Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: High end (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 27 August 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en del dyrt udstyr og noget af det rigtig dyre har da givet en rimelig god lyd. Hvorvidt det er pengene værd skal kun ejeren vurdere.

I visse tilfælde har jeg dog været glad for at komme hjem til mit ydmyge lille anlæg fordi lytteglæden eller lysten til at høre endnu en plade ikke altid var tilstede i den ultra åbne "imponerende" demonstrationseffekt på nogle af de såkaldte "high-end" anlæg

Det må have noget med smag og behag at gøre, nogle foretrækker at lytte til 20 testplader for at udpensle perspektiv og andre hifi effekter. - det er da også meget sjovt imens andre foretrækker at klangen på instrumenterne er så naturtro som mulig. 

Jeg har dog aldrig hørt grej gengive hvad der tilnærmelsesvis kommer i nærheden af et live instrument eller stemmer..

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 August 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
High end er simpelthen producentens dyre ende af sortimentet hvad angår pris og materialer.

Jeg vil mene, at det er den allerbedste definition på High End, man kan give. High End kan kun defineres inden for ét bestemt mærke ad gangen, synes jeg.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
TruthSpinner skrev:

Medlem skrev:

Men mit er skam da ultra high-end  

Efter hvilket mål og med hvilken basal reference?

Mit eget mål og min egen reference.

Jamen det er der da også en voldsom High Fidelity i....!

BÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅT

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hvor stor en del af produkterne på markedet ligger i den høje ende? Alt over gennemsnittet? De øverste 2%? Det findes der ikke noget svar på, ligesom der heller ikke findes noget svar på hvad der er højest: Rundetårn eller et kanonslag.

Det er faktisk ikke rigtigt. Der er nogle brugere af begrebet der faktisk leverer varen. Den tidligere omtalte liste fre Audio gør jo netop det. Man kan så være enig eller uenig i deres vurdering af et bestemt produkt, men i det mindste bruger de high-end begrebet på en veldefineret måde.

Min hovedpointe er jo egentlig den samme som din. Hvis du gerne vil have en egentlig, brugbar, definition af sådan et begreb må du gøre det ordentligt - ellers har begrebet ingen mening overhovedet.

Jeg siger ikke at Audios begrebsdannelse er DEN rigtige. Men den er det eneste forslag i denne tråd der faktisk giver mening og kan omsættes til fornuftig brug.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Jeg har dog aldrig hørt grej gengive hvad der tilnærmelsesvis kommer i nærheden af et live instrument eller stemmer.. det kommer man vist heller aldrig til men man kan komme tæt på

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:

Det er faktisk ikke rigtigt. Der er nogle brugere af begrebet der faktisk leverer varen. Den tidligere omtalte liste fre Audio gør jo netop det. Man kan så være enig eller uenig i deres vurdering af et bestemt produkt, men i det mindste bruger de high-end begrebet på en veldefineret måde.

Min hovedpointe er jo egentlig den samme som din. Hvis du gerne vil have en egentlig, brugbar, definition af sådan et begreb må du gøre det ordentligt - ellers har begrebet ingen mening overhovedet.

Jeg siger ikke at Audios begrebsdannelse er DEN rigtige. Men den er det eneste forslag i denne tråd der faktisk giver mening og kan omsættes til fornuftig brug.

Ja, men så giver du jo også netop betegnelsen en specifik definition, som så gælder for Audio. T3's definition af High-End er jo en anden, også selv om de laver en fast definition. Det er derfor jeg siger at du kan specificere din egen, fast definerede opfattelse af hvad begrebet skal dække over, men der findes ikke nogen _universel_ definition. Et kilogram er 1000 gram. Men hvor mange heste går der til en flok? "High End" er et blødt, udflydende begreb, og det hjælper ikke at forsøge at gøre det fast. Det er præcist lige så udefinérbart som "det lyder godt".

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 August 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Jeg har dog aldrig hørt grej gengive hvad der tilnærmelsesvis kommer i nærheden af et live instrument eller stemmer..

Hvornår er noget tilnærmelsesvist, og hvornår er man i nærheden?

Hvad er forskellen på at skrive noget op, og skrive noget ned?

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 August 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ville i så definere eksempelvis Denon AVC forstærkere som er i den høje ende af Denons produkter som High end
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 August 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Ville i så definere eksempelvis Denon AVC forstærkere som er i den høje ende af Denons produkter som High end

Hvorfor er det relevant?

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 August 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Fordi det var det vi diskuterede og det som startede tråden
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 August 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Fordi det var det vi diskuterede og det som startede tråden

Jeg mener bare: Der er kommet 10 forskellige definitioner på hvad high-end er, hvilket tyder kraftigt på at det korrekte svar er at det ikke kan defineres præcist hvad high-end er. Det afhænger af sammenhængen og øjnene der ser.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Ja, men så giver du jo også netop betegnelsen en specifik definition, som så gælder for Audio.

Jamen, der er jo nu engang sådan man gør. Sådan har al begrebsdannelse fungeret siden tidernes morgen.

AV Precision skrev:

T3's definition af High-End er jo en anden, også selv om de laver en fast definition.

Tja, så må vi jo imellem os blive enige om hvilken definition der er mest meningsfyldt.

AV Precision skrev:

Det er derfor jeg siger at du kan specificere din egen, fast definerede opfattelse af hvad begrebet skal dække over, men der findes ikke nogen _universel_ definition. Et kilogram er 1000 gram. Men hvor mange heste gør der til en flok? "High End" er et blødt, udflydende begreb, og det hjælper ikke at forsøge at gøre det fast.

Her modsiger du dig selv. Du har selv udpenslet ovenfor at vi faktisk kan vælge at bruge en blandt flere fungerende 'faste' definitioner.

Det eneste der helt sikkert IKKE fungerer er at hver mand insisterer på sin egen ret til at definere sådan som han lige synes på en fredag. Hvis det var måden vi generelt gjorde tingene på var det jo faktisk ikke muligt for to mennesker at samtale.

AV Precision skrev:

Det er præcist lige så udefinerbart som "det lyder godt".

Det må jeg på det kraftigste afvise. Som nævnt ovenfor har du allerede selv peget på to definitioner der hver især fungerer markant bedre end "det lyder godt".

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Og når nu det hedder "high fidelity" er det vel rimeligt oplagt hvad vi stræber efter.

Faktisk bliver det også oplagt hvad "high end" betyder: nemlig "higher fidelity than most".

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 August 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Og når nu det hedder "high fidelity" er det vel rimeligt oplagt hvad vi stræber efter.

Faktisk bliver det også oplagt hvad "high end" betyder: nemlig "higher fidelity than most".

Ja, høj troværdighed. Det lyder fuldstændig som jeg forestiller mig at det gør i studiet, hvor det meste af det musik jeg hører, er optaget

"higher fidelity than most" = "højere troværdighed end det meste" får hurtigt konkurrencen igang

Godt mit er ultra high-end, og ikke ligger dernede og roder blandt alt det andet...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er nødt til at spørge mig selv hvorfor du deltager i en diskussion om meningen af et begreb som du hverken accepterer eller interesserer dig for?

Det virker meningsløst, og jeg er begyndt at opfatte det som decideret irritrende.

Hvis ikke du mener at begrebet kan eller bør defineres bedre end din egen underlige søndagsdefinition burde du tage konsekvensen og undlade at bruge det...

EDIT: Bortset fra dig er der i øvrigt ingen her i tråden der har haft travlt med at påpege deres eget grejs fortræffeligheder

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 August 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Jeg er nødt til at spørge mig selv hvorfor du deltager i en diskussion om meningen af et begreb som du hverken accepterer eller interesserer dig for?

Det virker meningsløst, og jeg er begyndt at opfatte det som decideret irritrende.

Hvis ikke du mener at begrebet kan eller bør defineres bedre end din egen underlige søndagsdefinition burde du tage konsekvensen og undlade at bruge det...

EDIT: Bortset fra dig er der i øvrigt ingen her i tråden der har haft travlt med at påpege deres eget grejs fortræffeligheder

Hahahaha

Du tager da vist det hele ret højtideligt, du er vel ikke hifi-begrebs-præst?  

Jeg er totalt useriøs , og bruger ikke "begrebet", da det er værdiløst. Jeg laver bare grin med det

Som du muligvis fornemmer på tråden, og de 100000 andre der kører rundt og rundt og rundt i det samme, periodisk, er det umuligt at definere.

Det er et latterligt begreb, og en latterlig "diskussion", men fortsæt du bare med at bruge "begrebet" seriøst, hahaha

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

HiFi er faktisk en fast defineret standard indenfor DIN normerne - desværre er den fra 60'erne, så det er lige før en mobil-telefon i dag kan overholde det...

JBLfan

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 28 August 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Hvad er forskellen på at skrive noget op, og skrive noget ned?

...eller skrive bag øret

Herfra efterlyses der også svar på flg:
  • Hvilke farve har kaffebønner før de bliver malet?
  • Giver krematorier rabat til brandofre?
  • Hvad blev det allerførste ur stillet efter?
  • Hvad er en paronoid skizofren bange for?
  • Hvis man smelter tøris, kan man så tage bad uden at blive våd?
  • Hvor længe skal en kogebog koges?
  • Hvordan ved man, at man er løbet tør for usynlig blæk?
  • Hvorfor er det næsen der løber, og fødderne der lugter?
  • Ville Jesus blevet våd, hvis han var faldet mens han gik på vandet?

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2009 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor diskuteres der aldrig Low End

Men kan godt lide tanken omkring at Denvers top dvd skulle være High End, da det er deres dyerste model. Det vil så sige sig at min forstærker som er entry level hos den producent, må betegnes som Low End

Personligt er jeg sku lige glad om tingene bliver betegnet som High eller Low end. For mig er lyden vigtigst og ikke et eller andet salgs ord.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2009 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Personligt er jeg sku lige glad om tingene bliver betegnet som High eller Low end. For mig er lyden vigtigst og ikke et eller andet salgs ord.

Det er den da også for os andre

Ideelt set var der bare en fornuftig sammenhæng mellem det du kalder et 'salgs ord', og det vi opfatter som kvalitet indenfor lydgengivelse.

Det er i hvert fald ifølge alle de beskrivelser af begrebet jeg kan finde hos fornuftige kilder, meningen. At det så i praksis ikke er sådan hænger vel primært sammen med at søndagbilisterne er i overtal blandt brugerne af begrebet

yndlingscitatet (næsten) fra denne gruppe må være: Der er fandme ikke nogen der skal bestemme om min forstærker lyder bedre end en Krell eller Manley, det ved jeg nok bedst selv - nåh, båt, så ka du lære det - nar!!!

Og her mener jeg altså ikke dig Pierre

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes