| Forfatter |
|
carcass Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 642
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
carcass skrev:
| Personligt ville jeg ikke kunne undvære en sub,man kan jo skrue op og ned for bunden i musikken efter behag....det er sgu da guld værd!!Hvis man lige kommer til at sætte et fesent indspillet blackmetal album på er det da rart med en sub i baghånden:-) |
|
|
Hvor meget har det med hi-fi at gøre ? |
|
|
Intet!!!!!!...kun smag i lyd  __________________ The world is watching America...and America is watching tv.
BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP
|
| Til top |
|
| |
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
Acer skrev:
Hvor meget har det med hi-fi at gøre ? |
|
|
Trådstarter har intet sted nævnt hifi i sit indlæg
Mvh. l´Blundt
|
|
|
Ikke for at være kværulant, men overskriften oplyser nu engang hi-fi Subwoofer
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine erfaringer med et 2.1 setup til stereo er ikke de bedste. Jeg har haft en Dali Euphonia AS2 sub sammen med Euphonia MS4 og RS3.
At få integreret subben i et stereo setup har for mig været næsten umuligt. Bevares det giver noget i den dybe bas . Men alt i alt blev det aldrig rigtig godt. Jeg brugte meget tid på at justere det ind. Det lykkeds en gang i mellem få det til at lyde ok på en type musik cd, men skiftede jeg til noget andet musik, krævede det for det meste at der skulle skrues op eller med for subben for det ikke blev for meget eller for lidt. Så det var en evig kamp.
Min erfaring er også at det ikke kun er den dybe bas der får det til at svinge. Den fede bas er for mig det knald hårde daksk i mellemgulvet hver gang storestrommen kommer. Dette klask er højre oppe end de typisk 40-60 Hz en sub spiller med. En sub har ikke det hårde punch som en større højtaler ville kunne frembringe. Det er i hvert fald hvad jeg har oplevet. Så hellere unværre lidt af de aller dybeste toner frem for at miste punch'et
Så jeg vil melde mig til gruppen som mener at en større højtaler ville være den bedste løsning, hvis man har mulighed for det.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
| En sub har ikke det hårde punch som en større højtaler ville kunne frembringe. |
|
|
Det udsagn strider imod alt hvad jeg nogensinde har oplevet med gode subs. enten har indstilligen været helt af h til fra start, eller også har du benyttet en fuldstændigt talentløs subwoofer der ikke er i stand til andet end at brumme i et hjørne.
Jeg synes det er ret beklageligt at du drager en endelig konklusion baseret på en enkelt oplevelse, du afviser vel heller ikke alle biler fordi du har prøvet at køre fiat 127 og blev skuffet? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ghump Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
Hvor meget har det med hi-fi at gøre ?
|
|
|
Mind mig lige om hvornår du sidst har hørt en live koncert i parken med en perfekt snorlige frekvensgang...
Når manden selv har betalt for udstyret, så må han vel også selv bestemme hvordan det skal bruges, ikke?  __________________ My hovercraft is full of eels...
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Overraskende hvor mange der åbenbart har problemer med selv enkle indstillinger som niveau tilpasningen. Jeg er sikker på, at dette ikke har noget med selve sub'en at gøre, men derimod rumresonanser! Med min sub kunne jeg konstatere et meget kraftigt peek, ca. 12 db ved ca. 45 - 50 hz. Heldigvis er det en Kappa med equalizer og mikrofon, så den kunne justeres helt væk.
Og lyden er særdeles tilfredsstillende, men det er jo oplagt at når musikken rammer en så stor peek, så kan det høres og i praksis bliver sub'en stort set umuligt at justere på plads!
Derfor, køb en sub der kan justeres eller køb en ekstern equalizer med ditto måleudstyr! Alle rum vil have resonanser!
Rumresonanser påvirker naturligvis ikke kun subwoofere, da de jo er rum og frekvensafhænge. En stor fronthøjtaler, der går lige så langt ned, vil ramme de samme resonanser i rummet. Så alle der har oplevet problemer med sub integrationen og istedet mener at fået dem løst ved at skifte til store højtalere... tja...
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har osse en sub og to standerhøjtalere. Det fungerer rigtig fint. Man skal bare lade være at sætte den så højt i HZ at den spiller med hele tiden, for så er det at man hører den. Find noget velkendt musik med meget lave bastoner og læg en hånd på subben og en hånd på en af højtalerne. Subben skal helst være stille der hvor du kan høre at højtalerbassen fint kan gengive dybe toner og kun vibrere der hvor de dybe toner kommer, dem som du mangler i dine højtalere. Selvfølgelig skal du osse lytte dig frem, men den nævnte metode hjalp mig til at få den sidste finjustering på plads.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
mhansen skrev:
| En sub har ikke det hårde punch som en større højtaler ville kunne frembringe. |
|
|
Det udsagn strider imod alt hvad jeg nogensinde har oplevet med gode subs. enten har indstilligen været helt af h til fra start, eller også har du benyttet en fuldstændigt talentløs subwoofer der ikke er i stand til andet end at brumme i et hjørne.
Jeg synes det er ret beklageligt at du drager en endelig konklusion baseret på en enkelt oplevelse, du afviser vel heller ikke alle biler fordi du har prøvet at køre fiat 127 og blev skuffet?
|
|
|
Beklager hvis mit udsagn bliver betragtet som endelig konklution. Det var ikke meningen. Jeg har bare skrevet hvad jeg har oplevet.
Som jeg skriver er det erfaret på en Dali Euphonia AS2, det er vel ikke nogen talentløs sub.Ved dybe bas toner er vi enige om at der kan komme volume fylde så man får gåsehud.
Kender en som har en SVS sub (deres største model) I hans setup kom der mere bund, ingen tvivl om det. Men der kom sgu ikke det knald hårde punch i storetrommen med subben (som han i øvrigt også selv havde håbet på). Han havde i øvrigt samme problemer som mig med at, få det til at hænge sammen mellem sub og højtalere. Det hjalp dog en del med en digital EQ til at rette op på de værste resonans problemer.
Kender en mere som også kører sub i stereo, og her er det altså heller ikke den helt store succes for ham.
Jeg synes generalt at man får flere problemer end fordele med sub, derfor er jeg ikke den store tilhænger af sub i stereo.
Dette er hvad jeg har oplevet og skal på ingen måde stå som den endelige konklution
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
| Som jeg skriver er det erfaret på en Dali Euphonia AS2, det er vel ikke nogen talentløs sub. |
|
|
Hvorfor ikke? Hvad er det objektivt set der gør at det ikke er, eller er, en talentløs sub?
mhansen skrev:
| Kender en som har en SVS sub (deres største model) I hans setup kom der mere bund, ingen tvivl om det. Men der kom sgu ikke det knald hårde punch i storetrommen med subben (som han i øvrigt også selv havde håbet på). Han havde i øvrigt samme problemer som mig med at, få det til at hænge sammen mellem sub og højtalere. Det hjalp dog en del med en digital EQ til at rette op på de værste resonans problemer. |
|
|
Det kunne jo tyde på at det er indstillingerne og ikke produktet der er problem med. Det kunne også tænkes at man benytter et produkt der er for stort eller småt ift, rummet, eller at man har et rum der er så ringe rent akkustisk at det er et rum og ikke subwooferproblem
mhansen skrev:
| Kender en mere som også kører sub i stereo, og her er det altså heller ikke den helt store succes for ham. |
|
|
Jeg kan også sætte dyre specialdæk på min ford sierra, det er stadigt en ringe bil. At du eller folk enten bruger ringe produkter eller ikke har været heldige med indstillingerne kan vel aldrig være en valid afvisning af subs generelt.
Jeg kan sagtens forstå at du er frustreret efter at det går galt for både sig og din omgangskreds, men nu er der jo andre muligheder end at det altid er subwooferne, og aldrig noget andet der er i vejen __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
zuki Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=mhansen]
. Den fede bas er for mig det knald hårde daksk i mellemgulvet hver gang storestrommen kommer. Dette klask er højre oppe end de typisk 40-60 Hz en sub spiller med. En sub har ikke det hårde punch som en større højtaler ville kunne frembringe. Det er i hvert fald hvad jeg har oplevet. Så hellere unværre lidt af de aller dybeste toner frem for at miste punch'et
hvor dybt går en sub i en biograf?? for det er vel subben der giver bassen der og ikke højtallerne?? eller tager jeg helt fejl??
[/QUOTE
__________________ ELAC 247
ELAC cc241
Dali Concept 2 (snart Elac)
Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
mhansen skrev:
| Som jeg skriver er det erfaret på en Dali Euphonia AS2, det er vel ikke nogen talentløs sub. |
|
|
Hvorfor ikke? Hvad er det objektivt set der gør at det ikke er, eller er, en talentløs sub?
Det vel om subben har kontrol over tingende. Hurtig præcis og fast.
mhansen skrev:
| Kender en som har en SVS sub (deres største model) I hans setup kom der mere bund, ingen tvivl om det. Men der kom sgu ikke det knald hårde punch i storetrommen med subben (som han i øvrigt også selv havde håbet på). Han havde i øvrigt samme problemer som mig med at, få det til at hænge sammen mellem sub og højtalere. Det hjalp dog en del med en digital EQ til at rette op på de værste resonans problemer. |
|
|
Det kunne jo tyde på at det er indstillingerne og ikke produktet der er problem med. Det kunne også tænkes at man benytter et produkt der er for stort eller småt ift, rummet, eller at man har et rum der er så ringe rent akkustisk at det er et rum og ikke subwooferproblem
Jeg har ikke sagt produket er problemet. At rummet kan have en negativ indflydelse er klart, men efter som en sub typisk spiller mellem 20-60 Hz er det dælme svært at gøre noget ved rent akustik messigt i rummet. En EQ i mit setup kunne måske have gjort en forskel. Men igen hvad jeg så har hørt fra det andet setup synes jeg bare ikke der er en harmonisk lyd der kommer ud af det.
Om en sub kan være for stor til rummet. Hmm det ved jeg ikke. Hvis den spiller rent uden unoder, så mener jeg ikke det skulle give de helt store problemer. (mit rum omkring 22 kvardatmeter).
mhansen skrev:
| Kender en mere som også kører sub i stereo, og her er det altså heller ikke den helt store succes for ham. |
|
|
Jeg kan også sætte dyre specialdæk på min ford sierra, det er stadigt en ringe bil. At du eller folk enten bruger ringe produkter eller ikke har været heldige med indstillingerne kan vel aldrig være en valid afvisning af subs generelt.
Jeg synes jeg meget klart i mine indlæg skriver at det er "mine erfarninger", og ikke andet. Synes ikke jeg komme med en facitliste.
Jeg kan sagtens forstå at du er frustreret efter at det går galt for både sig og din omgangskreds, men nu er der jo andre muligheder end at det altid er subwooferne, og aldrig noget andet der er i vejen
At vi er ueninge er fint for mig, men din måde at nedgøre mig og mine erfaringer bryder jeg mig ærlig talt ikke om.  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
munchat Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for den store interesse:-)
Jeg har et par 804s fra B&W nu så jeg kender lidt til det punch en højttaler kan have.
MEN på sigt så vil en nedtrapning være nødvendig og derfor må en alternativ løsning findes.
Mit issue er at jeg gerne vil have højttalerne placeret på væggen. Så det jeg på sigt søger er en sub der kan håndtere musikken. Jeg har prøvet diverse i 5000,- klassen og det er spild af tid- men man kan jo blive overrasket:-)
Indtil nu så er B&Ws PV1 nok det tætteste jeg er kommet på det jeg ønsker. Jeg har ikke hørt mentor endnu og går lidt og tænker på B&Ws 825er.
Jeg vil lige kaste et blik på de øvrige som er blevet nævnt herinde.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuki skrev:
| [QUOTE=mhansen]
. Den fede bas er for mig det knald hårde daksk i mellemgulvet hver gang storestrommen kommer. Dette klask er højre oppe end de typisk 40-60 Hz en sub spiller med. En sub har ikke det hårde punch som en større højtaler ville kunne frembringe. Det er i hvert fald hvad jeg har oplevet. Så hellere unværre lidt af de aller dybeste toner frem for at miste punch'et
hvor dybt går en sub i en biograf?? for det er vel subben der giver bassen der og ikke højtallerne?? eller tager jeg helt fejl??
[/QUOTE
|
|
|
I en biograf går den vel rigtig dybt.
En sub i et surround system er en god ting. Men nu er det i et 2.1 setup jeg har svaret på her.
Jeg har haft lånt en DEQX PDC-2.6P HD.(EQ) Den har jeg rodet en del med, og her oplevde jeg at hvis jeg dæmpede de dybe toner( under 60 Hz) havde det ikke nogen særlig inflydelse på det hårde punch jeg skriver om, det var længere oppe jeg før den enten blev mindre eller blev kraftigere. Deraf har jeg skrevet som jeg har.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var på ingen ment som en fornærmelse eller andet, men en venlig påpegning af at du gør dig nogle antagelser som fører til en fejlkonklusion, du rammer det meget rigtigt her:
mhansen skrev:
|
|
kim olsen skrev:
| Hvorfor ikke? Hvad er det objektivt set der gør at det ikke er, eller er, en talentløs sub? . |
|
|
mhansen skrev:
| Det vel om subben har kontrol over tingende. Hurtig præcis og fast. . |
|
|
Du antager netop at den sub du har brugt er et udtryk på de egenskaber som du søger tilsikret, tanken om at det er subben der er elendig og værdiløs har aldrig strejfet dig. Jeg aner intet om den, men det er desværre min erfaring at uanset hvor dyr en sub har været, eller hvor velrennomeret en producent den kna komme fra, kan det stadig være noget skidt.
Jeg synes at du og dine uheldige venner bør støvsuge markedet for brugbare løsninger, vel og mærke i et fornuftigt prislag og med så mange forskellige mærker at det kan udgøre en form for acceptabel metode. når i så alle 3-4 stykker har testet 20 forskellige subs og stadig ikke kan få det til at fungerer, så er resultatet at det ikke fungerer for jer, men ikke før 
Jeg har selv bandet og svovlet over en del forskellige opstillinger og modeller, så derfor synes jeg ikke på nogen måde at det er nedladende at påpege den hurtige vej til at få det til at fungerer, men det kræver at man er villig til at prøve en hel masse forskelligt og få en masse førstehåndsindtryk. det er hårdt men lærerigt arbejde.
jeg er ked af hvis du føler at jeg angriber dine erfaringer, det gør jeg ikke, jeg angriber derimod at der ikke er erfaringer nok til at be- eller afkræfte noget som helst.
jeg vil for øvrigt tillade mig at være uenig om din tese mht. biograflyd, godt nok findes der lydsport med meget gang i den i subregionen, men der er godt nok også en hel del at komme efter under 40 hz på musikindspilninger. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Olsen:
Fair nok. Jeg kan godt se din pointe mht. subben. Du har ret, jeg tager det for givet at den havde de egenskaber jeg søgte.
Da jeg havde sub var den købt som en del af et surround setup. Så var det ikke fordi jeg var specielt utilfreds med den, og brugte den kun som en ekstra bonus til stereo delen. Hver gang jeg synes nu spille den som den skulle, viste det sig ofte at jeg havde glemt at tænde for den
Jeg gået helt væk fra sub og surround, så for mig er det ikke et problem mere.
mht. musik indspilninger, ja der er musik der går unde 40 Hz, men her står jeg sgu fast det punch jeg kan lide ligger altså noget over de 40 Hz. hvor imod de rigtig dybe toner (som en sub kan) sjælent er der tromme punchet ligger.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, det du søger er nok energien i området 60-90 hz. Der findes subs der uden problemerer kan leverer punchet, men hvis man kan opnå effekten uden er det jo nok den langt nemmeste løsning.
Hvis dit nuværende setup reelt ikke behøver sub, jamen så har du bare en kasse mindre stående, og du kan bruge pengene på akkustik, musik og alkoholiseret væske i stedet  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil have en subwoofer så skal man indregne en form for EQ i sit budget også. Man skal have et ovenud fantastisk rum for at få det til at fungere ellers. Dertil kommer faseproblemer.
Så min anbefaling mht sub er, at køb den gerne og med EQ, samt måleudstyr så bliver man ikke skuffet.
Jeg mener godt man kan bruge en sub i hifi sammenhæng det er bare ikke plug and play, hvis man ønsker gode resultater. __________________
|
| Til top |
|
| |