Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: nt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 April 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

@Milu
Det er en kammerat der netop har en Benchmark A/D til formålet.
Har har dog netop sat den til salg, så jeg får desværre nok ikke flere rips

Jeg ved at Holm Acoustics DSPre har en A/D indbygget, og hvad med nogle af Lyngdorf produkterne? De må da også kunne et eller andet.

Jeg har overvejet selv at anskaffe mig en A/D, men har ikke kigget endnu - tror nok det bliver lidt dyrt, hvis det skal være en rigtigt god en - hvad det selvfølgelig skal være

@Sjoenne
Min mening med at rippe vinyl er at jeg ikke længere vil bruge pladespiller. Det er for besværligt at finde ny musik som jeg vil have, og en pladespiller der kan matche streamer-setup'et eller en god CD, er for kostbar for mig. Indtil der kommer nok højopløst musik, må jeg "nøjes" med at lytte til vinyl-rip...

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 April 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Milu skrev:
daniels skrev:

@MiluJeg har været ganske tilfreds med min squeezebox og med Music Hall DAC'en sat til squeezeboxen, har det lydt ganske godt.Regner med lige at kunne løfte det hele en tand mere med streamerløsningen.Har efterhånden en pæn samling af 24Bit, 96KHz musik, så jeg starter godt med højopløseligt musik. Har kun ganske lidt 24Bit, 192KHz musik, men kæmper for at få mere (via køb og vinyl-rip).

Ja 24/96 er fantastisk!

24/192 har jeg ikke desværre mulighed for - endnu, men det kan da være det kommer.

Dit LP rip, syntes jeg lyder virkelig spændende! Hvad var det du brugte som A/D konverter?Jeg har, i flere år, tænkt på at det kunne være sjovt, at A/D konvertere fra riaa og så i "real time" køre det igennem min DAC - det resultat kunne være rigtig spændende!Eller optage, som dig, fra begge mine riaa og dermed direkte kunne sammenlignde de 2.Benschmark laver vist en A/D konverter.

Mvh.

Hvad skulle meningen dog være med at lave signalvejen længere og teknisk degraderende?

Ikke nødvendigvis nogen som helst mening.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 April 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Sjoenne skrev:
Milu skrev:
daniels skrev:

@MiluJeg har været ganske tilfreds med min squeezebox og med Music Hall DAC'en sat til squeezeboxen, har det lydt ganske godt.Regner med lige at kunne løfte det hele en tand mere med streamerløsningen.Har efterhånden en pæn samling af 24Bit, 96KHz musik, så jeg starter godt med højopløseligt musik. Har kun ganske lidt 24Bit, 192KHz musik, men kæmper for at få mere (via køb og vinyl-rip).

Ja 24/96 er fantastisk!

24/192 har jeg ikke desværre mulighed for - endnu, men det kan da være det kommer.

Dit LP rip, syntes jeg lyder virkelig spændende! Hvad var det du brugte som A/D konverter?Jeg har, i flere år, tænkt på at det kunne være sjovt, at A/D konvertere fra riaa og så i "real time" køre det igennem min DAC - det resultat kunne være rigtig spændende!Eller optage, som dig, fra begge mine riaa og dermed direkte kunne sammenlignde de 2.Benschmark laver vist en A/D konverter.

Mvh.

Hvad skulle meningen dog være med at lave signalvejen længere og teknisk degraderende?

Smart hehe Så er det da bare med at komme ud og shoppe A/D konverter
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Milu skrev:
Sjoenne skrev:
Milu skrev:
daniels skrev:

Ja 24/96 er fantastisk!

Mvh.

Smart hehe Så er det da bare med at komme ud og shoppe A/D konverter

Nu er det jo ikke alle drømme, der bliver til noget. Og denne er nok lagt længst væk.

Michael Fremer tager ofte en hjemmebrændt CD med vinyl musik, med til messer. For ligesom at vise hvad vinyl kan i forhold til de rent digitale.

Lige den sidste ting, når musikken først er lagt ind digitalt, så er der intet tab eller degradering.
Faktisk kunne det endda være en fordel, for dem med kun en CD spiller med preamp, men kun med digitale indgange. Og den signalvej er ret kort.

Har du ikke fået leget med streaming endnu? Er det ikke en Wadia med "i"? Ellers må du lige ha' fat i Vassagohifi!

Mvh.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 April 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Har du ikke fået leget med streaming endnu? Er det ikke en Wadia med "i"? Ellers må du lige ha' fat i Vassagohifi!

Mvh.

Jo da.. prøvede først med Squeezecenter fra min server(der står i rummet bagved), men det droppede jeg hurtigt pga brugerfladen. Så nu bruger jeg en Sonos ZP80 m. Ipod Touch som remote - det er bare noget der duer! Ingen PC og andet i nærheden af grejet, bare en afspiller der ikke skal andet end at streame.

Det er en 581i jeg har, så jeg kører digitalt coax fra Sonos ned i Wadiaen.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Jo da.. prøvede først med Squeezecenter fra min server(der står i rummet bagved), men det droppede jeg hurtigt pga brugerfladen. Så nu bruger jeg en Sonos ZP80 m. Ipod Touch som remote - det er bare noget der duer! Ingen PC og andet i nærheden af grejet, bare en afspiller der ikke skal andet end at streame.

Det er en 581i jeg har, så jeg kører digitalt coax fra Sonos ned i Wadiaen.

Super!

Ja de skulle være ret gode de Sonos. Der findes vist også firmaer der modder på dem, så vidt jeg kan forstå.

Mvh.

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Med stor fare for at få "verbale tæv" - men er det ikke lidt forkert at kalde digital ripning af analoge plader i 24/192 for High Definition?
Hvis nogle af jer er afhængige af "slige sager" kan det findes i store mængder vha. AVAX:

http://avaxhome.ws/hraphile
http://avaxhome.ws/music/audiophile

Det har bare ikke så meget med højopløselig lyd at gøre og Digitalt er det jo som udgangspunkt ikke.
Det svarer jo lidt til at scanne ens gl. papir billeder....

Vedr. Sonos mener jeg at den har samme problem som Squezeboks.
Den downsampler alt over 24/46....også via SPDIF udgangen også selvom den er modificeret!
Check selv!
Har haft en squezeboks i mange år - fik den aldrig til at lyde godt via SPDIF udgangen.
Storebror transporter til 15.000K lød godt - men prisforskellen er jo også markant.

Vh.

Ole

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

I denne tråd uddeles der ingen tæv af nogen art - enhver er velkommen.

Men jo, grundlæggende er det ikke en ægte high-def fil, men kun kopi til high-def format.

Ægte high-def er det der er mastered i high-def.

Og så er der rigtig mange optagelse til f.eks. SACD som kommer fra et masterbånd... High-def?

Mvh.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at man har "defineret" HD (High Definition) som 24Bit, 96KHz - da dette er lydformatet på BluRay, der er HD billedopløsning (720-1080P).

Om det så er HD reelt er så en anden snak.

Men vi kan sagtens blive enige om at i teorien svarer et vinyl-rip til at scanne et billede.
I teorien vil vinyl jo altid have højere opløsning end det digitale format.

Jeg mener dog at med 24Bit, 96KHz/192KHz, så er vi nået op i så høj opløsning at det menneskelige øre ikke kan få mere ud af kildematerialet. Om ikke andet kræver det en så god pladespiller, for at kunne afspille det, at de færreste har råd til det.

Desuden er pladespiller jo ikke per definition bedre end digital, da der er RIGTIGT mange optagelser, der bare ikke er ret gode - og så er det lige meget om det er CD, vinyl eller digital afspilning.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 April 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg mener at man har "defineret" HD (High Definition) som 24Bit, 96KHz - da dette er lydformatet på BluRay, der er HD billedopløsning (720-1080P).

Om det så er HD reelt er så en anden snak.

Men vi kan sagtens blive enige om at i teorien svarer et vinyl-rip til at scanne et billede.
I teorien vil vinyl jo altid have højere opløsning end det digitale format.

Jeg mener dog at med 24Bit, 96KHz/192KHz, så er vi nået op i så høj opløsning at det menneskelige øre ikke kan få mere ud af kildematerialet. Om ikke andet kræver det en så god pladespiller, for at kunne afspille det, at de færreste har råd til det.

Desuden er pladespiller jo ikke per definition bedre end digital, da der er RIGTIGT mange optagelser, der bare ikke er ret gode - og så er det lige meget om det er CD, vinyl eller digital afspilning.

Jeg vinylripper i øjeblikket med dette usb lydkort : http://www.audiotrak.net/products/mayaex5ce/  og må sige at resultatet er ganske glimrende !!   jeg kan stort set ikke høre forskel på "the real thing" og mit ripp !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ville have troet at det var nødvendigt med en ret god A/D før det blev rigtigt godt.

Og den du linker til, kan ikke rippe over 16Bit.

Tror du ikke man med fordel kunne bruge en bedre A/D og rippe i f.eks. 24Bit (96/192KHz)?

Eller skyldes det din pladespiller - Er den "high-end" nok til afspille vinylen, så den kan slå CD eller streaming?
Synes man skal have en ret god pladespiller, før den rigtigt kan matche bare en CD.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Jeg ville have troet at det var nødvendigt med en ret god A/D før det blev rigtigt godt.

Tror du ikke man med fordel kunne bruge en bedre A/D og rippe i f.eks. 24Bit (96/192KHz)?

Eller skyldes det din pladespiller - Er den "high-end" nok til afspille vinylen, så den kan slå CD eller streaming?
Synes man skal have en ret god pladespiller, før den rigtigt kan matche bare en CD.

Desværre....jeg er ikke hoppet på det der bitræs !  jeg har ikke brug for at det blir mere "analogt" at lytte til på mit setup ! Det er jo ikke uden "omkostninger" at gå op i bit og samplingsfrekvens !

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
daniels skrev:

Desværre....jeg er ikke hoppet på det der bitræs !  jeg har ikke brug for at det blir mere "analogt" at lytte til på mit setup ! Det er jo ikke uden "omkostninger" at gå op i bit og samplingsfrekvens !

OK. Tænkte bare at det måske kunne få optagelserne til at nærme sig LP-afspilning mere med højere opløsning.

Det er ihvertfald den vej jeg vil gå.
Så må nogle tests afsløre om det er godt nok

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 April 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Lidt off topic i forhold til tråden, men i forhold til tip af vinyl, så se her:

http://www.channld.com/pure-vinyl.html
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Frankie skrev:
daniels skrev:

OK. Tænkte bare at det måske kunne få optagelserne til at nærme sig LP-afspilning mere med højere opløsning.

Jeg kan gå op i 48Khz og det er også testet, men så lyder det ikke som orginalen længere ! Den allerøverste top kommer til at stå lidt mindre klart !  Og det blir kun værre af at upsample yderligere, men det styrker jo bare mine egne erfaringer med bitræset..... jo højere bit og samplingsfrekvens, jo mere "kvæler" man musikken ! Jeg kan bedst li at musikken fremstår lidt "in your face" ellers blir det sgu for kedeligt !

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
daniels skrev:
Frankie skrev:
daniels skrev:

Jeg kan gå op i 48Khz og det er også testet, men så lyder det ikke som orginalen længere ! Den allerøverste top kommer til at stå lidt mindre klart !  Og det blir kun værre af at upsample yderligere, men det styrker jo bare mine egne erfaringer med bitræset..... jo højere bit og samplingsfrekvens, jo mere "kvæler" man musikken ! Jeg kan bedst li at musikken fremstår lidt "in your face" ellers blir det sgu for kedeligt !

Lyder dog lidt underligt, for det er jo ikke en upsampling der foregår, når man optager fra LP. Den burde bare optage et større dynamikområde og med bedre opløsning.

Jeg har hørt det flere gange i forbindelse med afspilning af musikken, at nogen foretrækker at køre DAC'en i kildematerialets opløsning, så man låser DAC'en til 16Bit, 44,1KHz når man lytter til CD.
Dette oplever jeg dog ikke med min Music Hall DAC - synes ikke det bliver hverken værrer eller bedre af at skifte opsampling.
Men jeg har heller ikke fået lyttet så meget til den endnu.

Jeg må lige teste lidt, når der kommer lidt penge på kontoen igen. For så tror jeg, jeg vil prøve denne:
http://www.terratec.net/en/products/pictures/produkt_bilder_ en_3242.html
Og se om man ikke kan lave nogle gode optagelser.

Jeg kan egentlig godt lide denne:
http://www.audiotrack.net/products/DRDAC2DX/
Men den går ikke op til 192KHz, og det vil jeg gerne lege lidt med
Har ellers været ganske glad for min Prodigy Cube - den har du sikkert også et par opgraderingstricks til  - Hvis du stadig har din?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Lidt off topic i forhold til tråden, men i forhold til tip af vinyl, så se her:

http://www.channld.com/pure-vinyl.html

Det er ganske interessant, hvis jeg får gjort alvor ud af seriøs vinyl-rip

Desværre til Mac, og sådan en har jeg ikke... Men et lignende produkt finds jo nok også til PC.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil godt lige slå fast, at der er forskel på at upsample til 24/96(192) og native 24/96(192). Upsample er ikke nødvendigvis særlig godt - personligt foretrækker jeg oftest native format.
Native 24/96(192) er en hel anden sag - hvis man har mulighed for at afspille disse, så vil mene det er "tosset" ikke at udnytte det, for det er overlegent.

Mvh.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Jeg vil godt lige slå fast, at der er forskel på at upsample til 24/96(192) og native 24/96(192). Upsample er ikke nødvendigvis særlig godt - personligt foretrækker jeg oftest native format.
Native 24/96(192) er en hel anden sag - hvis man har mulighed for at afspille disse, så vil mene det er "tosset" ikke at udnytte det, for det er overlegent.

Mvh.

Præcis!

Det var det der fik mig til at starte en jagt på en DAC, der native understøttede de formater jeg skulle bruge. Upsamle og downsample vil jeg undgå i mit anlæg - det er jo kun en "lappeløsning".

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Frankie skrev:
daniels skrev:
Frankie skrev:
daniels skrev:

Lyder dog lidt underligt, for det er jo ikke en upsampling der foregår, når man optager fra LP. Den burde bare optage et større dynamikområde og med bedre opløsning.

Jeg har hørt det flere gange i forbindelse med afspilning af musikken, at nogen foretrækker at køre DAC'en i kildematerialets opløsning, så man låser DAC'en til 16Bit, 44,1KHz når man lytter til CD.
Dette oplever jeg dog ikke med min Music Hall DAC - synes ikke det bliver hverken værrer eller bedre af at skifte opsampling.
Men jeg har heller ikke fået lyttet så meget til den endnu.

Jeg må lige teste lidt, når der kommer lidt penge på kontoen igen. For så tror jeg, jeg vil prøve denne:
http://www.terratec.net/en/products/pictures/produkt_bilder_ en_3242.html
Og se om man ikke kan lave nogle gode optagelser.

Jeg kan egentlig godt lide denne:
http://www.audiotrack.net/products/DRDAC2DX/
Men den går ikke op til 192KHz, og det vil jeg gerne lege lidt med
Har ellers været ganske glad for min Prodigy Cube - den har du sikkert også et par opgraderingstricks til  - Hvis du stadig har din?

Jepp...jeg har stadig min, men bruger den til min pc nu !  jeg skiftede forøvrigt opperen ud til en AD 823 i stedet, så spiller den lidt mere ud i stuen !

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes