Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streame Flac til anlægget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

bhaagensen skrev:
Encore skrev:
SB'en kan også afspille 24 bit og op til 48 kHz. Sonos er vist kun 16 bit og 44,1 kHz.

Hvis det med high-res er vigtigt for dig og du kan vente lidt, så ville jeg holde på dankortet indtil den nye Squeezebox Touch kommer. Den understøtter op til 24/96. Den er ikke officielt annonceret endnu, men ud fra info som er kommet ud ad andre veje kan er det ret sikkert at: man kan tænke på den som en SB3 med touch skærm, den får 24/96, mulighed for at tilslutte USB-sticks, optisk/coax udgange, kommer om 1-2 måneder, i Australien ser det ud til at den kommer til at ligge på ca 2000 dkr.

Bjørn

Uha, det lyder ikke godt i mine ører. Den nuværende SB kan med ældre verisoner af Squeezecenter gøre det samme. 

Mvh,
Hans

Det er ikke helt korrekt! Den nye SB Touch vil - i følge rygterne - supportere 24/96 men ifølge udmeldingerne på Slimdevices Forum så vil et 24/96 signal efterfølgende blive downsamplet til 24/48 (enten hardware mæssigt eller af SC)! Om man så kan høre forskel på 24/96 og 24/48 er så et godt spørgsmål! Transporteren forebliver så stadig den eneste der - nativt uden downsampling - kan streame 24/96!  

Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
nicoleif skrev:

bhaagensen skrev:
Encore skrev:
SB'en kan også afspille 24 bit og op til 48 kHz. Sonos er vist kun 16 bit og 44,1 kHz.
Hvis det med high-res er vigtigt for dig og du kan vente lidt, så ville jeg holde på dankortet indtil den nye Squeezebox Touch kommer. Den understøtter op til 24/96. Den er ikke officielt annonceret endnu, men ud fra info som er kommet ud ad andre veje kan er det ret sikkert at: man kan tænke på den som en SB3 med touch skærm, den får 24/96, mulighed for at tilslutte USB-sticks, optisk/coax udgange, kommer om 1-2 måneder, i Australien ser det ud til at den kommer til at ligge på ca 2000 dkr.Bjørn

Det er ikke helt korrekt! Den nye SB Touch vil - i følge rygterne - supportere 24/96 men ifølge udmeldingerne på Slimdevices Forum så vil et 24/96 signal efterfølgende blive downsamplet til 24/48 (enten hardware mæssigt eller af SC)!

Det tror jeg nu ikke. Denne metode har været i brug i nogen tid nu på sb3/duet, som jo netop ikke bliver markedsført med 24/96 støtte, men kun 24/48. Men det er kun du gæt. Lad os se hvad det bliver til.

I Stereophile beskrives det, som nicoleif også gør det, at alle Logitech´s nuværende produkter med undtagelse af Transporteren, kører med et downsamplet signal = 24/48. Det skulle være en del af den nyeste udgave af Squeezecenter som skulle understøtte Hi-rez filer, dog som downsamplet....

Ved dog ikke hvordan det forholder sig med SB Touchen...

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Encore skrev:

Kan du uddybe hvad disse faktorer er, Bjørn? Min forståelse af emnet er også shaky, men jeg kunne i hvert fald konstatere
at
en det digitale signal fra en Linn Sneaky DS lød væsentlig bedre end det digitale signal fra SB'en (med min daværende min
DAC, en Accustic Arts).

Det var nu, om end mangelfuldt formuleret, skrevet ud fra perspektivet; valg af DAC. Når du siger "væsentlig" bedre, kan du
forklare hvad det betyder? Vel ikke lige så stor forskel som fx. på højtalere? DAC af forskellige fabrikater? Hvad er jitter-
specs.
for Sneaky'en forresten?      

Med væsentlig bedre mener jeg væsentlig mere naturligt, væsentlig mindre digitalitis. Absolut i størrelsesordenen som
forskellen mellem forskellige DAC'er. Kender dog ikke jitterspecs for de Sneaky ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
nicoleif skrev:

bhaagensen skrev:
Encore skrev:

Hvis det med high-res er vigtigt for dig og du kan vente lidt, så ville jeg holde på dankortet indtil den nye Squeezebox Touch kommer. Den understøtter op til 24/96. Den er ikke officielt annonceret endnu, men ud fra info som er kommet ud ad andre veje kan er det ret sikkert at: man kan tænke på den som en SB3 med touch skærm, den får 24/96, mulighed for at tilslutte USB-sticks, optisk/coax udgange, kommer om 1-2 måneder, i Australien ser det ud til at den kommer til at ligge på ca 2000 dkr.

Bjørn

Uha, det lyder ikke godt i mine ører. Den nuværende SB kan med ældre verisoner af Squeezecenter gøre det samme. 

Mvh,
Hans

Det er ikke helt korrekt! Den nye SB Touch vil - i følge rygterne - supportere 24/96 men ifølge udmeldingerne på Slimdevices Forum så vil et 24/96 signal efterfølgende blive downsamplet til 24/48 (enten hardware mæssigt eller af SC)! Om man så kan høre forskel på 24/96 og 24/48 er så et godt spørgsmål! Transporteren forebliver så stadig den eneste der - nativt uden downsampling - kan streame 24/96!  

Hans - du skriver "Den nuværende SB kan med ældre verisoner af Squeezecenter gøre det samme."! Mener du at den nuværende SB3 med ældre versioner af SC kan håndtere 24/96 UDEN DOWNSAMPLING? 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Du skal også være OBS på at en SB vil lyde væsentlig bedre, både analogt og digitalt, med en opgradering af strømforsyningen. Den medfølgende stik-i-væggen-dims er ikke 5 flade potter p.. værd!!

Om dette også gør sig gældende for transporter og Sonos skal jeg ikke gøre mig klog på :)
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Du skal også være OBS på at en SB vil lyde væsentlig bedre, både analogt og digitalt, med en opgradering af strømforsyningen. Den medfølgende stik-i-væggen-dims er ikke 5 flade potter p.. værd!!

Om dette også gør sig gældende for transporter og Sonos skal jeg ikke gøre mig klog på :)

Jeg har "opgraderet" med en Danbit strømforsyning! Der var ikke den store forbedring i lydbilledet men strømforsyningen havde så også en overskåelig pris! 

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

plafitracer skrev:
Du skal også være OBS på at en SB vil lyde væsentlig bedre, både analogt og digitalt,
med en opgradering af strømforsyningen. Den medfølgende stik-i-væggen-dims er ikke 5 flade potter p.. værd!!Om dette også
gør sig gældende for transporter og Sonos skal jeg ikke gøre mig klog på :)

Jeg har "opgraderet" med en Danbit strømforsyning! Der var ikke den store forbedring i lydbilledet men strømforsyningen
havde så også en overskåelig pris! 

Jeg har opgraderet med en ret voldsom strømforsyning fra Boulder. Det gav en del analogt, men meget lidt (om noget) digitalt.
Skal dog have prøvet igen efter at jeg nu spiller på et helt andet anlæg end dengang jeg prøvede sidst.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
nicoleif skrev:

plafitracer skrev:
Du skal også være OBS på at en SB vil lyde væsentlig bedre, både analogt og digitalt,
med en opgradering af strømforsyningen. Den medfølgende stik-i-væggen-dims er ikke 5 flade potter p.. værd!!Om dette også
gør sig gældende for transporter og Sonos skal jeg ikke gøre mig klog på :)

Jeg har "opgraderet" med en Danbit strømforsyning! Der var ikke den store forbedring i lydbilledet men strømforsyningen
havde så også en overskåelig pris! 

Jeg har opgraderet med en ret voldsom strømforsyning fra Boulder. Det gav en del analogt, men meget lidt (om noget) digitalt.
Skal dog have prøvet igen efter at jeg nu spiller på et helt andet anlæg end dengang jeg prøvede sidst.

Det var også sådan nogenlunde hvad jeg læste mig frem til omkring strømforsyning af SB3. Til gengæld så er min Audio Note DAC1.1x/II så meget modificeret som den overhoved kan blive!

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 August 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Nu er det ikke så nemt at opgradere strømforsyningen på de sidste 2 produkter du nævner, medmindre man piller låget af dem, og leger tekniker...

Det er kun de små modeller fra Logitech som kører med ekstern strømforsyning. Men det kan da formentlig hjælpe med "strømrensene" dimser imellem vægudtaget og produktet....

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 13 August 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

plafitracer skrev:

Nu er det ikke så nemt at opgradere strømforsyningen på de sidste 2 produkter du nævner, medmindre man piller låget af dem, og leger tekniker...

Det er kun de små modeller fra Logitech som kører med ekstern strømforsyning. Men det kan da formentlig hjælpe med "strømrensene" dimser imellem vægudtaget og produktet....

Nu er det nok ikke strømrensende dimser der skal bruges, men snarere end DC converter der kan levere en stabil forsyning

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 August 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Friman skrev:

plafitracer skrev:

Nu er det nok ikke strømrensende dimser der skal bruges, men snarere end DC converter der kan levere en stabil forsyning

Jeg mente til Transporteren og Sonos ang. strømrensene dimser...

Men til de øvrige Logitech produkter har du ret....

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Citér:

Hans - du skriver "Den nuværende SB kan med ældre verisoner af Squeezecenter gøre det samme."! Mener du at den nuværende SB3 med ældre versioner af SC kan håndtere 24/96 UDEN DOWNSAMPLING? 

Nej, jeg mente det samme som den nye, nemlig downsampling til 48Khz. Denne downsampling skulle foregå ved at SB/Squeezecenter tager hver anden sample, så det er en lidt primitiv downsampling. Det er hvad jeg er blevet fortalt. Hvordan den nye vil gøre er jo så et godt spørgsmål. Squeezecenter 7.2.1 tillader afspilning af 96Khz filer på den nævnte måde. Nyere versioner nægter at afspiller 96Khz.

Mvh,
Hans

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
Nej, jeg mente det samme som den nye, nemlig downsampling til 48Khz. Denne downsampling skulle foregå
ved at SB/Squeezecenter tager hver anden sample, så det er en lidt primitiv downsampling.

Blot lidt præcisering. Den metode du beskriver blev brugt op til SqueezeCenter-7.et-eller-andet. Det er en direkte forkert måde
at gøre det på (da det strider mod Shannon-Nyquists samplings teorem... for dem der måtte have interesse). Den nuværende
version (7.3) gør det på den rigtige måde, dvs. samme metode som fx. studier bruger til at nedsample fra master til Redbook
(processen er transparent for brugere og anvender programmet SOX).

vh Bjørn
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Jeg har "opgraderet" med en Danbit strømforsyning! Der var ikke den store forbedring i lydbilledet men
strømforsyningen havde så også en overskåelig pris! 

+1 til denne erfaring. Dog skal der siges at jeg oplevede en forskel i et tilsvarende tilfælde med Receiveren (Duet). Jeg nåede
dog aldrig og teste særligt grundigt, så jeg skal ikke insistere...

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
hkruse skrev:
Nej, jeg mente det samme som den nye, nemlig downsampling til 48Khz. Denne
downsampling skulle foregå
ved at SB/Squeezecenter tager hver anden sample, så det er en lidt primitiv downsampling.

Blot lidt præcisering. Den metode du beskriver blev brugt op til SqueezeCenter-7.et-eller-andet. Det er en direkte forkert måde
at gøre det på (da det strider mod Shannon-Nyquists samplings teorem... for dem der måtte have interesse).

vh Bjørn

Hvorfor strider det mod SN-teoremet? Det kan jeg ikke lige gennemskue ... Er det fordi der ikke bliver midlet over sample-
perioden?

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Sgu da godt jeg ikke skal streame til seriøs musik lytning
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:

Hvorfor strider det mod SN-teoremet? Det kan jeg ikke lige gennemskue ... Er det fordi der ikke bliver midlet over sample-
perioden?

Fordi det man får ved at gøre det potentielt svarer 100% til at sample et signal for langsomt, altså med en rate under 2x den
maksimale frekvens i det samplede signal. Jeg siger potentielt fordi hvis fx. et 96kHz signal alligvel ikke repræsenterer
frekvenser
over 24kHz, så kan man roligt blot droppe hver andet sample for at nedsample til 48kHz. Hvis det derimod gør (et 96kHz
signal
kan jo repræsentere frekvenser op til 48kHz), så vil alle frekvenser far 24-48kHz også blive foldet ned under 24kHz, altså
aliasing. Gav det mening?

kennethjensen: beklager, dette er nok lidt OT. Denne diskution bør nok evt. fortsætte i en anden tråd.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Encore skrev:

perioden?

Fordi det man får ved at gøre det potentielt svarer 100% til at sample et signal for langsomt, altså med en rate under 2x den
maksimale frekvens i det samplede signal. Jeg siger potentielt fordi hvis fx. et 96kHz signal alligvel ikke repræsenterer
frekvenser
over 24kHz, så kan man roligt blot droppe hver andet sample for at nedsample til 48kHz. Hvis det derimod gør (et 96kHz
signal
kan jo repræsentere frekvenser op til 48kHz), så vil alle frekvenser far 24-48kHz også blive foldet ned under 24kHz, altså
aliasing. Gav det mening?

kennethjensen: beklager, dette er nok lidt OT. Denne diskution bør nok evt. fortsætte i en anden tråd.

Jeps - det gav mening. Tak!

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
hkruse skrev:
Nej, jeg mente det samme som den nye, nemlig downsampling til 48Khz. Denne downsampling skulle foregå

at gøre det på (da det strider mod Shannon-Nyquists samplings teorem... for dem der måtte have interesse). Den nuværende
version (7.3) gør det på den rigtige måde, dvs. samme metode som fx. studier bruger til at nedsample fra master til Redbook
(processen er transparent for brugere og anvender programmet SOX).

vh Bjørn

Jeg ved ikke om vi misforstår hinanden. Jeg synes jeg skrev at det ikke var en korrekt måde at downsample på. Iøvrigt så nægter Squeezecenter at afspille 96Khz efter denne version. Så der er ikke noget med at den nu skulle gøre det korrekt nu. Jeg undrer mig over, hvor du har det fra.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:

Jeg ved ikke om vi misforstår hinanden. Jeg synes jeg skrev at det ikke var en korrekt måde at downsample på. Iøvrigt så nægter Squeezecenter at afspille 96Khz efter denne version. Så der er ikke noget med at den nu skulle gøre det korrekt nu. Jeg undrer mig over, hvor du har det fra.

Måske, men efter version 7.3 gøres det altså på den korrekte måde. Dog er aif/wav-support først at finde i 7.4. Det anbefales også at man bruger 7.3.3 (eller mindst 7.3.2) da der op til denne version blev nedsamplet og genkodet til mp3. Hvis det ikke virker må det skyldet noget andet (jeg har selv lige afprøvet på Receiveren). Den eneste absolutte begrænsning jeg kan komme i tanke om er at mange NAS ikke har processor-kraft nok til at nedsample i realtid, hvorfor det her her slået fra (tror jeg). 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes