Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hi-Fi Klubben: Kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

RuneB90 skrev:
Nu mangler jeg blot et nyt kabel fra PC til anlæg samt højttalerkabler. Min far vil give mig 2 guldkabler på hver 3 meter. Guldkabler, giver det nogen mærkbar forskel? Er det bare lir?

Hvad mener du med guldkabler? Formentlig kun at stikkene er guldbelagte, fordi kabler med guld på lederne er pænt dyre

Guld forhindrer f.eks. at kobber oxiderer, så det er ikke nogen dum ide. Faktisk er langt de fleste stik i dag guldbelagte - hvis ikke, så er det noget klamp (naturligvis undtaget det der er endnu mere eksotisk, f.eks. sølv eller rhodium).

Køb noget fornuftigt kabel der ser solidt ud - men brug ikke de store penge på det. Hvis du har et link kan vi sikkert hurtigt bedømme dem for dig

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har bestilt fra fyndborsen endnu, så har de faktisk et godt udvalg af højttalerkabler til billige penge - men ellers er der fx av-cables.dk.

Der er mange forskellige holdninger til højttalerkabel. Min egen er, at der først og fremmest skal være en god mængde kobber i dem, og noget isolering mod forstyrrelser, og det behøver ikke koste ret meget. De skal jo sådan set bare lede strøm på den bedst mulige måde. Jeg bruger det her, uden stik: Accurate Det var dog lige tykt nok til at få presset gennem hullerne i forstærker og højttalere, men det gik da

Signalkabler skal også lede strøm, bare ikke ret meget. Så her er det nok en god idé med guldbelagte stik, og lidt god isolering. Men igen, ikke nødvendigvis noget hokus-pokus, og det behøver ikke koste alverden.

Hvad PC-til-forstærker angår, så er det rigtigt, at der er risiko for uheldig strøm. Men jeg bryder faktisk alle regler på mit eget anlæg - jeg slukker computeren før forstærkeren, fordi jeg har en el-spareskinne, der styres af forstærkeren. Og hos mig kan det knap nok høres i højttalerne. Måske er det på grund af mit gode lydkort, måske er det på grund af NAD's Soft Clipping, måske er det noget tredje. Men jo, man skal da tænke sig om.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

red_martians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

http://fpn.dk/digitalt/lyd/article1331159.ece

Så er det lidt at læse på.
Til top Vis red_martians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af red_martians Besøg red_martians's Websted

RuneB90
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jaeh, jeg ved ikke helt med de kabler der. Jeg ved ikke, hvordan indgangen på højttalerne ser ud - altså om det er stik, eller de der 'båse', hvori kobbertrådende stikkes i og derefter låses fast.
Umiddelbart havde jeg tænkt mig at købe 4-6 meter af dette: http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hoejttalerkabel/va n_den_hul_the_snowline_kabel_hvid.htm

Men det kan være, det er åndsvagt at give 50 kr. pr. meter? Skal jeg bare nøjes med noget alm. fra mit gamle ringe Denver sorround anlæg? Har like 20 meter fra det, tror jeg.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

XTZ har sikkert ganske almindelige terminaler som de fleste andre. De modtager både spadestik, bananstik og råt kabel. Terminering med spade- eller bananstik medfører som regel også at kablet "lukkes af" så det ikke kan oxidere i enderne (ved hjælp af f.eks. krympeflex når en forhandler gør det), og så er kablet nemt at tage ud og sætte i igen. Råt kabel vil nok oxidere, men et eventuelt problem er et par år frem i tiden, og så skærer man blot lidt af.

Var det mig ville jeg ville jeg nok bare nøjes med Jem & Fix' (fås også hos Harald Nyborg) det bedste, nemlig 2,5 kvadrat til 129 kr. for 25 meter, og så ville jeg smide det råt i. Der kan være en lille kvalitetsforskel, men jeg tvivler på at du vil sidde og lytte efter den, og så er forskellen måske ikke i kvalitet, men nærmere i lydens natur.

Efter hvad jeg sådan lige kan fortolke ud af "mit gamle ringe Denver sorround anlæg", så ville jeg ikke tøve med at smide dette i skraldespanden

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 August 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

XTZ har sikkert ganske almindelige terminaler som de fleste andre. De modtager både spadestik, bananstik og råt kabel.

Jep, det har de.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes