Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 03:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Forleden fandt jeg... SPU, Delphon, arm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Nu har tråden lagt stille, men nu er jeg nået lidt længere.

Her kan i se.

Det ser jo egentlig meget pænt ud synes jeg. Armen er en Ortofon, en af de gamle naturligvis. Pick uppen en en mono SPU,
den der står SAPH. på, det er på et af de tidligere billeder, men mit spørgsmål er nu. Er den pickup til Mono LP'er eller
78'ere. Som i kan se lagde jeg lige en 78'er på, på billedet, men så kom jeg i Tanke om jeg ikke anede hvad pickuppen,
spiller?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Saph = safir nål vil jeg skyde på - men det kan vist både være til det en og det andet - prøv at sende en PM til "lwel" jeg tror han har tjek på de gamle SPUer

Den er er funky flot med det guldfarvede asymetriske delphon værk - tillykke med den - nu skal du bare have en mono hjørnehøjtaler og lave en blint i sort pianolak der er ca. 6 cm større en toppladen på værket ... 

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Hvad med Fostex? vi har sådan nogen Disco-PA fættere på mit arbejde med 15" bas og horn og hele balladen, men mener da osse at Fostex lavede fine fuldtoner.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

Her kan i se.

Det ser jo egentlig meget pænt ud synes jeg. Armen er en Ortofon, en af de gamle naturligvis. Pick uppen en en mono SPU,
den der står SAPH. på, det er på et af de tidligere billeder, men mit spørgsmål er nu. Er den pickup til Mono LP'er eller
78'ere. Som i kan se lagde jeg lige en 78'er på, på billedet, men så kom jeg i Tanke om jeg ikke anede hvad
pickuppen,
spiller?

Wauw den er fed! jeg håber du får lavet et ligeså funky / retro plinth til den... men det skal du jo nok kunne klare!
jeg synes den ser for fed ud! mht. pickupperne, så er det helt sikkert mono, men jeg er i tvivl hvorvidt de kan klare mono
lp'er...
men jeg synes du skal forsøge dig frem, start med en 78'er og så lav vægt på pickuppen, så du ikke smadre den ved
forsøget...

hvis det spiller nogenlunde, har du vel fundet det rette match!
men ihvertfald, held og lykke med det!

mvh.
Søren Iversen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
LouBP skrev:

Her kan i se.

78'ere. Som i kan se lagde jeg lige en 78'er på, på billedet, men så kom jeg i Tanke om jeg ikke anede hvad
pickuppen,
spiller?

Wauw den er fed! jeg håber du får lavet et ligeså funky / retro plinth til den... men det skal du jo nok kunne klare!
jeg synes den ser for fed ud! mht. pickupperne, så er det helt sikkert mono, men jeg er i tvivl hvorvidt de kan klare mono
lp'er...
men jeg synes du skal forsøge dig frem, start med en 78'er og så lav vægt på pickuppen, så du ikke smadre den ved
forsøget...

hvis det spiller nogenlunde, har du vel fundet det rette match!
men ihvertfald, held og lykke med det!

mvh.
Søren Iversen

Armen er bygget til disse SPU'er, og vægten er fast, så den kan ikke ændres. Og ja det er helt sikkert mono, da den er
toleddet, men om det er til LP'er eller 78'ere, det er mit problem.

Plint skal der laves, men om jeg har en stiksav her i min nye kælderlejlighed ved jeg ikk.. Det må undersøges.

@Edge, skulle den ikke under Vintage Spotting

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 12 August 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Det ser da fint ud. Kan armen ikke fortrådes til stereo? Ellers rart at se at nogen kan tage sig sammen til at konstruere en ny pladespiller her i den danske sommer

Kører værket forøvrigt som det skal?

Hilsen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej

Det ser da fint ud. Kan armen ikke fortrådes til stereo? Ellers rart at se at nogen kan tage sig sammen til at konstruere en ny
pladespiller her i den danske sommer

Hilsen

Efter at have skriftet fjedren, der skal holde mellemhjulet på plads, kører du super godt, dog med lidt rummel, men det skulle
vidst være et generelt problem med de Delphon'er. Men der er smurt og gjort ved, nu mangler den bare en rengøring. og en
lille plint.

Jeg er i hvert fald glad for den, nu skal den bare lige op og spille inden du køre bilen til Jylland

All Vintage

Billedeupload guide

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hej

Det ser da fint ud. Kan armen ikke fortrådes til stereo? Ellers rart at se at nogen kan tage sig sammen til at konstruere en ny pladespiller her i den danske sommer

Hilsen

Hvordan kan du tænke på at lave noget så ædelt som mono om til stereo -- hvad bliver snart ikke det næste; quatrofoni eller slet og ret surround og hvad deraf følger af promiskuitet  - magen til spradebasse skal man da lede længe efter

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Hvad med Fostex? vi har sådan nogen Disco-PA fættere på mit arbejde med 15" bas og horn og hele balladen, men mener da osse at Fostex lavede fine fuldtoner.

Det gør de stadig.... spiller selv med et par FX120'ere...

Phonar - Credo Primus m. Mundorf Silver/Oil+M-resist.
+ tilbehør fra DH-Labs, PS Audio, Solid Tech osv.
Til top Vis MRGM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRGM

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg søger stadig svar på om de er til 78'ere eller ej.

Men nu, hvis har nogle ideer til plinten, så kom med dem. Jeg synes selv en sort lag, lille, massiv plint, der følger formen på værket, måske 1 eller 2 cm breddere på hver side?

All Vintage

Billedeupload guide

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

jeg er med på at plinthen skal følge formen, den skal heller ikke være for tyk, (8 - 10 cm)
og så synes jeg sort er for ærgeligt anonymt til den så fede funky delphon....
nej grøn hammerlak... eller postkasse rød hammerlak... det kunne være fedt!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

hvis der én farve hammerlak på delphonen er det synd med mere hammelak i en anden farve - man kan alligevel ikke lave det så flot og stærkt da de brugte celluloseopløseligt hammerlak den gang  - så hellere en rigtig brandbilsrød rød plint uden hammereffekt - det vil se helt majestetisk ud

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Jamen vi følger jo flertallet her og laver en lille brandbilsrød Plint. Men jeg har ikke længere nogen Stiksav, da jeg er flyttet til
Århus, så nu må jeg lige se hvad jeg så gør.

Forresten har jeg jo bibeholdt funktionen, hvor armen trækkes tilbage når den skal tændes, og stopper selv, når enden af
pladen er nået. Men, når jeg tænder og slukker, giver pladespilleren et meget højt "Plop" virkelig så jeg frygter mine højtalere
er røget, med mindre jeg naturligvis skruer ned før. Hvordan slipper jeg af med det problem, ville det være bedre at sætte en
kontakt på, og tænder og slukke på den måde?

All Vintage

Billedeupload guide

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

nu skal jeg lige være med, er det når pickuppen bliver løftet der kommer et plop eller når motoren slukkes...
hvis det er motoren, handler det vel om ordentlig jording af motoren?
mvh.
Søren

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

En støjkondensator kan vel gøre det mon ikk?

hilsen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

Når motoren slukkes ja. Så giver det et plop, men hvordan skal jeg få det fikset, så teknisk er jeg ikke

All Vintage

Billedeupload guide

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

hvis der er fordi motoren ikke er jordet, skal huset på denne bare kobles til toppladen - og jord på rca-stikkene... mener jeg....
det kan også være hvis RCA-stikkene ikke er jordet til toppladen...?

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

En 100nF/400V polyesterkondensator i serie med en 100 Ohm modstand  over afbryderkontakten (230V) - Det kvæler effektivt ethvert højttalerbrag  
Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 13 August 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Omkring dine gamle Ortofon pick-up'er har jeg fundet følgende i nogle gamle Ortofon katalog sider,

Dem med det røde Ortofon logo er til alm. 33 & 45 omd. plader, også kaldet micro-groove records i gamle dage. SAPH 0.25 er radius på selve diamanten - altså 25umm.

Til 78 omd. skulle logo farven være violet eller blå. Svarende til en størrelse på diamenten på 65 eller 75 umm.

Af dine tre pick-up's er det nok den med det grå / sorte logo som egner sig bedst til 78'ere. Gråt logo - 85umm. Hvis der står 0.85 på denne pick-up så prøv den af.

Ellers spændende med dette ældre Delphon / Ortofon set-up - jeg håber du får lyd igennem om ikke andet til alm. Beatles mono plader med Ortofon rød logo monteret... . Held & lykke med projektet!

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

PINK skrev:

Omkring dine gamle Ortofon pick-up'er har jeg fundet følgende i nogle gamle Ortofon katalog sider,

Dem med det røde Ortofon logo er til alm. 33 & 45 omd. plader, også kaldet micro-groove records i gamle dage. SAPH
0.25 er radius på selve diamanten - altså 25umm.

Til 78 omd. skulle logo farven være violet eller blå. Svarende til en størrelse på diamenten på 65 eller 75 umm.

Af dine tre pick-up's er det nok den med det grå / sorte logo som egner sig bedst til 78'ere. Gråt logo - 85umm. Hvis der
står 0.85 på denne pick-up så prøv den af.

Ellers spændende med dette ældre Delphon / Ortofon set-up - jeg håber du får lyd igennem om ikke andet til alm. Beatles
mono plader med Ortofon rød logo monteret... . Held & lykke med projektet!

Se det var sku brugbar info, det må jeg straks få kigget på. Nu prøvede jeg ellers lige Saph 25 på en 78'er, det lød fint, men
jeg ved så heller ikke helt hvordan en 78'e bør lyd.

Jeg ved ikke om vi skal tolke den LL pickup som en mørkere, for det er jo bare et Linnet og Lauridsen logo? Jeg har
forresten et problem. Jeg har ingen stiksav, jeg kan dermed ikke rigtig bygge plint, og pengene er for små. Så nu kommer
der til at gå lidt tid.

Det med en 100 ohm ting i serie over afbryderen, lyder noget kompliceret for mig, Kan du skære det ud i pap for mig? For
det lyder som om det virker

All Vintage

Billedeupload guide

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes