| Forfatter |
|
Atlas Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg skal have mit første HTPC anlæg, men hvilket skal jeg købe?
Jeg er blevet ret lun på Apples Mac Mini, men ved ikke om det er dumt pga udgangene bagpå?
Hvad kan I foreslå mig der er lignede? Prisen ligger på en 4 - 5000kr.
Jeg har pt et ældre B&O samt en Sony forstærker og JVC 5.1 højtalere.
Tak for jeres hjælpsomhed.
|
| Til top |
|
| |
Jan Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Atlas.
Mac Mini´en er efter min mening et nærmest geniealt stykke isenkram, når vi taler musik server (og måske også som video server?).
Audio udgangen er et komineret analogt/toslink stk, hvor den analoge udgang benytter et mini-jack stik og den digitale udgang er et optisk toslink stik. Den digitale udgang håndterer op til 24/96 i SPDIF.
Jeg kan varmt anbefale en Mac Mini som musikserver med "iTunes" og "Cog" (http://cogx.org/) (sidsnævnte understøtter FLAC filformatet - det gør Itunes ikke direkte)
Mac Mini´en spiller klasser bedre end min bærbarer HP pc (til 8K kr) og foobar2000!
Jeg har ingen serfaringer med Mac (eller pc for den sags skyld) som video server.
Når vi tager dit budget i betragtning, ser jeg et par udfordringer:
Den billigste Mini (som den jeg har) koster ca. 4.600 uden tatsttur, mus og skærm.
Så dem skal du ha´ fat i - et almindeligt USB sæt kan sagtens bruges, men Mac´s trådløse (bluetoth) sæt er lækkert, men så skal der ca. 1.200 oven i...
Du skal også bruge en skærm, men her kan et fladskærms tv bruges, det kræver et dvi->hdmi stik eller kabel (under forudsætning af, at tv´et har en HDMI indgang). Det koster vel fra omkring 150,- kr. til uendeligt mange penge, alt efter kvalitet og mærke;-) (Jeg er i tvivl om et "ældre B&O" er et tv eller en forstærker?) (Jeg opfatter den som en forstærker?).
Den billige Mac har også kun en 120 GB harddisk, så selv ved ripning i Apple Losless format er der begrænset plads...
Så du skal muligvis også bruge mere plads i form af et eksternt USB drev eller et NAS.
Og sidst, men ikke mindst er der behov for tilslutningskabler til dine forstærkere, hvor B&O´en måske er en udfordring?
"Peter Pan" har her på forumet skrevet rigtigt meget om B&O, så der er måske nogle hints at finde? ´Måske også om tilslutning til "et ældre B&O"?
Men hvis du skal bruge den analoge audio udgang, skal du bruge et minijack til rca konverter stik (eller kabel) alt efter kvalitet og mærke koster det fra ca. 50 kr. til multi-mange kilo-kroner;-)
Hvis din Sony har en digital optisk toslink indgang, skal du ha´ et toslink kabel, som har et "mini-jack" stik i Mac enden og det stik , du skal bruge i Sony´en, i den anden enden. Der kan også fås et konverter stik, som sættets på et alm. optisk kabel, så det kan komme ind i et mini-jack stik. Konverter stikket koster nok omkring 100,- kr og kablet fra omkring 150 til en mindre herregård...
Hver opmærksom på, at du kun kan have en forstærker tilsluttet at gangen, da det er et kombistik, der sider i Mac´en.
Min anbefaling, set i forhold til dit budget og dinne forstærkerer:
Køb den lille Mac Mini, få fat på et billigt usb keyboard/mus, et billigt dvi/hdmi kable/konverter stik og det stik/kabel, som skal forbinde Mac´en til din foretrukne forstærker.
Det kommer formodentligt til at springe dit budget, men nok kun med omkring 500,- kr.
Senere kan du udvide med bedre kabler, mere RAM, ekstern disk/NAS og måske et eksternt firewire kydkort, som giver bedre lydkvalitet end det indbyggede (men set i forhold til dine forstærkere, er jeg lidt usikker på, om det sidste kan betale sig?).
Mvh - Jan
PS Hvis B&O´en er et tv, vil du så ikke lige poste, hvilke video indgange det har?
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan.
Først tak for det fine svar. Med B&O mente jeg TV, men det kunne du ikke vide! B&O er skod mht. kabel indgange! De eneste indgange der kan bruges er scart, og det kan godt lade sig gøre med en konverter, det har jeg nemlig undersøgt! Min Sony forstærker har digital udgang (øøh den med det røde lys ik?)
Jeg havde tænkt mig at købe den billige model og så selv opdatere den med ram og extern HD! Jeg går ud fra at jeg kan bruge mit trådløse PC tastatur samt mus til Mac´en eller er det misforstået?
Jeg vil bruge den til at afspille musik, men i lige så stor grad film! Det jeg er nervøs for er, om jeg mister noget af kvaliteten, når jeg skal bruge diverse konvertere? På sigt regner jeg selvfølgelig med at få en ordenlig skærm der kan gå op i 1080p, men vil jeg miste kvalitet der når jeg bruger konverter?
Håber det er forståeligt det jeg skriver!!
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også varmt anbefale MAC, men det eneste program du behøver er et gratis program der æder stort set alt og så FLAC, jeg bruger det selv og det er i mine øjne GENIALT intet mindre.
http://www.plexapp.com/
Jeg bruger det både til musik, film og billeder, og endnu er jeg ikke stødt på noget det ikke understøtter, men ved ikke om det bare er mig der er heldig og bruger de rigtige programmer til det hehehehehehehehehe, og så er det også p***e lækkert at se på og bruge hvilket bestemt heller ikke gør noget.
Og så har den både AC3 og DTS Passthrough.
Plex Features
- Video
- Rich codec Support
- Multicore Decoding for H.264
- AC3/DTS Passthrough
- AC3 Transcoding
- Advanced Video Upscaling
- Great Subtitle Support
- Support for Fanart
- IMDB and TVDB Metadata
- Other
- Python Scripting
- Apple Movie Trailers
- Weather
- File Manager
- RSS Feeds
- Skinable Interface
- Party Mode
- Music
- Rich Codec Support
- Cool Visualizers
- Shoutcast Streams
- Pictures
- Slideshows
- RAW Support
- Multilevel Zoom
Mvh
JMJ
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
Jan Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Atlas.
Tja, jeg var jo også i tvivl;-)
Det "røde lys" i Sony´en er en optisk udgang, har den en tildsvarende indgang?
Post evt. Sony´ens model betegnelse, så kan jeg evt. finde ud af det?
Hvis dit trådløse pc tatatur/mus er med bluetoth, burde de kunne bruges.
Apple skriver dog, at der skal bruges et "kabel" tatatur/mus under opsætningen, men det virkede fint for mig med Apples bluetoth sæt...
Som du kan se, har jeg ikke meget forstand på video, og slet ikke de ældre formater...
Jeg har fundet dette hos Apple: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=8361557# 8361557
Selv om det er om en Mac Book, er problemstillingen den samme.
Jeg tror ikke, at konverteren giver kvalitetsforingelser i en grad du vil registrere, så vidt jeg kan overskue, er "det svageste led i kæden" dit tv?
Men jeg ville nok spørge Peter (eller andre, der ved mere om B&O end jeg), her er et link til en af Peters tråde: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46053
Mvh - Jan
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Er lige kommet hjem fra familiebesøg... læser det hele ordentlig igennem i morgen - tusinde tak for jeres indput....
|
| Til top |
|
| |
kasper-n Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke vælge mac mini som efter min smag sætter sine begrænsninger. Hvis jeg var dig ville jeg anskaffe mig en byg selv htpc da der efter min mening ikke er nogle på markedet endnu som efter min mening udemærker sig. Mit bud:
Kabinet vælg det som du kan lide. Det er dog en fordel at have esata (til fremtidige eksterne harddiske) og USB på fronten samt IR receiver inbygget. Jeg ville vælge et HFX micro pga. størrelsen, samt at kabinettet er fuldstændig lydløst.
Zotacs nye motherboard baseret på ion chipsettet kan køre HD materiale og der medfølger en ekstern stømforsyning og dual core atom proessor for kun 1600kr
Køb en harddisk efter hvor meget plads du regner med at bruge, vær opmærksom på SSD diske er helt lydløse som er en perfekt løsning sammen med ovenstående kabinet, men prisen er meget høj
Køb en FireDVT tvkort (DVB-S/DVB-C) som er det eneste på markedet der er værd at eje.
Køber du dette setup har du en total lydløs htpc, Fylder under 1/4 af et normalt ATX kabinet, kan afspile HD materiale, og understøtter 7.1 surround gennem hdmi porten.
Installer desuden Ubuntus MythTV, som efter min mening er det bedste software.
Hvis du til gengæld ikke lige er gør det selv typen tror jeg desværre du bliver skuffet over andre køb hvis du har høje forventninger.
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kasper.
Hvad løber det op i alt det du næver sådan cirka?
|
| Til top |
|
| |
kasper-n Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal være det bedste af det bedste bliver det dyrt, men man kan jo starte fx med almindelige harddiske i stedet for SSD. Men vil tro du kan bygge et ok sejt system for ca. 6500kr, men vær klar over at du selv skal bygge det for der er ingen der bygger noget der kommer tæt på i øjeblikket som jeg kender til.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv samlet en lille server/medieafspiller af følgende grunddele: Core 2 Duo mobile processor samt tilhørende bundkort SSD harddisk til system disk Passivt kølet strømforsyning. Dette system kører 100 % passivt kølet og kan derfor stå tændt selvom det står lige ved siden af mig når jeg sover. Selve hardwaren er ikke vanvittig dyr (sammenlignet med f.eks. mac mini), men hvis man skal have det i f.eks. et HFX kabinet løber det hurtigt op. Jeg har været heldig at finde mine dele til en ok pris og har sluppet ca: 800 kr for CPU, bundkort og ram (var vist et heldigt køb  ) 700 kr for SSD disk (en lille disk der blev købt fra ny) 800 kr for PSU Hertil kommer diverse ting som kabinet, køling, cd-drev osv. Jeg har også valgt en lager-disk på 500 gb som kan fås til ca. 350 kr og kan sættes i standby når den ikke bruges (det mangler jeg dog lige at få indstillet). Alt i alt en rigtig lækker løsning der kan trække alt til mit behov. Der er dog ingen tvivl om at det hurtigt kommer til at løbe op pris-mæssigt hvis man køber fra nyt og vil have f.eks. HFX kabinet med tilhørende køling osv. Alternativt kan man rimelig billigt købe f.eks. en normal core 2 duo processor med bundkort (kan fås for omkring 500 kr brugt) og smide en ordentlig passiv køler på og investere i en SSD disk og en passivt kølet PSU. Det kan formegentlig samles for ca. 2.000 for hardwaren og så kan man smide det i et eller andet tilfældigt kabinet og lege lidt med det. Det fylder noget mere og er ikke så lækkert at have stående fremme, men hvis man har pladsen er det uden den store betydning. Jeg kan desuden oplyse at mit system ca. bruger 30-35 watt i idle.
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i billeder af jeres hjemmelavede Htpc'er? Jeg har svært ved at forestille mig hvordan de ser ud sammelignet med Apples design, hvilket er
rigtig pænt efter min mening!!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Atlas skrev:
Har i billeder af jeres hjemmelavede Htpc'er? Jeg har svært ved at forestille mig hvordan de ser ud sammelignet med Apples design, hvilket er rigtig pænt efter min mening!! |
|
|
Her er et billede af et HFX micro kabinet

|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 10 August 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var heldig at finde et godt tilbud på et HFX mini kabinettet, så min server/HTPC ligner til forveksling den Kjeldsen linker til
__________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har både en ny "Highend" HTPC (kører Windows7 build 7600 + mediabrowser) og en Mac Mini (den nye 2ghz c2d), der kører PLEXapp., Og jeg må sige, at MAC Mini´en med PLEXapp er uovertruffen.
Jeg har alle mine medier liggende på en NAS, og mini´en streamer uden problemer selv 1080p mkv video wireless! - Kun ved 1:1 Blu-Ray rips kommer den til kort, grundet den manglende support for hardware acceleration i OSX (denne kunne dog jf. pålidelig kilde godt komme allerede i september).
Fordelene ved mini´en som medieafspiller er imho mange... den er lille, velbygget og ufattelig støjsvag, Installation og vedligehold kan simpelthen ikke blive meget nemmere (installer osx fra skiven der medfølger, hent og kør PLEXapp...done!), den er klippe stabil, og alt virker bare efter hensigten uden problemer (sleep mode, wireless, remote etc)! - Eneste minus (og grunden til, at den er henvist til soveværelset hos os), er lyden, eller rettere lydkortet... Mini´en kører enten analog ud i stereo (minijack), eller digitalt via spdif/cinemaport... Jeg har ingen forforstærker, og er derfor afhængig af et godt 7.1 analog lydkort i hjemmebio´en til at drive mine effektrin. - Men et er sikkert....hvis jeg en dag falder over et godt highend 7.1 usb/firewire lydkort til MAC´en, så køber jeg endnu en mini til stuen, uden at blinke!
PS. Selvom det ikke er officielt supporteret, så virker Logitech´s Dinovo mini "tastatur" på MAC´s.
PPS. Jeg er absolut IKKE MAC bruger, men derimod Windows bruger til fingerspidserne... hader faktisk OSX, men eftersom det eneste jeg skal bruge er PLEXapp, så er operativsystemet imho ligegyldigt, når bare det er stabilt!
/Miagi
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miagi.
Det var hovet på sømmet! Jeg er nu overbevidst om det er en Mac Mini jeg skal have! Er det noget med at der kommer ny OS til Mac i september?
Hvis der gør, ville det ikke være bedst at vente med at købe til det udkom?
|
| Til top |
|
| |
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg har fortalt min far om Mac Mini og han står og skal til at købe en ny computer. Han skal bruge den til at lave feriebilleder på. Indtil nu har han
brugt Pinnacle til at lave slideshows på dvd. Han sætter tekst ind på billederne, laver en start menu, ligger sange som baggrund osv. Ikke noget
fancy og han skal betegnes som total nybegynder hvad angår pc. Mit spørgsmål går på om der findes lignende programmer til billede redigering på
Mac' en og er de i så fald brugervenlige? Kan de fåes på dansk? Jeg er glad for links så jeg selv kan undersøge sagerne men vil meget gerne høre
jeres erfaringer!
Ps. Jeg har ALDRIG prøvet Mac så jeg er selv på tynd is her, derfor har jeg brug for jeres hjælp og erfaringer!!!
Tusinde tak - Atlas
|
| Til top |
|
| |
JanJ Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Mac er født med en ret omfattende softwarepakke bl.a iPhoto og iMovie som kan bruges til det du beskriver  Mvh, Jan
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 06:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan, er det nemt at bruge? Er det nemt at lære at bruge? Tænk på min 60 åriges far, der stadigvæk mener, at computere tager mere tid end de
giver!
|
| Til top |
|
| |