Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor ik bruge bass/treble knapper? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det at folk ikke ønsker at have en forstærker med mulighed for at justere bass og treble vha. et par knapper på forstærkeren?

Mange gange må der slet ikke være nogen som helst mulighed for at kunne ændre på det. Men hvorfor egentlig??

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene, at man kan forvrænge lyden ved at skrue op for bas og diskant - men jeg mener faktisk, at det kan være en god idé at bruge knapperne til at skrue ned for den ene af tingene, hvis der fx er for meget bas - det kan jeg ikke se, der er noget i vejen for. Dog giver det nok den bedste lyd at finde forstærker og højttalere, som i udgangspunktet giver den lyd, man vil have.

Det har jeg selv, og normalt lader jeg mine egne stå i neutral - dog med en enkelt undtagelse. Jeg bruger mit anlæg/computer til at spille DVD'er med - det er koblet sammen med mit fjernsyn, men mit fjernsyn står ikke sådan, at jeg kan bruge anlæggets højttalere til lyden. Der må jeg bruge fjernsynets egne højttalere. De er heller ikke dårlige, men mangler selvfølgelig noget bas. Jeg er så begyndt også at tænde for anlægget, skrue helt op for bas og helt ned for diskant - og så fungerer mine højttalere faktisk som subwoofer - det giver god bas, uden at forstyrre stereo-effekten fra fjernsynet
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Færre filtermuligheder giver kortere signalvej og teoretisk bedre lyd, men hvis dit setup mangler lidt i toppen eller bunden ville jeg bruge det.

Jeg bruger en anden løsning her hos mig.

Jeg har små højtalere uden bas og bruger ikke mine tonekontroller. Til gengæld har jeg en lille aktiv sub, som jeg så tilgængæld skruer lidt op og ned på hvis der mangler noget.

Flere firmaer har haft held med tonekredsløb bla Luxman og Quad.

Det med tonekontroller har været diskuteret i årevis og kommer nok fra fordums tid hvor de fleste mennesker havde nogle elendige højtalere stående der hverken kunne gengive top eller bund.

Hilsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Det er af helt religiøse årsager for mig at se. "Det er i rigtig hifi hvis der er behov for at ændre disse indstillinger. Din signalkæde bør være i orden ellers kan du ændre tonebalancen ved at flytte højttalerne, skifte kabler ud, købe en voodoo dukke eller stemme på de rigtige..." synes mantraet at være og der bør være så få elementer i vejen for dit signal, og glem nu ikke at de gør dig en tjeneste ved slet ikke at give dig muligheden - tænk hvis du glemte at trykke på "direct" knappen ved en fejl. Det kan også være designmæssige overvejelser men det virker ikke rigtig sådan eftersom de nærmest ikke eksisterer længere. Men da det koster noget at lave og i manges øjne åbenbart ikke er kosher er der vel ingen grund til at lave dem ud fra et produktionsmæssigt synspunkt. Men de samme producenter vil sikkert mægtig gerne sælge dig et DRC maskineri til +50k - det er jo noget helt andet

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Det betyder vel ikke så meget, hvis du kan lide tonekontrol så brug det dog. Som nævnt højere oppe findes der lidt ældre ting med glimrende tonekontroller og god lyd.

Tit vil folk ikke påvirke lyden for de vil have det ægte, men tænk på hvor meget bolig indretning og højtaler placering påvirker.

Al ære til tonekontrol  

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

+ stærkt varierende indspilninger...jeg bruger dem på min Luxman SQ 38 til småjusteringer nu og da...højst 3db

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 29 August 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Folk vil gerne have så neutral en frekvenskurve som muligt. Det tror de de får ved at lade tonekontrol stå i neutral.
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 29 August 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tonekontroller på apparatet, og du synes det lyder bedre med lidt ekstra fylde i mellembassen eller et pift i øverste mellemtone, så brug dem da.

Skidt være med, om det er "korrekt" (forøvrigt et forfærdeligt udtryk), hvis det nu lyder bedre når der justeres lidt, og man dermed får lyst til at spille endnu en plade. Jeg har ingen tonekontroller, hvilket jeg ind imellem savner ud på de sene aftentimer, når musikken stadig spiller, men lavt af hensyn til børn, naboer etc.
Der har gennem de sidste 10 15 år udviklet sig en tendens i retning af, at grej med tonekontroller ikke rigtig kunne tages seriøst, også af undertegnede, da de fleste tonekontroller introducerer fasedrej, forlænger signalvejen og ofte virker som et tyndt gardin for musikken. Men for pokker, hvis nu musikken lyder bedre ved at skrue en dB eller 3 op for et bestemt toneområde, så gør det da endelig. Bare husk at stille kontrollerne i neutral position hvis en navlepillende puristfreak gæster din residens

Hygge,
Brok - som synes, den aller bedste tonekontrol er årgangsrom og argentinske vine fra Catena.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har ejet en ny McIntosh MA6900.

Jeg prøvede selvfølgelig, at bruge dem, men jeg synes det lød lidt kunstigt og lagde et slags slør over musikken.
Og egentlig synes jeg aldrig, at jeg havde brug for muligheden.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Det burde ikke være nødvendigt at "farve" lyden ved at ændre på bass og treble.
Hvis du har et i dine øre optimalt setup skulle det ikke være nødvendigt at ændre lyden . Plus du forlænge signalvejen.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 29 August 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal være ærlig, så forstår jeg ikke hvorfor der skal være bas og diskant regulering på en forstærker. Kun at have de to muligheder, er det ikke lidt at misforstå konceptet af at kunne regulerer på et bånd? hvis man nu tager en 31 bånds Eq, så kan man ikke rigtig undgå at man automatisk begynder at bruge fordelene ved at kunne fjerne peaks, og lige så også tilfører hvor der er udfald, -efter min mening er det først der det giver mening med Eq.

At have sin basregulering drejet over på + meget, det er jo det samme som at mixe musikken om. jeg ved ikke med jer, men jeg oplever størst glæde ved musikken... når jeg ikke har prøvet at gøre noget smart i bunden eller toppen.

Mvh: Martin

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 29 August 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Er af den overbevisning de ikke skal være der, netop fordi jeg vil ha' musikken som den er indspillet. Derfor færrest mulige komponenter generelt, og derfor også i forstærkeren. Hvis man har bulderbas eller mangler det, skulle man nok overveje om ikke problemet ligger andetsteds i stedet for at bruge den slags "snyderi".  På min computer bruger jeg et lille anlæg med en Pioneerforstærker og nogle Eltax Monitor 3 højttalere, og dér kan jeg finde på at bruge "bas boost" til computerspil eller film, fordi det giver en "fed" effekt, men ville ikke gøre det til min musik!

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Har ingen tonekontroller på min rørforstærker, men min DAC har en transistor udgang og en rørbuffer. Det lyder best via transistoren, men på nogle ældre el. mindre godt indspillede CD'er kan rørbufferen godt afrunde lyden og gøre den mere tålelig og så bruger jeg den funktion. Min sub er da også indstillet til optimal gengivelse i det rum den nu skal stå i. Så tonekontrol er der da ikke noget galt med. Men er ens setup godt afstemt, altså højtalere, forstærkere m.m. spiller godt sammen og CD'en/LP'en er godt indspillet, så burde det ikke være nødvendigt at rode med tonekontroller. Men sådan er det jo ikke altid desværre og hvis musikken er god, lytter man jo gerne selvom optagelsen ikke er helt i top.... det er jo det man har anlæg for ikke? for at nyde god musik
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 29 August 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Tonekontroller er filtre og elektronisk filtrering påvirker fasen, altså forholdet mellem amplitude og tid i musiksignalet. I de fleste situationer er dette næppe det store problem.

Se evt. her:

The audiophile project sourcebook
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Sendt: 30 August 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Har man meget brug for bas og treble knapperne har man muligvis valgt nogle forkerte højttalere 

Jeg har endnu ikke mødt en forstærker eller forforstærker hvor disse justeringer har været noget værd.
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

http://xilica.com/

Så er det bare at komme i gang det er holdt i digitalt domæne hvilket giver mindre fase drej... Langt flere muligheder for at korigere.. Men det er dog en god ide at få udmålt sit rum samt at lave akustic regulering inden man går alt for meget amok med Eq osv.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Sendt: 30 August 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

http://xilica.com/

Så er det bare at komme i gang det er holdt i digitalt domæne hvilket giver mindre fase drej... Langt flere muligheder for at korigere.. Men det er dog en god ide at få udmålt sit rum samt at lave akustic regulering inden man går alt for meget amok med Eq osv.

Pris
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 30 August 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Læs evt. denne gamle anmeldelse af "Cello Palette Preamplifier" - consumerudgaven af "Cello Audio Palette", en forforstærker med verdens bedste equalizer.
http://www.stereophile.com/solidpreamps/692cello/
Start evt ved afsnittet: "To equalize or not: a sound philosophy", faktisk ret interssante argumenter.

I dette interview: http://www.exero.com/mastergate/secured/boytoys/levinson.htm
siger Mark Levinson disse kloge ord:

Even though Levinson pioneered the 'straight line purist approach' to audio, he feels that despite the extra path that the signal must pass through, the advantages of the Audio Palette far outweigh the disadvantages. "A purist philosophy does not mean fewer dials. I am not of the purist philosophy - I founded it! I never said that equalizers were bad, I just said that we don't know any that are any good.
"In our previous experience, whenever we put an equaliser into the system, it sounded worse. The Audio Palette is not simply an equaliser, it is a far more complex product than that and the objective is essentially the idea of music restoration. The ability to restore the quality to approximate lifelike sound is different from the design objective of most equalisers which is to allow the engineer the ability to adjust the sound to create a variety of effects. The Audio Palette is userfriendly, anyone can learn to use it in a few minutes and you don't have to be an engineer when you want to restore music. If you don't want to restore music then u are stuck with either listening to bad sound or playing recordings that your system likes to play and 1 don't think that it is a state of the art concept - to spend a lot of money to listen to six records and 2 compact discs."

...jeg fandt iøvrigt også lige dette video interview i søgen efter disse guldkorn. Der er dog intet om equlaising, men det er stadig meget interessant.
http://www.youtube.com/watch?v=0e14YzXxpcw

Happy reading

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 30 August 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
then u are stuck with either listening to bad sound or playing recordings that your system likes to play and 1 don't think that it is a state of the art concept - to spend a lot of money to listen to six records and 2 compact discs."

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 30 August 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

har du få penge og uheldigvis forstærker og ht der begge er til den lyse side, så skader par ekstra knapper vel ikke.
jeg har som mange andre en indgroet modvilje mod at ændre lyden, men det skyldes primært at der i slutfirserne var et sandt reklamebomberdement med supermarkedsanlæg med10+-bånds grfisk equalizer. (og 500 blinkende dioder)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes