Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ventilation/Blæser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Sendt: 01 August 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jer i færd med at bygge et nyt TV-møbel, hvor jeg bl.a. skal have en Onkyo 875 receiver stående i. Den får ca 10 cm luft foroven, og 3-4 cm i hver side. Derudover har den nok ca. 15 cm indtil bagvæggen. Der er låger foran med stof i.

Det jeg tænker er, om det vil være nødvendigt at indsætte en blæser også? I såfald, hvor skal den placeres - ovenover receiver? Og derudover kan man få nogle som blot stilles til et alm. stikkontakt - i såfald kunne man sætte den direkte til receiver, så den startede når man tændte receiver, der er sådan et strømudtag på jo? Jeg har nemlig mest set PC blæser til 12 volt. I må meget gerne smide et link.

Mvh

Lars Peter Nielsen

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen

thingie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 August 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Har jeg haft og dem jeg havde larmede som ind i h - selv seriekoblet så hvis jeg skal gøre det igen bliver det med en støjsvag psu og zalman eller papst blæsere fra en pc - bare mine 50 øre
Til top Vis thingie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thingie

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 August 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

hej der !

da du har stof forand er det nok med at bore nogle huller for oven bag til så skal den nok komme af med varmen

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Har lige et andet spørgsmål til mit byggeri! Hvordan vil i mene, at det er nemmest/bedst at sætte højtalerstoffet fast til lågerne? Lim, søm? Og er der noget som jeg skal være opmærksom på, når jeg køber stoffet?

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Any ideas?

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 August 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

KLIPS

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 August 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

lpnielsen skrev:

Hej

Jer i færd med at bygge et nyt TV-møbel, hvor jeg bl.a. skal have en Onkyo 875 receiver stående i. Den får ca 10 cm luft foroven, og 3-4 cm i hver side. Derudover har den nok ca. 15 cm indtil bagvæggen. Der er låger foran med stof i.

Det jeg tænker er, om det vil være nødvendigt at indsætte en blæser også? I såfald, hvor skal den placeres - ovenover receiver? Og derudover kan man få nogle som blot stilles til et alm. stikkontakt - i såfald kunne man sætte den direkte til receiver, så den startede når man tændte receiver, der er sådan et strømudtag på jo? Jeg har nemlig mest set PC blæser til 12 volt. I må meget gerne smide et link.

Som du beskriver dit møbel lyder det ikke som om den vil få meget luft, så det kan nok blive nødvendigt med en blæser, især hvis du spiller højt. Jeg ville placere den øverst i bagvæggen, så den blæser kold luft ind over receiveren. Du kan også bruge "strømudtaget" bagpå receiveren hvis du køber en billig 12v strømforsyning til at trække en pc-blæser.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 August 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Hej

Som du beskriver dit møbel lyder det ikke som om den vil få meget luft, så det kan nok blive nødvendigt med en blæser, især hvis du spiller højt. Jeg ville placere den øverst i bagvæggen, så den blæser kold luft ind over receiveren. Du kan også bruge "strømudtaget" bagpå receiveren hvis du køber en billig 12v strømforsyning til at trække en pc-blæser.

Hvis man monterer blæsere øverst i bagkanten er det langt mere fornuftigt, at lade dem suge den varme luft ud - det gi'r mere.

Jeg kan ikke se nogne krav til plads i manualen, så det er jo lidt af et gæt - og mht. blæsere er radialblæsere oftest lydløse

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

">

Her er et tegning af hvordan det kommer til at se ud bagfra, som I ser, så er der skåret helt ud bag ved receiver. Selve møblet står dog helt ind til væggen, men mon ikke den varme luft alligevel kommer væk i mindre åbningen, eksempelvis nede ved fod panelet?

Og vedr. klips til at fæstne stoffet - menes der en form for hæfteklammer? Og i så fald er der nogle som kan smide et link på det jeg skal bruge, så man kan sætte klip/hæfteklammer i MDF træ?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 August 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hvis man monterer blæsere øverst i bagkanten er det langt mere fornuftigt, at lade dem suge den varme luft ud - det gi'r mere.

Hvis blæseren suger ud skabes en luftstrøm ind gennem stoffet i lågerne som fører den varme luft ud gennem blæseren i bagvæggen. Hvis blæseren blæser ind skabes en luftstrøm ind gennem blæseren som fører den varme luft ud gennem stoffet i lågerne. Umiddelbart ville jeg tro at virkningen ville være den samme (bortset fra at støvet ville sætte sig på indersiden af stoffet i min version og på ydersiden i din version  ). Jeg er dog ikke ekspert i luftkøling så jeg kan da slet ikke afvise at du har ret. Min pointe var nu også mest at skabe luftstrømmen hen over receiveren da det er her den varme luft vil stå, retningen var tilfældig.

jan_stevns skrev:

Jeg kan ikke se nogne krav til plads i manualen, så det er jo lidt af et gæt

Nej det er ikke altid det står i manualen, men hvis det gør regner man nok heller ikke med låger foran og lukket bagvæg. Jeg vil tro at luften bliver meget stillestående i et så lukket rum, så ideen med en blæser er sikkert god nok. Men behovet afhænger jo også af hvor mange højttalere han har tilkoblet og hvor højt han spiller.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Generelt er det sjældent jeg spiller højt, for onkyo ligger den vel på -30 i snit. Men der er 5 højttaler + sub til - og den bliver da ret varm i dag, hvor den står frit.

Men hensyn til klips!! Er det sådan noget som det her jeg kan bruge:
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=109901&pno=81562& amp;pointer=0

Og i såfald vil 8mm som følger med her passe fint til 16mm plader? Jeg vil umiddelbart mene det.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jeg rager lidt videre i blinde vedr. fæstningen af højttaler-stoffet. Kunne sådan en spraylim være en ide:

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=160102&pno=38520& amp; amp;pointer=0

Og hvis I stadig mener efter I har set illustrationen, at det kunne være fint med en blæser. Så vil jeg stor pris på, hvis I kunne give mig nogle links til blæser og ikke mindst hvilken strømforsyning, som vil passe til?

Takker for alt hjælpen.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

??

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv anvendt blæsere i mit DIY hifi rack - 4 stks endda. Fungerer perfekt! og holder min primare A30.5 helt kølig. Min Pioneer reciever bliver ikke i nærheden af varm. Min PS3 er dog helt mulig fortsat.

Hvis der er HELT stille i rummet og man virkelig lytter efter det, så kan man SVAGT ane dem, men det er ikke et problem og jeg slapper af, velvidende at mit udstyr ikke brænder sammen :P

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Claus kan du smide et link på noget som kunne bruges? Naturligvis helst så lydsvagt som muligt. Og kan du også linke til en mulig strømforsyning ? Og gerne skåret ud i pap hvordan man kobler det sammen - er det bare stik, som passer sammen? Eller skal man igang med noget manuelt arbejde også.

Endelig vil det give mening at sætte den ovenover receiveren? Som du kan se fra min tegning, så er bagbeklædningen skåret af bag ved receiveren, så der kan jeg ikke sætte den.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Nu smider jeg lige et link mere ind:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=95 104

Kunne det være sådan en jeg skulle bruge, og der behøver jeg vil ingen strømforsyning, hvis jeg læser det rigtigt er det til 230 volt? Men nu står der ikke noget med lydniveau på denne men kan se at nogle af de andre til 230 volt er vist på 30 dba og det er vist alt for højt. Kom endelig med forslag?

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev lidt sent, så hvis nu der ikke var nogen som så mine tåbelige spørgsmål. Så får jeg den lige lidt frem på siden her.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Sådan en her købte jeg:

https://www1.elfa.se/elfa~dk_da/b2b/catalogstart.do?tab=cata log

Gå på edbpriser.dk og find en low db blæser. Jeg valgte runde modeller pga det var lettest at skære ud, fordi jeg gjorde det EFTER møblet var færdigt. Gør du det inden er udvalget langt større med firkantede 12vdc blæsere til stortset ingen penge.

Først brugte jeg en mobillader hehe, men den gav alt for meget strøm så mine fans kørte med for mange RPM og dertilhørende støj.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Kunne det være sådan en af disse sager:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=bl%c3%a6ser&a mp;sp=all&pid=180651

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=bl%c3%a6ser&a mp;sp=all&pid=245181

Er det egentlig for ambitiøst at gå ned under 10 db?

Hvis det nu er de rigtige jeg har fundet, vil det så give mening bare at lime den op på den ene side af møblet over receiveren? Går ud fra at den så kan blæse luft ind over og det vil blive skubbet ud igennem stoffet på forsiden og også bagtil.

Hvis jeg nu rent faktisk så har ramt rigtigt. Så fatter jeg stadig ikke hvad jeg skal købe til at drive den via mit 220v strømudtag på receiveren? Umiddelbart kan jeg ikke se nogen, som har 3 eller 4 pins stik (ved ikke engang rigtig hvad det er, udover det er nogle PC stik som sidder på bundkortet). Så hvsi vi kan få den engang til for prins knud, gerne med specifikke links, så vil jeg blive meget taknemlig? Jeg har på fornemmeren jeg skal igang med noget manuel tilslutning, og hvis det er tilfældet vil jeg også meget gerne vide hvordan.

På forhånd tak.

Jeg får iøvrigt formentlig udskæringer sidst på ugen, og så skal jeg igang med maling, og lave stoflågerne.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Blæseren skal sidde i bunden og suge luft ud af kabinettet. Jeg ville stille det kabinet du laver på et par ben eller hænge det på væggen således der kan suges luft ud forneden og du dermed ikke ser blæsere.

Du køber den lille strømforsyning jeg linker og klipper ledningerne over og samler det hele med muffer eller lodder og taper. Evt med stik.

Jeg valgte nogle 12 db fans og det eneste der reelt larmer er faktisk vibrationer i selve kabinettet, hvilket jeg har valgt at leve med da det er meget meget lavt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes