| Forfatter |
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
|
Sådanne nogle "test" kan ikke bruges til en fis 
Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem 
Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre 
Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra 
|
|
|
De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede... 
|
|
|
Nu læste/ så jeg ikke artiklen, så UPS 
Men igen, bare fordi at man har en interesse behøves det ikke være lig med at man ved noget eller kan høre noget. Igen kan jeg samligne med mit eget erhverv. Kender mange som er uddannet inden for vin branchen og ved en masse om vin, men har ikke evnen til at smage vine. Det samme gør sig gældende inde for hifi, nogle har bare ikke øerne til det eller tør tro på det deres øre fortæller dem 
|
|
|
Ja, ok. Det kan der være noget om.
Den der med om man "tør"/kan tro på det ens sanser fortæller en, er lidt interessant 
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
|
Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem 
Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre 
Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra 
|
|
|
De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede... 
|
|
|
Nu læste/ så jeg ikke artiklen, så UPS 
Men igen, bare fordi at man har en interesse behøves det ikke være lig med at man ved noget eller kan høre noget. Igen kan jeg samligne med mit eget erhverv. Kender mange som er uddannet inden for vin branchen og ved en masse om vin, men har ikke evnen til at smage vine. Det samme gør sig gældende inde for hifi, nogle har bare ikke øerne til det eller tør tro på det deres øre fortæller dem 
|
|
|
Ja, ok. Det kan der være noget om.
Den der med om man "tør"/kan tro på det ens sanser fortæller en, er lidt interessant 
|
|
|
Man skal ALTID stole på ens første stanke.
Jeg underviste på et tidspunkt nogle i vin og der bad jeg dem skrive på et stykke papir hvad deres første tanke var omkring den pågældende vin. Men først havde vi en lille "debat" omkring vinen. Derefter viste de hvad deres notat omkring vinen var. I ca. 90% af tilfældende var den lille lap papir med deres første tanke/ reaktion rigtig, men under den muntlige debat var de helt i øst og vest.
Hele den seance gik kun ud på at lære dem at stole på deres første tanke omkring emnet. Det kan også vidreføres til HiFi. Alt for mange stoler ikke på dem selv og nærmest laver en debat inde i deres hoved omkring hvad de høre og det gør dem usikre. Nej, sig hvad der falder jer ind med det samme. Er det forkert er der ingen skade slet og i de fleste tilfælde er der ingen der lægger mærke til fejlen  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
|
The results showed: 38 persons participated on this test 14 chose the "A" system as the best sounding one 10 chose the "B" system as the best sounding one 14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.
Skal dog lige understreges, at selvom resultaterne i blindtesten var, at der ingen forskel var, har jeg meget svært ved selv at komme til den konklusion, at det virkelig kun er højttalerne og ikke forstærker/afspiller som har betydning for lydkvaliteten.
|
|
|
Du læser resultatet forkert. Blindtesten viser ikke at der ingen forskel var, men at der var stor uenighed om hvad der lød bedst. Det er en meget væsentlig forskel, da det afhænger af personlige preferencer.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indmaden i det dyre anlæg har nok ikke kostet mere end indmaden i det billige anlæg.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
| Indmaden i det dyre anlæg har nok ikke kostet mere end indmaden i det billige anlæg. |
|
|

|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Jonas_h skrev:
|
The results showed: 38 persons participated on this test 14 chose the "A" system as the best sounding one 10 chose the "B" system as the best sounding one 14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.
Skal dog lige understreges, at selvom resultaterne i blindtesten var, at der ingen forskel var, har jeg meget svært ved selv at komme til den konklusion, at det virkelig kun er højttalerne og ikke forstærker/afspiller som har betydning for lydkvaliteten.
|
|
|
Du læser resultatet forkert. Blindtesten viser ikke at der ingen forskel var, men at der var stor uenighed om hvad der lød bedst. Det er en meget væsentlig forskel, da det afhænger af personlige preferencer.
|
|
|
Jojo, men 37% kunne ikke finde ud af hvad der var bedst  . Men hold da op, hvis et resultat taler en imod, så kan det ikke bruges til en hujende fis  , jeg læser også kun test´s som understøtter min "første" tanke  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Stanley skrev:
Jonas_h skrev:
|
|
|
|
|
|
|
... Men hold da op, hvis et resultat taler en imod, så kan det ikke bruges til en hujende fis , jeg læser også kun test´s som understøtter min "første" tanke .
|
|
|
Ja Det kender jeg godt lidt til Det er lige som om at man "springer" det over, hahaha. For man VIL jo have den nye amp 
Kommer der en dårlig test, så skimmer man den lige, og tænker sådan en båtnakke... hehe 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Men hold da op, hvis et resultat taler en imod, så kan det ikke bruges til en hujende fis , jeg læser også kun test´s som understøtter min "første" tanke .
|
|
|
Var det en kommentar til mig ?
Resultatet taler ikke mig imod, tværtimod bekræfter det vel det jeg skrev i denne tråd :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76061&K W=Stanley
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Hans J skrev:
Men hold da op, hvis et resultat taler en imod, så kan det ikke bruges til en hujende fis , jeg læser også kun test´s som understøtter min "første" tanke .
|
|
|
Var det en kommentar til mig ?
Resultatet taler ikke mig imod, tværtimod bekræfter det vel det jeg skrev i denne tråd :
|
|
|
Nej, kun linien med 37%  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står intet om hvor mange gange der blev lyttet, og det alene er et væsentlig punkt for at beregne samt sandsynliggøre testen's udfald! Et andet væsentlig punkt, er hvilket spørgsmål testen reelt afklarer. Sådan som testen er gennemført, så får man faktsik kun afklaret lytte panelets lydpræferencer, idet man spørger til hvilket setup lytteren foretrækker, og altså ikke om der kan høres forskel. Testen er fyldt med mange flere uheldige/uoplyste forhold, hvilket gør at man ikke kan tillægge den nogen større værdi, om overhovedet nogen
__________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Nej, kun linien med 37% .
|
|
|
Okay, men den er nu heller ikke så overraskende. Du kan jo bare se hvor mange herinde der spørger andre hvad de skal købe. Det må vel også være fordi de ikke selv kan afgøre hvad de synes lyder bedst. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Hans J skrev:
Nej, kun linien med 37% .
|
|
|
Okay, men den er nu heller ikke så overraskende. Du kan jo bare se hvor mange herinde der spørger andre hvad de skal købe. Det må vel også være fordi de ikke selv kan afgøre hvad de synes lyder bedst. 
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke i tvivl om der er forskel på anlæg, især når man inddrager det ikke målbare  , som regel kabler lider af manglende målbarhed  . Jeg tror dog ikke på, at højeste pris er lig med bedste lyd, desværre er der en tendens på nærmest alle HiFi-sites, at er udstyret billigt, så er det under sitet´s værdighed, at teste det. Jeg har flere gange prøvet på, blandt andet her på HiFi4all.dk, at få testet anlæg i den billige ende, men det virker som om, at det gider man ikke, det er meget mere prestigefyldt, når man sidder med et anlæg til 50K-100K, end finde ud af hvor meget man egentlig kan få for f. eks. 5K-10K. Så hvis nu man droppede den der prisfiksering og så i stedet kigge på produktet, så kunne man måske få nogle spændende oplevelser, med billige produkter. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
... Så hvis nu man droppede den der prisfiksering og så i stedet kigge på produktet, så kunne man måske få nogle spændende oplevelser, med billige produkter.
|
|
|
Enig! De to større overraskelser jeg har fået i den senere tid, er med produkter i den billige ende. En lille billig digital forstærker, samt en DLP-projektor i den helt billige ende. Projektoren anbefaler jeg dog at man undlader at blindteste.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke
se forskel på dem 
Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den
billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre

Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra  |
|
|
Analogien med vin er ikke helt dum men også her har selv "trænede" ganer taget fejl i blind test __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Der står intet om hvor mange gange der blev lyttet, og det alene er et væsentlig punkt for at beregne samt sandsynliggøre testen's udfald!
Et andet væsentlig punkt, er hvilket spørgsmål testen reelt afklarer. Sådan som testen er gennemført, så får man faktsik kun afklaret lytte panelets lydpræferencer, idet man spørger til hvilket setup lytteren foretrækker, og altså ikke om der kan høres forskel.
Testen er fyldt med mange flere uheldige/uoplyste forhold, hvilket gør at man ikke kan tillægge den nogen større værdi, om overhovedet nogen 
|
|
|
Der er vel ikke noget i artiklen der indikerer at testens formål var at vise om man kunne høre forskel. Derfor er det ikke rimeligt at kassere den på den baggrund.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Chr. R. skrev:
Der står intet om hvor mange gange der blev lyttet, og det alene er et væsentlig punkt for at beregne samt sandsynliggøre testen's udfald!
Et andet væsentlig punkt, er hvilket spørgsmål testen reelt afklarer. Sådan som testen er gennemført, så får man faktsik kun afklaret lytte panelets lydpræferencer, idet man spørger til hvilket setup lytteren foretrækker, og altså ikke om der kan høres forskel.
Testen er fyldt med mange flere uheldige/uoplyste forhold, hvilket gør at man ikke kan tillægge den nogen større værdi, om overhovedet nogen 
|
|
|
Der er vel ikke noget i artiklen der indikerer at testens formål var at vise om man kunne høre forskel. Derfor er det ikke rimeligt at kassere den på den baggrund.
|
|
|
I hvertfald være kritisk i fortolkningen af "testen", for hvad er ellers ideen i at man her sætter et dyrt anlæg op mod et billigt  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
I hvertfald være kritisk i fortolkningen af "testen", for hvad er ellers ideen i at man her sætter et dyrt anlæg op mod et billigt 
|
|
|
Ideen kunne måske være at bevise lige netop det den viser. At man skal lytte selv og ikke forvente at det bare handler om at købe så dyrt som muligt. Har du læst den tråd jeg linkede til tidligere, ellers får du lige linket igen :
Det er jo lige netop det der debateres i den tråd.
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
I sandhed en tankevækkende test. Selvbedrag spiller desværre en hovedrolle i vores hobby.
Vores hjerner der "kodet" til at at tro at dyrt er godt og vi har ualmindeligt svært ved at sætte os ud over denne forudfattethed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
I sandhed en tankevækkende test. Selvbedrag spiller desværre en hovedrolle i vores hobby.
Vores hjerner der "kodet" til at at tro at dyrt er godt og vi har ualmindeligt svært ved at sætte os ud over denne forudfattethed. |
|
|
Nej nej nej... Nu når det er en blindtest, så ved man jo netop ikke om det er det dyre anlæg der spiller eller ej, og derfor kan man ikke have en forudfatter holdning mht. prisen når lyden vurderes. Dit indlæg viser med al tydelighed, at testen desværre er mere vildledende end oplysende. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |