Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: b&w 802d størrelse på stue. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 August 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hehe  Jaja, det var på spidsen...

Jeg er da enig.

Men nogen gange handler det mere om at forstærkeren ikke passer til højttaleren. Self. duer det ikke når man spiller for højt...

Så mindre højttalere er da ofte en god løsning, man skal bare passe på at det ikke blive kedeligt, plink-plink i stedet for slaaam-slaaam  Så må rummet sku hellere runge lidt

Ja, sammenhæng er også vigtigere for mig, end de sidste 20 Hz hvis det skulle være...

Ja, akustik er vigtigt, vel i virkeligheden mere end højttalere

Bare du selv ved hvad du mener. Uhensigtsmæssig store højttalere i små rum er noget de fleste vokser fra.

eag1: Jeg syntes det lyder meget problematisk med de B&Wér under de forhold. Bange for at du får mange problemer, sikker på at du ikke få udnyttet potentialet optimalt. Reelt får du kun et par meter mellem diskanterne, det betyder at du reelt max kan sidde 3 meter væk hvis du ønsker soundstage (Edit: ordentligt perspektiv), og helst mindre, ikke optimalt med en så stor højttaler.

Selv kunne jeg ikke finde på at købe bolig hvor mulighederne for ordentlig lyd er umulig pga åbenlyse akustiske problemer som ikke kan rettes. Netop fordi ordentlig lyd er en af mine interesser, og hvis du tænker at fyre 100k af på et par mega monster kasser, antager jeg også det er en af dine.

Dyr elektronik kan ikke kompenserer for dårlig akustik. 

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

venai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Sendt: 04 August 2009 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par 802d i et forholdsvis "lille" rum sammen med Mark levinson.

I starten var min kæreste ikke så vildt med dem, da de er meget store og i kirsebær farven. her efter et halvt år er hun blevet meget glad for
dem og har faktisk ikke lyst til at vi nogensiden skal udskifte dem.

jeg synes at du bare skal slå til med det hus køb og et par nautilus med super effekttrin til. så skal det hele nok spille sammen

mht. afstand mm. så har jeg prøve og leget lidt og flytte dem lidt rundt, vil sige at der ikke er så vildt meget forskellen på akustikken ,da kabinet
på 802 er designet sådan at de ikke skal spille med.

God fornøjelse og held og lykke

ps. kan helt klart anbefale classé , mark levinson, passlabs eller andet meget strømstærkt

må aldrig brug rørforstærker, mcintosh, krell på dem.
Hilsen venai
Til top Vis venai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af venai

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Sådan et par B&W er jo et par herrer højttalere. De fylder pænt op i landskabet og skal have luft omkring sig. Jeg er selv ved en større ombygning som bl.a. er drevet af ønsket om bedre forhold til lyd. Så mine N802 går fra et lytterum på omkring 37-38m til knap 55 m.

Mine erfaringer er, at de skal et godt stykke væk fra bagvæggen. I min tidligere opsætning var de 1,2 m fra bagvæggen.

Og så skal de have noget at leve af. Her skal du se efter effekttrin med masser af strøm. Som en anden indlægsskriver, så har jeg også kombinberet med ML og for mig er det en rigtig løsning. Om det skal være det ene mærke eller det andet - ja der gælder standardsvaret: lån med hjem, lyt og beslut så, hvad du syntes er den rigtige lyd for dig.

Held og lykke.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er vel også at kigge på en højttaler, der spreder lyden fantastisk, når rummet er så

bredt, som der her er tale om. Hvordan er 802D på dette område ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 August 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
Medlem skrev:

Hehe  Jaja, det var på spidsen...

Jeg er da enig.

Men nogen gange handler det mere om at forstærkeren ikke passer til højttaleren. Self. duer det ikke når man spiller for højt...

Så mindre højttalere er da ofte en god løsning, man skal bare passe på at det ikke blive kedeligt, plink-plink i stedet for slaaam-slaaam  Så må rummet sku hellere runge lidt

Ja, sammenhæng er også vigtigere for mig, end de sidste 20 Hz hvis det skulle være...

Ja, akustik er vigtigt, vel i virkeligheden mere end højttalere

Bare du selv ved hvad du mener. Uhensigtsmæssig store højttalere i små rum er noget de fleste vokser fra.

Det gør jeg kan du tro, og det er ikke så lidt

... og du er blevet voksen og følsom, nååårr  Rigtig hifi nut

Man skal sku da bare prøve det, hvorfor så forsigtig, hvis det nu er drømmen...

Jeg har haft samme størrelse højttaler i et lidt mindre rum, og det gav mig mange_mange fede timer med musik.

Man skal passe på med at tro, at alting skal være så optilmalt, før det funker.

Klart det er da ikke optimalt, og hva så

Men husk nu, en god forstærker på...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode svar. havde dog godt regnet med at det ville blive et problem med husets størrelse. vil se om jeg kan finde et hus med en stue der er 5*6m eller deromkring. bør da kunne lade sig gøre.

vil være surt at tage chancen med et hus for at finde ud af det ikke spiller maks med en hobby. når nu man kan vælge.

Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt lige over denne tråd. Ved ikke om det er for sent at byde ind, så nu giver jeg lige lidt erfaringer med.

Jeg har selv 802D, har et rektangulært rum og spæde 16-18m2. Jeg behøver vel ikke at fortælle nogen at jeg har haft akustiske problemer?

Jeg gjorde en masse gode erfaringer og lærte en del om hvor meget akustik betyder for lyd, præcis som det har været beskrevet i denne tråd.

Derfor betyder placering, vinkling, osv. en del. Jeg er sikker på at alle der i tidligere tråde har rådgivet om placering har ret i deres individuelle
tilfælde, men min personlige erfaring har vist, at der er ingen "universal gylden afstand" findes. Jeg har været ude i højtalerplaceringer i andre
rum der har spændt helt fra (nærmest) klods op af bagvæggen til 3m ude i stuen før ting sagde klik. Det handler (i min erfaring) meget om
rummets dimensioner, placering af møbler, type af væg, gulv, tæpper, vægbilleder, loft, you name it - og mere til. Derfor bliver du nødt til at gå
på skattejagt når din stue er basalt indrettet som du gerne vil have det (du skal vel også kunne holde ud at være der når du ikke spiller musik?).
Du skal finde ud af (med dine kære ører) hvordan de forskellige frekvenser spreder sig i dit rum, hvor toppe og dale (rent volumenmæssigt)
befinder sig (i forhold til om der skal absorberes eller diffuses forskellige nøglesteder) og hvordan du derudfra placerer højtalerne.

Det er en sjov process hvis man er en rigtig hifi-nød, selvom det også er dybt frustrerende til tider. Problemet er, at det kan være en kamp som
du er dømt til at tabe på forhånd, hvis din stue ikke er til det. Og min erfaring er, at stuer kan være umulige, selvom man ikke helt kunne have
forudset det.

Min egen løsning fandt jeg i hifiklubben i form af en Lyngdorf RP1. Det er et eksternt "RoomPerfect" modul som kan spændes mellem enhvert led i
signalvejen (jeg har det mellem for- og effektforstærker) og udfra 5-10 mikrofonmålinger i pågældende højtaleropsæt filterere signalet så du i din
lytteposition får den "bedst mulige gengivelse" (don't kill the messenger).

Det har været en redningsmand for mig. Jeg var egentlig endt med at være ret godt tilfreds med min placering og mine erfaringer. - Indtil jeg fik
RP1 ind i stuen. Nu har jeg fuld valuta fra systemet og har oven i købet haft mulighed for at placere højtalerne så min stue rent faktisk ligner en
stue og ikke et lyd-alter (ca. 30cm til bagvæg, 70cm til hjørnerne), stadig med suverænt bedre lyd end før. Derved har jeg også kunne opnå "den
gyldne ligebenede trekant" (dog med en smule længere til lytteposition end mellem højtalerne), hvilket har givet et enormt perspektiv. Jeg har
andre hifi-kammerater som har købt RP1 efter de har hørt den hos mig, og selv i langt bedre rum har historien gentaget sig. En anmelder sagde
"you try it, you buy it".

Jeg forventer stor palaver fra hifi4all-samfundet for disse udtalelser, da jeg ved at mange mange religiøse profiler herinde betragter RP1 som
noget af det mest uromantiske man kan bringe ind i sit system. Find din egen vej. RP1 har i hvert fald været min mulighed for at nyde min
drengedrøm, 802D, på trods af en for lille forstærker (NAD M3) og et svært rum. Af samme årsag har jeg hørt flere "perfekt opsatte" Classé
CAM400-baserede systemer med 802D, der bare ikke lød ligeså godt som min klejne M3 (warning: personlig smag snakker her).

Sidst men ikke mindst: drengedrømme er vigtige! Undervurdér ikke dét som du mener du bliver nødt til at afprøve. Mindre alternativer har
det som regel med at stå i skyggen - også trods al "sund fornuft".

God fornøjelse!
Til top Vis Jonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonzie

Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Respekt. Fedt at købe hus efter sine evt. nye speakers. NICE

Overvej den her, hvis rummet er noget skod. Det siges at virke optimalt.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_tdai_2200_roomperfect_forstaerker_soelv_dd.htm

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil absolut vælge en stue med minimum 4 meters bredde, da reflektion fra sidevæggene kan spolere ligeså meget, som basproblemer ved de står for tæt på bagvæggen...

3.3 meter er alt for lidt, og jeg ville foretrække over 30kvm til selv 803D og gerne mere til 802D..

Min kammerat spiller for tiden med en stor 3 vejs med dome, 12cm mellem og 14" bas, stuen er vel rundt regnet 40-45kvm ialt inkl køkken, "lytterummet" er vel godt og vel 4,5*7m og her ville 802D også passe ind, men på 20-25kvm ville jeg nok hellere vælge mindre 2½vejs, eller først som sidst vælge den rigtige stue, vi andre har måtte sadle om pga en for lille stue og de forkerte dimensioner, og den dyre D serie fortjener absolut plads..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

Respekt. Fedt at købe hus efter sine evt. nye speakers. NICE

Overvej den her, hvis rummet er noget skod. Det siges at virke optimalt.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_tdai_2200_roomperfect_forstaerker_soelv_dd.htm

Det er præcis den funktion jeg snakker om. Men hvis man ikke føler at man har lyst til at have en forstærker fra lyngdorf, er Lyngdorf RP1 vejen
frem. En TDAi2200rp er bare en TDAi2200 og en RP1 i samme kasse.
Til top Vis Jonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonzie

audia6turbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej, ved godt at det er et gammelt inlæg, men har også et sæt 802 D i min stue og min stue heder også 4x8 meter, stor nok til de højtalere vil jeg mene, men effekt skal der til dem, har en mark levinson no 335 på mine 802 d ere og det fungerer rigtig godt, mine står 50 cm x 50 cm fra vægen og ingen problemer med bassen, et godt trin gør forskellen vil jeg mene

Til top Vis audia6turbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audia6turbo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes