Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Apple Mac Mini (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Nu får jeg måske ørene i maskinen, da det både er "off topic", og nærmest en invitation til mudderkastning, men jeg vover nu alligevel pelsen!

Jeg vil som udgangspunkt mene, at det er nemmere for en novice (uden forudgående kendskab til diverse OS), at sætte sig ind i den basale brug af en MAC (osx), og den medfølgende iLife pakke: http://www.apple.com/ilife/ , end det er at sætte sig ind i brugen af Windows (xp, vista, 7en).

At det så (for mit vedkommende ihvertfald), er noget nært umuligt at vende sig til at benytte MAC/OSX, når man først er inkarneret windowsbruger...  det er en anden snak! - Dertil kommer, at man ikke kan sige, at det ene OS er bedre end det andet...  det handler i høj grad om præferencer.

Mvh /Miagi

(En windows bruger, der aldrig vænner sig til OSx)

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 17 August 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har også prøvet begge dele, og er gået tilbage til windows. Men, Mac er bare nemmere for novicen. Det tog ikke mange dage at vænne sig til styresystemet, og installation af programmer er supernemt. De programmer der leveres med er virkelig gode og nemme at bruge.

Grunden til jeg bruger windows, er at jeg bruger en del småprogrammer (shareware) som ikke findes til Mac, og jeg har lidt hardware som heller ikke understøttes af Mac OS.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Din udfordring med hensyn til TV er som jeg kan forstå ikke så meget at det er et B&O, men at du sidder med et billedrørs TV. Fordi hvis du kun har scartindgang, så kan det kun være et billedrørs TV. Her vil du stå lige skidt uanset leverandør.

Det er her vi møder vores udfordringer når gammel teknik skal kombineres med noget helt nyt som en Mac Mini. Men derudover kan jeg også tilslutte mig Mac Mini fortalerne, jeg har rodet meget med HTPC. Men det er på mange måder ikke rigtigt fungerende medmindre du køber virkelig dyre komponenter. Derfor med Mac Mini er du rigtig godt stillet, også til video men her ville jeg dog anbefale dig at investere i en NAS Harddisk hvor du dels kan gemme alt din musik, men også video, så belaster du ikke Mac'ens indre hukommelse.

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=2401393

eller måske endnu bedre, fordi du skal selv finde harddiske at sætte i:

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=1896652

Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, nu er der jo egentlig svaret godt i de sidste indlæg omkring Mac osv.
Så det eneste jeg vil tilføje er at det i hvert tilfælde i ikke er sværere at bruge iLife produkterne end det Pinnacle laver

Mvh,
Jan
Til top Vis JanJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanJ

Atlas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 August 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

ok, endnu en gang tusinde tak for jeres hurtige og anvendelige svar.

Der er dog dukket et par stykker mere op, men tror i let kan besvare dem.

1/ Kan jeg bruge en alm hd til mac´en - en der før har kørt vista?

2/ Kan man bruge en alm printer - en der virker med vista?

3 /Kan jeg smertefrit overføre billeder, musikfiler, videoer til mac´en fra pc?

4/ Kan man lave slideshows med billeder - brænde slideshowet ud så det kan afspilles på alm. dvd?

5/ Skal man investere i nye højtalere, keyboard og mus?

Det er sikkert nogle tosset dumme spørgsmål, men bær over med mig!

Endnu en gang tusind tak for jeres hjælp, den er uundværlig for mig!

Til top Vis Atlas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Atlas

Jan Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 17 August 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Atlas.

Nogle af dine spørgsmål, kan jeg vist godt svare på, men ikke alle;-)

1) Det kommer an på, hvad det er for en disk, der er tale om. Hvis det er en intern disk, skal den være 2.5" med SATA grænseflade. Hvis der er tale om en ekstern disk, skal den have USB eller Firewire grænseflade.

2) Hvis der er tale om en USB printer, burde det virke - men check evt. printerproducentens hjemmeside, hvis det er en meget gamel printer eller den er fra en mindre kendt producent.

3) Jeg overføre problemfrit filer mellem en windows 2003 server, en vista pc, en xp pc og min Mac Mini via mit lokal-netværk.

4) Det har jeg aldrig prøvet - men det skulle undre mig, hvis man ikke kan...

5) Det kommer an på, hvad du har i forvejen. Der er ikke rigtigt nogen højttalere i Mini´en, hvis man sådan ser på det i "audiophil" kvalitet. Den har en salgs mono højttaler, som kan lave lyde og spille musik...

Men hvis du skal høre musik oedentligt, skal du, efter min mening, enten tilslutte et sæt eksterne "pc højtallere" eller sætte mini´en til dit anlæg

Mht mus og keyboard, kan man benytte de fleste alm. USB devices, dog kan nogle special fetures (f.eks. på "gaming" keyboard) nok ikke altid forventes at fungere.

Hvis du poster mærket på det du har (harddisk, keyboard og mus), kan vi måske hjælpe mere præcist?

Og nej - det er ikke dumme spørgsmål, skift fra et kendt OS (Windows) til et mindre kedt (OS X/Mac) kan være ret uoverskueligt.

Men efter små 20 års profesionel omgang med Microsoft/Intel er mit skifte til Mac påhjemme fronten den fedeste oplevelse med "hjemmecomputer" nogensinde - det virker bare...

Mvh - Jan

Til top Vis Jan Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Nielsen

Atlas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ok, endnu engang tak Jan.

Jeg forstår det du skriver således: Jeg kan bruge alle slags HD - dog skal den til intern brug være 2,5" qua størrelsen af Mac´en. De andre størrelser kan tilføjes ved hjælp af ekstern HD der bruger USB eller Firewire.

Ingen problem med at overføre billeder, musik og film - man skal ikke konvertere til et bestemt Mac format!!

Jeg kan sætte mine eksterne pc-højtalere til Mac´en.

Mus og keyboard er fra Logitech og er trådløst. Gammelt tastatur - Ny mus (MX Revolution).

Et nyt spørgsmål popper op af hatten:

Mac mini er ikke, undskyld ordvalget, for lille til at kunne afvikle de her billedeprogrammer? Ville det kunne svare sig for min far at købe en pc i stedet? Min mor vil gerne have Mac´en pga designet , den fylder jo så lidt siger hun. Min far er ligeglad med design, den skal bare kunne det han gerne vil - nemlig lave slideshows!

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 17 August 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer selv en Mac, og har gjort det længe!

Men jeg kan (stadig) ikke bestemme mig for, om det skal være en Mac Mini eller en iMac.

En Mac Mini med ekstern skærm, tastatur og mus + ekstern HD vil jo koste minimum det samme som en iMac...tilgengæld er Mini'en nemmere at placere, og man kan have Mini'en og skærmen adskilt fra hinanden.

Det er sku svært!

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Mac Mini er netop lavet til at være..... ja mini. Den har en ganske fornuftig ydelse og har ingen problemer med alle de omtalte programmer. Vil dog mene at man får lidt mere ud af en iMac hvis man alligevel skal til at købe ekstern skærm. Hvis det er tilslutning til LCD/Plasma tv til brug som streaming server er det selvfølgelig noget andet (kender flere som bruger Mac Mini til netop det). Men de nye iMac's er altså (også) fede.
Mvh,
Jan

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 17 August 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

JanJ skrev:
Mac Mini er netop lavet til at være..... ja mini. Den har en ganske fornuftig ydelse og har ingen problemer med alle de omtalte programmer. Vil dog mene at man får lidt mere ud af en iMac hvis man alligevel skal til at købe ekstern skærm. Hvis det er tilslutning til LCD/Plasma tv til brug som streaming server er det selvfølgelig noget andet (kender flere som bruger Mac Mini til netop det). Men de nye iMac's er altså (også) fede.
Mvh,
Jan

Har du set en Mac Mini tilsluttet til en fladskærm? Netop på det område er jeg lidt skeptisk. For hvordan vil det se ud? Jeg er lidt mere tryg ved at streame fra min laptop til PS3 via PS3 media server. Havde Mini'en været udstyret med en HDMI, så var den nok ikke så svært at vælge.

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ja, det har jeg! HD materiale på en 46" Samsung LCD uden problemer.

Manglende HDMI er ikke noget issue da den har DVI udgang som er samme standard som HDMI uden lyden (som du tager seperat fra lydudgangen på Mac'en) Har selv et DVI->HDMI kabel på min MacBook Pro
Mvh,
Jan

Jan Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Også jeg bruger Mac Mini´en sammen med et LCD tv (40" Sony i Full HD) v.hj.a. et DVI->HDMI kabel.

Ud over at jeg "kun" kan køre 1920i er der absolut ingen "problemer".

Mvh - Jan

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

PS. men ret skal være ret: PS3 streamer bedre når vi taler Full HD 1920p og Blu-Ray. Men det gør den jo så også bedre end alt andet i prisklassen og et stykke langt over.
Mvh,
Jan

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kører da min mini på en fladskærm..  (1080p via DVI). -Den er jo baseret på et  Geforce9400m (Nvidia), så billedkvaliteten fejler absolut intet!

Skulle man ønske sig både lyd og billede via HDMI (mini´en har displayport, men pt. ikke med support for lyd), kan man evt købe et device ala denne: http://www.macworld.com/article/141987/2009/07/kanex_hdmi.ht ml

Atlas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg kan fortælle at jeg i går sammen med min far købte to stk Apple Mac Mini. Min far var ovenud lykkelig og det er jeg også selv. Det er meget nemt at bruge og den kører super! Nu er jeg dog imidlertidig stødt på et problem. Lyd!!!

Lydudgangen er et jack-stik - ser det ud til. Hvordan får jeg lyden overført til min receiver så jeg kan afspille surroundsound?

Bruger I Plex som mediacenter?

Kan jeg optage tv udsendelser på den?

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jack-stikket som du referer til, er et "multi stik"...  den levere både analog og optisk (digital).

Se mere her:

http://support.apple.com/kb/HT3478?viewlocale=da_DK

Til digitallyd kan du bruge et standard toslink-kabel med toslink mini-stik-adapter. - Så du skal have fat i en "toslink mini-stik-adapter", som de kalder den...

eksempel:

http://www.av-connection.dk/?PGr=772&ML=806

Den koster den nette sum af 15,-  :)

Plexapp understøtter ikke optagelse, men er som sådan udelukkende "Medie afspiller"...  der findes dog nogle muligheder med eksempelvis elgato: http://www.elgato.com/, men jeg har aldrig prøvet dem af, så opsætning og kvalitet, skal jeg ikke gøre mig klog på.

her er et eksempel fundet på youtube, der viser en dansker, der har opsat mac med plex + elgato mm.

http://www.youtube.com/watch?v=LQhSlPX7anA

/Miagi

Jan Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej Atlas.

Tillykke med Mini´en, jeg håber, du bliver lige så glad for den, som jeg er for min.

Hvis du kun har en anlog indgang (aux) på din reciver, kan du høbe et "mini-Jack til RCA" adapterstik, som vel koster omkring 49,95 i din lokale Fona...

Elgato er nok den meste udbredte, når vi taler Apple og TV, men der er andre muligheder for at optage tv, også alm. USB tunerere, som det f.eks. er beskrevet her:

http://theappleblog.com/2009/08/12/mac-tv-tuner-roundup-eigh t-tuners-to-tap-into-your-tv/

Mvh - Jan

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 20 August 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Atlas skrev:

Lydudgangen er et jack-stik - ser det ud til. Hvordan får jeg lyden overført til min receiver så jeg kan afspille surroundsound?

Du skal bruge et af disse kabler. Ingen grund til at købe det dyreste - der er ingen forskel i lydkvalitet. Men jeg ville nu købe (og bruger selv) det kabel til lige over 100 kr., da det er lidt kraftigere end det billigste og dermed ikke knækker så let.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Atlas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for indput ang. lyd, det kigger jeg på senere...

Der er opstået et større problem!!! Jeg har som sagt et B&O tv med scart indgang. Jeg har derfor købt følgende: et stk mini dvi til video adapter samt et stk S-video til scart kabel, men der kommer ingen billede: Der kommer flimmer når den starter op ligesom den registrere noget men bliver til sidst sort - HJÆLP!

Har billede af kabler men aner ikke hvordan jeg uploader dem!

Kan det være at jeg skal indstille noget i softwaren inden jeg skifter til tv?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 20 August 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

off-topic
miagi: Jeg er skiftet til Mac for 6mdr siden efter 20 år med MS-DOS/Windows3.1/Win95/XP - fantastisk! Never goin´ back.
Kjeldsen: Bruger simulationsprogrammer til mit arbejde, kun skrevet til Windows, via Parallels Desktop til Mac.

iTunes spiller af og til via stereoen med en gammeldaws minijack-connection. Er det fy?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes