
|
|
Denon DL 304 er jeg også glad for, den kan fint køre i Rega arme. Den spiller yderst neutralt og kan gengive musik meget
virkelighedstro. Er virkelig god til klassisk musik. Et mere farverigt hit er selvfølgelig DL 103, som er fed til rock og den slags.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min pickupsmag er nok mere over i det relativt neutrale der kan sortere rodet musik ud så man kan høre det uden at blive forvirret. Så kan det jo gå til alt lige fra det hårdeste metal til det mest sarte klassiske - dem der maler med en bred pensel er jo typisk meget "musikalske" men det er knap så spændende, synes jeg.
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Muligheden med en adaptor til forskellige MM pu (til at øge kapacitet ud over hvad der er i kablet) er kun tænkt anvendt når man har mange forskellige pu og IKKE vil ændre belastningsmodstand men fastholde de "normerede" 47K. Der er jo tale om et RC led så i princippet betyder det ikke så meget. Jeg foretrækker en fleksibel løsning, hvor man med en omskifter stiller belastningsmodstanden så den passer til den enkelte pu. De nyere MM pu har for det meste tyndere tråd i spoler og dermed lavere selvinduktion i milliH. Lavt output MC er i microH området! For mig at se er fordelene ved highoutput MC begrænsede. MvH Michael

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 28 Juli 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Min pickupsmag er nok mere over i det relativt neutrale der kan sortere rodet musik ud så man kan høre
det uden at blive forvirret. Så kan det jo gå til alt lige fra det hårdeste metal til det mest sarte klassiske - dem der maler med
en bred pensel er jo typisk meget "musikalske" men det er knap så spændende, synes jeg.
|
|
|
Hvis du bor i Århusområdet, kunne du komme forbi og høre
DL 304, der netop er meget neutral.
Send en PB, hvis du vil kigge forbi.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |