Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox og DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Fandt et Audioquest optisk kabel i gemmerne - nu starter jeg med at smide det fra Sonos til DAC - så må coax prøves senere.
Planen er at få Sonos op og spille i weekenden - vender tilbage med første lytteindtryk i næste uge...

/Prinds
Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 August 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Ja, jeg får nu den bedste lyd med optisk kabel. Formentlig fordi det forhindrer elektronikstøj fra Sq.boxen i at nå DAC'en,
kombineret med at min DAC er god til at afvise den højere jitter, som optisk vistnok lider under.

Et ordenligt optisk kable er væsentlig dyrre og lave end coaxial

Problemet med optisk er det skal konverteres til lys inden og efter afsendelsen. Så rent teoretisk må coxial være at fortrække...

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 18 August 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Encore skrev:
Ja, jeg får nu den bedste lyd med optisk kabel. Formentlig fordi det forhindrer
elektronikstøj fra Sq.boxen i at nå DAC'en, kombineret med at min DAC er god til at afvise den højere jitter, som optisk vistnok
lider under.

Et ordenligt optisk kable er væsentlig dyrre og lave end coaxial

Problemet med optisk er det skal konverteres til lys inden og efter afsendelsen. Så rent teoretisk må coxial være at
fortrække...

Yes, men hvis DAC'en eliminerer jitter tilstrækkelig effektivt, så betyder den del ikke noget. Grunden til at det optiske kabel så
performer bedre er at der ikke sker overførsel af elektrisk støj fra SB'en til DAC'en. Men du har ret - jeg skal da huske at prøve
igen med coaxial når (hvis) jeg engang har fået lavet en batteriløsning til SB'en Jeg oplevede jo USB fra PC'en som en klar
forbedring - men det var med PC'en på batteridrift ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Tjaaa må jo prøve selv.. Får jo en EMM dims hjem på prøve i sep
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Klart!

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
kennethjensen skrev:

Klart!

Nogen siger jo ligefremst den er god

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Encore skrev:
kennethjensen skrev:
Tjaaa må jo prøve selv.. Får jo en EMM dims hjem på
prøve i sep
Klart! smileys/smiley36.gif">

Fatter ikke du gider - du havde jo fundet alle afspilleres moder i Acute'n Nå, spøg til side - du skal eksperimentere seriøst
med strømmen til SB''en. Selvom man kører optisk som mig, så gav det at sætte den medfølgende skod-strømforsyning i en
anden stikkontakt end den der føder det øvrige anlæg, en kæmpe-forbedring. Jeg skal have fundet min specialbyggede
strømforsyning til Duet'en frem igen, og jeg overvejer faktisk at forsøge mig med noget batteriforsyning ...

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
kennethjensen skrev:

Encore skrev:
kennethjensen skrev:
Tjaaa må jo prøve selv.. Får jo en EMM dims hjem på
prøve i sep
Klart! smileys/smiley36.gif">

Fatter ikke du gider - du havde jo fundet alle afspilleres moder i Acute'n Nå, spøg til side - du skal eksperimentere seriøst
med strømmen til SB''en. Selvom man kører optisk som mig, så gav det at sætte den medfølgende skod-strømforsyning i en
anden stikkontakt end den der føder det øvrige anlæg, en kæmpe-forbedring. Jeg skal have fundet min specialbyggede
strømforsyning til Duet'en frem igen, og jeg overvejer faktisk at forsøge mig med noget batteriforsyning ...

Ja i know.. Men har fundet noget bedre til cd... Også vil jeg jo gerne lege lidt med HD baseret musik. Alle siger jo det fremtiden. Også må det altså ikke gå min næse forbi. Tænk nu hvis det er så godt som I alle siger

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2009 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Jeg får også EMM Labs DAC2 hjem til aflytning. Jeg holder en DAC lytteaften den 25/9 hos mig. Jeg er også spændt på at høre SB gennem DAC2, men jeg må sige jeg tvivler temmelig meget på at den kan kurere den svagheder der helt givet ligger i den forholdsvis billige kredsløb i SB'en. Uanset hvor godt et digitalkabel man har og god DAC så kan de jo ikke kurere skader der allerede er sket i SB'en. Min forståelse af jitter (som absolut ikke er fuldstændig) er, at jitter skabes mange steder og ikke kun er et fænomen, som kan fjernes på mirakuløs vis i nogle kredsløb i DAC'en.

Jeg har som nævnt i en anden tråd købt en Audio Note DAC 2.ax Signature, som lyder godt med en SB selvom AN DAC'en ikke har jitter undertrykkelse som sådan. Der er en forskel ift. lyden fra CD afspilleren, som er en Sony XA20ES.

Hvis der er flere, der er intereseret i at være med på en lytter den 25/9 så send mig en privat besked.  Det primære formål er dog ikke at høre via SB. Jeg bor på Østerbro i København.

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:

Der er en forskel ift. lyden fra CD afspilleren, som er en Sony XA20ES.

Ja, men husk på at hos mig kunne mit tidligere 30.000 kr.s drev ikke konkurrere mod SB'en. Vel at mærke med optisk kabel -
drevet vandt med coax, og det er også muligt at drevet ville have vundet hvis det havde haft en optisk udgang. Desuden er
der, som jeg har nævnt tidligere i tråden, det med strømmen til SB'en. Jeg kan næppe komme med til din lytteaften, men vi
kan måske godt arrangere at du kan låne min power supply fra Bolder (jeg bor på Frb.). Hvem ved - måske kan du også låne
en batteriforsyning af Frankie

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
hkruse skrev:

Der er en forskel ift. lyden fra CD afspilleren, som er en Sony XA20ES.

Ja, men husk på at hos mig kunne mit tidligere 30.000 kr.s drev ikke konkurrere mod SB'en. Vel at mærke med optisk kabel -
drevet vandt med coax, og det er også muligt at drevet ville have vundet hvis det havde haft en optisk udgang. Desuden er
der, som jeg har nævnt tidligere i tråden, det med strømmen til SB'en. Jeg kan næppe komme med til din lytteaften, men vi
kan måske godt arrangere at du kan låne min power supply fra Bolder (jeg bor på Frb.). Hvem ved - måske kan du også låne
en batteriforsyning af Frankie

Hej Jens,

Jeg har læst din beskrivelse under "Mit gear" og den forskel du hørte via din DAC mellem hhv. SB og det dyre drev lyder tilsvarende, hvad jeg oplever i forskel mellem SB og Sony drevet via min Audio Note DAC. Sony'en er selvfølgelig ikke på samme niveau som dit drev, men skulle være ret godt med et meget stabilt løbeværk. Hvor godt de digitale kredsløb inden signalet sendes ud via coax udgangen ved jeg ikke, da jeg ikke har haft et reference niveau drev til sammenligning. Jeg har lige skiftet mig coax kabel ud med et kabel, der er testet til 200Mhz i stedet for det tidligere fra AV-connection http://www.av-connection.dk/?PGr=1674&ML=305 og det var før jeg var opmærksom på hvor vigtigt digitalkablets kvalitet er (jeg troede også en bit er en bit ;) ). Det nye kabel gav ganske meget i retning af mere afslappet naturlig opløst lyd.

Mine højtalere er anmeldt her http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=147 og forstærkeren er en "efterfølger" til denne http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=154 men med 211 rør og derfor meget mere kraftfuld. Kablerne er alle http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=151 og til DAC llytteaftenen er der yderligere suppleret med disse http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=148, som jeg endnu ikke har hørt. Audio Note DAC 2.1x Signature er anmeldt her http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0505/audiono tedac21sig.htm og denne beskrivelse er på mange måder også hvad jeg oplever med denne DAC.

Når jeg lytter via SB beholder lyder på mange måde de karakteristika, som jeg oplever direkte fra Sony drevet, men den silkebløde og åbne diskant og mellemtone er nu tilført lidt skarphed here og der og mindre luft og mindre fornemmelse af rummet. Med andre ord er lyden blevet lidt mere død.  Jeg ser digital afspilning ala. SB som fremtiden og spørgsmålet er blot hvad der skal til. Jeg har aldrig hørt Transporteren, men her betaler man så en masse for en indbygget DAC, som er overflødig, når man allerede har en kvalitets DAC. Spørgsmålet er hvor langt en SB kan nå selv med bedre strømforsyning. Ja, det kunne komme an på en prøve....

Mvh,
Hans

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tror også der sagtens kan være noget at vinde ved at bruge noget bedre elektronik end en SB til at føde EMM'en. Men
det er måske netop fordi SB'en ikke er førsteklasses elektronik at der er så meget at vinde ved at give den ren strøm? Min
pointe var også mere at en SB ikke bare er en SB, heller ikke på EMM'en, som burde være immun over for det indkommende
signals kvalitet. Batteridrift er en nem måde at teste det på. Strengt taget kan man vel sætte et 9V-batteri til?

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 19 August 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Ja, jeg tror også der sagtens kan være noget at vinde ved at bruge noget bedre elektronik end en SB til at føde EMM'en. Men
det er måske netop fordi SB'en ikke er førsteklasses elektronik at der er så meget at vinde ved at give den ren strøm? Min
pointe var også mere at en SB ikke bare er en SB, heller ikke på EMM'en, som burde være immun over for det indkommende
signals kvalitet. Batteridrift er en nem måde at teste det på. Strengt taget kan man vel sætte et 9V-batteri til?

Den er vist ret pivet med at du ikke kommer over 5V, og en SB bruger en pæn sjat juice til displayet...

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler ikke på, at bedre strøm vil forbedre SB. Det kunne lyde, som om jeg vil købe EMM DAC'en og det er ikke min plan. Jeg har lige købt Audio Note DAC'en. Jeg tror ikke på at EMM DAC'en er immun overfor det indkommende signals kvalitet. Selv det mest avancerede kredsløb kan ikke rekonstruere et signal, der kun delvist er korrekt vil jeg mene. Der må være et marked for at lave en high-end box, der er som en Transporter men uden DAC. Indtil videre ser jeg SB som en bekvem måde at lytte til min musik uden at skulle finde CD'er frem, men til kritisk lytning, når der er stille og min PC er slukket, så er det stadig min CD spiller. Jeg har nemlig mit anlæg stående i mit arbejdsrum, som er på 30 m2.

Mvh,
Hans

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

På den medf. strømforsyning står der output: 9,0 V. (og 0,56 A - ved ikke om dette er for meget for et 9-V batteri?)

EDIT: Du tænker nok på SB3, den med display? Duet'en har ikke display ...

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 19 August 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
På den medf. strømforsyning står der output: 9,0 V. (og 0,56 A - ved ikke om dette er for meget for et 9-V batteri?)

EDIT: Du tænker nok på SB3, den med display? Duet'en har ikke display ...

Det er vel bare at parralelkoble et par 9V hvis et enkelt ikke kan levere juice nok! Også iøvrigt være sikker på at batterierne er gode nok til at rent faktisk levere 9V rimelig konstant, er jo rimelig mange der dykker ret hurtig i spænding.

Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007
Sendt: 28 August 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg lovede jo tidligere i denne tråd at bibringe mine erfaringer med mit nyerhvervede Sonos set-up. Efter en uges forsinkelse dukkede det
endelig op hos Hifiklubben i formiddags, og jeg har brugt lidt tid på at sætte det op og på at lytte til systemet.

Først opsætnings-status efter at have haft Sonos i ca 4 timer:
- Sonos kan ikke finde dét iTunes bibliotek jeg har på min Apple Time Capsule NAS-boks selvom det er sat op 100% som de beskriver på deres
website. Lidt mystisk for systemet fortalte at det opdaterede index i lige netop dét bibliotek. Så lige nu finder Sonos musikken via den iTunes som
ligger på min Mac (det betyder imidlertid at musikken stopper når Mac'en går i dvale-tilstand )
- Fjernbetjeningen viser ikke covers på skærmen i ca 90% af tilfældene. Jeg har fundet ud af at de album covers jeg selv har kopieret ind i
iTunes bliver vist, men ikke de covers som iTunes selv har hentet fra iTunes Store...Dette skyldes tilsyneladende at iTunes importerer covers i et
af Sonos ikke-supporteret format. Det kan løses, men det er lidt ærgeligt når man skal rette ca 1500 albums i iTunes....
- Sonos kan ikke lokalisere én af mine ZonePlayers. Dette skyldes de meget tykke mure i huset, og betyder at jeg må investere i endnu en
ZoneBridge for at forøge rækkevidden.

Og så til det første lytte indtryk:

Det øvrige anlæg består af
- Accuphase DP-800/DC-801 CD-drev/DAC
- Accuphase E450 forstærker
- Neeper Perfection One højttalere
- Clearaudio Ambient pladespiller

Sonos blev connected til Accuphase DAC'en via et optisk kabel, og så gik det ellers lystigt derudaf....Det overordnede indtryk var overraskende
positivt. Jeg testede op mod CD-drevet, og selvom lyden var noget mere metallisk og at der manglede noget liv i musikken, var det absolut et
godt bekendskab. Kombinationen med DAC'en var langt bedre en en del af de CD-afspillere jeg har hørt/ejet i 10-25.000 kr's klassen før jeg fik
Accuphase kombinationen. Og som et anlæg indkøbt primært som "muzak-anlæg" holder det 100%. Og det betyder at jeg kommer til at høre en
del af dén musik som ellers sjældent kommer på anlægget - Sonos er sgu smart...Men det kommer ikke til at erstatte CD-drevet når der skal
lyttes mere intensivt - dertil er afstanden for stor. Jeg har undladt at teste op mod pladespiller, da udfaldet var givet og pladesamlingen har et
helt andet terapeutisk og nostalgisk formål herhjemme

Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 August 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

@Prinds

Har du prøvet at bruge coax kabel mellem Sonos og DAC, og hvilket kabel brugte du mellem drev og DAC ? Jeg har slet ikke samme oplevelser som dig, med hensyn til brug af Sonos og CD/DAC. Jeg brugte tidligere en Wadia 581i som DAC. Når jeg fødede dens coax indgang med et godt coax kabel fra Sonos, ku jeg næppe høre forskel på dette og så en CD skive i drevet med analog RCA udgangen på Wadiaen. Så jeg forstår ikke helt, når du skriver "stor forskel". Jeg lyttede dog ikke med de der Neeper højttalere, men med Stax elektrostat hovedtelefoner, og de plejer nu nok at afsløre de fleste ting.....både de gode og de dårlige.

Måske er det bare mig som har været "heldig" med super lyd fra Sonos ? Det vides ikke, men godt er det.......ligemeget hvad andre siger  Digi-kablet skal være topdollar. Det er stadig min (og andres) påstand.

Det må være nogle tykke mure du har. Jeg har cirka 12 meter og 3-4 vægge mellem min Bridge og min ZP80 afspiller. Det giver ikke anledning til problemer med signalstyrke osv. Du bruger vel ikke kanal 1 eller 11 på Sonos ? Det kan nemt skabe problemer, for der er rigtigt mange routere som bruger disse 2 kanaler. Kanal 6 er ofte uproblematisk.

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

@Prinds

Har du prøvet at bruge coax kabel mellem Sonos og DAC, og hvilket kabel brugte du mellem drev og DAC ? Jeg har slet ikke samme oplevelser som dig, med hensyn til brug af Sonos og CD/DAC. Jeg brugte tidligere en Wadia 581i som DAC. Når jeg fødede dens coax indgang med et godt coax kabel fra Sonos, ku jeg næppe høre forskel på dette og så en CD skive i drevet med analog RCA udgangen på Wadiaen. Så jeg forstår ikke helt, når du skriver "stor forskel". Jeg lyttede dog ikke med de der Neeper højttalere, men med Stax elektrostat hovedtelefoner, og de plejer nu nok at afsløre de fleste ting.....både de gode og de dårlige.

Måske er det bare mig som har været "heldig" med super lyd fra Sonos ? Det vides ikke, men godt er det.......ligemeget hvad andre siger  Digi-kablet skal være topdollar. Det er stadig min (og andres) påstand.

Det må være nogle tykke mure du har. Jeg har cirka 12 meter og 3-4 vægge mellem min Bridge og min ZP80 afspiller. Det giver ikke anledning til problemer med signalstyrke osv. Du bruger vel ikke kanal 1 eller 11 på Sonos ? Det kan nemt skabe problemer, for der er rigtigt mange routere som bruger disse 2 kanaler. Kanal 6 er ofte uproblematisk.

Jeg have samme oplevelse, at det var svært at høre nogen egentlig forskel mellem lyden via Squeezebox og direkte fra drevet da jeg brugte min ellers gode Resolution Audio Opus 21. Da jeg fik en Audio Note DAC 2.1x Signature og et nyt godt digitalkabel (testet til 200Mhz) er det ikke svært at høre forskel. Men det krævede at Audio Note DAC'em var spillet til, hvad der tog ganske mange timer (pga. Black Gates). Så det kan skyldes at din DAC (og resten af dit anlæg) ganske enkelt ikke er god nok.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 August 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
Kalle_dk skrev:

@Prinds

Jeg have samme oplevelse, at det var svært at høre nogen egentlig forskel mellem lyden via Squeezebox og direkte fra drevet da jeg brugte min ellers gode Resolution Audio Opus 21. Da jeg fik en Audio Note DAC 2.1x Signature og et nyt godt digitalkabel (testet til 200Mhz) er det ikke svært at høre forskel. Men det krævede at Audio Note DAC'em var spillet til, hvad der tog ganske mange timer (pga. Black Gates). Så det kan skyldes at din DAC (og resten af dit anlæg) ganske enkelt ikke er god nok.

Det var ikke en "ekstern DAC" jeg brugte, men derimod "indmaden" i min CD afspiller (den havde digitale indgange).

Jeg brugte ikke Squezebox, men derimod Sonos ZP80, så vi kan nok ikke helt sammeligne de forskellige ting alligevel, men nok om det. Jeg har senere prøvet forskellen på Sonos med coax til en ekstern DAC, op imod et AES/EBU signal fra førnævnte CD afspiller. Da kunne jeg godt høre at AES/EBU fra drevet var lidt bedre, men det er stadig ikke noget som gør, at jeg ikke kan få armene ned igen, som man siger
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes