| Forfatter |
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
kennethjensen skrev:
Squeezebox duet er ikke ret godt til og streame med. For mange fejl og alt for ringe kvalitet. n� nej, en bit er jo en bit 
|
|
|
Jeg bruger Squeezebox til at streame med, både trådløs og med LAN til Squeezebox og derfra optisk til en korrektionspc.
Jeg har sammenlignet den oprindelige musikfil med de data der - gennem Squeezebox - når frem til korrektionspc'en, og de er fuldstændig ens, så jeg ved ikke hvad du mener med "For mange fejl og alt for ringe kvalitet"
En bit er en bit, og hvis alle når uskadte frem, er data identiske.
|
|
|
Jeg har afprøvet streaming via Squeezebox og PC parallelt. SB tilsluttet ekstern DAC via coax og PC tilsluttet samme DAC via USB. Her vandt SB helt klart, så så dårlig er den ikke til ren streaming. Men indrømmet dens analogdel er ikke meget bedre end et standard lydkort i en PC.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må erklære mig helt og holdent enig med erlingt. Det er noget sludder at lyden skulle blive bedre fra et SSD end et HDD. Der er hverken flere eller færre læsefejl i det ene medie frem for det andet.. hvordan tror I systemet ville køre så? Når I bruger jeres computer til hverdag, er der altså tale om et noget mere delikat system end jeres hifi, og derfor ville det komme temmelig kraftigt til udtryk hvis der var læsefejl. Den med, at harddisken støjer, og det kan være generende køber jeg. Her vil jeg anbefale 2,5" harddiske fra bærbare computere; de siger ikke meget, og jeg tvivler på, at nogen kunne blive generet af det. Hvis I ABSOLUT vil have SSD, kunne løsningen være en USB-hub med 4-8 slots. Så kan I bare smide usb-nøgler i, og få computeren til at se det som et samlet drev. Så kan I også udvide ad libitum med flere nøgler.
Btw:
http://www.hardwareonline.dk/nyheder.aspx?nid=10408 __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|

__________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt I kommer på banen! Vi (jeg) lægfolk ved ikke bedre - men vi (jeg) lærer rimelig nemt!
Fred!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Det er godt I kommer på banen! Vi (jeg) lægfolk ved ikke bedre - men vi (jeg) lærer rimelig nemt!
Fred!
Mvh. |
|
|
Ja, og I er jo unge og lærenemme endnu  Men bortset fra det, så er det et spændende nyt og voksende område inden for HiFi verdenen. Udover evt. bedre musikoplevelser, så har jeg i hvertfald oplevet, at der bliver spille meget mere musik, fordi det nu er så let af finde rundt i samlingen og lige høre det man har lyst til.
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Boman skrev:
kennethjensen skrev:
Squeezebox duet er ikke ret godt til og streame med. For mange fejl og alt for ringe kvalitet. n� nej, en bit er jo en bit  |
|
|
Jeg bruger Squeezebox til at streame med, både trådløs og med LAN til Squeezebox og derfra optisk til en korrektionspc.Jeg har sammenlignet den oprindelige musikfil med de data der - gennem Squeezebox - når frem til korrektionspc'en, og de er fuldstændig ens, så jeg ved ikke hvad du mener med "For mange fejl og alt for ringe kvalitet"En bit er en bit, og hvis alle når uskadte frem, er data identiske. |
|
|
Jeg har afprøvet streaming via Squeezebox og PC parallelt. SB tilsluttet ekstern DAC via coax og PC tilsluttet samme DAC via USB. Her vandt SB helt klart, så så dårlig er den ikke til ren streaming. Men indrømmet dens analogdel er ikke meget bedre end et standard lydkort i en PC. |
|
|
ps. kunne du forklare din opsætning hardware mæssigt? Har længe tænkt at lave et lign forsøg men har ikke noget med optisk/coax indput __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Milu skrev:
|
Fred!
Mvh.
|
|
|
Ja, og I er jo unge og lærenemme endnu
Men bortset fra det, så er det et spændende nyt og voksende område inden for HiFi verdenen.
Udover evt. bedre musikoplevelser, så har jeg i hvertfald oplevet, at der bliver spille meget mere musik, fordi det nu er så let af finde rundt i samlingen og lige høre det man har lyst til.
|
|
|
Hehe - jeg kan desværre ikke kalde mig ung mere!
Jeg får hørt meget mere musik, end ved alm. drev - ikke mindst, hvis man får valgt forkert, så er det jo nemt at skidfte. Eller lave lister med f.eks. BASS numre, eller kvinde jazz numre eller.... Det eneste jeg lige skal vende mig til er, at jeg har været vant til at kunne se CD "ryggen" i reolen og derved lige vide hvilken det er - men det er en vanesag.
Èn ting er dog sikkert, det bliver, for det lyder så godt!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit skærmbillede på min pc er fyldt med fejl, der mangler lys i det øverste område. Det er som om det ikke helt er hul igennem og farvene sidder bag et tæppe. Jeg kan ikke skimte de forskellige ting fra hinanden, de smelter sammen og ligner kludder. Måske skulle jeg putte en ekstra ferrit kerne på skærmkablet for at få hul igennem ...
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke læst hele tråden, så hvis jeg skriver noget der er skrevet før, så bær over med mig.
I dag hører jeg alt min musik som ligger på en NAS server via en stationær pc.
Til at starte med brugte jeg en laptop med et eksternt USB lydkort som var forbundet med coax kabel til en DAC. En ven som havde samme setup som mig skiftede så til en stationær pc. Jeg skal lige love for at det gav et betydeligt løft i kvaliteten af lyden.
Vi har siden talt om hvorfor det den stationære pc klarer det så meget bedre end den bærebare. Vi kom ikke til nogen rigtig konkultion, men resultatet er taler for sig selv.
ps. Jeg kan ikke høre forskel om medie filen ligger lokalt på pc'en eller på NAS serveren.
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
|
Må erklære mig helt og holdent enig med erlingt. Det er noget sludder at lyden skulle blive bedre fra et SSD end et HDD. Der er hverken flere eller færre læsefejl i det ene medie frem for det andet.. hvordan tror I systemet ville køre så? Når I bruger jeres computer til hverdag, er der altså tale om et noget mere delikat system end jeres hifi, og derfor ville det komme temmelig kraftigt til udtryk hvis der var læsefejl. Den med, at harddisken støjer, og det kan være generende køber jeg. Her vil jeg anbefale 2,5" harddiske fra bærbare computere; de siger ikke meget, og jeg tvivler på, at nogen kunne blive generet af det. Hvis I ABSOLUT vil have SSD, kunne løsningen være en USB-hub med 4-8 slots. Så kan I bare smide usb-nøgler i, og få computeren til at se det som et samlet drev. Så kan I også udvide ad libitum med flere nøgler.
Btw:
http://www.hardwareonline.dk/nyheder.aspx?nid=10408
|
|
|
Kan kun konstater det gør en forskel på en laptop. Og jeg ikke alene.
Også ret logisk. En mekanisk disk giver en hylens masse eletromagnetisk forstyrrelser, det gør en SSD disk ikke.
Det meget muligt der ingen forskel er på en stationær pc, men på laptop var der helt klart en forbedring lydmæssigt. Prøv evt engang. Man kan jo nøjes med en lille disk til en tusse. Der mere end nok til system og lidt musik. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
erlingt skrev:
Boman skrev:
kennethjensen skrev:
Squeezebox duet er ikke ret godt til og streame med. For mange fejl og alt for ringe kvalitet. n� nej, en bit er jo en bit  |
|
|
Jeg bruger Squeezebox til at streame med, både trådløs og med LAN til Squeezebox og derfra optisk til en korrektionspc.Jeg har sammenlignet den oprindelige musikfil med de data der - gennem Squeezebox - når frem til korrektionspc'en, og de er fuldstændig ens, så jeg ved ikke hvad du mener med "For mange fejl og alt for ringe kvalitet"En bit er en bit, og hvis alle når uskadte frem, er data identiske. |
|
|
Jeg har afprøvet streaming via Squeezebox og PC parallelt. SB tilsluttet ekstern DAC via coax og PC tilsluttet samme DAC via USB. Her vandt SB helt klart, så så dårlig er den ikke til ren streaming. Men indrømmet dens analogdel er ikke meget bedre end et standard lydkort i en PC. |
|
|
ps. kunne du forklare din opsætning hardware mæssigt? Har længe tænkt at lave et lign forsøg men har ikke noget med optisk/coax indput |
|
|
Jeg har en Cambridge DacMagic, som har 3 inputs, som man kan vælge via en omskifter på forsiden (altså ligesom en forforstærker). De 3 indgange er fordelt således, at der er en USB indgang for tilslutning til en PC og 2 digitale indgange, som er coax/optiske for tilslutning af CD, Squeezebox, lydkort med digitalud m.m. Jeg har så her haft min netbook (MSI Wind) tilsluttet USB indgangen og receiveren i min Squeezebox duo til sluttet en af coax indgangene. Ved hjælp af indgangsvælgeren, har jeg så kunnet lave A/B test på PC og SB. Al min musik er på en central server og streames trådløst til SB og PC. Den analoge del varetages af et Linn LK1/280 sæt og et par Beovox Penta'er.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
| Mit skærmbillede på min pc er fyldt med fejl, der mangler lys i det øverste område. Det er som om det ikke helt er hul igennem og farvene sidder bag et tæppe. Jeg kan ikke skimte de forskellige ting fra hinanden, de smelter sammen og ligner kludder. Måske skulle jeg putte en ekstra ferrit kerne på skærmkablet for at få hul igennem ... |
|
|
Det er ikke bare fordi du bruger Mac?  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
|
Btw:
http://www.hardwareonline.dk/nyheder.aspx?nid=10408
|
|
|
Også ret logisk. En mekanisk disk giver en hylens masse eletromagnetisk forstyrrelser, det gør en SSD disk ikke.
Det meget muligt der ingen forskel er på en stationær pc, men på laptop var der helt klart en forbedring lydmæssigt. Prøv evt engang. Man kan jo nøjes med en lille disk til en tusse. Der mere end nok til system og lidt musik.
|
|
|
Hvis du bruger det interne lydkort i en laptop, er støj fra harddisken sgu dit mindste problem.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Det meget muligt der ingen forskel er på en stationær pc, men på laptop var der helt klart en forbedring lydmæssigt. Prøv evt engang. Man kan jo nøjes med en lille disk til en tusse. Der mere end nok til system og lidt musik. |
|
|
Yes, den køber jeg - der er ingen tvivl om, at en laptop/netbook i langt højere grad vil lide under elektromagnetiske forstyrrelser end en stationær PC, hvor der er god afstand mellem de enkelte dele. Så derfor er vi igen tilbage ved, om ikke en egentlig dedikeret streaming enhed, som blot modtager signalet og sender det videre til DAC'en burde være endnu bedre en en kompliceret (såvel SW som HW mæssigt) PC.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en række elektriske begreber her, der bliver blandet rundt. Der er INGEN forskel på data fra en SSD disk og en traditionel harddisk. Holder man data digitalt gennem signalvejen, er der ikke nogen forskel på de 1'er og 0'er, der kommer frem. Elektromagnetisk støj er kun et problem med internt lydkort, men er man seriøs streamer, så bruger man jo også et eksternt lydkort - eller Squeeze Box, der reelt er det samme. Det indre i en PC er ikke bygget på analog behandling, så en D/A konverter har meget ringe betingelser inde i en PC. Ud med de følsomme analoge dele, så de er adskilt fra resten. Jeg aner religionskrig her for og imod streaming - i stil med den religionskrig om kabler, der også versere tid til anden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Ney_ skrev:
erlingt skrev:
Boman skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
|
|
|
|
ps. kunne du forklare din opsætning hardware mæssigt? Har længe tænkt at lave et lign forsøg men har ikke noget med optisk/coax indput |
|
|
Jeg har en Cambridge DacMagic, som har 3 inputs, som man kan vælge via en omskifter på forsiden (altså ligesom en forforstærker). De 3 indgange er fordelt således, at der er en USB indgang for tilslutning til en PC og 2 digitale indgange, som er coax/optiske for tilslutning af CD, Squeezebox, lydkort med digitalud m.m. Jeg har så her haft min netbook (MSI Wind) tilsluttet USB indgangen og receiveren i min Squeezebox duo til sluttet en af coax indgangene. Ved hjælp af indgangsvælgeren, har jeg så kunnet lave A/B test på PC og SB. Al min musik er på en central server og streames trådløst til SB og PC. Den analoge del varetages af et Linn LK1/280 sæt og et par Beovox Penta'er.
|
|
|
Nu er det jo ikke sikkert at USB og Coxial indgangene er de samme på DacMagic. F.eks. kan USB ikke tager 192 Khz/24 bit. __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Man kunne måske forstille sig det bedre og læse fra en disk som ikke er mekanisk, kontra en disk der roter rundt med 10.000rpms og blevet læst på af en arm!?
Ihvertfald virket det markant som om SSD disken gav mere ro i musikken. Lydbilledet fik en endnu mere sort baggrund. Måske det har større indvirkning på en bærbar kontra en alm stationær pc pga en laptop er mere følsom over for vibrationer?
Datastrømmen skulle også være mere stabil i SSD diske. Der jo ingen mekaniske forsinkelser.
|
|
|
Tro mig, der er ingen mekaniske forsinkelser. I det øjeblik din streaming software starter med at læse, har den fyldt diskens cache op med de næste mange sektorer. Da din musik med stor sandsynlighed ligger i pæn og nydelig rækkefølge (sekventielt på disken), vil diskens cache blive fyldt med de data som din computer vil efterspørge. Typisk vil en SATA disk kunne tømme en 8 MB cache på 1/10 sekund (burst read), hvis det skulle være nødvendigt. Snakker vi DUET eller SB3, er det endnu mere irrelevant, da Klemmekassen fylder sin egen interne buffer (og det er jeg sikker på din afspiller software også gør på din PC). En HDD's dataintegritet er 100% på højde med en SDD, og det er højst tvivlsomt at en "mekanisk" disk vil foretage læseoperationer mere end et meget begrænset antal gange, og kun af yderst kort varighed. Men om den type motor som sidder i en mekanisk disk, kan forårsage fluktuationer på forsyningsspændingerne, ved jeg ikke. Opfatter det som usandsynligt, da der af ovennævnte grunde ikke sker mange søgninger. Husk at servoen i en CD fungerer efter samme princip. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Nu er det jo ikke sikkert at USB og Coxial indgangene er de samme på DacMagic. F.eks. kan USB ikke tager 192 Khz/24 bit.
|
|
|
Det er helt klart at USB og coax indgangene ikke er det samme, det er helt forskellige signaler. Det ideelle ville jo have været at have et lydkort med coax ud, så var de to tilslutninger mere sammenlignlige. Desuden bliver signalet også genereret forskelligt i en PC og i SB receiveren. Begrænsningen i USB, for så vidt angår opløsning og samplings frekvens, er pt. ikke for mig aktuel, da mit musikmateriale primært består af FLAC filer i sædvanlig CD "opløsning".
|
| Til top |
|
| |
kimroper Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel altid lige lave en hurtig test med hensyn til diske kontra ssd i en lowbudget version og så installere sit
operativsystem på en usb memory stick og så pille sin hdd ud af den bærbare - så er det bare med at boote fra usb memory
sticken og så sætte sig ned og lytte lidt.
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meningerne er mange.....heldigvis 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76577&P N=4
Jeg har leget en del med HDD lyd, både fra bærbar og så som nu, men SB og battteriforsyning ( og sidstnævnte er klart bedst ) Årsag : mere liv i musikken og så er det nemt med controlleren at sidde og bladre i musikken ! Når det så er sagt, så slår det IKKE mit drev og heller ikke når jeg anvender samme dac ( modificeret cambridge ) ! Lyden og liv i musikken er bare BEDRE på min Lyngdorf ! OG så er det sgu bedst at sidde og bladre i et cover med tekst / billeder / sange osv. Der er mange måder at opleve MUSIK på........heldigvis ! 
Frankie
|
| Til top |
|
| |