Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste højtalerkabel. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 November 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Øhh ja, mener du dermed at et kabel kan det eller ej? Det repræsenterer jo en modstand for forstærkeren?

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Ja og nej, et kabel som f.eks. MIT har noget elektronik der forsøger at ændre på fasen, så alle toner høje som lave ligger i fase, dette er self godt nok, men det er jo også det man gør i et delefilter, så om et MIT kabel gør lyden mere rigtig må derfor være subjektiv, da ma ikke ved noget om højtalerens faseforhold.

Modstanden i et kabel ja det gør jo ikke den store forskel andet end det belaster forstærkeren lidt, men ikke nævneværdig forskelle ved alm kabler, begynder du dermed at sno eller flette kabler ja så kan man ændre impedansen en hel del, og belaste sin forstærker yderligere, man ved det faktisk ikke, da man i de fleste tilfælde ikke har målt kabler osv.

Kabler der egentlig består af alm. ofc frit kobber lagt i en vandslange med vand eller sand eller lign. Ja jeg kan ikke se de ændrer noget nævneværdigt på den strøm der løber gennem kablet.

om man kan høre forskel... ja det er jo relativt, men mange glemmer plazebo effekten, nemlig at man hører hvad man vil høre.

Jeg kan fortælle at jeg engang var med til at lytte på et par DIY højtalere og der lyttedes på et par duelund modstande og nogel alm. de fleste mente at der var forskel til duelunds fordel. men jeg bad dem lige om at måle modstanden på de to, for at udelukke forskelle i verdien, selv om de var opgivet til det samme. Men der var forskel... så spørgsmålet er om det ikke var værdien man hørte forskel på frem for modstandens isolering og forskelle i fremstiling osv. Højtalerene spillede i øvrigt godt.

Hvad der lyder best i ens egne ører er jo i sidste ende det man skal have. Jeg har selv haft mange forskellige kabler, både dyre MIT og andre, men nu er jeg tilbage til alm ofc fri kobber af rimelig kvalitet ca. 25kr m. og det spiller max i mine ører.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

hi hi

den evige diskution KABLER.

lad mig sige det kort. i et hifi anlæg er der kun 1 ting der kan ændre lyden, nemlig det der ændrer på den strøm der rammer
dine højtaler enheder.

Forudsat aukustikken er den samme self..

Du har sikkert ret i din forenkling - men helt nemt er det ikke nødvendigvis. Fx. bliver mine van den Hul Clearwater markerede
og anstrengte, hvis de ligge på gulvbrædderne, men OK, hvis de ligger på et tæppe. spørg mig ikke hvorfor - sådan er min
erfaring bare - og den er god nok for mig at bygge på.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Så drenge! Nu har jeg lånt et Supra Rondo 4 x 2,5mm2 Bi-wire kabel.Jeg trækker det fra forstærkeren som shotgun så der giver mig 2 x 5mm2......DET DUR!!!!

Gode tykke ledere som er fortinnet i stedet for forsølvet,det fjerner en masse af det skarpe i de høje frekvenser og giver en surveren bund

Har så lige fundet ud af at man kan få det i 4 x 4mm2 så dét skal lige prøves inden jeg bestemmer mig.........det er jo fantastisk,det koster kun omkring en hund pr. meter,så det er ikke altid at det er de dyre kabler der er bedst.....lige noget at tænke over 

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Helt enig - fx. koster van den Hul Clearwater 65 kr. pr. metr, dvs. 130 kr meter ved dobbelttræk. Jeg ville ikke bytte for
nogetsomhelst.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

HEJ EFTER LANG TIDS PRØVEN AF FORSKELLIGE HØJT-KABLER FANDT JEG FREM TIL TO KABLER HVOR ALT FALDT PÅ PLADS, JEG BRUGER VAN DEN HUL-D352 HYBRID SOM TOPKABEL OG COMPACT K-66EX KABEL SOM BUND OG SOM ET RENT KOBBERKABEL, DEN SAMMENSÆTNING FALDT RIGTIG GODT SAMMEN MED MIN OPSÆTNING OG JA DET KAN VÆRE ET PUSLESPIL AT FINDE DE KABLER DER FALDER I ENS SMAG MEN DET ER JO HYGGEN VED HIFI MAN KAN BLIVE VED. MVH.1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 November 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
HEJ EFTER LANG TIDS PRØVEN AF FORSKELLIGE HØJT-KABLER FANDT JEG FREM TIL TO KABLER HVOR ALT FALDT PÅ PLADS, JEG BRUGER VAN DEN HUL-D352 HYBRID SOM TOPKABEL OG COMPACT K-66EX KABEL SOM BUND OG SOM ET RENT KOBBERKABEL, DEN SAMMENSÆTNING FALDT RIGTIG GODT SAMMEN MED MIN OPSÆTNING OG JA DET KAN VÆRE ET PUSLESPIL AT FINDE DE KABLER DER FALDER I ENS SMAG MEN DET ER JO HYGGEN VED HIFI MAN KAN BLIVE VED. MVH.1966
Ja det  har du ret i,det bliver aldrig helt godt nok

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 November 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har personligt aldrig forstået hvorfor det er ok at mene at to cdafspiller opbygget efter samme princip med nogenlunde samme komponenter er
vidt forskellige i lyden, men hvis man påstår det samme om to højttalerkabler som hverken har materialevalg, konstruktion eller data til fælles
bliver man nødt til at forsvare dette i uendeligheder overfor alverdens hjemme-elektrikere.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Jeg har personligt aldrig forstået hvorfor det er ok at mene at to cdafspiller opbygget efter samme princip med nogenlunde samme komponenter er vidt forskellige i lyden, men hvis man påstår det samme om to højttalerkabler som hverken har materialevalg, konstruktion eller data til fælles bliver man nødt til at forsvare dette i uendeligheder overfor alverdens hjemme-elektrikere.

Glimrende analogi

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 11
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes