| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et sæt V60 til salg i KSB men så kommer du jo op på 3 stk -
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Det var godt at høre at den spiller til alles tilfredshed
Jeg må give dfms ret i at det ikke er godt med et svævende chassis. Prøv bare dfms's forslag, der kan ihvert fald ske nogen skade ved det.
Jeg har lige haft en V120 på bordet (større model men opbygget meget lig V60 ) Med åben indgang (kun 1M ohm til stel) og svævende chassis, gik den i selvsving og brummede kraftig, men med chassiet stelforbunden og kortsluttet indgang var den fuldstændig tavs.
Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg fandt i gemmerne et kurveblad over frekvensgangen for en V60'er. Som du kan se er en diskantafskæring på -6 dB ved 15 kHz ikke ligefrem data som en Hi-Fi-mand ville være imponeret af, men nu er frekvensgang jo ikke alt.
dfms og jeg har prøvet at "rette op" på frekvensgangen, det kan sagtens lade sig gøre, men om den spiller bedre må du spørge dfms om - han har de bedst "Hi-Fi ører" af os to

Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, r-l-b. Hvis nu bare Per køber dem og så bytter den ene V60 mod mit chassis og kontroldel. Eller er det mon godt at have en i reserve? 
Per, jeg bruger dfms oprindelige forslag og har lagt signal-ground til stel. Det fungerer fint nu. Hmm, hvordan ændrer i afskæringen opad? Er det tilbagekoblingssløjfen i piller ved og evt. bruger en mindre capacitans? 15 eller 12 picoF......
Ja, til en anden ting. dfms, hvilken højttaler bruger du? Som jeg forstår det deler du og bruger den over 150 Hz. Hvordan spiller det, synes du? Er det værd at gøre mere ved? Og er du tilfreds med de elektrolytter du link'er til? De har jo den store fordel, at de er 25 mm og dermed fysisk kan glide lige ind i holderne men til gengæld er de jo så ikke med axiale loddeterminaler. Faktisk har jeg en Cerafine 500V, 47 + 47 microFarad elektrolyt liggende, som ville kunne erstatte de to som forsyner ECC83'erne. Lydmæssigt er Cerafine en af de bedste elektrolytter, men den er 35 x 72 mm og ville skulle have en håndlavet holder, for lige at kunne lempes indenfor i chassis'et. Ikke at det ikke sagtens ville kunne lade sig gøre.
Mvh, Ole
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg godt tilfreds med elektrolytterne, men har heller ikke lyttet til andre. Der er også disse:
33uF 500V 18x40mm axial
Iøjeblikket spiller jeg ikke på mine V60'ser, de skal modifiseres. Det kommer dog til at tage lidt tid inden de er spille klare, kone skal først have nyt køkken !
Indtil da er det mine V15'ner er spiller for V60'serne, Når de er færdige skal de trække en Coral Beta 8 (ca. 150Hz - 5KHz) og et B&o cellehorn (5KHz og op), så V60'serne kommer aldrig til at vide de laver noget.
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold dog op, dfms. Coral Beta 8, jeg sidder jo og savler ned i tastaturet. Og B&O Cellehorn, hvad er det for noget? Det er vel ikke det du bruger under dine indlæg?
Jamen med alle de lækkerier, så synes jeg også at du nu skal tænke lidt på konen og køkkenet. 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis konens mad er bedre end den musik du skal lytte til så er prioriteringen vel ok, men ellers må grej til hver en tid komme i første række dfms  Har i øvrigt lige solgt mine Coral Beta 8 ....  men nu bliver de da i det mindste brugt
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hvis konens mad er bedre end den musik du skal lytte til så er prioriteringen vel ok, men ellers må grej til hver
en tid komme i første række dfms Har i øvrigt lige solgt mine Coral Beta 8 .... men nu bliver de da i det mindste brugt
|
|
|
De lyder sgu alligevel ikke særlig godt __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V skrev:
| Og B&O Cellehorn, hvad er det for noget? Det er vel ikke det du bruger under dine indlæg? |
|
|
Jov, det er sådan en her:

|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Har i øvrigt lige solgt mine Coral Beta 8 |
|
|
Det er måske dig jeg har købt dem af. 
LouBP skrev:
De lyder sgu alligevel ikke særlig godt  |
|
|
Ja, de lyder a' helveg til. 
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
...De lyder sgu alligevel ikke særlig godt  |
|
|
Mine lød ikke godt til rørtræffet i Århus (i Acousta horn), men så er den historie vel ikke fortalt færdig? I gamle dage (80erne) havde jeg 2x2 stk i bagladehorn. Det var vist godt. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Siglon_V Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan man bare se. B&O cellehorn........ de burde kunne fylde stuen med volumen.
Min ene anke mod BOFA V60 i øjeblikket er, at jeg ikke kan se, hvordan jeg skal finde en passende højttaler i 20 Ohm. Er imod tanken om at skulle gennem endnu en trafo for at impedanstilpasse.
Gættede jeg rigtigt, med at det er tilbagekoblingssløjfen i modificerer for at løfte afskæringsfrekvensen, ved at skifte til en mindre kondensator?
Mvh, Ole
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beta 8 kan lyde helt fantastisk men det kræver at flere ting går op i en højere enhed Bofa - hvis det var inden for en uges tid og de var pakket rigtigt godt ind - så var det mig du købte dem af
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope ikke den på 22pF...den må man ikke pille ved for det er en fase-kompensering, men der en tilbagekobling mere i ECC83 indgangs-trinnet hvor der indgår en 100pF...det kan være den der bliver pillet ved...
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V skrev:
| Der kan man bare se. B&O cellehorn........ de burde kunne fylde stuen med volumen. |
|
|
Ja og de har fyldt mange biografsale med lyd:

Siglon_V skrev:
| Min ene anke mod BOFA V60 i øjeblikket er, at jeg ikke kan se, hvordan jeg skal finde en passende højttaler i 20 Ohm. |
|
|
Det kan nu godt gå med en fuldtone på 8ohm (evt. hjulpet af en diskant med et simpelt filter), så længe du ikke spiller sindsygt højt (som jeg gør ).
r-l-b skrev:
| så var det mig du købte dem af |
|
|

|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Ang. eksperimenterne for at få en bedre frekvenskurve i toppen var det kondensatoren i tilbagekoblingen fra første ECC 83's anden sektion anode tilbage til første sektions katode, 100 pF parallelt med 100k ohm, ganske som tube mania er inde på. Hvilken værdi vi kom frem til kan jeg ikke huske mere ( måske har dfms skrevet det op ). De 22 pF er det nok klogest ikke at ændre í første omgang - forstærkeren kan hurtigt blive ustabil. En ekstra trafo (100V - 8 ohm) er god at have til fejlfinding, men Hi-Fi tror jeg aldrig det bliver. Men hvis der er nogle der kender en virkelig god trafo er der sikkert mange som gerne vil høre om det.
Mvh Per H
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ellers det er en god udgangs-trafo...det tyder den 'lille' kondensator 22pF i tilbagekoblingen på og gør hermed opmærsom på at den forhindrer forstærkeren i at gå i selsving der hvor trafoen ruller af...dvs skaber fasedrej. Pga. de 22pF anser jeg at kompenseringen ligger væsentlig over 20KHz...altså over det hørbare og den har således absolut ikke indflydelse på frekvensgangen...det har kun modkoblingsgraden som bestemmes af modstanden...kondensatoren er kun fasekompensation.
Jeg ved godt det er blasfemi jeg nu kommer ind på, men det er det osse nærmest hvis man belaster de stakkels rør med 8ohm i en kobling som er til 20ohm...rørene vil gerne belastes med mindst 4Kohm, men bliver tortureret med 1700ohm i så fald...så det jeg vil forelå er denne løsning:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p251_ Hammond-1650N.html
Den koster kun 750kr ca...jeg ved godt der ikker nogen som hopper på denne løsning nu, men man ved aldrig og så tror jeg hvis indgangs-trinnet bliver trimmet lidt på de 100pF så har man en fantastisk god forstærker. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Jeg synes lige du skal se et billede af "storebror"

|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
For satan den er flot ...hvilke impedanser er den indrettet til?
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
D.Duck Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|