| Forfatter |
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet lidt forsjovmålinger med Holm Impulse. (nærfeldt) Målingerne er på mellemtoner med en enkelt kondensator i serie, intet filter opad til. Målingerne og billederne er egentlig kun lavet fordi jeg behøver hjælp til at forstå kurverne Hvad er skal man egentlig regne med ? Hvad ville i "stille" HolmImpulse på i indstillingerne for mest troværdige resultat ? Man kan jo egentlig "bare" smoothe sig ud af grimme kurver. Logaritmisk og lineær indstilling er jo som nat og dag  Her er lidt billeder Håber på at få skåret det ud i pap  ------------------------------------------------------------ ----------------- -------------------- ------------------------------------------------------------ ---------  ------------------------------------------------------------ ----------------------------------------  ------------------------------------------------------------ ----------------------------------------
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjæælp
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger lige med, er også interesseret i lidt vejledning.
Hvad med din måleopstilling? Har du et billede af mikrofon og opstilling? Hvilket lydkort anvender du?
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Hvad med din måleopstilling? Har du et billede af mikrofon og opstilling? Hvilket lydkort anvender du? |
|
|
Jeg bruger en Behringer ECM 8000 som er kalibreret til HolmImpulse og har en Behringer UB 802 mellem mic og computer. Opstillingen er Mic på et stativ og ca 5 mm fra enhedens centrum
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Kjeldsen skrev:
|
Hvad med din måleopstilling? Har du et billede af mikrofon og opstilling? Hvilket lydkort anvender du?
|
|
|
Jeg bruger en Behringer ECM 8000 som er kalibreret til HolmImpulse og har en Behringer UB 802 mellem mic og computer.
Opstillingen er Mic på et stativ og ca 5 mm fra enhedens centrum
|
|
|
Mikrofonen er forholdsvis kort, så du kan få bidrag fra stativet med.
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Sønnen skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
Jeg bruger en Behringer ECM 8000 som er kalibreret til HolmImpulse og har en Behringer UB 802 mellem mic og computer.
Opstillingen er Mic på et stativ og ca 5 mm fra enhedens centrum
|
|
|
Mikrofonen er forholdsvis kort, så du kan få bidrag fra stativet med. |
|
|
Nej jeg har 50 cm "stang" på så der er alligevel 60-70 cm til stativet
|
| Til top |
|
| |
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at kende softwaren har jeg følgende kommentarer:
Med lineær frekvens akse vil 10kHz være midt i grafen og frekvensområdet fra 0 til 10 kHz fylder lige som meget som frekvensområdet fra 10 kHz til 20 kHz. I forbindelse med lyd vil det kun give mening hvis du fokuserer på de høje frekvenser - de lave frekvenser udgør kun en meget lille del af grafen. Vores opfattelse af lyd er a logaritmisk natur. Hvis du vil have et sigende billede af hele frekvensområdet vil jeg anbefale en logaritmisk akse.
Holm Impulse må have en indbygget tracking algoritme. Det må kræve nogen fittling med settings for at få den til at virke, - i hvert i fald tror jeg ikke på den flade frekvensresponse ned til 20 Hz i det midterste billede. Se evt: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76353 - der linkes der videre til andre fora.
De nederste billeder giver nok det bedste indtryk - men du kan ikke måle højttalerens frekvensresponse over hele frekvensområdet med en enkelt mikrofon placering med mindre her er tale om en fuldtone enhed.
Jeg vil klart foretrække den smoothede graf - der er alligevel ikke meget du kan gøre for de små variationer der er på den ikke smoothede graf.
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
Uden at kende softwaren har jeg følgende kommentarer:
Med lineær frekvens akse vil 10kHz være midt i grafen og frekvensområdet fra 0 til 10 kHz fylder lige som meget som frekvensområdet fra 10 kHz til 20 kHz. I forbindelse med lyd vil det kun give mening hvis du fokuserer på de høje frekvenser - de lave frekvenser udgør kun en meget lille del af grafen. Vores opfattelse af lyd er a logaritmisk natur. Hvis du vil have et sigende billede af hele frekvensområdet vil jeg anbefale en logaritmisk akse.
Holm Impulse må have en indbygget tracking algoritme. Det må kræve nogen fittling med settings for at få den til at virke, - i hvert i fald tror jeg ikke på den flade frekvensresponse ned til 20 Hz i det midterste billede. Se evt: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76353 - der linkes der videre til andre fora.
De nederste billeder giver nok det bedste indtryk - men du kan ikke måle højttalerens frekvensresponse over hele frekvensområdet med en enkelt mikrofon placering med mindre her er tale om en fuldtone enhed.
Jeg vil klart foretrække den smoothede graf - der er alligevel ikke meget du kan gøre for de små variationer der er på den ikke smoothede graf.
|
|
|
Hej Tommy, tak for svar Dvs at du mener de 2 nederste kurver er dem der skal regnes med og selvfølgelig også sådan HolmImpulse skal "indstilles" (mest den nederste) Nej det er ikke en fuldtone men en mellemtone, jeg ville se hvordan den opførte sig i kabinettet uden egentlig filter (for at kunne lave filter til den) Og ville så lige høre hvilke kurver man skulle gå efter. Men jeg er glad for at du skriver at det ikke er den lineære indstilling der tæller (hvad den så end bruges til), for det ser ikke helt så fint ud 
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt er kommentarer til disse forsjovmålinger velkomne
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps Jeg har prøvet at beskrive måliopstillingen > Mic ca 5 mm fra enhedens centrum med mic på en 50 cm stang som sidder på et stativ. Mic sidder helt vandret ud for enheden. Der er brugt Behringer ECM-8000 + UB-802 Kappen, hvad siger du til kurverne og er du enig i at det er det nederste billed af dem i første indlæg der giver det mest troværdige og evt den 2. nederste ?
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er der lidt mere
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Jeps
Jeg har prøvet at beskrive måliopstillingen > Mic ca 5 mm fra enhedens centrum med mic på en 50 cm stang som sidder på et stativ. Mic sidder helt vandret ud for enheden. Der er brugt Behringer ECM-8000 + UB-802
Kappen, hvad siger du til kurverne og er du enig i at det er det nederste billed af dem i første indlæg der giver det mest troværdige og evt den 2. nederste ?
|
|
|
Troværdig i forhold til hvad? Hvis det er højttalerens frekvens-respons du vil måle, så er det ingen af dem. Der skal du ud og måle på længere afstand og med gatening. Men som nærfeltsmåling er det udemærket.
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Sønnen skrev:
Jeps
Jeg har prøvet at beskrive måliopstillingen > Mic ca 5 mm fra enhedens centrum med mic på en 50 cm stang som sidder på et stativ. Mic sidder helt vandret ud for enheden. Der er brugt Behringer ECM-8000 + UB-802
Kappen, hvad siger du til kurverne og er du enig i at det er det nederste billed af dem i første indlæg der giver det mest troværdige og evt den 2. nederste ?
|
|
|
Troværdig i forhold til hvad? Hvis det er højttalerens frekvens-respons du vil måle, så er det ingen af dem. Der skal du ud og måle på længere afstand og med gatening. Men som nærfeltsmåling er det udemærket.
|
|
|
Det var nærfeldt jeg tænkte på, der synes jeg egentlig enheden opfører sig fint Jeg prøver lige med en måling senere fra min siddeplads med og uden delefilter
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
kappen skrev:
Sønnen skrev:
Jeps
|
|
|
|
|
|
Det var nærfeldt jeg tænkte på, der synes jeg egentlig enheden opfører sig fint
Jeg prøver lige med en måling senere fra min siddeplads med og uden delefilter
|
|
|
Prøv bare fra en 1 m afstand midt mellem enhederne, hvis du måler for langt fra den, kan du ikke måle dybt nok pga. den korte gateningstid. Du skal ikke forvente at kunne måle under 200-400Hz.
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Sønnen skrev:
kappen skrev:
Sønnen skrev:
Jeps
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prøv bare fra en 1 m afstand midt mellem enhederne, hvis du måler for langt fra den, kan du ikke måle dybt nok pga. den korte gateningstid. Du skal ikke forvente at kunne måle under 200-400Hz.
|
|
|
Ok fint fint og tak
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
kappen skrev:
Sønnen skrev:
kappen skrev:
Sønnen skrev:
Jeps
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ok fint fint og tak 
|
|
|
Du kan evt prøve at sammenligne den første måling du lavede med en måling fra 1 m afstand med gatening. Så vil du se at kabinet og forplade har meget at sige for frekvensresponsen, enheder som er mere eller mindre ude af fase, vil jo heller ikke summere perfekt. Hvis du får målingen lavet ordentligt og du gater rigtigt, vil du få samme respons som du vil kunne i et lyddødt rum, men uden at kunne måle under 300Hz ca.
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der lidt mere. 2 første billeder er med mic i samme højde, men med 1 meter til center på enheden 2 næste billeder er også med mic i samme højde, dog med 2 meter til center på enheden Kun én højttaler er målt og stadig kun mellemtone med en kondensator i serie (for at skåne dem for dybbas)  ------------------  ----------------------------------  -------------
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kappen, hvad siger disse målinger dig ?
Ser det ok ud når det er en enhed uden filter (udover den kondensator der sidder i serie for at skåne for store udsving)
Måske skal jeg lige nævne at enheden skal bruges fra ca 150 hz og op til 1500 hz
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke at måle med kondensator i serie, jeg har målt mange forskellige diskanter ved over 110dB, de har aldrig taget skade af det, kortvarigt kan de tåle en masse effekt!
Kan du prøve at tage et billede af din måleopstilling?
Fordi der er noget galt med din impulsrespons, der er simpelthen for meget ballade på den og det ser ikke ud til at du gater rigtigt.
|
| Til top |
|
| |