Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 11:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Shure M97xE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 September 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Jeg følger skam også tråden med spænding og glæder mig til at høre om resultaterne. Der er trods alt grænser for hvor mange
eksperimenter man selv har råd til at udføre

Mht. 2M Pu'en så gør den ikke rigtig noget forkert, alt er pænt på plads. Min erfaring er dog (måske tilfældig?) at især ved LP'er
fra 60'erne har den en tendens til at være lidt for skinger i toppen. jeg har lidt en teori om at det kan skyldes at datidens pu'er
var knap så følsomme i diskanten og man derfor under indspilningen har givet lidt mere diskant. Lidt ala at man bruger
komprimering i dag så det lyder "bedre" i bærbare mp3 afspillere mv. men igen, det er kun min egen teori og jeg ved ikke om
den holder.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 September 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Har fulgt lidt med omkring denne Shure PU, har selv en ældre af slagsen (M91GD), som efter sigende skulle være god nok til en SAS nål.

Det jeg vil forhøre mig om er at de købes ved JICO på nettet, men når jeg kikker der ind er der 2 steder med JICO, et i USA (LP gear) og det anden i Japan ?. Hvad er det "rigtige", priserne er ikke helt ens, men iflg. LP gear skulle den nye SASnål til V15 passe til omtalte M97xE.

Solvin har købt sin M97x i tyskland, men ved LP gear er den billigere. kKommer der afgift oveni, så det netop bedst kan betale sig at købe den i Tyskland?

Til top Vis Jan Peters's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Peters

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jan Peters skrev:

Har fulgt lidt med omkring denne Shure PU, har selv en ældre af slagsen (M91GD), som efter sigende skulle være god nok til en SAS nål.

Det jeg vil forhøre mig om er at de købes ved JICO på nettet, men når jeg kikker der ind er der 2 steder med JICO, et i USA (LP gear) og det anden i Japan ?. Hvad er det "rigtige", priserne er ikke helt ens, men iflg. LP gear skulle den nye SASnål til V15 passe til omtalte M97xE.

Solvin har købt sin M97x i tyskland, men ved LP gear er den billigere. kKommer der afgift oveni, så det netop bedst kan betale sig at købe den i Tyskland?

Madsen og jeg, har begge købt hos JICO i Japan http://www.export-japan.com/marketing/stylus/index.php

Om der kommer afgift på afhænger af held, nogle gange smutter det igennem tolden uden problemer.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 September 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Jeg følger skam også tråden med spænding og glæder mig til at høre om resultaterne. Der er trods alt grænser for hvor mange
eksperimenter man selv har råd til at udføre

Mht. 2M Pu'en så gør den ikke rigtig noget forkert, alt er pænt på plads. Min erfaring er dog (måske tilfældig?) at især ved LP'er
fra 60'erne har den en tendens til at være lidt for skinger i toppen. jeg har lidt en teori om at det kan skyldes at datidens pu'er
var knap så følsomme i diskanten og man derfor under indspilningen har givet lidt mere diskant. Lidt ala at man bruger
komprimering i dag så det lyder "bedre" i bærbare mp3 afspillere mv. men igen, det er kun min egen teori og jeg ved ikke om
den holder.

Ja lad bare andre bruge penge  Har du mulighed for at ændre din indgangs-impedans samt den kapacitive belastning på din for-forstærker, har du det kan man virkelig optimere lyden.

Mvh

Torben

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 September 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Halo8 skrev:
Jeg følger skam også tråden med spænding og glæder mig til at høre om resultaterne.
Der er trods alt grænser for hvor mange eksperimenter man selv har råd til at udføre Mht. 2M Pu'en så gør den ikke
rigtig noget forkert, alt er pænt på plads. Min erfaring er dog (måske tilfældig?) at især ved LP'er fra 60'erne har den en
tendens til at være lidt for skinger i toppen. jeg har lidt en teori om at det kan skyldes at datidens pu'er var knap så
følsomme i diskanten og man derfor under indspilningen har givet lidt mere diskant. Lidt ala at man bruger komprimering i
dag så det lyder "bedre" i bærbare mp3 afspillere mv. men igen, det er kun min egen teori og jeg ved ikke om den holder.

Ja lad bare andre bruge penge  Har du mulighed for at ændre din indgangs-impedans samt den kapacitive belastning
på din for-forstærker, har du det kan man virkelig optimere lyden.

Mvh

Torben

Jada, til gengæld skal jeg nok komme med trøstende ord (eller er det håneret ), hvis der er fejlkøb ind i mellem

Desværre har jeg ikke mulighed for at skifte, hverken impedans, eller kapacitiv belastning på min RIAA, eller rettere
RIAA'er. Har en Audio Note R Zero og en Sugden PhonoMaster men begge er meget sparsomme mht. ovenstående
specifikationer. Jeg antager dog at impedansen er de standard 47KOhm på begge. Måske man skal til at drive det så vidt og
varme en loddekolbe op?

Flemming

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 September 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

De 47Kohm er standard, men ved du hvor meget du har i kapacitet målt fra de små tilledninger der sidder fra din pickup, naturligvis uden de er forbundet til pickuppen. Du måler fra disse ledninger med dit phono-kabel i sat din riaa. På den måde for du den samlede kapacitet som belaster din pickup. Du skal bruge et LCR-meter til målingen.

Det er nok at måle på en kanal.

Ps. din for-forstærker må ikke være tændt under målingen.

Mvh

Torben

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 September 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Desværre kan mit multimeter ikke måle kapacitet, så det bliver ikke lige i dag jeg får checket det. Jeg vender dog frygtelig
tilbage med resultaterne

Flemming

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 September 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Desværre kan mit multimeter ikke måle kapacitet, så det bliver ikke lige i dag jeg får checket det. Jeg vender dog frygtelig
tilbage med resultaterne

Super så kan vi simulere lidt, og se hvad der er bedst.

Mvh

Torben

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Vil lige sige at jeg efter at have fulgt denne her tråd har bestilt en Shure M97xE pick up. Bare så I ved hvad I har på
samvittigheden

Det lyder godt, er spændt på hvad du mener om den i forholdt til en 2M black som jo er en yderst kompetent afspiller i de meldinger der har været i forummet, men også i en anden prisklasse (har ikke hørt 2M serien). Som solvin skriver har jeg bestilt en VN5 MR SAS forpart hos Jico, håber den passer ellers må der laves en hybrid ud af nålen og den originale forpart, opskriften har solvin, så det bliver spændende.

VH. Madsen

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Så er der blevet trukket 587kr. fra min konto.

Jico forparten skulle så være på vej. Jeg glæder mig rigtig meget til at høre den.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Vil lige sige at jeg efter at have fulgt denne her tråd har bestilt en Shure M97xE pick up. Bare så I ved hvad I har på
samvittigheden

Hej Halo8, har du fået shure pickup'en.

Mvh

Torben

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Halo8 skrev:
Vil lige sige at jeg efter at have fulgt denne her tråd har bestilt en Shure M97xE pick up.
Bare så I ved hvad I har på samvittigheden

Hej Halo8, har du fået shure pickup'en.

Mvh

Torben

Desværre ikke endnu. Jeg bestilte den i USA og de gav en leveringstid på ca 8 - 10 dage. Forhåbentlig er den i hus i næste
uge.

Flemming

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Så oprendt dagen endeligt, Jico forparten er kommet, og hold op hvor er den flot lavet  diamanten er så lille at man næsten ikke kan se den. Boron staven ser kanon ud. Der er dog et lille men, nemlig at selve messingrøret er noget mindre end det orginale, så forparten sidder ikke helt så fast som jeg vil have, men det kan vel ordnes.

Nyd billederne. Øverst min hybrid til ventre, Jico's smukt udførte VN5MR til højre. Nedrest Jico forparten.

Ps. Jeg vender tilbage med lytteindtryk.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Så er problemet med den lidt mindre diameter på messingrøret løst. Almindeligt tesa tape er blevet viklet 2 omgange rundt om messing-røret, så nu passer den perfekt.

Det er naturligvis vigtigt at selve magneten for enden af nålefanen, er 100% centreret i forhold til spolerne, som er i selve pickup-huset.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Sidder lige nu og lytter på Pink-Floyd The Wall, for satan det lyder godt, faktisk så godt at jeg har bestilt endnu en forpart hos Jico.

Mvh

Torben

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt, ok man ser at kvadratet er mindre på røret, så det skal altså tilpasses, venter endnu på min SAS version, kommer med melding når den er i hus.

Alle mine gamle som nye forparter til Shure er messingrøret 2 x 2 mm, har du målt på den

VH. Madsen

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:

Det lyder godt, ok man ser at kvadratet er mindre på røret, så det skal altså tilpasses, venter endnu på min SAS version, kommer med melding når den er i hus.

Alle mine gamle som nye forparter til Shure er messingrøret 2 x 2 mm, har du målt på den

VH. Madsen

Nej jeg har ikke målt på den nye forpart, da jeg har fået den sat rigtig godt fast, jeg nænner ikke at tage den af. Jeg glæder mig til at høre din mening om SAS forparten. Jeg er sikker på at du vil opleve en endog meget stor forbedring i forhold til den orginale forpart.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Uha uha hvor lyder den VN5MR forpart kanon, jeg sidder lige nu og lytter på Andreas Vollenweider, det der kommer ud af den forpart er så rent og velopløst man kan tænke sig, der er ikke DEN mindste antydning af nogen form for forvrængning. Det er utroligt så højt jeg kan skrue op uden det lyder grimt på nogen måde. Som en tillægs-gevinst er pladestøj nærmet ikke eksisterende, på de reneste plader jeg har

Jico har formået at lave ophænget af nåle-fanen meget blødt, da pickup-huset ligger meget nær pladen, endvidere kan man næsten ikke høre egenstøj fra selve pickupen, som en del andre pickuper har tilbøjlighed til. Jeg har aldrig kunnet lide den egenstøj, som pickuper med lav kompliance har, ikke at jeg ved det, men det må give resonanser, som meget nemt kan forplante sig vidre.

Jeg tror sgu endelig, at jeg har fundet de vise sten, hvad pickup angår.

Mvh

Torben

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

wauw, den vil jeg lige tygge på...  Fantastisk inspirerende!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
wauw, den vil jeg lige tygge på...  Fantastisk inspirerende!

Jammen du er da velkommen til at komme, for at lytte på vidunderet.

Mvh

Torben

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum