Forfatter |
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ensrette og udjævner en vekselspænding med en ensretter bro og en kondensator, så får man AC spændingen gange kvadratrod 2 som resulterende DC spænding - 8V*1,4142 = 11,3136V
|
Til top |
|
|
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aaaah.....cool  . Tak
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Når man ensrette og udjævner en vekselspænding med en ensretter bro og en kondensator, så får man AC spændingen gange kvadratrod 2 som resulterende DC spænding - 8V*1,4142 = 11,3136V 
|
|
|
Minus tab over dioder 
|
Til top |
|
|
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 05 September 2009 kl. 04:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
Det skal da prøves!! Hvordan beregner du lige, at 8 V AC bliver til 11 V DC via en ensretterbro ? Kan du anbefale mig et sted at købe stumper? Det kunne jo være smart at bruge en "færdiglavet" diodebro i en blok, i stedet for at fedte rundt med 4 dioder.
|
|
|
For at supplere beregningerne, så skal LED seriemodstanden 'æde' alt over ca. 3V - mere tåler de nemlig ikke - så Ohm's lov skal i sving: U=RxI => 11Volt-3Volt = R Ohm x 0,020 Ampere R bliver derfor på 400 Ohm, som rundes ned til nærmeste standardværdi: 390 Ohm.
Ensretter (Graetz-bro), modstande og kondensator er standardvare hos alle elektronikpushere  Men send en PM med din adresse, så sender jeg et passende udvalg af stumper (minus LED'er, for dem har jeg kun i rød, gul og grøn). (Diodebroen ligner en salmiakpastil med 4 ben (tåler 1A)).
|
Til top |
|
|
Totoronto Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
Men send en PM med din adresse, så sender jeg et passende udvalg af stumper |
|
|
Fremragende service her på forumet  , tak for tilbudet. PM er sendt
|
Til top |
|
|
Totoronto Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille update (Det har taget sin tid  ). Efter lidt forsøg frem og tilbage, endte det med at jeg syntes det blå LED lys var lidt for nymodens til den gamle maskine. Det lykkedes mig at finde nogle 8V pærer på nettet, og efter lidt tilpasning og slibning med sandpapir på stikbenene (de havde en belægning man ikke kunne lodde på), er den gamle kraftkarl oppe at køre igen med det lækreste grønne vintagelys  . 
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt!
Min personlige indstilling til LED-belysning på en vintage-forstærker, er at man bør undlade dette, da lyset kan virke "forkert" - og man er nødt til at bygge modstande med ind osv... Hvis man er i stand til at finde de rigtige pærer og samtidig omstiller apparatet fra 220V til 240V spændingsdrift, vil man udsætte pærerne for en ganske svag underspænding - og herved vil de holde betragteligt længere - samtidig kører de også en lille smule køligere. . Hvorimod hvis man har et apparat, som er stillet til 220V, så vil man udsætte pærerne for en ganske svag overspænding (vi har normalt omkring 225-230V i stikkontakterne) - og herved nedsætte pærernes levetid. Nu ville jeg, hvis jeg var dig, undersøge om det ved en lettere omskiftning, var muligt at omstille apparatet til 240V-drift. Betyder i praksis intet negativt i selve elektronikken.
Det er nu en flot forstærker i øvrigt! - men vær opmærksom på om der er en for kraftigt varmeudvikling- og grib ind, før skaden evt. er sket. Jeg er nu ret sikker på, at man kan finde nogle pærer, som ligner dem, som du allerede havde i fra start - tager bare lidt tid og stædighed på nettet. En fyr i USA ved navn "Wjoe" er leveringsdygtig i det meste og han er billig og nem at have med at gøre. Hvis han ikke har det i sin liste, så mail ham med billedet af den gamle. Ellers er din nuværende belysning sikkert også ok - godt ser det i hvert fald ud!
http://www.wjoe.com/diallamps.htm
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
KlausM Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
En fyr i USA ved navn "Wjoe" er leveringsdygtig i det meste og han er billig og nem at have med at gøre. Hvis han ikke har
det i sin liste, så mail ham med billedet af den gamle.
|
|
|
eller dwojo, han er en ren troldmand mht at finde pærer:
David Wojnarowski
Mvh Klaus __________________ Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
damn - det var sgu også ham jeg mente - havde bare en art "loss of concentration" i gerningsøjeblikket - sorry!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
KlausM Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
damn - det var sgu også ham jeg mente
|
|
|
Det anede mig
Mvh Klaus __________________ Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
|
Til top |
|
|