Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri af subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ganske vist skynde mig i seng, men på falde rebet, vil jeg anbefale at gå tilbage til fagbladet High Fidelity  årgang 1976 og 1977, der findes en stor artikel serie, løbende over 3 dele på i alt 8 A4 sider om Basreflex kabinetter samt måling på bas højttaler.

Har man ikke, disse fagblade, kan jeg måske sende en kopi, idet jeg har et meget stort arkiv, som går helt tilbage til 1973-74 (!!!!!!!) den nævnte artikel serie, er den dag i dag 100% gyldig, idet de danne grundlageret for de såkaldte TSP. Parameter…!

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

'og så et gæt på hvor meget volumen de to enheder skal have at arbejde på.'

Der er jo lige det der er problemet. Det kan man bare ikke gætte på uden de omtalte parametre. Det har som sådan intet som helst at gøre med om enhedeen er 8" eller 12", du kan sagtens komme ud for 8" enheder der skal bruge et større kabinet end en given 12".

Men de skal jo nok bruge en volumen der er den samme, som volumen på de gamle Jamo højttalere de sad i. Har du nogen hukommelse om hvor store de var?

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig der skulle til at lege "gæt-et kabinet" ville jeg lave 2 lange plader til sider..

Skrue en front, bund fast og så sætte toppen og bagsiden fast med skruetvinger - så kan man justere hvor stort et kabinet de cirka skal spiller i

Ved godt de måske ikke vil spille optimalt - men det skal også kun gruges som en rette snor

Det samme med basporten, sætte variabel i - ved at Monacor laver nogle man kan hive i for at øge længden...

Om ikke andet får du da lidt sjov ud af det

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Mirro det har jeg faktisk slet ikke tænkt på, det tror jeg sq jeg vil prøve :)

Anyways, sjorslev, det gamle kabinet er ca. 20x20x38 cm og det er til en HT med førnævnte basenheder, mellemtone og diskant. Ret småt synes jeg.

Lytteren, det kunne jeg faktisk godt tænke mig. Er det nogen du kan scanne og emaile i stedet?

Anyways, var der nogen der kunne svare på det med polarisation, impedans, serie/parallel forbindelse?

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har disse dokumenter liggende på min PC, men jeg kan ikke ligge dem op på nettet, idet der skal fremskaffes, en tilladelse fra fagbladet, men, hvis jeg fik din E-mail, så kunne jeg gøre en undtagelse…!

Der er i øvrige rigtig hvad der skrives af sjorslev, jeg har endda, været ude for en 10” som havde brug for et støre kabinet end en 15”.

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes