Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 10:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvilke højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 August 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Jeg tror at Dali 450 vil være for voldsom til din cambridge. Faktisk tror jeg du vil få meget ud af et sæt Dali 104. Det gode ved at købe brugt er dog at du altid kan sælge igen for det samme som du har handlet dem for, og finde noget andet.

QLN laver for så vidt jeg har læst meget fornuftige højttalere, dog skulle 604 have en meget voldsom diskant, som skulle være svær at få bugt med. Om det passer ved jeg dog ikke, da jeg aldrig har hørt højttaleren.

Qln lavede gode højttalere. Den gang Mats Anderson var designer. De blev vist opkøbt for godt 5 år siden, og siden har lydkvaliteten ikke været så god. Men hvis du kan finde en af de ældre modeller kan den være god !

enten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 August 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

jeg har et par dali 7, som egentlig gør det ok, bruger dem i kontoret, men de er lige store nok, dem kan du få billigt :)

ellers er der rigtig mange dalier til salg, hvis det ikke allerede er skrevet, gider ikke til at læse det hele igennem :)

Til top Vis enten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enten

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

hej

der er et par dejlige ht. til salg på ksb.JBL 4406 til 980-kr.dem mener jeg vil passe godt til din forstærker.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Der må ikke reklameres for salg i forumet... Bare så alle ved det..

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

venai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Sendt: 05 August 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Mangler der ikke et 0 i din pris 

Jeg tror til en tusse, så kan det sku være liget meget hvad du køber

det har du helt ret i Pierre... :-)
Til top Vis venai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af venai

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

jeg reklamerer da ikke for noget.jeg fortæller blot manden,som spørger efter ht.at der er et par til salg her på HIFI4ALL.DK ..må man virkeligt ikke det ?

hvis ikke må i meget undskylde men jeg er forholdsvis ny herinde.

carsten

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

jeg reklamerer da ikke for noget.jeg fortæller blot manden,som spørger efter ht.at der er et par til salg her på HIFI4ALL.DK ..må man virkeligt ikke det ?

hvis ikke må i meget undskylde men jeg er forholdsvis ny herinde.

carsten

Jo selvfølgelig må du det. Bare det ikke er dine, eller du har interesse i at de bliver solgt

Tror ikke den var henvendt til dig

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

nej det er ikke mine og jeg kender ikke ham der har dem til salg.jeg syntes bare det var et godt køb og det var derfor jeg skrev det

carsten

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 August 2009 kl. 03:51 | IP-adresse registreret  

Som en simpel, måske midlertidig, løsning; hvad med at bruge lidt 'lift' på baskontrollen på din forstærker? Præmissen for denne tråd ER nemlig lidt underlig - ingen bas? Det kan ikke passe.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 August 2009 kl. 04:18 | IP-adresse registreret  

En Cambridge 340 spiller fint. I retning af det lidt lyse. Umiddelbart er problemet med den amp. at der ikke er meget krudt i den. Derfor følsomme højttalere. Flere har ytret om Dali og det er fornuftig valg.

Du kunne måske også være heldig at falde over et sæt KEF Q65. En ht med nogle år på bagen efterhånden, men spiller yderst kompetent. (dens racetrack bass giver punch i hytten) Skulle kunne opdrives til mellem 12-1500,- afh. stand. Solgte mine for 7 mdr. siden. Øv. De var også gode til en lille god fest

Ellers har jeg set og hørt et par Mission M32 stander ht´er. Spiller også ganske fremragende. Koster så 2K for et sæt. (men nye)

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 August 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Du kunne også tage et kig på XTZ - her kan du også få et fornuftigt sæt for omkring 1500 kroner, selvom de er nye. Og deres billige modeller er nemme at trække.

Jeg har selv et sæt 89 Front, som jeg er utrolig glad for - jeg har også en ret svag forstærker, og den har ingen problemer overhovedet med at trække dem. De koster dog omkring 2200 kroner inkl. porto.

Men de laver også en model næsten magen til, XTZ 80.1 Front - forskellen er, at 80.1 har en almindelig diskant, mens 89 har en bånddiskant. Men ellers er mellemtone og bas det samme, og det er stadig en gulvhøjttaler. De koster omkring 1650 inkl. porto, hvis budgettet kan strækkes til det: XTZ 80.1 Front

Og så skal du ikke kimse af din forstærker, bare fordi den har været billig - min egen forstærker har jeg kun givet en 50'er for, og den spiller fremragende. Den er ikke voldsomt stærk (vistnok 2x45W ligesom din), men det betyder ikke så meget, bare man køber højttalere, som ikke kræver så meget - og det er du jo også opmærksom på.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale et par dali 104, de er rigtig billige er spiller stort set bedst til prisen..
Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

6000JGA skrev:
Jeg vil anbefale et par dali 104, de er rigtig billige er spiller stort set bedst til prisen..

Dem overvejede jeg også at købe i stedet for mine XTZ - de er jo drønbillige, og skulle også være lette at trække. Det samme skulle gælde DALI 400, mens 450 vist kræver en ret kraftig forstærker.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

th0mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 August 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ned og høre et par dali 505 på min forstærker idag. Er ret sikker på at de er de rette for mig, men kommer selvf an på hvordan den lyder.

Da jeg også står og mangler kabler til dette sæt, kunne i jo komme med nogle forslag?
Mit eget bud er nogle kobber kabler som jo giver en varm lyd, som jo så kunne dæmpe min forstærker lidt?
Til top Vis th0mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th0mas

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

th0mas skrev:
Jeg skal ned og høre et par dali 505 på min forstærker idag. Er ret sikker på at de er de rette for mig, men kommer selvf an på hvordan den lyder. Da jeg også står og mangler kabler til dette sæt, kunne i jo komme med nogle forslag? Mit eget bud er nogle kobber kabler som jo giver en varm lyd, som jo så kunne dæmpe min forstærker lidt?

Jeg vil til enhver tid sige tykke og billige kobberkabler - det er dem, der leder strøm bedst, som højttalerkabler jo skal. Det er muligt, du så senere kan justere lyden ved at "farve" den med de dyre kabler, som muligvis kan noget særligt. Men personligt er det ikke noget, jeg roder mig ud i - der skal bare være hul igennem fra forstærker til højttaler. Men det vil du høre mange forskellige meninger om

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Sendt: 06 August 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg slutter mig også til Dali 104`rne.....tror det er et godt valg når din forstærker ikke er kraftigere end den er.

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 06 August 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

th0mas skrev:
Jeg regner ik med at i skal finde nogle til mig, nærmere bare give et par forslag til hvad min forstærker vil kunne trække

Der er en tendens til at advare folk mod kombinationen af store højttalere og små forstærkere. Men det får ofte fint, bare man ikke spiller for højt. Og hvis de store HT er effektive, går det endda helt fint! Så lad dig ikke begrænse. du får i alle tilfælde noget ud af din investering.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 06 August 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
th0mas skrev:
Jeg regner ik med at i skal finde nogle til mig, nærmere bare give et par forslag til hvad min forstærker vil kunne trække

Der er en tendens til at advare folk mod kombinationen af store højttalere og små forstærkere. Men det får ofte fint, bare man ikke spiller for højt. Og hvis de store HT er effektive, går det endda helt fint! Så lad dig ikke begrænse. du får i alle tilfælde noget ud af din investering.

Det er klart at man sagtens kan få lyd ud af en lille forstærker foran nogle store ht'ere. Men hvis forstærkeren er for lille, eller ht'erne for store, vil overskuddet hurtigt ryge. Og derfor vil lyden som oftes blive dårlig, med en slap bas og en tendens til en hidsig diskant. Derfor er det smartest at kombinere udstyret så højttalerne ikke overruler forstærkeren.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

th0mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2009
Sendt: 06 August 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har idag købt et par dali 505, jeg købte sammen med det nogle ret tykke kobber kabler i den lokale hifi shop til 20 kr./m og sætte spiller jo fortrinligt nu! bassen er kommet meget mere frem end dem var med b&o højtalerne, dog er diskansten stadig en smule skarp (måske bare meget detaljeret). Men dette kan jo sikkert senere laves bedre med nogle andre kabler! så alt i alt, er jeg meget tilfreds med mit anlæg som nu samlet står mig 1100 kr 
Til top Vis th0mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th0mas

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 06 August 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

jazzman skrev:

th0mas skrev:
Jeg regner ik med at i skal finde nogle til mig, nærmere bare give et par forslag til hvad min forstærker vil kunne
trække
Der er en tendens til at advare folk mod kombinationen af store højttalere og små forstærkere. Men det får ofte fint,
bare man ikke spiller for højt. Og hvis de store HT er effektive, går det endda helt fint! Så lad dig ikke begrænse. du får i alle tilfælde
noget ud af din investering.
Det er klart at man sagtens kan få lyd ud af en lille forstærker foran nogle store ht'ere. Men hvis
forstærkeren er for lille, eller ht'erne for store, vil overskuddet hurtigt ryge. Og derfor vil lyden som oftes blive dårlig, med en slap bas og en
tendens til en hidsig diskant. Derfor er det smartest at kombinere udstyret så højttalerne ikke overruler forstærkeren.

Hvorfor vil overskuddet hurtigere ryge, hvis HT´erne er store? Store HT er jo - alt andet lige - mere effektive! Som sagt: det er en myte.
Sagt mange gange, ikke nødvendigvis mere sand.
Jeg er enig i, at man "cruiser" mere med en stor forstærker. Det er ligesom at køre 160 i en Audi A8 - der er kraftoverskud.
Det jeg prøver at sige, at man ofte har MERE brug for kraftoverskuddet TIL SMÅ - ineffektive - højttalere.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes