Jeg faldt lige over denne tråd. Ved ikke om det er for sent at byde ind, så nu giver jeg lige lidt erfaringer med.
Jeg har selv 802D, har et rektangulært rum og spæde 16-18m2. Jeg behøver vel ikke at fortælle nogen at jeg har haft akustiske problemer?
Jeg gjorde en masse gode erfaringer og lærte en del om hvor meget akustik betyder for lyd, præcis som det har været beskrevet i denne tråd.
Derfor betyder placering, vinkling, osv. en del. Jeg er sikker på at alle der i tidligere tråde har rådgivet om placering har ret i deres individuelle
tilfælde, men min personlige erfaring har vist, at der er ingen "universal gylden afstand" findes. Jeg har været ude i højtalerplaceringer i andre
rum der har spændt helt fra (nærmest) klods op af bagvæggen til 3m ude i stuen før ting sagde klik. Det handler (i min erfaring) meget om
rummets dimensioner, placering af møbler, type af væg, gulv, tæpper, vægbilleder, loft, you name it - og mere til. Derfor bliver du nødt til at gå
på skattejagt når din stue er basalt indrettet som du gerne vil have det (du skal vel også kunne holde ud at være der når du ikke spiller musik?).
Du skal finde ud af (med dine kære ører) hvordan de forskellige frekvenser spreder sig i dit rum, hvor toppe og dale (rent volumenmæssigt)
befinder sig (i forhold til om der skal absorberes eller diffuses forskellige nøglesteder) og hvordan du derudfra placerer højtalerne.
Det er en sjov process hvis man er en rigtig hifi-nød, selvom det også er dybt frustrerende til tider. Problemet er, at det kan være en kamp som
du er dømt til at tabe på forhånd, hvis din stue ikke er til det. Og min erfaring er, at stuer kan være umulige, selvom man ikke helt kunne have
forudset det.
Min egen løsning fandt jeg i hifiklubben i form af en Lyngdorf RP1. Det er et eksternt "RoomPerfect" modul som kan spændes mellem enhvert led i
signalvejen (jeg har det mellem for- og effektforstærker) og udfra 5-10 mikrofonmålinger i pågældende højtaleropsæt filterere signalet så du i din
lytteposition får den "bedst mulige gengivelse" (don't kill the messenger).
Det har været en redningsmand for mig. Jeg var egentlig endt med at være ret godt tilfreds med min placering og mine erfaringer. - Indtil jeg fik
RP1 ind i stuen. Nu har jeg fuld valuta fra systemet og har oven i købet haft mulighed for at placere højtalerne så min stue rent faktisk ligner en
stue og ikke et lyd-alter (ca. 30cm til bagvæg, 70cm til hjørnerne), stadig med suverænt bedre lyd end før. Derved har jeg også kunne opnå "den
gyldne ligebenede trekant" (dog med en smule længere til lytteposition end mellem højtalerne), hvilket har givet et enormt perspektiv. Jeg har
andre hifi-kammerater som har købt RP1 efter de har hørt den hos mig, og selv i langt bedre rum har historien gentaget sig. En anmelder sagde
"you try it, you buy it".
Jeg forventer stor palaver fra hifi4all-samfundet for disse udtalelser, da jeg ved at mange mange religiøse profiler herinde betragter RP1 som
noget af det mest uromantiske man kan bringe ind i sit system. Find din egen vej. RP1 har i hvert fald været min mulighed for at nyde min
drengedrøm, 802D, på trods af en for lille forstærker (NAD M3) og et svært rum. Af samme årsag har jeg hørt flere "perfekt opsatte" Classé
CAM400-baserede systemer med 802D, der bare ikke lød ligeså godt som min klejne M3 (warning: personlig smag snakker her).
Sidst men ikke mindst:
drengedrømme er vigtige! Undervurdér ikke dét som du mener du bliver nødt til at afprøve. Mindre alternativer har
det som regel med at stå i skyggen - også trods al "sund fornuft".
God fornøjelse!