| Forfatter |
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med specs som dette
frequency range (-8dB): from 30 Hz
er det ikke en subwoofer..., men blot en bashøjttaler  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må sige at 30Hz ikke er så imponerende for en SUB, da mange mindre kompakte/reol højttalere også kan klare der omkring, hvis man finder de
rigtige. Så ja i min verden så er dette kun en Bas og ikke sub.
Den gør så til syneladende stor brug af line-source princippet, hvilket kan vinde en del effekt, ikke mindst i en stue.
Men det skal nok blive spændene at se billeder når projektet er færdigt. Jeg forstiller mig lidt en Fodbold form hvor hver side har en enhed eller
noget i den stil.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 19 August 2009 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Må sige at 30Hz ikke er så imponerende for en SUB, da mange mindre kompakte/reol højttalere også kan klare der omkring, hvis man finder de rigtige. Så ja i min verden så er dette kun en Bas og ikke sub.
|
|
|
Det er rigtigt at de fleste højttalere sagtens kan give output ved 30Hz. Men fordelen ved disse store membraner er at de lyder mere naturligt, ubesværet da der er utroligt meget mere pondus fra 15 -> 18" i omr. 30-> 80Hz end fra reol højttalere. Og ja, min "sub" er egentlig også bare en stor højttalere der køre i omr 27 -> 52Hz men den gør det så tilgengæld med autentisk niveau. Det skal man heller ikke underkende ;-) __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 19 August 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oplevet utallige gange, at der er en misforståelse af hvad "gengivelse" og "linær frekvensgang" er i praksis.
Det jeg mener er at målinger og teori skal udføres - det jeg vil kalde - "korrekt".
Når der måles på en subwoofer, er det jo utroligt vigtigt under hvilke omstændigheder der måles. Jeg har haft subwoofere, der både teoretisk, og ud fra producentens målinger, skulle gå linært til f.eks. 20Hz. Det kan også godt være de kunne det i teorien og ved de målinger der blev taget. Men i et lytterum tabte de fuldstændig pusten, og niveaet ved 20Hz var meget lavt. Selv ved boost med anden placering (f.eks. et hjørne), så lød de mere af bulder end bas.
Jeg har en Velodyne SMS-1 korrektion jeg har testet en del subwoofere med, og rummet skal ikke være ret stort, før selv voldsomme enheder går i bund, når der spilles ved 20Hz.
Min konklusion indtil videre er ihvertfald, at der SKAL ret store enheder til, for at nå dybt - og med et output, der kan bruges.
Desuden oplever jeg rigtigt mange, der mener et system spiller dybt, men en hurtigt måling (f.eks. med Velodynen) afslører ofte kun 35-50Hz output af betydning.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 August 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe Flemming,jeg tror du har misforstået mig, jeg har aldrig sagt eller ment andet end at en 15-18" sub er langt federe end en masse 5-6"
enheder.
Daniels det med målingerne har du helt ret i. Jeg har lavet en tro kopi af en Cerwin-vega 15" sub, for nogle år siden, som i følge CV skulle tage -3db
ved 25Hz, da jeg så målte på den, viste det sig at den døde allerede lige under de 40 hz. Her blev målingerne både fortaget uden for, for at undgå
rumforstærkning, og inde i et halvstort lokale, og begge målinger viste et kraftigt dyk lige over 40hz.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg lidt det kan være. at den tager 14hz, kan sikkert godt passe i deres måle område, men at den tager 14hz ved 0 eller -3db i din stue er
der ingen garanti for.
Men ud over det, hvad skal man med de sidste 6 hz under 20? de fleste cdafspillere og andre digitale medier tillader kun et frekvensområde fra
20hz-20khz. Du kan kun bruge det til noget hvis du køre 100% analog, da de ikke har dette begrænset frekvensområde.
Men tro mig, du behøver ikke at kunne spille 14hz før en bas lyder dyb. selv om min føromtalte CV kopi døde ret hurtigt under 40hz. så spiller den
stadig dybt nok til at tale alle de dybeste toner i musik og film, og man kan uden problemer mærke bassen, uden at den begynder at lyde rungende.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt enig vedr. 20-20KHz på CD mediet 
ser du eks. min egen Sony CDP-X505ES er fuldt DC koblet men overholder følgene specs: 2Hz - 20kHz ±0.3dB, og er derfor fuldt ud i stand til at generere fodtramp, mekanisk støj/slag på ½ akustiske guitare, det samme på kontrabasser, aircondition anlæg, tog i nærheden af studiet og alt muligt andet "uvedkommende" støj på optagelser.
dette høres ofte på gamle optagelser fra 50 og 60'erne, de har meget ofte glemt at benytte et højpas filter/subfilter fordi at de højttalere som der blev benyttet som monitore, som regel ikke sagde ret meget under 50-60Hz ..., den slags giver blot mere realisme på et anlæg med god bund som mit eget & som kan betegnes som "full range" 
Vedr.
http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/subwoofere/superno va-mkvi-15.aspx
Jeg kigger mellem alt salgsfremmende øregas forgæves efter specs for max. SPL ved. eks. 20Hz, men ser blot at de ligger vægt på en masse WATT!!!! det er bare f! Brian bas  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS så har du fundet undtagelsen, normalt og jeg vil sige at 99% af det digitale udstyr der findes på markedet kan ikke tage mere end 20hz-
20khz. Og mange CDer og andre medier er heller ikke udgivet med et større frekvensområde, for at "spare" plads, så hver sang ikke fylder så
meget på cdskiven. Nu kender jeg så ikke så meget til HDCDer, om de tager et større område, men ellers vil jeg stadig mene at du ikke kommer
uden om at skulle ud og finde musik som aldrig har været digitalt før, for at få et større frekvensområde.
Og ja med hensyn til den sub, så betyder de 14hz vel mest at enheden kan bevæge sig med 14hz og ikke at den blæser stuen væk mens den gør
det. Jeg har også hørt om PC systemer som skulle kunne tage 10hz med en 8" enhed, igen rent salgssnak.
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense: Prøv lige at tjekke specséne på et par cd-afspillere, processore eller andet digitalt inden du skriver  Der er masser, hvis ikke det meste, der kan gengive både over og under 20hz-20khz. Desuden er der masser af film med information under 20hz, så en sub der går derned giver god mening, og eksistere. Selc cdér eksistere der mange af med information under 20hz. Også selvom codecét siger 20-20000hz. Pointen er at der er masser af grund til, og mulighed for, at have sub-20hz subwoofer/højttaler. Og der garanteret masser af folk der gerne demonstrere det for dig  Mvh. l´Blundt edit: smiley for effektens skyld
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart, at du da skal vælge en 18'ere eller to af en god kvalitet. Mange fjollede enheder vil aldrig komme til at fungere!!!!
Bose 901 er det største flop nogensinde - de lyder SKRÆKKELIGT ...har selv haft dem engang , men heldigvis nåede jeg at levere dem tilbage og fik pengene retur . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |