Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Endeligt - bandpass sub færdig! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Havoc skrev:
... Winisd viser godt nok at den selv ruller af med ca. 12Db/oktav og det nævnes jo også længere oppe i tråden, men er der nogen der har et link til teorien bag eller kan forklare hvordan bassen sammen med kabinettet selv filtrere de høje toner væk?

Det korte svar er at kabinettets volumen og porten svarer til henholdsvis en kondensator og en spole i højttalersystemets elektriske ækvivalensdiagram. Når den lyd du lytter til, skal passere igennem en port, vil den filtrere de højere toner væk akkurat som når man sætter en spole i serie med basenheden.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hey vi vil se nogle billeder :)

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Dvs. hvis jeg kobler aktivt filter på også så får jeg 36dB afrulning eller hvordan?

Der bliver lavet bøgetræs fronter i miniferien så billeder kommer når der er andet at vise frem end enheder :)

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Havoc skrev:
Tak for svaret. Dvs. hvis jeg kobler aktivt filter på også så får jeg 36dB afrulning eller hvordan?

Så enkelt kan det desværre ikke siges. Jeg formoder at afrulningen et stykke fra knækfrekvensen vil være 36dB/okt men det bliver lidt en bastard, hvor du sandsynligvis blander forskellige afrulningskarakteristikker sammen som får indflydelse på forløbet omkring knækfrekevensen. Det kan f. eks. betyde at du ender med at filtrere ved 60 Hz i stedet for 80 Hz.

Der skal nok en måling til for at se hvad der sker. Men du kan jo også bare prøve dig frem og se hvad du finder bedst. Du risikerer ikke at ødelægge udstyret eller sådan noget.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Jeg må prøve mig frem, evt. med fuldt signal på bassen og så delefrekvens på 150hz på satelliterne.

Jeg finder lige et billede fra winisd.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Her var den så med simulering af 4. ordens båndpas, basrefleks og lukket

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Nu igen! (gys)... . I princippet vil den akustiske og elektriske filtrering (i hvert fald hvis denne er elektronisk) arbejde sammen, så subben skæres ganske voldsomt af over delefrekvensen. Afhængigt af den valgte afstemning og alignment af BP-subben, og den elektriske delefrekvens, selvfølgelig.

I mit tilfælde ('optium alignment') er egen-afskæringen på subben faktisk nærmere 18 dB/okt. umiddelbart over det aktive område. Sammen med det digitale filter i surroundforstærkeren, som kører 24 dB/okt. ved næsten samme frekvens, er den samlede afskæring over 40 dB/oktav ved den første oktav over delingen. Ganske pænt.

En overset fordel ved BP-subs er deres indbyggede undertrykkelse af højere harmoniske forvrængningsprodukter, stammende fra enheden selv, typisk ved højere lydtryk - de får i langt mindre grad lov til at slippe ud af boksen. Dette gør i princippet osse BP-subs mere placeringsvenlige.

Nå, jeg har vist talt nok for min syge moster...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hvordan får du så en pæn LR lignende overgang ved delefrekvensen når dine satelliter formodentlig kun er afrullet med 24dB/okt, dvs. hældningen på subben er stejlere end på sat.. Gør det det ikke næsten umuligt at lave sum responset ved delefrekvensen flad?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Det gør det i hvert fald lidt svært at forudsige. Nu er der ingen regel, der siger, at flankestejlheder på filtre skal være ens for hi-pass & lo-pass delen. I praksis, på den akustiske side, er det sjældent. I standard surroundsystemer er den elektrisk fastsatte stejlhed asymmetrisk - 24 dB/okt. lo-pass for subben, 12 dB/okt. hi-pass til satellitter.

Fordelen ved høj stejlhed er, at problemområdet v. delefrekvensen bliver langt snævrere. Typisk vil et dyk, f.eks., ved delefrekvensen, være svært at høre. Desuden kan man jo eksperimentere lidt med fasevending, om nødvendigt. Mange subamps har osse den facilitet, at man kan indstille fasen i flere trin.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

GLimrende svar mellecon.. tak for belysningen :D

Jeg kan egentlig godt se det nu du siger det at man stadig kan lave en flad overgang, men at det er sværere at ramme. Jeg tror jeg forsøger med 24dB filter + 12dB fra bandpas overfor 24dB sat og ellers må jeg give subben fuldtone så det bliver 12dB vs 24dB.

En pc koblet på og så winisds tone generator må kunne hjælpe mig et godt stykke henad vejen med at få delefrekvensen stillet rigtigt.

Hvis jeg laver 36dB vs 12dB er det så forventeligt at sat og bas er i fase med hinanden eller er det kun eksperimentering der vil vise det?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

At køre uden LP-filter på en båndpas sub er ikke en god idé. Selvom teorien viser et fint båndpas system, så skal man huske at der altid kommer en hel del mellemtone ud af sådan en port.

Nogle af mellemtone resonanserne kan sagtens være lige så kraftige (endog kraftigere) end niveauet i sub'ens passband.

Med andre ord, smid et filter på

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 04:55 | IP-adresse registreret  

Jah, om ikke andet så fordi det er bedre at være sikker.  

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

ok... nu har jeg jo også købt det aktive delefilter så jeg kan jo lige så godt benytte det :)

Tak for hjælpen, det kan være jeg opretter en tråd om sættet når jeg kommer lidt videre.

V.h.

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg laver 36dB vs 12dB er det så forventeligt at sat og bas er i fase med hinanden eller er det kun eksperimentering der vil vise det?

Jeg har forresten oprettet en tråd om projektet for dem som vil finde det interessant :)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74987&K W=Havoc

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes