| Forfatter |
|
Siglon_V Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per, jeg ville meget gerne tage nogle flere billeder, men det er næsten ikke til at se hvad der er i forforstærker/kontrol-delen uden at begynde at skrue, da det hele er rigtigt godt dækket til, så det ville ikke sige så meget. Kan dog se, at der er 2 indkapslede trafoer. Det kunne være til mikrofoner??? Jeg vidste ikke engang at der er transistorer i forforstærkeren men if You say so....
Personligt byttede jeg gerne kabinet og forforstærkerdel for en ekstra V60. Det ville jeg da kunne bruge.
Hvis du har lyst til at kigge i den, så er du velkommen. Ja, jeg kan se du bor i Vestjylland, så det er ikke ligetil men som sagt r du velkommen.
Mvh
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
tube mania skrev:
|
De 30V rækker ikke til noget somhelst...
|
|
|
Han skal starte med f.eks. 30V, og ende op med 220V !
|
|
|
Jeg mente bare at det ikke er nok...jeg starter selv fra 0V og slutter ved 300-450V alt efter den påtrykte spænding.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg du har misforstået det (sagde katten ), eller osse er det mig der skrive sluder.
I stedet for at sætter 230V (net) til forstærkeren, starter man med f.eks. 30V - 60V - 110V og slutter med 230V. Undervejs kan man så måle om der er spænding på lytterne o.s.v., ved 110V kan forstærkeren gi lyd fra sig. Den metode har jeg brugt til at vække mine forstærker til live, og efter de har fået nye lytter.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per H - selvfølgelig kan jeg tage nogle billeder. Beklager, jeg var lidt træt i går, da jeg svarede men nu er der 9 stk af kontrol-delen.
http://www.sitecenter.dk/otc/nss-folder/mappe/
Der er 4 printplader som fastholdes af en topplade, pertinax eller sådan noget stuff. 2 skruer skal bare løsnes, så har man adgang. Jeg udtog et af de print som ser mest spændende ud og som har en lille shielded trafo på. Bag på printet står der BOFA. Der er ellers lidt af hvert og jeg vil være glad hvis der er noget af det som du synes berettiger til en kommentar.
Der er i øvrigt også en lille rund papirs-dut klæbet på kabinettet med håndskrevet SF og nedenunder noget som ligner et 6-tal. Kvalitetskontrol??
Hvad der godt havde rumlet lidt i baghovedet er, at der jo strømforsynes fra V60'eren via de modulære stik, hvilket forklarer de mange elektrolytter i kontrodelen, som jo ret beset også skal reformeres, hvis hele kassen skal i stikkontakten. Huha, det griber om sig.....
Forresten, der er 2 cylindre med 9 terminaler. Hvad er det? Kondensator? Billede er at se.
Selve kassen ser i øvrigt meget pæn ud. Lige til at strippe, glasblæse og dyppe i syntet-lak. Jeg må hellere se at komme i gang! Arhhhh, det ka' man da ikke skrive.....
Mvh
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Tak for de fine billeder. De var lige som de skulle være.
Det store print med transistorerne er et standard Bofa-modul som blev brugt til næsten alle former for forforstærkere i Bofa biograf udstyr. Printet består af et indgangs trin med 2 transistorer hvoraf den første er en specielt støjsvag type (AC 107) Trinnet har forbindelser til "udvendige" komponenter for modkobling (her bestemmes forstærkning og frekvensgang). Det efterfølgende trin bruges til tonekontrollen og sidste sidste trin er en emitterfølger for impedans tilpasning. Den lille transformator i hjørnet er til strømforsyningen. Den transformerer 6,3 Volt, (hentet fra V60'erens glødevikling) om til ca 20 Volt som ensrettes og bruges til strømforsyning.
Du skal ikke være bange for de mange elektrolytter, selv om de måske ser lidt gamle og trætte ud, men de er fra en tid hvor der blev fremstillet langtidsholdbare komponenter. Jeg har haft mange af disse moduler på bordet og aldrig set en eneste defekt kondensator.
Jeg har ikke diagrammet over hele forforstærkeren, men gætter på at de små print er komponenter til de forskellige modkoblinger der er brug for, alt efter hvilken indgang der bruges. Strømforsyning til fotocelle-indgangene sidder også typisk på sådanne print.
De to cylindrer med de 9 terminaler kender jeg ikke, men gætter på at det er transformatorer til fotocelle indgangen.
Modulet blev også brugt i B&O Beocord 608 Belcanto spolebåndoptager samt B&O HI-FI forstærker 608.
Er du interesseret i et diagram (pdf-filer) over modulet eller andre Bofa forstærkere så send mig din E-mail adresse
Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, blot til orientering, så har jeg i dag lavet et tårn (liggende) af 8 stk 12V/1A trafoer, strappet fast til en stump 5x10 høvlet lægte og loddet i serie, som altså kan give max. 96 Volt i hop á 12 Volt. Denne linie er selvfølgelig sikret med en 1,25 A træg sikring. Fars egen lille variotrafo. 
Nu har V60 modulet uden kontrol-del så været forsynet m hhv 60V og 96V i hver en time. I går fik samtlige kondensatorer jo 32V i en time. Der begynder at vise sig glød i alle rørene bortset fra ECC83'erne, men de er testet separat og har intakt glødetråd. ECC83 rørene leder formodentlig ikke endnu. Jeg har checket glødespændingen. Den er med 96 V AC ind på 2,4V hvilket passer nogenlunde proportionalt. Samme spænding er på alle rørs glødetråde. Der er også kommet lys i output-indikator røret, "the magic eye". (Vidunderligt udtryk!)
Alle kondensatorer lader fint op uden at pive.
Da jeg ikke har flere små transformatorer (og lægten er i øvrigt heller ikke længere) kan jeg ikke komme over 96 V, så spørgsmålet er om jeg ikke bare skal hoppe til fuld netspænding næste gang? Så vil jeg kunne måle lidt på de punkter som er angivet.
Vil også slutte noget højttaler-resistans til og give den lidt input. Så må vi se hvad der sker.
Nogen kommentarer?
Mvh
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste trin i min "variotrafo" hopper fra 110V til 230V, så mon du godt kan gi' den fuld skrue.
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så fik den "fuld skrue", hvilket pt er målt til 232 Volt i stikkontakten. Jeg varmede op med 96 Volt i en time og så på med 232 Volt.
Jeg bemærkede at trafoen begyndte at udsende en hørbar brummen, men dog ikke særligt højt. Det er rent mekanisk og kan dæmpes lidt hvis man presser på toppen af den med fingrene. Sådan skal den formodentlig være.
Alle rørene gløder så det er en lyst og det magiske øje lyser blåt.
Nå, så frem med voltmetret og til de punkter som er anført på dfms' tegning:
For det første målte jeg over 18 Ohm modstanden. Der måles - 778 mV, dernæst videre til en 33 kOhm modstand som måler -10 V, videre over en 10 kOhm modstand som måler -32,9 Volt og videre over endnu en 10 kOhm modstand som måler -55,6 Volt.
Og for den anden side over 18 Ohm modstanden. Der måles - 797 mV, dernæst videre til en 33kOhm modstand som måler -11,8 V, videre over en 10 kOhm modstand som måler -33,6 Volt og videre over endnu en 10 kOhm modstand som måler -55,6 Volt.
Hvordan synes i det ser ud med disse værdier?
Der ud over har jeg målt visse spændinger som er anført på diagrammet:
Over 32 mikroFarad kondensator 311 Volt (angivet til 300 Volt), gennem 10 kOhm resistor til næste 32 mikroFarad kondensator som måler 273 Volt (angivet til 290 Volt, så antyder det en træt kondensator?), gennem 10 kOhm resistor til 32 mikroFarad kondensator som måler 252 Volt (angivet til 250 Volt).
Endelig har jeg målt på terminalpar 4, som jeg mener må være højttaler-udgangen. Der er ikke antydning af hverken AC eller DC på. Om det er et godt eller dårligt tegn aner jeg ikke, men håber det bedste.
Håber en af jer med BOFA'er gider kommentere disse måleværdier?
Næste test må ellers være at sætte højttaler på udgangsterminaler og signal på indgangsterminaler, eller hvad?
Med venlig hilsen
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V skrev:
|
Nå, så frem med voltmetret og til de punkter som er anført på dfms' tegning:
Det er faktisk en tegning jeg har fået af D. Duck 
Hvordan synes i det ser ud med disse værdier?
De ser ikke helt forkerte ud, og så længe Anoderne på udgangsrørne ikke er røde, så sker der ikke noget. Ellers vent til D.D. har svaret.
Næste test må ellers være at sætte højttaler på udgangsterminaler og signal på indgangsterminaler,
Ja. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Det ser meget lovende ud. Strømmen i det første udgangsrør er 43.2 mA og i det andet 44,3 rigtig fint. De andre spændinger virker også helt normale.
Følgende kan antages at være iorden. Udgangsrørene - Den automatiske biasregulering - overførings kondensatorer til udgangsrør - Strømforsyning.
Med de målinger kan du roligt arbejde videre med fuld spænding på dyret. (under overvågning de første par timer.)
Når du sætter signal på indgangen så husk den er noget mere følsom end vi er vandt til i moderne konstruktioner.
Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Må sige at jeg er utroligt glad for, at i hænger på og hjælper. Mange, mange tak.
Nu har jeg loddet 4 små 100 Ohms højttalere sammen parallelt, hvilket skulle give ca 25 Ohm resistans. Når jeg så tænder kan jeg høre en klar brummen i højttaleren. Jeg fik mistanke om en brumsløjfe og pillede følgelig den lus af, som dfms skriver skal etableres mellem ben 1, altså indgangssignalets 0 og stel. Derved forsvandt brummet i højttaleren totalt. I øvrigt er der stort set heller ikke mekanisk brum på nu. Samtidigt gav det magiske øje dog fuldt udslag. Skal denne forbindelse altid være der, hvis man vil spille med forstærkeren? Man kan måske eksperimentere med at flytte den til et andet sted på stel? Jeg har endnu ikke haft musiksignal på forstærkeren men der er hul hele vejen igennem er jeg sikker på, efter det skrat der kom i højttaleren da jeg rørte ved katoden på første trin af det første ECC83.
Har i øvrigt målt lidt flere spændinger:
Over fasesplitter triode 1 katodemodstand 1,2 Volt, over fasesplitter triode 2 katodemodstand 1,8 Volt. Sidstnævnte stiger i øvrigt til 2,6 Volt uden førstnævnte lus. Og over anoderne på dette rør hhv 176 og 176 Volt.
På trioderne i første ECC83 måler jeg 1,0 Volt over begge katodemodstande og anodespænding for første triode er 151,7 Volt samt for anden triode 155,2 Volt.
Gider i kommentere? Især vil jeg gerne vide om den lus er nødvendig? Det er den jo nok, da udgangsindikatoren vel ellers ikke havde givet fuldt udslag...men brummet?
Med venlig hilsen
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at forbinde stel sådan her:

Men hvis V60'ser modulet sidder i kassen (sammen med forforstærkeren), så må du ikke lave den stel forbindelse.
Det magiske øje skal ikke vise fuld udslag, har du prøvet at skrue på trimmeren ?
Det ser forøvrigt ud til nogen har "pillet" i din forstærker, en del af "sytråden" er væk.
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg har kun haft den forbundet som på din tegning og så uden denne lus, men vil gerne prøve.
Sytråden - hvad er det?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Fuldt udslag på den magiske øje kunne måske tyde på selvsving på en høj frekvens - ikke hørbar. Prøv at måle med et AC volm. på ht-udg.
Hvis du vil bruge forstærkeren uden forforst. burde du nok udskifte gittermodstand 1M ohm på indgangs røret ECC 83 (kun i første halvdel) f.eks til 47k ohm. for at gøre indgangsimpedansen lavere.
Spændingerne passer da meget godt med de spændinger opgivet i diagrammet.
Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåhh, nu er jeg med dfms. Ja, men det er vist bare knuden som er gået op. Der hænger et stykke og dingler.
Jeg vil prøve i morgen igen. Man bliver lidt anspændt af at stå med prøveledninger, diagram på PC'en, dårlig plads, 600 Volt, multimeter, osv. Især når man er amatør...*s*..og der er lidt tanker at arbejde med.
Faktisk har på fornemmelsen at forstærkeren er helt i orden. Og ja, selvsving kunne det vel sagtens være. 1 megaOhm er en høj indgangsimpedans, så det lyder som en god idé, Per.
I må have god weekend. Næste post er sikkert i triumf hvor jeg melder at V60'eren bare spiller som den skal.
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den snor de flinke loddedamer bandt ledningerne sammen med, og det snor der blev tilovers tog de med hjem, og brugte til at binde rullestegen sammen med. 
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Ok, dfms, man lærer hele tiden. Hehe.
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medens jeg forsigtigt var ved at flytte forstærkeren, som have spænding på, gik det op for mig at brummet var forbundet med at den var tæt på mit bord. Når den blev løftet fri, tog det meget af. Så det er en lille sart ting, som formodenlig vil nyde godt af at få stel forbundet til et jordspyd.
Nå, jamen så kunne jeg jo lige så godt slutte noget signal til den og da jeg ikke har noget stereoanlæg blev den forbundet til den ene kanal på forstærkeren til mine PC-højttalere via et 82 kOhm ALPS-potmeter jeg har liggende. Signalet kunne så dæmpes/hæves til lyd-niveau på min 25 Ohms "højttaler" var på højde med den aktive PC-højttaler. Ja, jeg ved godt at man skal passe på ikke at brænde potmetret af! Det er ikke en god ide at fyre de 5 Watt af over en stump kulbane.
Lige så snart min PC-forstærkers ground var forbundet til BOFA'ens forsvandt der mere brum og det er stort set væk.
Nå, BOFA'en spiller som om den aldrig har bestilt andet og det har den jo heller ikke. . Det er en fornøjelse at opleve en champ, for selv om opstillingen er et inferno af prøveledninger og umage impedanser, så kan man alligevel nemt høre at BOFA'en spiller klart, rent og magtfuldt. Især er der den der karakteristiske renhed, sammenhæng og kraft i mellemtonen, som gør at man pludselig kan forstå ordene der bliver sunget. Stemmer er altså godt over sådan en rør-forstærker. Forstå det hvem der kan, med en konstruktion fra sidst i 50'erne og med datidens komponenter. Jeg vil sgu godt se den transistor-forstærker fra 70'erne som godt brugt kommer og spiller op til det her niveau. Diskanten er altså også i top. Bassen kan jeg ikke bedømme over prøve-"højttaleren". Har velsagtens spillet med under 1 Watt effekt totalt, da VU-magic-eye dårligt viser udslag. Men det virker også!
En eller anden, sælg mig en til BOFA V60, så jeg har et par! Jaja, jeg har på fornemmelsen at en remake med nye eletrolytter, overføringskondensatorer og sikkert også "nye" rør vil gøre den her godt og det ville ikke være billigt, hvis der skal bruges kvalitetskomponenter som matcher dens niveau. Men man bliver lidt bidt af det. Der ud over skal man så også til at finde et par 20 Ohms højttalere af høj kvalitet. 
D. Duck og dfms, jeg er jer dybt taknemmelig for den hjælp i har givet. Tak, begge!
For resten så tør jeg ikke lave den anden stelforbindelse du foreslog, dfms. Jeg kan ikke helt gennemskue spændingerne men har på fornemmelsen at det er -300 Volt skinnen man så præsenterer for ground, eller hvad? Never mind, det blev ikke nødvendigt.
Mange hilsner
Ole, Vanløse
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret