Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 21:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox og DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 August 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

En masse gode indslag.

Noget jeg ikke helt kan forstå, som også Bukowski er inde på. Hvis det digitale signal kommer uskadet til DAC´en burde det vel være lige meget
hvordan det kommer dertil?
Så længe det digitale signal er uskadet er stik, termineringer osv vel ligemeget? Det er jo bare 1´taller og 00´er.
Det er vel først når DAC´en konvertere det om til analog at det er mere sårbart??

Med andre ord, et digitalt signal er vel et digitalt signal??
Til top Vis morellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morellen

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

morellen skrev:
En masse gode indslag.

Noget jeg ikke helt kan forstå, som også Bukowski er inde på. Hvis det digitale signal kommer uskadet til DAC´en burde det vel være lige meget
Så længe det digitale signal er uskadet er stik, termineringer osv vel ligemeget? Det er jo bare 1´taller og 00´er.
Det er vel først når DAC´en konvertere det om til analog at det er mere sårbart??

Ja det troede jeg også i starten MEN det er ikke så simpelt. Der er jitter issue'et der simpelt beskrevet er en (minimal) tidsmæssig forskydelse af signalet! Dette håndteres med indbygget clock der så koordinerer signalet! Om man så kan høre forskel er vel op til folk selv. Som tommelfingerregel så kræves der high-end udstyr for at forskellen!   

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Morellen.
Hvis det bare var så simpelt at et 1 tal var et et tal etc, så ville mange problemer nok være løst ! Men støj påvirker jo alle
signaler uanset om de er digitale eller ej ! Desuden er jeg overbevist om at STRØMFORSYNINGER har MINDST 50% eller
mere indflydelse på lyden UANSET apperat !   Ang. jitter som der er en der nævner, så troede jeg faktisk jitter KUN kom fra
OPTISKE drev, så derfor anså jeg det problem for løst, når man gør som eksembelvis jeg gør her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76048&PN=3& TPN=2
køre lyden fra harddisk via squeezebox ! men det er muligt at jeg har misforstået noget !
MVH Frankie
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

morellen skrev:
En masse gode indslag.

Ikke helt - Et digitalt signal er spændninger. Enten f.esk 5volt eller 0. Det aflæses med en given tolerance. Problemet er det aflæse ved høje clock frekvenser og derved kan der opstå jitter (fejl i transmissionen og lign.) Jitter kan dog minimeres via software eller hardware. Om fejl på et bit i ny og nær kan påvirke lyde meget er ? ? ? ? Forsvinder dybe i lydbilledet eller klarheden eller det toner som falder ud ? ? ? ?

Nu kender jeg ikke SB så meget endnu, men har hørt den har en buffer, som forhåbenlig pakker og kontrollere og arrangere data-pakkerne. 
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Morellen.
Hvis det bare var så simpelt at et 1 tal var et et tal etc, så ville mange problemer nok være løst ! Men støj påvirker jo alle
signaler uanset om de er digitale eller ej ! Desuden er jeg overbevist om at STRØMFORSYNINGER har MINDST 50% eller
mere indflydelse på lyden UANSET apperat !   Ang. jitter som der er en der nævner, så troede jeg faktisk jitter KUN kom fra
OPTISKE drev, så derfor anså jeg det problem for løst, når man gør som eksembelvis jeg gør her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76048&P N=3& TPN=2
køre lyden fra harddisk via squeezebox ! men det er muligt at jeg har misforstået noget !
MVH Frankie

Jitter forekommer i alla date-strømme/pakker som sendes. De sendes normalt ikke hele, men er delt op. Jitter opstår enten når der er "fejl" eller forstyrrelse i sendingen eller modtagelsen. 
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Så HAVDE jeg misforstået noget !
Ang buffer i SQ Box så har du ret, den HAR en buffer ! Kunne være sjovt hvis man selv kunne bestemme størelsen !

MVH Frankie

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 12 August 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter

Jitter er unøjagtigheder i tiden hvor en flanke i reference clockfrekvensen forekommer.
D.v.s. at det kredsløb som skaber reference clocken ikke er helt nøjagtigt.

En SB3 angives til mindre end 50 picosekunder. En Transporter vistnok omkring 35 picosekunder på SPDIF signalet.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

hhmmm... det var ikke helt så simpelt som jeg troede

morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Kommer der så også jitter hvis man afspiller der i en computer - og sender signalet direkte til DAC´en?

Det burde måske være den lydmæssigt bedste metode?

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du  vil ha mit råd  så gå istedet for en  maskine der har sin egen dac.

Lige meget hvor god den seperat dac er som du vil købe ,   vil det altid være et kompromi i forhold til en maskine som synkroniser  dacen og dataen med samme clock system.

Der er en grunden  til at de tunge drenge inde for sperate dac`s som Esoteric  og DCS   altid køre med en seperat  master clock som begge dele er koplet til.

Der til kommer kabler strømforsyninger osv altid noget der hiver  den forkerte vej.

Jeg hørte aldrig den store musikalske forskel mellem  de Slim Transporterere , SB3 el dueten for den sags  skyld.

Transporteren var lidt mere  tør og lys, men ikke noget der gjorde musikken nemmere  at lytte til, nærmest tværdigmod .

Jeg prøvede så Linns  sneaky DS,    her skete der noget mere af det rigtige og i mine øre transporteren langt overlegen på de vigtigeste punkter, og mindst lige så god med de ting som ikke er så vigtigt.

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte stream tech og høre om du kan få lov at demo lidt forskelligt ,  og hvis det er en linn Ds  så sørg for den har den nye Cara firmware hvor  og helst også den nye Dynamik strømforsyning.

MVH

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Enig..... som jeg sagde før så mener jeg IKKE at "computer" baseret musik er specielt seriøst, bevares, det "LYDER" fuldt ud li så godt som en god cd afspiller på mange områder, men det MANGLER beat og musikalitet !  desværre er der ikke så mange der ved hvad det betyder, eller bare vælger den nemme løsning i stedet for ! Og skal det være RIGTIG seriøst ( hvis man gider rejse sig ) så er der jo kun en god "PLOV" der VIRKELIG sparker r.. !  

MVH Frankie

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Enig..... som jeg sagde før så mener jeg IKKE at "computer" baseret musik er specielt seriøst, bevares, det "LYDER" fuldt ud li så godt som en god cd afspiller på mange områder, men det MANGLER beat og musikalitet !  desværre er der ikke så mange der ved hvad det betyder, eller bare vælger den nemme løsning i stedet for ! Og skal det være RIGTIG seriøst ( hvis man gider rejse sig ) så er der jo kun en god "PLOV" der VIRKELIG sparker r.. !  

MVH Frankie

Jeg har linns Klimax DS  med den nye Dynamik strømnforsyning,   dertil har jeg lige fået installeret dem nye Cara Firmware hvor de har forbedret nogle ting som totalt åbner lyden op.

Om det er den nye strømforsyning el den  nye firmware der gør det men forskellen fra  den og til den Akurate Ds  uden dynamik jeg havde før er massiv,    jeg godt tænke mig at lade Hifi4all anmelde den  for den lyder så englene syngero og bedre end jeg nogensinde har kunne forstille mig lyd kunne være

Intresant hvordan den nu  slår sig mod det bedste Vinyl for er ikke så sikker på med  24 bit at det ikke at vinyl dr får et lås i røven

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 12 August 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

morellen skrev:
Kommer der så også jitter hvis man afspiller der i en computer - og sender signalet direkte til DAC´en?

Det burde måske være den lydmæssigt bedste metode?

Ja. Det digitale signal indeholder altid en reference clock, og den er mere eller mindre nøjagtig. Uanset om det er en CD, en SB eller en computer's SPDIF.

Det der angiveligt skulle være HD afspilningens force, er den nøjagtighed som en computer kan aflæse med. En CD afspiller med fejlkorrektion foretager ikke flere aflæsninger af den samme bitstrøm. Den forsøger at korrigere (v.h.a. bl.a interpolation) en bitstrøm med huller i, eller hvis bitstrøømen er åbenlys fyldt med meget grove fejl. En computer rippet CD sammenlignes (hvis den ligger i Accuraterip databasen) med det rip andre rundt omkring i verdenen har foretaget. Endvidere er CRC checket generelt bedre (genlæser tvivlsomme informationer) i en computer.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Frankie:

Din antagelse (negativt ladet) vedr. musik afviklet via. computer ligger langt fra egne erfaringer !....

Den største fejl de fleste gør er at de ikke tillægger det digitale domæne nogen større betydning - med andre ord; så bliver der bare klasket en tilfældig laptop/PC på en ellers udemærket DAC - selvfølgelig forbundet via. det der umiddelbart virker nemmest i sammenhængen !..

Vil man have ægte high end lyd via. computer er det helt essentielt, at man tillæger ALT i dette led grundig opmærksomhed !....

Er alt gjort RIGTIGT; er der dømt lyd i en klasse hvor selv de helt store drev/DAC kombinationer, vil have endog meget svært ved at følge trop !....

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

morellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:

Frankie:

Din antagelse (negativt ladet) vedr. musik afviklet via. computer ligger langt fra egne erfaringer !....

Den største fejl de fleste gør er at de ikke tillægger det digitale domæne nogen større betydning - med andre ord; så bliver der bare klasket en tilfældig laptop/PC på en ellers udemærket DAC - selvfølgelig forbundet via. det der umiddelbart virker nemmest i sammenhængen !..

Vil man have ægte high end lyd via. computer er det helt essentielt, at man tillæger ALT i dette led grundig opmærksomhed !....

Er alt gjort RIGTIGT; er der dømt lyd i en klasse hvor selv de helt store drev/DAC kombinationer, vil have endog meget svært ved at følge trop !....

Hvad kan så gøre det bedre i en computer? - lydkortet?
Kan ikke se hvordan man kan optimere en processor, bundkort eller harddisk??

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Sendt: 12 August 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Jeg har en SB3 der kører digitalt til en (kraftigt modificeret) Audio Note DAC1.1/IIx. Musikken er i flac (rippet med EAC og Accurate rip) og leveres af en Qnap TS-119 nas der har ok med cpu kraft. Det kan nævnes at næste Squeezecenter firmware 7.4 eller 8.0 sandsnyligvis bliver en udgave der kommer til at kræve mindre cpu/ram, så her kan nas'erne sagtens være med! Min Audio Note eliminerer ifølge Peter Qvortrup jitter problemet! 

HKRUSE - ved du forøvrigt om Audio Note DAC'ene supporterer 24bit/96kHz (eller 24bit/48el44kHz)?  

Audio Note DAC'en supporter 96Khz men kun 18 bit. Audio Note siger på deres hjemmeside at den 96Khz/24bit kompatibel. Jeg har ikke prøvet andet end output fra Squeezebox og fra min Sony CD afspiller (lige bortset fra en Oppo DVD 980H som ikke lyder helt så godt som Sony'en).

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Frankie skrev:

MVH Frankie

Jeg har linns Klimax DS  med den nye Dynamik strømnforsyning,   dertil har jeg lige fået installeret dem nye Cara Firmware hvor de har forbedret nogle ting som totalt åbner lyden op.

Om det er den nye strømforsyning el den  nye firmware der gør det men forskellen fra  den og til den Akurate Ds  uden dynamik jeg havde før er massiv,    jeg godt tænke mig at lade Hifi4all anmelde den  for den lyder så englene syngero og bedre end jeg nogensinde har kunne forstille mig lyd kunne være

Intresant hvordan den nu  slår sig mod det bedste Vinyl for er ikke så sikker på med  24 bit at det ikke at vinyl dr får et lås i røven

Det kunne jo være interessant at høre den op imod min Sony+AN DAC kombi!

Mvh,
Hans

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
C.Bukowski skrev:
hkruse skrev:
[QUOTE=morellen]Hej,

Jeg har også en Squeezebox Duet som kører fra min PC via Wifi til Squeezebox. Fra SB til DAC bruges det digitale kabel. Denne kombi lyder ikke på samme niveau som Sony + AN DAC'en. SB er mere lukket i lyden og har ikke den silkebløde diskant, luft og detaljer, som AN DAC'en er så rig på.

Lyder spooky -

Din Dac er totalt ligeglad med om din rækker af "digitale tal"bit' kommer fra en cd afspiller eller duet'en via en pc. Duet'en kan ikke lave om på rækken af digitale tal. Den kan højst ændre spændings nivauet en lille smule, men Dac'er convertere 1 og nuller med en hvis tolerance på spændings signalet,  så den fanger hvis signalet på et et-tal eller nul er ændre lidt og derved er det ikke noget problem.

Jeg tror at årsagen til klangforskellen, skal findes et sted i processen fra ripningen af cd'en og konverteringen til andet format.. Da jeg på et tidspunkt skulle med en kammerat til Esbjerg og lytte på højttalere til et muligt indkøb, lavede vi en CD med diverse numre som vi kendte godt.. Disse sange blev rippet med iTunes til Apple Lossless, og derefter brændt ud.. Denne CD lyder, meget som tidligere beskrevet, lidt 'lukket' i lyden, og diskanten lyder lidt mere tilbageholden, end hvis man hører det samme nummer fra den originale CD.. Jeg ved godt at man så også kan begynde at diskutere kvaliteten af selve CD-skiven, men jeg synes også at kunne høre lydkarakteristikken når jeg afspiller lossless filerne via. Squeezebox/DAC herhjemme..

//Allan

Jeg har (selvfølgelig) også sammnelignet en CD brændt fra den rippede version. Jeg har rippet i WMA format, da FLAC ikke kører godt via SB (hos mig ihvertfald).

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

morellen skrev:
Tak for din fine fortælling Hans.

Er det også AN DAC du har prøvet at sætte til Squezzeboxen?
- Så det kun er kilden, dvs. drevet eller squezzeboxen til forskel?

Ja, det var måske ikke klart nok, men (selvføgelig) har jeg brugt samme DAC ellers ville der ikke være nogen sammenligning :-)

Mvh,
Hans

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
Alland skrev:
C.Bukowski skrev:
hkruse skrev:
[QUOTE=morellen]Hej,

Jeg har også en Squeezebox Duet som kører fra min PC via Wifi til Squeezebox. Fra SB til DAC bruges det digitale kabel. Denne kombi lyder ikke på samme niveau som Sony + AN DAC'en. SB er mere lukket i lyden og har ikke den silkebløde diskant, luft og detaljer, som AN DAC'en er så rig på.

Lyder spooky -

Din Dac er totalt ligeglad med om din rækker af "digitale tal"bit' kommer fra en cd afspiller eller duet'en via en pc. Duet'en kan ikke lave om på rækken af digitale tal. Den kan højst ændre spændings nivauet en lille smule, men Dac'er convertere 1 og nuller med en hvis tolerance på spændings signalet,  så den fanger hvis signalet på et et-tal eller nul er ændre lidt og derved er det ikke noget problem.

Jeg tror at årsagen til klangforskellen, skal findes et sted i processen fra ripningen af cd'en og konverteringen til andet format.. Da jeg på et tidspunkt skulle med en kammerat til Esbjerg og lytte på højttalere til et muligt indkøb, lavede vi en CD med diverse numre som vi kendte godt.. Disse sange blev rippet med iTunes til Apple Lossless, og derefter brændt ud.. Denne CD lyder, meget som tidligere beskrevet, lidt 'lukket' i lyden, og diskanten lyder lidt mere tilbageholden, end hvis man hører det samme nummer fra den originale CD.. Jeg ved godt at man så også kan begynde at diskutere kvaliteten af selve CD-skiven, men jeg synes også at kunne høre lydkarakteristikken når jeg afspiller lossless filerne via. Squeezebox/DAC herhjemme..

//Allan

Jeg har (selvfølgelig) også sammnelignet en CD brændt fra den rippede version. Jeg har rippet i WMA format, da FLAC ikke kører godt via SB (hos mig ihvertfald).

Skal det forstås sådan, at du IKKE hørte nogen forskel på den originale cd og den brændte cd afspillet på Sony via DAC, og derfor tillægger SB hele skylden for kvalitetstabet?! Eller skal det forstås som at du er enig med mig i mine antagelser??

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum