Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: in-ears=høreskader? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 August 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Goro skrev:

Jeg har fundet en videnskabelig artikel, som lige præcis belyser de ting vi har talt om. Kan kun opfordre folk til at læse den!
Meget interessant. audiologyonline.com/theHearingJournal/pdfs/HJ2007_10_p10-16. pdf

Hvis man følger linket nederst i den artikel, får man et interview med en audiolog. Han refererer til forskellige videnskabelige
undersøgelser. I spørgsmål 17 omtaler han en undersøgelse der viste at med isolerende in-ear-hovedtelefoner valgte kun 20%
at overskride 85 dBA-niveauet hvis der var baggrundsstøj svarende til en flykabine, hvorimod tallet med åbne hovedtelefoner
var 80%. Med andre ord - de isolerende in-ear-telefoner medførte en mere skånsom behandling af testpersonernes ører.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Derhjemme ligger mit lytteniveau med åbne hovedtelefoner på 60-65 dB målt med SPL meter holdt så tæt på driveren som muligt. Det svarer reelt set til omkring 70 dB, da man jo lytter til begge enheder samtidig.

Jeg ved, at stort set alle mine kolleger og venner lytter en del højere end mig, nogen i en sådan grad at jeg mistænker dem for at være halvdøve. Det er nok bare mig, der har følsomme ører. Af samme grund går jeg yderst sjældent til rockkoncerter eller på diskoteker/klubber, fordi jeg selv med ørepropper føler, at lydniveauet er alt for højt.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 10 August 2009 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Derhjemme ligger mit lytteniveau med åbne hovedtelefoner på 60-65 dB målt med SPL meter holdt så tæt
på driveren som muligt. Det svarer reelt set til omkring 70 dB, da man jo lytter til begge enheder samtidig.Jeg ved, at stort set
alle mine kolleger og venner lytter en del højere end mig, nogen i en sådan grad at jeg mistænker dem for at være halvdøve.
Det er nok bare mig, der har følsomme ører. Af samme grund går jeg yderst sjældent til rockkoncerter eller på
diskoteker/klubber, fordi jeg selv med ørepropper føler, at lydniveauet er alt for højt.

Nu kan en sådan frifeltsmåling nok ikke umiddelbart overføres til situationen hvor hovedtelefonen sidder på ørerne - det skriver
fortæller audiologen også lidt om i den artikel som jeg nævnte ovenfor. Men det lyder under alle omstændigheder til at du
passer godt på din hørelse
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 August 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Min opfattelse er lidt at problemet med medierne der vil have folk til at passe på ørene henvender sig til de folk der f.eks sidder med earbuds og hører tilstrækkeligt høj musik til at man kan høre hvad vedkommende lytter til, selv fra den anden ende af rummet. Dem syntes jeg at der er mange af i togene  Og det må da virkeligt belaste ørerne derudover..

Når jeg selv lytter med noget der isolerer, og det er et støjfuldt miljø hører jeg væsentligt lavere end hvis det er med åbne bøffer, så deraf vil jeg mene at det må være mindre belastende med f.eks in-ears end så meget andet..

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 10 August 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

ja, det jeg har oplevet er, at jo renere der lyder jo mindre ondt gør det, og et eller andet sted så tror man at man kan klare mere fordi det ikke skratter, eller gør ondt.

Nogen af mine venner var her for nyligt til en PA-messe tror jeg det var, hvor der var et setup, der var blevet udviklet med formål at mindske forvrængning mest muligt. teknologien tror jeg de sagde byggede på lilniær modstand over hele frekvensområdet. De var helt forbløffede sagde de, det var den eneste stand, hvor 130 DB ikke gjorde ondt... 

Hvis det lyder helt rent, ja, så skruer man op op op.. hvis man ikke tænker 

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 August 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Hvis det lyder helt rent, ja, så skruer man op op op.. hvis man ikke tænker 

Men sådan helt generelt lyder de fleste høretelefoner "rene" selvom man skruer op, ikke bare in-ears, ikke sandt ? Det er formentligt et problem med høretelefoner sådan generelt, men vel ikke specifikt for in-ears ?

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 10 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

ja, helt korrekt det er mere generelt alt hoved udstyr!  Det var mere for snakken omkring den lave forvrængning, og lysten til at skrue højere op

Noget jeg synes er smart, så er det at jeg på min I-pod kan sætte begrænser på så jeg ikke kan spille højere end at jeg stadig ved at jeg er på den sikker side Så kommer der selvfølgelig lige de numre hvor man har lyst til at skrue så meget mere op...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes