| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet problem er at reguleringerne ligger forkert: 100Hz og 10KHz er ubrugelig, så var Yamaha's løsning bedre da den var på (så hut jeg visker) 50Hz og 15KHz. En anden løsning var Luxman's "Linear Equalizer", som kunne tilte hele lydbilledet enten op eller ned.
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
Jeg har ejet en ny McIntosh MA6900.
Jeg prøvede selvfølgelig, at bruge dem, men jeg synes det lød lidt kunstigt og lagde et slags slør over musikken. Og egentlig synes jeg aldrig, at jeg havde brug for muligheden.
Mvh.
|
|
|
Det har også været min oplevelse de gange jeg støder på et aparat med tone kontrol, den værste jeg har oplevet er nok mine forældres Pioneer VSA-E06, det er som om der er nogen der fjerner en vinterdyne fra højttalerne .
Generelt set har det nok noget at gøre med at komponenterne i mange tilfælde ikke er af så god kvalitet, har da også mødt billige forstærkere hvor det intet gav at stille den på "Direct".
Jeg tror at mange nørder ikke kan lide tonekontrol fordi man jo som sådan ikke kune skruer op for "bas" eller "diskant" men for en forud bestemt frekvens som 50Hz for bas og 10KHz for diskant, hvilket vil sige at du bare laver en pukkel ved den frekvens som bare bliver højere og bredere jo mere man skruer på dem. Og det kan nørder ikke lide.
Nej rigtig tonekontrol er en forstærker på hvert frekvensområde i din højttaler og så skruer man op og ned for den enkelte forstæker, det er desværre også en dyr metode , vi prøvede engang at bi-ampe mine B&W 800signature med 2stk Denon PMA-SA1 forstærkere, så havde vi en gode tonekontrol til at justere lyde, og så brugt vi den regulerede udgang på en Accuphase DP-67, det var sjovt .
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
NriK skrev:
| then u are stuck with either listening to bad sound or playing recordings that your system likes to play and 1 don't think that it is a state of the art concept - to spend a lot of money to listen to six records and 2 compact discs." |
|
|

|
|
|
Præcis! Og det tankevækkende er, at ordene kommer fra manden der fik hele audiobranchen til at fjerne bas-og diskant knapper, eller i det mindste at lave en 'direct'-knap.
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
Sønnen skrev:
Har man meget brug for bas og treble knapperne har man muligvis valgt nogle forkerte højttalere 
Jeg har endnu ikke mødt en forstærker eller forforstærker hvor disse justeringer har været noget værd.
|
|
|

Jeg har samme holdning!!
Så har man ikke det rette udstyr. jeg har altid set disse instillinger som overflædigt..
de sidste 3 forstærkere jeg har ejet, har haft de 3 ting jeg mener er nødvendigt. on/off, volume, omskifter.
|
|
|
1. Men er der noget galt i at have en forstærker som HAR bas og diskant indstillinger, selvom de nu står i neutral position??
2. Hvad hvis man nu synes man har stillet sine højttalere i hjørnet i stuen og ikke ret mange cm. ude fra sidevæg og bagvæg? Så får man jo netop mere ekstra bass ud i rummet end normalt. Kunne man så ikke have lov til at skrue en anelse ned for bassen via indstillingsmuligheden på forstærkeren - eller er det forbudt? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Mads57 skrev:
Sønnen skrev:
Har man meget brug for bas og treble knapperne har man muligvis valgt nogle forkerte højttalere 
Jeg har endnu ikke mødt en forstærker eller forforstærker hvor disse justeringer har været noget værd.
|
|
|

Jeg har samme holdning!!
Så har man ikke det rette udstyr. jeg har altid set disse instillinger som overflædigt..
de sidste 3 forstærkere jeg har ejet, har haft de 3 ting jeg mener er nødvendigt. on/off, volume, omskifter.
|
|
|
1. Men er der noget galt i at have en forstærker som HAR bas og diskant indstillinger, selvom de nu står i neutral position??
2. Hvad hvis man nu synes man har stillet sine højttalere i hjørnet i stuen og ikke ret mange cm. ude fra sidevæg og bagvæg? Så får man jo netop mere ekstra bass ud i rummet end normalt. Kunne man så ikke have lov til at skrue en anelse ned for bassen via indstillingsmuligheden på forstærkeren - eller er det forbudt?
|
|
|
Det er da ikke forbudt nej, men det er bare et seriøst kompromis. Det er alt i hifi, men nøj hvor du piller meget ved lydgengivelsen når du gør det. Tror det vi purister mener er, at man så må flytte højttalerne eller måske købe nogle andre. Ved godt det er lidt firkantet. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. det er der såmænd ikk noget galt i. jeg kan bare lide det, når det er simpel.. og når mand ikke bruger det, er der ingen grund til at der er der. 2. der er jeg mest fristet til at sige "så har man nok ikke det rette udstyr".. Men det er da dit ejet valg om du vil benytte muligheden for at justerer på lyden.. det kommer bare ikk til at ske hjemme hos mig.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 30 August 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen
Bare giv den fuld gas.Selvfølgelig kan man bruge sine tone kontroller.På min forforstærker står bassen på 6 db.+ i bassen og det giver den bas der skal til i min stue.
Står den neutralt mangler der bund på mine jbl ht.
Så jeg mener godt at man kan bruge dem til finjusteringer.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Olsen
Bare giv den fuld gas.Selvfølgelig kan man bruge sine tone kontroller.På min forforstærker står bassen på 6 db.+ i bassen og det giver den bas der skal til i min stue.
carsten
|
|
|
Det er lige præcis det samme jeg er ude for i min stue. Synes bare der for tid til anden er en del der skriver at man ikke bør justere på bass og treble knapperne. Men for mig lyder det altså bedre!!!  __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
CARS10 skrev:
Olsen
Bare giv den fuld gas.Selvfølgelig kan man bruge sine tone kontroller.På min forforstærker står bassen på 6 db.+ i bassen
og det giver den bas der skal til i min stue.
carsten
|
|
|
Det er lige præcis det samme jeg er ude for i min stue. Synes bare der for tid til anden er en del der skriver at man ikke bør
justere på bass og treble knapperne. Men for mig lyder det altså bedre!!!  |
|
|
der er jo åbenbart nogen der ikke kan finde ud af bruge deres ører, siden de spørger til hvordan det skal indstilles!!!
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
Olsen skrev:
CARS10 skrev:
Olsen
carsten
|
|
|
Det er lige præcis det samme jeg er ude for i min stue. Synes bare der for tid til anden er en del der skriver at man ikke bør justere på bass og treble knapperne. Men for mig lyder det altså bedre!!! 
|
|
|
der er jo åbenbart nogen der ikke kan finde ud af bruge deres ører, siden de spørger til hvordan det skal indstilles!!!  |
|
|
super indlæg du kom med der, det kan man bruge til meget... __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der nok lidt æstætisk hifisnobberi over det at have noget imod at der benyttes knapper til justering af bass og treble.
Måske er kombinationen af højttaler og forstærker lidt til den mørke eller lyse side. Nogen vælger at tweake lyden med et kabel, men en billigere løsning er jo at dreje på en knap!!
Det kan være at man har den perfekte kombination af højttaler og forstærker så der ikke er brug for justering af lyden..... Indtil den dag man flytter, møblerer om eller køber en ny sofa.
Hvis man er indædt modstander af justering med bass og treble knapper er man så også modstander rumkalibreringssystemer som eksempelvis Lyngdorfs roomperfect?
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Der nok lidt æstætisk hifisnobberi over det at have noget imod at der benyttes knapper til justering af bass og treble.
Måske er kombinationen af højttaler og forstærker lidt til den mørke eller lyse side. Nogen vælger at tweake lyden med et kabel, men en billigere løsning er jo at dreje på en knap!!
Det kan være at man har den perfekte kombination af højttaler og forstærker så der ikke er brug for justering af lyden..... Indtil den dag man flytter, møblerer om eller køber en ny sofa.
Hvis man er indædt modstander af justering med bass og treble knapper er man så også modstander rumkalibreringssystemer som eksempelvis Lyngdorfs roomperfect? |
|
|
Det er helt forkert. Roomkorrektion er noget helt helt andet. Tonekontroller har virkeområde som en kransekage >   Og her er det mere end almindeligt svært at rette op på noget ved f.eks 6 Khz eller f.eks 12 Khz i toppen, eller ved 70-80 Hz eller f.eks 150 Hz uden at berøre andet. Drejes der på almindelige tonekontroller ligger der et fast virkeområde som vist ovenover og ligemeget hvor meget man gerne vil ændre f.eks 120 Hz, så er det 100 Hz der bliver mest berørt. Man skal med andre ord være ustyrtelig heldig hvis ens rumproblemer ligger lige der hvor tonekontrollerne har sit største virkeområde. Roomkorrektion er en helt anden snak da man med den selv kan vælge hvilken frekvens man vil berøre og samtidig sørge for ikke at berøre de områder der ligger ved siden af. Og så har vi ikke engang været inde på tid som er en stor stor forskel på roomkorrektion og alm EQ.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det, der åbenbart defineres som "room-correction" = man kan selv vælge hvilke frekvensområder - hvor "angrebscenterfrekvensen" skal ligge, foretages af noget så simpelt som en parametrisk EQ - evt. med valgbar stejlhed - dette har fandtes i handelen i mange år - ikke mindst i musikbranchen - altså vel at mærke den del, som beskæftiger sig med live - eller optagelse. Disse såkaldte "valgbare frekvensområder" kaldes populært for Sweeps - og dem er der 2-3-4 stk af på stort set alle mixerpulte.
Man skal ikke gøre dette til en større videnskab og kalde det nye ting, når vi udemærket kender dem under andre navne. Room-correction er altså bare en parametrisk EQ med et antal sweeps og valgbar stejlhed. Kan købes for relativt små penge i enhver velassorteret musikforretning. Hvis man vil helt ud og afgrænse med meget stor stejlhed - hedder de notch-filtre.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg efterhånden set ikke så få højttalere, hvor diskanten f.eks. har lidt mere følsomhed end resten af frekvensspekret - eller omvendt i visse dipoler. Det virker relativt oplagt at man kan justere toppen lidt op, bunden lidt ned eller omvendt, hvis man f.eks. har en tovejs ht. af sådan beskaffenhed. Nogle højttalere, også fremragende af slagsen, har i øvrigt den slags muligheder indbygget. Og så går snakken: "bla bla ... ideelt set ... blah blah - tonekontroller for tøsedrenge uden rigtig HIGHfi!" Tjah, nåh, heh - der kan man bare se
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tidligere indlægsholder har fat i noget:
Nogle bruger tonekontrollerne til justeringer
Nogle køber et andet apparat eller noget tilbehør for at rette op på miséren.
Nogle møblerer om indtil tingene passer - og ta´r slagsmålet med konene efterfølgende.
Ting lyder som det gør og det kan man jo så købe ind efter - og møblere efter
Jeg bruger selv tonekontroller til mindre justeringer, men kun hvis det er himmelråbende nødvendigt og det er sjældent. Ellers nyder jeg jo egentligt at indspilninger er forskellige og de kan endda sige noget om indspilnings-trenden fra en given tid. Jeg forsøger sjældent at lege "ekstra-producer" ved at regulere sønderligt.
Jeg hørte dog forleden en Peter Gabriel LP-plade, hvor jeg syntes at hans "s-er" blev liiige en tand for anmasende - og jeg trak toppen med et par streger - det hjalp.
Der er ingen facitter - og folk, synes jeg, må gerne bruge tonekontroller som de lyster, hifi-purist eller ej. Det vigtigste er vel bare, om den person, som lægger pengene for gearet, er glad for sin lyd - også efter at have justeret på kontroller.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Det, der åbenbart defineres som "room-correction" = man kan selv vælge hvilke frekvensområder - hvor "angrebscenterfrekvensen" skal ligge, foretages af noget så simpelt som en parametrisk EQ - evt. med valgbar stejlhed - dette har fandtes i handelen i mange år - ikke mindst i musikbranchen - altså vel at mærke den del, som beskæftiger sig med live - eller optagelse. Disse såkaldte "valgbare frekvensområder" kaldes populært for Sweeps - og dem er der 2-3-4 stk af på stort set alle mixerpulte.
Man skal ikke gøre dette til en større videnskab og kalde det nye ting, når vi udemærket kender dem under andre navne. Room-correction er altså bare en parametrisk EQ med et antal sweeps og valgbar stejlhed. Kan købes for relativt små penge i enhver velassorteret musikforretning. Hvis man vil helt ud og afgrænse med meget stor stejlhed - hedder de notch-filtre.
Vh
Freddy
|
|
|
Ja, kan man gå ind og sænke f.eks 63 Hz 11 db uden at røre noget af det der ligger ved siden af, så er man nået langt. (Især hvis man har et problem ved 63 Hz)      Kan man gøre det i det digitale domæne, er man nået endnu et skridt videre og undgår en masse fasedrej. Det fandtes vist heller ikke i proff verdenen før for lidt siden  Men uanset hvad, så er der enorm vej fra det og til almindelige analoge bas/diskant reguleringer  Dem der sidder på div. mixerpulte er vist ikke meget mere anvendelige end en alm EQ som egentlig bare er en udvidet bas/diskant regulering
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- man kan. Henholder man sig til proffesionelle såkaldte drive-racks (digitale) kan næsten alt lade sig gøre - de har været i handelen i i hvert fald 8 år.
Ja- der er enorm vej fra en bas og diskantregulering uden mulighed for at vælge angrebsfrekvens samt stejlhed og til proffesionel frekvensgangsjustering.
Vedr. bemærkningen om "div. mixerpulte" - I fare for at lyde uhøflig - så er det vist ikke lige den verden, som du færdes mest i - de fleste mixerpulte som er rettet til PA har 4 parametriske sweeps pr.kanal (for at holde mig i lydsproget) med assistance fra de tidligere nævnte driveracks samt både digital og analog 33 bånds EQ. - alt med valgbar stejlhed. - så at sige at "det egentlig bare er en udvidet bas/diskantkontrol" er rigtigt, men det er vist ikke hele sandheden.
De fleste seriøse pulte i dag kan alt, hvad hjertet måtte begære - undtaget at få en rædsom grundlyd på grund af forkert fodring eller håndtering - til at lyde fedt.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Ja- man kan. Henholder man sig til proffesionelle såkaldte drive-racks (digitale) kan næsten alt lade sig gøre - de har været i handelen i i hvert fald 8 år.
Ja- der er enorm vej fra en bas og diskantregulering uden mulighed for at vælge angrebsfrekvens samt stejlhed og til proffesionel frekvensgangsjustering.
Vedr. bemærkningen om "div. mixerpulte" - I fare for at lyde uhøflig - så er det vist ikke lige den verden, som du færdes mest i - de fleste mixerpulte som er rettet til PA har 4 parametriske sweeps pr.kanal (for at holde mig i lydsproget) med assistance fra de tidligere nævnte driveracks samt både digital og analog 33 bånds EQ. - alt med valgbar stejlhed. - så at sige at "det egentlig bare er en udvidet bas/diskantkontrol" er rigtigt, men det er vist ikke hele sandheden.
De fleste seriøse pulte i dag kan alt, hvad hjertet måtte begære - undtaget at få en rædsom grundlyd på grund af forkert fodring eller håndtering - til at lyde fedt.
Vh
Freddy |
|
|
Du har mere ret end du tror > Proffverdenen er ikke mit bord  Men udfra hvad jeg kan læse mig til, er vi stort set enige mht alm tonekontroller vs ordentlige EQ osv
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 07 September 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
| Det kan være at man har den perfekte kombination af højttaler og forstærker så der ikke er brug for justering af lyden..... Indtil den dag man flytter, møblerer om eller køber en ny sofa. |
|
|
Det sgu' ik' engang løgn! Den ene stander højtaler står et stykke fra enden af sofaen og da vi sku' ha' en ny sofa her i sommer, var jeg ude med målebåndet i forretningen for at tjekke at armlænene ikke var højere end mine højtalerstandere
|
| Til top |
|
| |