Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streame Flac til anlægget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 August 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Ney_ skrev:
Encore skrev:
kennethjensen skrev:

Hey drenge...

Jeg overvejer lidt og kaste mig ud i flac/wma. Men jeg gider ikke have flere apperater til det. Nogen der ved om man kan få
en one box ting hvor der både er harddisk, streamer og coiaxal ud til exterern dac? Altså en form for one i a box flac lager og
afspiller?

Du skal i øvrigt være obs på om du vil køre FLAC eller forblive ukomprimeret i WAV. Hos mig, dvs. i mit nuværende setup, er
sidstnævnte mere detaljeret, men samtidig også lidt mere lyst og spinkelt, så det er ikke alle optagelser som lyder bedre i
WAV. En forklaring på lydforskellen? Desværre, har jeg ikke Men det er måske noget med hvor meget SB Duet skal lave.
Med Flac sker udpakningen jo ude i playeren. Med WAV har den mindre at lave. Men da jeg jo kører optisk ned i DAC'en, så er
det stadig lidt mystisk. Men forskellen er virkelig - jeg er sikker på at dine gyldne ører vil kunne høre den

Mon ikke snarere det har noget at gøre med at der måske er kommet lidt dsp effekt ind over ved ripning/encodning. Du kan jo prøve at converte en af flac filerne tilbage til wav og se om de to filer er identiske, kunne jo være der var gået noget galt det ene eller andet sted

En vild løsning ville være noget der kunne optage ud fra squeezeboxens digitale output og så se om udpakningen af wav og flac var ens hvis kilderne er det samme

Wav filer udpakkes ikke. De er nemlig ikke pakket. Flac filer kan du stort set betragte som en zippet wav fil. Hvis der er en lydmæssig forskel, må den stamme fra et støjproblem fra den processor som står for "on the fly" udpakningen af flac filen. Altså noget digital støj som måske påvirker de analoge kredsløb (hvis man ikke anvender extern DAC), eller giver noget snavs på flankerne på SPDIF signalet på de digitale udgange (jitter?).

Måske er det en af grundene til at Transporteren performer bedre end en SB3, selv fra den digitale udgang? At processoren er bedre afskærmet, eller bare sidder lidt længere fra de kredsløb som sender den digitale datastrøm til DAC'en?

Interessant debat og betragtninger. Jeg har udelukkende kørt FLAC hjemme, men jeg tror da lige jeg vil forske lidt i WAV kontra FLAC...

Vender tilbage når det er afprøvet...

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Grundlæggende, hvad er så forskellen på logitecs squeeze box og sonos?
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

boromir
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Grundlæggende, hvad er så forskellen på logitecs squeeze box og sonos?

Er ikke helt bekendt med de helt små forskelle, men SqueezeBox'en skal hente musik fra en PC eller NAS med SlimServer
installeret, hvor Sonos vistnok kan hive fra de fleste NAS eller PC'er uden noget ekstra... Ved ikke helt hvordan det foregår,
men ville i HIFI-klubben og ha' det demonstreret!
Til top Vis boromir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boromir

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

SB'en kan også afspille 24 bit og op til 48 kHz. Sonos er vist kun 16 bit og 44,1 kHz.

Men Kenneth, sådan en frygtløs eksperimentator som dig skulle da prøve at skaffe en Weiss Firewire-dac hjem! Den kan du
forbinde til en Mac Mini og styre via iPod Touch.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
SB'en kan også afspille 24 bit og op til 48 kHz. Sonos er vist kun 16 bit og 44,1 kHz.

Men Kenneth, sådan en frygtløs eksperimentator som dig skulle da prøve at skaffe en Weiss Firewire-dac hjem! Den kan du

Ja, men det kræver så lige jeg køber en mac

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Encore skrev:

Ja, men det kræver så lige jeg køber en mac

Den billigste måde at starte på hvis du skal bruge SB eller Sonos er nok denne http://www.logitechsqueezebox.com/products/squeezebox-classi c.html#tab2 Mener piserne er omkring 15-1800 kroner. Jeg vil mene at lydkvaliteten er den samme mellem SB og Sonos når man bruger ekstern DAC, jeg har ikke hørt begge op i mod hinanden. Når du skal have SB til at virke, så installere du software Squeezecenter på din pc, og forbinder SB med netværkskabel evt. via router, eller lader SB finde dit dit trådløsenetværk.

Sonos har sit eget netværk, og der ved jeg ikke helt hvordan den tilsluttes. Men det er der nok andre kloge som ved

Fordel ved Sonos og SB er at du ikke skal tænke på hvilken filformat du har rippet din musik i, de afspiller det hele

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

jeg har købt en squeezebox duet dims. Og har netop efter lidt bøvl fået det til at virke trådløst.

Så er det jo " bare " finde en god dac??? Signalet er vel hip som hap om det kommer fra squeezebox eller fra mars?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:

Hvis det med high-res er vigtigt for dig og du kan vente lidt, så ville jeg holde på dankortet indtil den nye Squeezebox Touch kommer. Den understøtter op til 24/96. Den er ikke officielt annonceret endnu, men ud fra info som er kommet ud ad andre veje kan er det ret sikkert at: man kan tænke på den som en SB3 med touch skærm, den får 24/96, mulighed for at tilslutte USB-sticks, optisk/coax udgange, kommer om 1-2 måneder, i Australien ser det ud til at den kommer til at ligge på ca 2000 dkr.

Bjørn
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

så jeg er på jagt efter noget DAC. Gider ikke spendere en formue. Skal jo lige finde ud af om det noget for mig. Så hvis i har nogen forslag til DAC til maks 20.000kr så råb højt...

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Her vil jeg igen anbefale at du venter på et ikke ankommet produkt. Den nye dac fra Naim....

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Her vil jeg igen anbefale at du venter på et ikke ankommet produkt. Den nye dac fra Naim....

jeg ikke den store Naim fan....

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Åh. Hvad med Linn? Er det ikke noget med at nogle af deres produkter har digi ind?

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 12 August 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Encore skrev:

Hvis det med high-res er vigtigt for dig og du kan vente lidt, så ville jeg holde på dankortet indtil den nye Squeezebox Touch kommer. Den understøtter op til 24/96. Den er ikke officielt annonceret endnu, men ud fra info som er kommet ud ad andre veje kan er det ret sikkert at: man kan tænke på den som en SB3 med touch skærm, den får 24/96, mulighed for at tilslutte USB-sticks, optisk/coax udgange, kommer om 1-2 måneder, i Australien ser det ud til at den kommer til at ligge på ca 2000 dkr.

Bjørn

Bjørn - Har du evt. et link til den ?
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
kennethjensen skrev:

Åh. Hvad med Linn? Er det ikke noget med at nogle af deres produkter har digi ind?

Heller ikke Linn fan

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:

Bjørn - Har du evt. et link til den ?

Beklager, den var lagt ud med billeder, specs og det hele på logitech's australske (eller var det new zelandske) hjemmeside i nat (dansk tid). I morgest var den dog pist væk igen. Som sagt er den heller ikke officielt annonceret endnu...

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Ok 

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
så jeg er på jagt efter noget DAC. Gider ikke spendere en formue. Skal jo lige finde ud af om det
noget for mig. Så hvis i har nogen forslag til DAC til maks 20.000kr så råb højt...

Du kunne jo også prøve Weiss-DAC'en med coax eller optisk - den kan jo snakke andet end Firewire. En anden mulighed er
Stello. Den har jeg selv haft på prøve, men på mit anlæg synes jeg at den spillede uengagerende, selvom den var meget blød
og behagelig i lyden. Måske ville den have spillet bedre over de balancerede udgange, men det havde jeg ikke mulighed for at
teste på det tidspunkt.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

jeg har købt en squeezebox duet dims. Og har netop efter lidt bøvl fået det til at virke trådløst.

Så er det jo " bare " finde en god dac??? Signalet er vel hip som hap om det kommer fra squeezebox eller fra mars?

Desværre er det ikke sådan. SB leverer et respektabelt output digitalt til en DAC, men den mangler stadig en del til toppen ift. et dedikeret drev eller f.eks. en Logitech Transporter, som så til gengæld er alt for dyr, da man også skal betale for en ellers god indbygget DAC. Men det kunne godt være løsningen med en Transporter, når budgettet er max. 20K. Men det er så sagt uden at jeg har hørt den og udelukkende ud fra rosende omtaler i reviews.

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
kennethjensen skrev:

Desværre er det ikke sådan. SB leverer et respektabelt output digitalt til en DAC, men den mangler stadig en del til toppen ift. et dedikeret drev eller f.eks. en Logitech Transporter, som så til gengæld er alt for dyr, da man også skal betale for en ellers god indbygget DAC. Men det kunne godt være løsningen med en Transporter, når budgettet er max. 20K. Men det er så sagt uden at jeg har hørt den og udelukkende ud fra rosende omtaler i reviews.

Mvh,
Hans

Hvad hvis man benytter en DAC med en rigtig god clock?

Evt måske smide en poppulse imellem DAC og SB for og elliminere jitter?

Ellers kom gerne med forslag. Er jo ny i streaming faget

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på den her. Ser spændende ud

http://www.ensembleaudio.com/dichrono.htm

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes