Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 02:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Gør kabler nogen forskel ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Buddy skrev:
Bryde skrev:

Hej igen

Det var IKKE NordOst .

Hvis det er til nogen trøst .

Mvh Peter

Mon ikke de omtalte kabler starter med A og slutter med O.

Nu er jeg lige langsom, hvilket?

Mvh.

Frederik

Aah ok!

Mvh.

Frederik 

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:
solu skrev:
lasse skrev:

Jeg vil ikke umiddelbart sige hvad kabel det drejer sig om for jeg er bange for at det ville komme til at lyde injurierende, sådan er det ikke ment og det var jo kun på mit anlæg, nok et lidt spinkelt grundlag at skulle forsvarer en doktordisputats. Jeg vil dog sige så meget at dette kabel er et mærkevarer-kabel, der sælges sammen med nogle rigtigt dyre mærkevarer-højttalere. Det forholder sig måske sådan, at uden dette kabel til at maskere, så ville disse mærkevarer højttalere kun kunne bruges til myggekanon.

Halløj Solu

Umiddelbart lugter det langt væk af Nordost? I så fald, laver Nordost jo mange forskellige kabler, fra dyre til ekstremt dyre...Kan du give et bud på, hvorfor du mener, at det lugter lang væk af Nordost?

Det skal i samme åndedrag nævnes, at jeg selv har N.O. monteret på mit anlæg, og jeg må tilstå, at jeg er svært tilfreds!

Hej Flex - jeg har også selv Nordost, så det er ikke fordi jeg har noget imod deres kabler. Det var bare et gæt, da jeg ved Nordost bliver brugt til at markedsføre diverse højttalere, fx Audiovector, System Audio og Eben - jeg kender ikke til andre kabler der bliver fremhævet i samme grad - men det lader til at jeg tog fejl, og det er jeg da glad for!

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Bryde skrev:

Kablet der åbnede ind til musikken var

Van den Hul SCS 6 højtalerkabel ( laves stadig ) . Endvidere prøvede vi også

et VdH MC-silver og senere også et Furokawa et eller andet (signalkabler).

Skodkablet som vi afbrænder snarest var et "biiiib" kabel

Mvh Peter

Kan det lånes/høres et sted i Kbh? Jeg kender ikke umiddelbart nogen som sælger VdH i Kbh.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft lignende oplevelser med kabelskift, og jeg kan kun være enig. Jeg har selv fået en ny åbenbaring med et komplet setup til HT og signalvej fra Harmonic Technology - her blev der også fjernet et eller andet "gardin" og jeg var selv gået lidt med tanken om måske at være kørt lidt surt i det. Det gør det så ikke ringere at forstærkeren der er på testbænken i øjeblikket hjælper rigeligt til selv!

yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Ja, går man ind på lasse's tidligere side med hans setup og med mindre han har skiftet kabler siden, så må nysgerigheden kunne tilfredsstilles den vej og gider man ikke det, kan jeg sætte et par konsonanter mere på Arg.nto!!!!!!!!! Så kommer vi nok ikke nærmere uden at fjerne det næste ord: .

Yanomami

Til top Vis yanomami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yanomami

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

yanomami skrev:

Ja, går man ind på lasse's tidligere side med hans setup og med mindre han har skiftet kabler siden, så må nysgerigheden kunne tilfredsstilles den vej og gider man ikke det, kan jeg sætte et par konsonanter mere på Arg.nto!!!!!!!!! Så kommer vi nok ikke nærmere uden at fjerne det næste ord: .

Yanomami

Hej alle medspillere nu er dette jo ikke nogen gættekonkurrence og jeg hedder ikke Per Viking og nej, I kan ikke vinde 64.000,- til nyt udstyr ved at gætte hvad for et kabel jeg til lejligheden havde fået skrabet sammen og NEJ det er ikke Argento som jeg hidtil havde i anlægget og stadig har, dog i en lidt opdateret udgave, man kan sige "nu med lodninger" det er tidligere det jeg har anket over ved dette kabel, at de overhovedet ikke havde styr på deres loddeteknik.

Jeg vil dog sige at dette famøse kabel ikke er specielt dyrt (dog i forhold til kvaliteten astronomisk), selv om jeg mener at man burde have betaling for at slæbe det ud af butikken Jeg kan dog berolige jer med at hvis I skulle have det store uheld at komme i besidelse af dette, skal vi kalde det X-kabel, så vil I overhovedet ikke være i tvivl. Erfaringen siger mig at med dette kabel i signalvejen så bliver din ynglingsmusik så glat at den minder mest om muzakken i Føtex, på en dårlig dag, dernæst prøver du at kompencere for glatheden ved at justere volumenkontrollen op, da du stadig ikke får nogen følelsesmæssig reaktion tænker du at måske har jeg bare ikke lyst at høre musik. Så er det altså tid til at finde Zippoen og benzindunken frem inden du begynder at overveje at sælge anlægget.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hælløwdi derude!
Nå sikke et gætteri der er gået i den her tråd.
Jeg troede da egentlig jeg havde afsløret det i mit sidste indlæg, men "clouét" var måske lidt for tåget ligesom lyden fra det famøse kabel.

Men egentlig gik tråden vel også ud på, lige at trække linierne op.
Kabler har betydning.
Og i set-ups med kræsne HTér, så betyder kablerne ligeså meget som hvis du skiftede en forstærker ud med en anden.

Og lige til orientering, så undlod jeg at montere mine kanonstort hul igennem kabler den dag. Det havde chokeret for meget tror jeg, ligesom det faktisk kun var katten, der legede med mine netledninger.
Det må vi have til gode til en anden gang
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Lige en ekstra bemærkning herfra, grunden til at jeg ikke vil sige noget om dette mærkevarer kabel er dels at det fra nogens side kan og sikker vil blive betegnet som en hetz med deraf følgende mudderkastning. For det andet så har jeg ikke fundet nogen endegyldig sandhed om hvad som spiller og hvad der ikke gør, jeg er bare vågnet brat op ved lyden af musik der i den grad brændte igennem. Jeg vil også lige påpege at jeg heller ikke prøver at promovere Van den Hul kablet, det virkede fint på mit anlæg og det er den erfaring jeg har fået. Jeg skal have noget ordentligt kabel for jeg er stadig ikke tilfreds med Argento kablet (selv med lodninger) men det bliver til en helt anden pris end det kabel som Kurt præsenterede mig for.

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt Von Karburator

Hvis clouet var "fodstamp og melodi" så indsnævrer det jo mulighederne en del.  

Hmm... nej jeg tør ikke skrive mit bud.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Jeg vil gerne prøve at høre de der STORT hul igennem kabler, det er sgu herligt at blive chokeret og rystet en gang imellem, jeg kan virkelig mærke at jeg lever og der er musik rundt omkring mig.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Kurt

Jeg vil gerne prøve at høre de der STORT hul igennem kabler, det er sgu herligt at blive chokeret og rystet en gang imellem, jeg kan virkelig mærke at jeg lever og der er musik rundt omkring mig.

Jamen det må vi jo prøve en dag.
Dem du hørte var de "pæne" kabler.
Skal der være råt for usødet, så har jeg et sæt ægte terrorist kabler, der ikke lægger fingrene imellem. Blødt vil da tydeligt være blødt, og hårdt vil være hårdt. Det hænger lidt sammen med, at de tidsmæssigt holder tingene i meget stram snor. Det gi´r dynamik så hatten letter.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Det lyder lige som min filosofi,  dynamik er det der skaber liv i musikken og det kan vi ikke få for meget af, og så er jeg da også interesseret i at høre hvad min forstærker kan, det er da trods alt den der skal sætte grænsen for hvad der kan lade sig gøre. Jeg vil hellere høre musikken lige på og hårdt så jeg selv kan afgøre om jeg kan lide det, end at træffe en forkert beslutning på baggrund af en fimset kabel-fortolkning.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Kabler gør da en stor forskel.

Men om verdens bedste kabel findes tvivler jeg på. Nogle kabler fungere godt et sted med ikke så godt andre steder også selvom man bruger sætte-ind-metoden eller forskelslytning.

Men fordi jeg mener dette betyder det ikke at jeg er til sjisk og sjask. Jeg ser hele anlægget som ET samlet komponent. Lige som i en forstærker der kan man ikke blot opgradere lytterne til noget der på DATA-bladet har bedre tal og så forvente at det bliver bedre. Det er synagien i anlæget det gør forskellen således kan 2+2 blive 10.

I mit Linn system fungere Linn's egne kabler bedst hvis det er forskelle og melodi man vil have altså disse kabler farver mindst i mit setup fordi de er lavet til at belaste anlægget på den mest optimalt måde efter det mål som Linn har. Derfor tror jeg det er mere tilfældighed hvis disse kabler kan bruges andre steder en hos Linn's egne produkter.

Men derfor findes der kabler der grundlæggende gør ting så forkert at jeg aldrig tror de kan bruges nogen som hels steder. Dette tydelig gøres let ved at man kan genkende klangen ligemeget hvilket anlæg de sættes ind i for så er det en stor farvning.

Der hvor du får mindst sjisk og sjask er efter min mening ved mærker der laver hele afspiller kæden da de her slev kan bestemme hvordan menuen skal præsenteres.

Forskellige anlæg er som forskellige kokke det bliver nogen sjask næsten uanset hvad man prøver af kabler det er min erfaring.

Hvad sker der så ? Tjoo en der måske kompencere med højtaler kablet og så prøver han et andet kabel og så får han pludselig en helt anden lyd og havd gør man så ? det typiske folk gør er at sige nøj det lyder ikke som det plejer det kan jeg ikke lide eller også kan de godt lide det, de bruger deres smag. Jeg vil heller lytte nogle forskellige plader og så vælger jeg det kabbel som viser den største forskel på pladerne, for dette kabel er efter min mening det kabel som netop i DETTE setup farver mindst da det får anlægget til at spille med størst forskelle. Det er jo ikke kablet vi vil høre det er jo pladen.

Så jeg er enig med dig Lasse prøv nogle forskellige kabler og vær ÅBEN.

Men pas på med ikke at falde i følgende "typiske" huller

1) Mere luftig diskant, nøjj der sker noget på toppen og så er det på alle plader altså en farvning.

2) Stram Bass, nøjj der er stram bas og så er det på alle plader altaå en farvning.

3) Klarhed, nøjj der er lige som mere luft og gennemskuelighed på lyden, men dette sker på alle plader og så er det en farvning.

Plader er altså meget mere forskellige end de fleste folk tror og man forskrækkes. Kurt kan vise nogle af disse ting og andre ting er han mindre god til efter min mening men det er en anden diskution.

Det sjove er jo forskellene. En plade med en sådanne ro og åbenhed at man falder hen afløst af det vildste rock så man er ved at falde ned at sofaen. Høj gennemtrængende ukomprmeret kvindestemmer der skære i øret og en anden plader med en høj og blødere stemme fra Nora Jones mere komprimerede plade. Hold jer til forskellene det er mit råd og prøv jer frem med kablerne hvis i syntes at det er sjovt oh er det ikke sjovt så find en total leverandør.

Det sjoveste ved HIFI og almindelige "HIFI"-folk er de snakker SÅ meget om hvad komponenter gør og hvad kabler gør hvad med at snakke om hvad musikken gør ? det er jo ikke anlægget vi gider lytte på det er jo musikken vi er her for. Og hvornår kommer mine 20 nye plader fra CD-wow kan ikke vente længere.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

helmuth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse
Har set på jeres hjemmeside at i har testet Bertram kabler no.4 hvordan vil du beskrive disse kabler mod Hr. kubiks VDH Kabler.
Og sådan lige for at kunne sammenligne æbler med æbler kender du prisen på de VDH som Kurt medbragte. 

Til top Vis helmuth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helmuth

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne aldrig finde på, som Jonas, at lade en tilfældig HIFIproducent bestemme hvordan "menuen skal præsenteres", ved at jeg bare køber rub og stub fra den ene ende til den anden af hvad de nu synes de kan.

Samme producent kan sandsynligvis ikke være lige god til det hele. Der er forskel på at bygge en højttaler og en CD. Sådan er det!

Jeg vil selv bestemme. Hellere det end lade andre bestemme for mig - og så oveni hatten bilde mig ind at jeg virkelig kan påskønne linien ved at lytte efter "hokes" som mest forskel og hvad har vi lige gang i. Helt ærligt, så ser det ud som om det postulat er fabrikeret til at kompensere for de indbyggede problemer Linns lyd har. Men kan man bilde folk ind at "det skal lyde sådan med vilje", så er den jo iorden.

Lyd er som med mad, så langt er vi enige. Men det er mig som betsemmer hvor meget peber der skal i og jeg vil vælge frit fra alle hylder - citronpeber, sort peber, hvid peber, etc - for der er forskel på peber - kabler.

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej Helmuth

Jeg var desværre ikke tilstede ved nævnte test, det var det til gengæld andre der var så jeg håber at de kan svare dig. Jeg mener ikke at du kan sætte et kabel ind i en sammenhæng i et anlæg og så entydigt sige at det der er forskel fra tidligere det er så det kablet gør i alle anlæg. Hvis vi antager at du har et kabel der repræsenterer det ultimative hul igennem kabel så vil du hører forstærkeren og den egen lyd den har i kombination med dine højttalere. Hvor meget Kurt har givet for sine Van(d) den Hul kabler ved jeg ikke, han mumlede dog noget om 4 milliarder, for mere viden må du spørge ham selv.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Jeg kunne aldrig finde på, som Jonas, at lade en tilfældig HIFIproducent bestemme hvordan "menuen skal præsenteres", ved at jeg bare køber rub og stub fra den ene ende til den anden af hvad de nu synes de kan.

Samme producent kan sandsynligvis ikke være lige god til det hele. Der er forskel på at bygge en højttaler og en CD. Sådan er det!

Jeg vil selv bestemme. Hellere det end lade andre bestemme for mig - og så oveni hatten bilde mig ind at jeg virkelig kan påskønne linien ved at lytte efter "hokes" som mest forskel og hvad har vi lige gang i. Helt ærligt, så ser det ud som om det postulat er fabrikeret til at kompensere for de indbyggede problemer Linns lyd har. Men kan man bilde folk ind at "det skal lyde sådan med vilje", så er den jo iorden.

Lyd er som med mad, så langt er vi enige. Men det er mig som betsemmer hvor meget peber der skal i og jeg vil vælge frit fra alle hylder - citronpeber, sort peber, hvid peber, etc - for der er forskel på peber - kabler.

Mvh

Dige

Uhada du komemr måske til at ramme nogle huller. Er du klar over hvor mange kompromic f.eks. de store højtaler producenter er nød til at gøre fordi de ikke ved hvad der bliver spændt foran højtalern ? Næ du laver de mere kompriløse løsninger som Dali diva så køber folk den ikke men en der maler fløde over lyden så det lyder pænt på en på en større mængde af anlæg som MS serien eller de italienske Sunus faber så er de lættere at sælge. En producent som Naim eller Linn kan være mere kompri løse i bygning af højtalere da de ved præcist hvad det skal spille "best" sammen med.

Menu der får du det til at lyde som om det er noget bestem jeg vil hve det vil jeg gerne sige stærkt imod, da jeg netop går efter forskelle og så går man jo ikke efter noget bestemt. Men hvis det at øre forskelle og høre hvd der er på pladen er en menu efter din mening så er det oki.

Men jeg forstår din holdning og ved hvad du vil. du vil selv finde og bestemme hvad du vil have som os andre men du får med stor sansynlighed noget snask uden den formåen at vise forskelle.  

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej dige

Vi er da heldigvis forskellige og det afspejles i de valg vi tager. Jeg tror faktisk Jonas har fat i noget af det rigtige når han skriver:

"I mit Linn system fungere Linn's egne kabler bedst hvis det er forskelle og melodi man vil have altså disse kabler farver mindst i mit setup fordi de er lavet til at belaste anlægget på den mest optimalt måde efter det mål som Linn har."

Jeg vil bare gerne hører hvorfor jeg har betalt 1/4 bondegård for min forstærker, det skal ikke være kablerne der kommer mellem mig og mit anlæg.

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hælløwdi derude!

Og lige til orientering, så undlod jeg at montere mine kanonstort hul igennem kabler den dag. Det havde chokeret for meget tror jeg, ligesom det faktisk kun var katten, der legede med mine netledninger.
Det må vi have til gode til en anden gang

Jamen dog, du kan da ikke bare slynge sådan en bemærkning, uden mindst at nævne mærke og model - samt gerne pris selvfølgelig, vi skal jo vide om det er opnåeligt...

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hvad gør jeg? Jeg har haft Kimber 4TC, noget billigt CableTalk 3,1, Nordost Blue Heaven og Red Dawn - jeg synes ikke der var nogen nævneværdig forskel? Jeg HIGER efter at opleve hul-et-eller-andet sted, mere/mindre bas/diskant, what ever, bare opleve en signifikant forskel - jeg skal omvendes Ermm Forslag?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes