Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: nt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Milu skrev:

Jeg vil godt lige slå fast, at der er forskel på at upsample til 24/96(192) og native 24/96(192). Upsample er ikke nødvendigvis særlig godt - personligt foretrækker jeg oftest native format.
Native 24/96(192) er en hel anden sag - hvis man har mulighed for at afspille disse, så vil mene det er "tosset" ikke at udnytte det, for det er overlegent.

Mvh.

Præcis!

Det var det der fik mig til at starte en jagt på en DAC, der native understøttede de formater jeg skulle bruge. Upsamle og downsample vil jeg undgå i mit anlæg - det er jo kun en "lappeløsning".

Enige på det punkt blir vi aldrig, min mening er stadig at man kvæler noget af det musikalske ved at bruge de høje opløsninger..... det blir godt nok meget behageligt at lytte til, men langt mindre musikalsk ! Lidt li som "sort baggrund" det har også sine "bivirkninger" !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 April 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Milu skrev:

Jeg vil godt lige slå fast, at der er forskel på at upsample til 24/96(192) og native 24/96(192). Upsample er ikke nødvendigvis særlig godt - personligt foretrækker jeg oftest native format.
Native 24/96(192) er en hel anden sag - hvis man har mulighed for at afspille disse, så vil mene det er "tosset" ikke at udnytte det, for det er overlegent.

Mvh.

Præcis!

Det var det der fik mig til at starte en jagt på en DAC, der native understøttede de formater jeg skulle bruge. Upsamle og downsample vil jeg undgå i mit anlæg - det er jo kun en "lappeløsning".

Ja, der er jeg næsten enig. Min egen producent, dCS, mener også man skal være forsigt med at upsample.
Men ingen regel uden undtagelse, de upsampler selv til DSD. Og det fungerer.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 April 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
daniels skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Præcis!

Enige på det punkt blir vi aldrig, min mening er stadig at man kvæler noget af det musikalske ved at bruge de høje opløsninger..... det blir godt nok meget behageligt at lytte til, men langt mindre musikalsk ! Lidt li som "sort baggrund" det har også sine "bivirkninger" !

Husk, når du lukker op for godterne ét sted, så kan du lukke op for l**t et andet sted.

Mvh.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Lige en reminder: Download af rips som andre har lavet af vinylplader, er i bund og grund ligeså ulovligt som al anden ulovlig download.

Vedkommende har med stor sandsynlighed ikke fået overdraget distributionsrettigheder.

Hvis folk gerne vil bevare deres vinylplader i en udgave som er nemmere at have med at gøre (et rip skal f.eks. aldrig børstes, vaskes eller støvsuges), er der god info at hente i denne tråd.

Kan i øvrigt se, at en del af dem (de der udbyder rips) ripper i 24bit/192kHz, som de så konverterer til en lavere samplerate fordi deres "klik fjerner" software ikke kan håndtere de 192kHz (eller tager det for lang tid??), for derefter at upsample. Det kommer der næppe et optimalt resultat ud af. Så hellere ofre en god vask, og så leve med et klik eller 2.

Imens vil jeg nyde mine vinyler "the old fashined way" (lyttede i forgårs til en af de første vinyler jeg købte (Mike Oldfield: Tubular Bells), og det er trods knas og slid, stadig en plade der får en masse minder frem).

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
daniels skrev:
Frankie skrev:
daniels skrev:
Frankie skrev:
daniels skrev:

Jeg ville have troet at det var nødvendigt med en ret god A/D før det blev rigtigt godt.

Og den du linker til, kan ikke rippe over 16Bit.

Tror du ikke man med fordel kunne bruge en bedre A/D og rippe i f.eks. 24Bit (96/192KHz)?

Eller skyldes det din pladespiller - Er den "high-end" nok til afspille vinylen, så den kan slå CD eller streaming?
Synes man skal have en ret god pladespiller, før den rigtigt kan matche bare en CD.

Desværre....jeg er ikke hoppet på det der bitræs !  jeg har ikke brug for at det blir mere "analogt" at lytte til på mit setup ! Det er jo ikke uden "omkostninger" at gå op i bit og samplingsfrekvens !

OK. Tænkte bare at det måske kunne få optagelserne til at nærme sig LP-afspilning mere med højere opløsning.

Det er ihvertfald den vej jeg vil gå.
Så må nogle tests afsløre om det er godt nok

Jeg kan gå op i 48Khz og det er også testet, men så lyder det ikke som orginalen længere ! Den allerøverste top kommer til at stå lidt mindre klart !  Og det blir kun værre af at upsample yderligere, men det styrker jo bare mine egne erfaringer med bitræset..... jo højere bit og samplingsfrekvens, jo mere "kvæler" man musikken ! Jeg kan bedst li at musikken fremstår lidt "in your face" ellers blir det sgu for kedeligt !

Lyder dog lidt underligt, for det er jo ikke en upsampling der foregår, når man optager fra LP. Den burde bare optage et større dynamikområde og med bedre opløsning.

Jeg har hørt det flere gange i forbindelse med afspilning af musikken, at nogen foretrækker at køre DAC'en i kildematerialets opløsning, så man låser DAC'en til 16Bit, 44,1KHz når man lytter til CD.
Dette oplever jeg dog ikke med min Music Hall DAC - synes ikke det bliver hverken værrer eller bedre af at skifte opsampling.
Men jeg har heller ikke fået lyttet så meget til den endnu.

Jeg må lige teste lidt, når der kommer lidt penge på kontoen igen. For så tror jeg, jeg vil prøve denne:
http://www.terratec.net/en/products/pictures/produkt_bilder_ en_3242.html
Og se om man ikke kan lave nogle gode optagelser.

Jeg kan egentlig godt lide denne:
http://www.audiotrack.net/products/DRDAC2DX/
Men den går ikke op til 192KHz, og det vil jeg gerne lege lidt med
Har ellers været ganske glad for min Prodigy Cube - den har du sikkert også et par opgraderingstricks til  - Hvis du stadig har din?

Jepp...jeg har stadig min, men bruger den til min pc nu !  jeg skiftede forøvrigt opperen ud til en AD 823 i stedet, så spiller den lidt mere ud i stuen !

Har godt haft kig på at skifte opamps i den, når nu de faktisk opfordre til at eksperimentere på Prodigy's hjemmeside.

Kan være jeg lige skal kigge efter den AD 823.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 April 2010 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Lige en tanke omkring M2Tech dimsen.

Er der nogen der har sammenlignet disse 2 kombinationer?

1. M2Tech'en direkte i USB porten med et coax kabel til dac

2. USB kabel mellem computer og M2Tech og M2Tech direkte i dac (kræver selvfølgelig et hunstik o dac'en).
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Lige en tanke omkring M2Tech dimsen.

Er der nogen der har sammenlignet disse 2 kombinationer?

1. M2Tech'en direkte i USB porten med et coax kabel til dac

2. USB kabel mellem computer og M2Tech og M2Tech direkte i dac (kræver selvfølgelig et hunstik o dac'en).

Hej

Vi har prøvet at bytte lidt om på konfigurationen som du foreslår.
Der var en lille forskel når man bruget et 5 langt USB kabel fra T-Hansen (næppe nogen god kvalitet). Jeg tidligere publiceret en artikkel med link til en Engelsk test hvor de bl.a. fremhæver, at der er forskel på bruge af USB kabler når det skal bruges til HiFi-Brug...

Men jeg har faktisk tænkt det samme som dig og købte et konverterstik hos T-Handsen (jeg har ikke aktier i firmaet!) så nu skulle det være muligt at koble m2tech dirkte ind i min RME dac SPDIF indgang uden et eneste kabel (det bliver sikkert ikke kønt at se på).
Faktisk tester vi det i denne weekend... Søndag er vi et par stykker (GONZ m.flere) som alligevel skal lytte til en Hegel HD10 og bl.a. sammenligne den med en RME 400 Firface - en DAC som langt hen af vejen har klaret sig rigtig godt... men der vil jeg prøve at koble det hele sammen både m/u kabel og se om vi kan høre nogen forskel (nogle vil påstå at det netop er kablerne som skaber magien pga. af deres filtrering/påvirkning af lyden)...

Men intet slår en praktisk test  :-)

Håber at jeg lige kan uploade et par billeder af setuppet.

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Personligt vil jeg holde mig til punkt 1.

Jo flere led der er, des større er riskoen for at der opstår jitter. Brugen af stik der overholder standarden 75 ohm skal bruges - derfor er det vigtigt at vælge digital kabler der overholder det - både selve kablet og stikkene.

Så derfor skal den han/hun omformer du vælger, også overholde de 75 ohm.

Jo mindre du "belaster" din dac med jitter, jo bedre.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Og jo, praktisk test er godt.

Men endnu bedre er det, at lave det rigtigt fra starten.
Mine test fortæller mig, at det ikke altid er en A/B test der fortæller sandheden.
Støj kan ligge højt i oppe i diskantområdet, at du ikke umiddelbart bemærker det, men i længden, vil du eller dine øre, irriteres af digital fnidder - det som kan gøre CD så "digitalt".

Dermed ikke sagt, at ZAP4EVER mfl. ikke kan høre, men der ligger mere til, end øret umiddelbart kan høre.

Mvh.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

ZAP4EVER skrev:

Hej

Vi har prøvet at bytte lidt om på konfigurationen som du foreslår.Der var en lille forskel når man bruget et 5 langt USB
kabel fra T-Hansen (næppe nogen god kvalitet). Jeg tidligere publiceret en artikkel med link til en Engelsk test hvor de bl.a.
fremhæver, at der er forskel på bruge af USB kabler når det skal bruges til HiFi-Brug...

Men jeg har faktisk tænkt det samme som dig og købte et konverterstik hos T-Handsen (jeg har ikke aktier i firmaet!) så
nu skulle det være muligt at koble m2tech dirkte ind i min RME dac SPDIF indgang uden et eneste kabel (det bliver sikkert
ikke kønt at se på).Faktisk tester vi det i denne weekend... Søndag er vi et par stykker (GONZ m.flere) som alligevel skal
lytte til en Hegel HD10 og bl.a. sammenligne den med en RME 400 Firface - en DAC som langt hen af vejen har klaret sig
rigtig godt... men der vil jeg prøve at koble det hele sammen både m/u kabel og se om vi kan høre nogen forskel (nogle vil
påstå at det netop er kablerne som skaber magien pga. af deres filtrering/påvirkning af lyden)...

Men intet slår en praktisk test  :-)

Håber at jeg lige kan uploade et par billeder af setuppet.

Bliver interessant at høre dine betragtninger.

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Hej.

Jo flere led der er, des større er riskoen for at der opstår jitter. Brugen af stik der overholder standarden 75 ohm skal bruges - derfor er det vigtigt at vælge digital kabler der overholder det - både selve kablet og stikkene.

Mvh.

Hej - med stor fare for at starte en verbal krig!
Betragt indlægget som et diskret PIP 

Det her vedr. impedans og belastning i COAX kabler - har der ikke været nogle artikler som aflivede det godt og grundigt?
Det var vist noget med at de 75 ohm var et levn fra dengang man brugte COAX til fjersynssignaler etc. - flere magasiner og os selv inkl. har bl.a. prøvet Bertram kabler istedet for COAX kabler og de lyder bedre på trods af den forkerte modstand (NL har vist nok beskrevet emnet meget grundig i forb med at HighFidelity tested nogle af hans kabler hvor hans digital COAX kabler slet ikke er korrekte set ud fra et OHMsk synspunkt).

vh.

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Hej.

Jo flere led der er, des større er riskoen for at der opstår jitter. Brugen af stik der overholder standarden 75 ohm skal
bruges - derfor er det vigtigt at vælge digital kabler der overholder det - både selve kablet og stikkene.

Mvh.

Har man et hun RCA indgangsstik sin dac, kommer der ikke flere led. Forskellen er så om kablet sidder som et coax mellem
dac og M2Tech eller som USB mellem M2Tech og computer.

Om man så kan få et ordentligt rca hun stik til kabinetmontering skal jeg være usagt. Ovenstående var blot en tanke, som
jeg syntes, var interessant.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

ZAP4EVER skrev:
Milu skrev:

Hej.

Mvh.

Det her vedr. impedans og belastning i COAX kabler - har der ikke været nogle artikler som aflivede det godt og grundigt?
Det var vist noget med at de 75 ohm var et levn fra dengang man brugte COAX til fjersynssignaler etc. - flere magasiner og os selv inkl. har bl.a. prøvet Bertram kabler istedet for COAX kabler og de lyder bedre på trods af den forkerte modstand (NL har vist nok beskrevet emnet meget grundig i forb med at HighFidelity tested nogle af hans kabler hvor hans digital COAX kabler slet ikke er korrekte set ud fra et OHMsk synspunkt).

vh.

Nej da, man har lov til at diskutere i min tråd - med mindre man siger noget vrøvl selvfølgelig, og du nærmer dig!

Det er bestemt ikke sandt. Jeg har lyttet mig igennem de fleste kombinationer, det høres, når man ændrer på parameterne. 
Nu har jeg meget lidt respekt for Bertrams kunnen og evner ud i digital viden, ligeså NL og HighFidelity. Så det holder ikke det mindste.
Man må ligesom skille skidt fra kanel, ellers løber man hurtigt sur i det, i det store intenet.

Mvh.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

@Pascal
Jeg benytter metode nummer 1.
Et 0,5m meter Taralabs coax kabel fra M2Tech'en til min Music Hall rør-DAC.

Jeg har ikke selv planer om at eksperimentere med andet end måske et andet coax-kabel en dag.
Men jeg er heller ikke den stor jitter-rytter. Mener ikke at jitter er noget problem i dag med fornuftige DAC-løsninger, så jitter-snak problematikken betragter jeg som et mode-fænomen.

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
ZAP4EVER skrev:
Milu skrev:

Hej.

Mvh.

vh.

Nej da, man har lov til at diskutere i min tråd - med mindre man siger noget vrøvl selvfølgelig, og du nærmer dig!

Det er bestemt ikke sandt. Jeg har lyttet mig igennem de fleste kombinationer, det høres, når man ændrer på parameterne. 
Nu har jeg meget lidt respekt for Bertrams kunnen og evner ud i digital viden, ligeså NL og HighFidelity. Så det holder ikke det mindste.
Man må ligesom skille skidt fra kanel, ellers løber man hurtigt sur i det, i det store intenet.

Mvh.

Ja ja - det kan blive en lang og sej diskussion.
Lad os nøjes med at diskutere egne erfaringer og det vi rent faktisk kan høre - eller bliver det for kedeligt?
Inviter på en kop kaffe og lad os lave nogle praktiske opstillinger som vi kan lytte til.

Vi har d.d. prøvet flere forskellige ting... bl.a.
M2tech direkte ind i Firaface DAC helt uden kabler gav ikke noge markant forbedring - hælder til at foretrække lidt kabel imellem enhederne (helst Bertram som er det vi har flest gode resultater med også som digital kabel)
Vi sammenlignede også Hegels dac HD10 med RME FireFace 400 - der var stor forskel på måden de spillede på...
RME - hurtig, lys, fast i bunden
Hegel - mere dybde i lydbilledet, musikalsk
Som vi vurdered det manglede ingen af dem detaljer - mere et spørgsmål om smag som afgører valget og måske kombination af højttalere bl.a.
Vi sammenlignede også lidt 16/44 & 26/96 af samme inspilninger - forskellen er der, men den var ikke så markant på de numre vi havde til rådighed - vi må til at inspille lidt igen.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hehe - hvis du ikke kan lide betingelserne, skal du være mere end velkommen til, at oprette din egen tråd.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Pascal

Jeg har ikke selv planer om at eksperimentere med andet end måske et andet coax-kabel en dag.
Men jeg er heller ikke den stor jitter-rytter. Mener ikke at jitter er noget problem i dag med fornuftige DAC-løsninger, så jitter-snak problematikken betragter jeg som et mode-fænomen.

Modefænomen? Det er simpelthen for dumt at høre på!

Du behøves ikke at skrive i tråden igen.

Mvh.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

daniels skrev:
@Pascal

Modefænomen? Det er simpelthen for dumt at høre på!

Du behøves ikke at skrive i tråden igen.

Mvh.

Det var dog en voldsom reaktion fordi man ikke er enig med alle.

Jeg pointerede blot at jeg ikke mente at jitter var særlig relevant for lydkvaliteten, så længe man benyttede en fornuftig DAC og ikke koblede tingene decideret forkert sammen.

Jeg mener blot at jitter er blevet et buzz-ord for mange sælgere, og derfor er der meget fokus på jitter hele tiden -  hvilket måske ikke er så relevant. De fleste producenter i dag angiver ofte at de mere eller mindre har "løst" jitter problematikken - altså at den er så lav at den reelt ikke betyder noget for lydkvaliteten.

Jeg vil mene der må være noget andet galt i ens setup, hvis man kan sidde og lytte til musik, og sige at man kan høre fejl som tydeligt skyldes jitter - der er så mange andre parametre som bør have større betydning; valg af DAC, digital-kabler, RCA kabler, elektrisk støj og lignende.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Tråden er hermed lukket!

Mvh.

kennethjensen
Udelukket fra forum