Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Blindtest af billigt/dyrt udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:

Sådanne nogle "test" kan ikke bruges til en fis

Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem

Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre

Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra

De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede...

Nu læste/ så jeg ikke artiklen, så UPS

Men igen, bare fordi at man har en interesse behøves det ikke være lig med at man ved noget eller kan høre noget. Igen kan jeg samligne med mit eget erhverv. Kender mange som er uddannet inden for vin branchen og ved en masse om vin, men har ikke evnen til at smage vine. Det samme gør sig gældende inde for hifi, nogle har bare ikke øerne til det eller tør tro på det deres øre fortæller dem

Ja, ok. Det kan der være noget om.

Den der med om man "tør"/kan tro på det ens sanser fortæller en, er lidt interessant

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:

Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem

Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre

Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra

De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede...

Nu læste/ så jeg ikke artiklen, så UPS

Men igen, bare fordi at man har en interesse behøves det ikke være lig med at man ved noget eller kan høre noget. Igen kan jeg samligne med mit eget erhverv. Kender mange som er uddannet inden for vin branchen og ved en masse om vin, men har ikke evnen til at smage vine. Det samme gør sig gældende inde for hifi, nogle har bare ikke øerne til det eller tør tro på det deres øre fortæller dem

Ja, ok. Det kan der være noget om.

Den der med om man "tør"/kan tro på det ens sanser fortæller en, er lidt interessant

Man skal ALTID stole på ens første stanke.

Jeg underviste på et tidspunkt nogle i vin og der bad jeg dem skrive på et stykke papir hvad deres første tanke var omkring den pågældende vin. Men først havde vi en lille "debat" omkring vinen. Derefter viste de hvad deres notat omkring vinen var. I ca. 90% af tilfældende var den lille lap papir med deres første tanke/ reaktion rigtig, men under den muntlige debat var de helt i øst og vest.

Hele den seance gik kun ud på at lære dem at stole på deres første tanke omkring emnet. Det kan også vidreføres til HiFi. Alt for mange stoler ikke på dem selv og nærmest laver en debat inde i deres hoved omkring hvad de høre og det gør dem usikre. Nej, sig hvad der falder jer ind med det samme. Er det forkert er der ingen skade slet og i de fleste tilfælde er der ingen der lægger mærke til fejlen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

The results showed:
38 persons participated on this test
14 chose the "A" system as the best sounding one
10 chose the "B" system as the best sounding one
14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.

Skal dog lige understreges, at selvom resultaterne i blindtesten var, at der ingen forskel var, har jeg meget svært ved selv at komme til den konklusion, at det virkelig kun er højttalerne og ikke forstærker/afspiller som har betydning for lydkvaliteten.

Du læser resultatet forkert. Blindtesten viser ikke at der ingen forskel var, men at der var stor uenighed om hvad der lød bedst. Det er en meget væsentlig forskel, da det afhænger af personlige preferencer.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Indmaden i det dyre anlæg har nok ikke kostet mere end indmaden i det billige anlæg.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Indmaden i det dyre anlæg har nok ikke kostet mere end indmaden i det billige anlæg.

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Jonas_h skrev:

The results showed:

Skal dog lige understreges, at selvom resultaterne i blindtesten var, at der ingen forskel var, har jeg meget svært ved selv at komme til den konklusion, at det virkelig kun er højttalerne og ikke forstærker/afspiller som har betydning for lydkvaliteten.

Du læser resultatet forkert. Blindtesten viser ikke at der ingen forskel var, men at der var stor uenighed om hvad der lød bedst. Det er en meget væsentlig forskel, da det afhænger af personlige preferencer.

Jojo, men 37% kunne ikke finde ud af hvad der var bedst .

Men hold da op, hvis et resultat taler en imod, så kan det ikke bruges til en hujende fis , jeg læser også kun test´s som understøtter min "første" tanke .

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Stanley skrev:
Jonas_h skrev:

The results showed:

... Men hold da op, hvis et resultat taler en imod, så kan det ikke bruges til en hujende fis , jeg læser også kun test´s som understøtter min "første" tanke .

Ja  Det kender jeg godt lidt til  Det er lige som om at man "springer" det over, hahaha. For man VIL jo have den nye amp

Kommer der en dårlig test, så skimmer man den lige, og tænker sådan en båtnakke... hehe

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Men hold da op, hvis et resultat taler en imod, så kan det ikke bruges til en hujende fis , jeg læser også kun test´s som understøtter min "første" tanke .

Var det en kommentar til mig ?

Resultatet taler ikke mig imod, tværtimod bekræfter det vel det jeg skrev i denne tråd :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76061&K W=Stanley

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Hans J skrev:

Var det en kommentar til mig ?

Resultatet taler ikke mig imod, tværtimod bekræfter det vel det jeg skrev i denne tråd :

Nej, kun linien med 37% .

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Der står intet om hvor mange gange der blev lyttet, og det alene er et væsentlig punkt for at beregne samt sandsynliggøre testen's udfald!

Et andet væsentlig punkt, er hvilket spørgsmål testen reelt afklarer. Sådan som testen er gennemført, så får man faktsik kun afklaret lytte panelets lydpræferencer, idet man spørger til hvilket setup lytteren foretrækker, og altså ikke om der kan høres forskel.

Testen er fyldt med mange flere uheldige/uoplyste forhold, hvilket gør at man ikke kan tillægge den nogen større værdi, om overhovedet nogen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Okay, men den er nu heller ikke så overraskende. Du kan jo bare se hvor mange herinde der spørger andre hvad de skal købe. Det må vel også være fordi de ikke selv kan afgøre hvad de synes lyder bedst.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Hans J skrev:

Okay, men den er nu heller ikke så overraskende. Du kan jo bare se hvor mange herinde der spørger andre hvad de skal købe. Det må vel også være fordi de ikke selv kan afgøre hvad de synes lyder bedst.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke i tvivl om der er forskel på anlæg, især når man inddrager det ikke målbare , som regel kabler lider af manglende målbarhed .

Jeg tror dog ikke på, at højeste pris er lig med bedste lyd, desværre er der en tendens på nærmest alle HiFi-sites, at er udstyret billigt, så er det under sitet´s værdighed, at teste det.

Jeg har flere gange prøvet på, blandt andet her på HiFi4all.dk, at få testet anlæg i den billige ende, men det virker som om, at det gider man ikke, det er meget mere prestigefyldt, når man sidder med et anlæg til 50K-100K, end finde ud af hvor meget man egentlig kan få for f. eks. 5K-10K.

Så hvis nu man droppede den der prisfiksering og så i stedet kigge på produktet, så kunne man måske få nogle spændende oplevelser, med billige produkter.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
...
Så hvis nu man droppede den der prisfiksering og så i stedet kigge på produktet, så kunne man måske få nogle spændende oplevelser, med billige produkter.

Enig!

De to større overraskelser jeg har fået i den senere tid, er med produkter i den billige ende.

En lille billig digital forstærker, samt en DLP-projektor i den helt billige ende.
Projektoren anbefaler jeg dog at man undlader at blindteste.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 August 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke
se forskel på dem

Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den
billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre

Analogien med vin er ikke helt dum men også her har selv "trænede" ganer taget fejl i blind test

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Der står intet om hvor mange gange der blev lyttet, og det alene er et væsentlig punkt for at beregne samt sandsynliggøre testen's udfald!

Et andet væsentlig punkt, er hvilket spørgsmål testen reelt afklarer. Sådan som testen er gennemført, så får man faktsik kun afklaret lytte panelets lydpræferencer, idet man spørger til hvilket setup lytteren foretrækker, og altså ikke om der kan høres forskel.

Testen er fyldt med mange flere uheldige/uoplyste forhold, hvilket gør at man ikke kan tillægge den nogen større værdi, om overhovedet nogen

Der er vel ikke noget i artiklen der indikerer at testens formål var at vise om man kunne høre forskel. Derfor er det ikke rimeligt at kassere den på den baggrund.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Chr. R. skrev:

Der er vel ikke noget i artiklen der indikerer at testens formål var at vise om man kunne høre forskel. Derfor er det ikke rimeligt at kassere den på den baggrund.

I hvertfald være kritisk i fortolkningen af "testen", for hvad er ellers ideen i at man her sætter et dyrt anlæg op mod et billigt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

I hvertfald være kritisk i fortolkningen af "testen", for hvad er ellers ideen i at man her sætter et dyrt anlæg op mod et billigt

Ideen kunne måske være at bevise lige netop det den viser. At man skal lytte selv og ikke forvente at det bare handler om at købe så dyrt som muligt. Har du læst den tråd jeg linkede til tidligere, ellers får du lige linket igen :

Det er jo lige netop det der debateres i den tråd.

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 09 August 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

I sandhed en tankevækkende test. Selvbedrag spiller desværre en hovedrolle i vores hobby.

Vores hjerner der "kodet" til at at tro at dyrt er godt og vi har ualmindeligt svært ved at sætte os ud over denne forudfattethed.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

I sandhed en tankevækkende test. Selvbedrag spiller desværre en hovedrolle i vores hobby.

Vores hjerner der "kodet" til at at tro at dyrt er godt og vi har ualmindeligt svært ved at sætte os ud over denne forudfattethed.

Nej nej nej...

Nu når det er en blindtest, så ved man jo netop ikke om det er det dyre anlæg der spiller eller ej, og derfor kan man ikke have en forudfatter holdning mht. prisen når lyden vurderes.

Dit indlæg viser med al tydelighed, at testen desværre er mere vildledende end oplysende.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes