| Forfatter |
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goro skrev:
Jeg har fundet en videnskabelig artikel, som lige præcis belyser de ting vi har talt om. Kan kun opfordre folk til at læse den!
Meget interessant. audiologyonline.com/theHearingJournal/pdfs/HJ2007_10_p10-16. pdf
|
|
|
Hvis man følger linket nederst i den artikel, får man et interview med en audiolog. Han refererer til forskellige videnskabelige
undersøgelser. I spørgsmål 17 omtaler han en undersøgelse der viste at med isolerende in-ear-hovedtelefoner valgte kun 20%
at overskride 85 dBA-niveauet hvis der var baggrundsstøj svarende til en flykabine, hvorimod tallet med åbne hovedtelefoner
var 80%. Med andre ord - de isolerende in-ear-telefoner medførte en mere skånsom behandling af testpersonernes ører.
|
| Til top |
|
| |
darkless Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 314
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derhjemme ligger mit lytteniveau med åbne hovedtelefoner på 60-65 dB målt med SPL meter holdt så tæt på driveren som muligt. Det svarer reelt set til omkring 70 dB, da man jo lytter til begge enheder samtidig.
Jeg ved, at stort set alle mine kolleger og venner lytter en del højere end mig, nogen i en sådan grad at jeg mistænker dem for at være halvdøve. Det er nok bare mig, der har følsomme ører. Af samme grund går jeg yderst sjældent til rockkoncerter eller på diskoteker/klubber, fordi jeg selv med ørepropper føler, at lydniveauet er alt for højt.
__________________ Chord DAVE -> Benchmark AHB2 -> Tannoy Canterbury GR + SVS PB13-Ultra
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
darkless skrev:
Derhjemme ligger mit lytteniveau med åbne hovedtelefoner på 60-65 dB målt med SPL meter holdt så tæt
på driveren som muligt. Det svarer reelt set til omkring 70 dB, da man jo lytter til begge enheder samtidig.Jeg ved, at stort set
alle mine kolleger og venner lytter en del højere end mig, nogen i en sådan grad at jeg mistænker dem for at være halvdøve.
Det er nok bare mig, der har følsomme ører. Af samme grund går jeg yderst sjældent til rockkoncerter eller på
diskoteker/klubber, fordi jeg selv med ørepropper føler, at lydniveauet er alt for højt. |
|
|
Nu kan en sådan frifeltsmåling nok ikke umiddelbart overføres til situationen hvor hovedtelefonen sidder på ørerne - det skriver
fortæller audiologen også lidt om i den artikel som jeg nævnte ovenfor. Men det lyder under alle omstændigheder til at du
passer godt på din hørelse
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min opfattelse er lidt at problemet med medierne der vil have folk til at passe på ørene henvender sig til de folk der f.eks sidder med earbuds og hører tilstrækkeligt høj musik til at man kan høre hvad vedkommende lytter til, selv fra den anden ende af rummet. Dem syntes jeg at der er mange af i togene Og det må da virkeligt belaste ørerne derudover..
Når jeg selv lytter med noget der isolerer, og det er et støjfuldt miljø hører jeg væsentligt lavere end hvis det er med åbne bøffer, så deraf vil jeg mene at det må være mindre belastende med f.eks in-ears end så meget andet..
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, det jeg har oplevet er, at jo renere der lyder jo mindre ondt gør det, og et eller andet sted så tror man at man kan klare mere fordi det ikke skratter, eller gør ondt.
Nogen af mine venner var her for nyligt til en PA-messe tror jeg det var, hvor der var et setup, der var blevet udviklet med formål at mindske forvrængning mest muligt. teknologien tror jeg de sagde byggede på lilniær modstand over hele frekvensområdet. De var helt forbløffede sagde de, det var den eneste stand, hvor 130 DB ikke gjorde ondt...
Hvis det lyder helt rent, ja, så skruer man op op op.. hvis man ikke tænker __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
|
Hvis det lyder helt rent, ja, så skruer man op op op.. hvis man ikke tænker
|
|
|
Men sådan helt generelt lyder de fleste høretelefoner "rene" selvom man skruer op, ikke bare in-ears, ikke sandt ? Det er formentligt et problem med høretelefoner sådan generelt, men vel ikke specifikt for in-ears ?
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, helt korrekt det er mere generelt alt hoved udstyr! Det var mere for snakken omkring den lave forvrængning, og lysten til at skrue højere op
Noget jeg synes er smart, så er det at jeg på min I-pod kan sætte begrænser på så jeg ikke kan spille højere end at jeg stadig ved at jeg er på den sikker side Så kommer der selvfølgelig lige de numre hvor man har lyst til at skrue så meget mere op... __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |