Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 September 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at se dig omkring efter en PA-forstærker? De har ofte den nødvendige kontrol/effekt til meget lavere pris end hifi-forstærkere.

Se evt denne: http://www.thomann.de/dk/behringer_a500_studioendstufe.htm
Jeg har ikke hørt netop denne, men har selv Behringer EP2500 til at drive front/center hvilket jeg synes den gør utroligt godt til prisen! A500 som jeg har linket til har ikke helt så meget effekt men er passivt kølet så man ikke skal høre på blæserlarm. HVis du køber 2 af ovenstående vil du kunne bruge én amp til hver højttaler. (Én kanal til bas, og én til mellemtone/diskant).

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 September 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg ikke engang anede at der fandtes PA-forstærkere. Hvad er forskellen?

Kan du sige lidt mere om Behringer som mærke, styrker/svagheder osv, kender dem slet ikke.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 13 September 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Jeg må indrømme jeg ikke engang anede at der fandtes PA-forstærkere. Hvad er forskellen?

Kan du sige lidt mere om Behringer som mærke, styrker/svagheder osv, kender dem slet ikke.

Ved faktisk ikke så meget om styrke/svagheder ved mærket. Ved dog at det er anset som "billigt" indenfor PA-verdenen. Grunden til, at jeg valgte at købe dem var, at jeg først og fremmest havde læst om gode oplevelser med dem og derudover, at indmaden/designet var stort set en identisk kopi af en dobbelt så dyr forstærker fra QSC som ikke bliver anset som billigt. Så tror Behringer bruger meget inspiration fra deres konkurrenter

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg må give dem et lyt en dag, umiddelbart synes jeg de ser lidt sjove ud, men det er måske bare en af de mange fordomme i hifi verdenen der gør sig gældende - At ting skal se godt ud for at lyde godt. Tak for forslaget!

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 13 September 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg undskylder der med diskanten det havde jeg ikke lige undersøgt men jo, det er en luftig lyd. De systemer jeg hørte på var komplette setup fra de enkelte mærker, så der skal måske tages forbehold for at effekterne kun kan arbejde med forforstærkere fra eget mærke... Det tror jeg dog ikke.. jeg kan ikke huske det.
Men glæder mig til at hører hvad du får prøvet!
Mht. til bassen så spiller rummet også en stor rolle, hvis der er hårde væge, er efterklangen også længere

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Øv ,havde du været fra fyn kunne du prøve at  låne min Onkyo M 508 et par dage  , der er desværre en lille risiko ved at købe ældre forstærkere men jeg tror den kan det du skal bruge .

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det spiller en specielt stor rolle om man matcher effektforstærkere med forforstærkere af samme mærke, men jeg kan jo selvfølgelig tage fejl. Ingen grund til at undskylde det med diskanten

Jeg har netop fået kørt en Audyssey rumkorrektion på min Onkyo og det hjalp en hel del på den buldrende bas. Bassen er stadig en del kraftigere end før jeg fik ny effekt på, men den er kommet under kontrol nu. Samtidig er diskant og mellemtone blevet bedre, fordi de bliver kørt af hver sin forstærker, i stedet for at skulle dele. Så jeg er egentlig tilfreds med hvordan det lyder.. for nu

At opgraderingen skulle føre til en bedre gengivelse af mellemtone og diskant, ved at slutte NAD'en til bassen havde jeg faktisk slet ikke tænkt over da jeg satte den til, hehe, men det er bare dejligt. Jeg kan høre jeg selv må ud og kigge mærkerne igennem fra bunden af, ingen genveje her åbenbart, men det er måske også det bedste udgangspunkt for at træffe en rigtig beslutning.

Piobyte: Mange tak for tilbudet, det er venligt af dig. Jeg vil lige kigge nærmere på den forstærker også

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 13 September 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
At opgraderingen skulle føre til en bedre gengivelse af mellemtone og diskant, ved at slutte NAD'en til bassen havde jeg faktisk slet ikke tænkt over da jeg satte den til, hehe, men det er bare dejligt. Jeg kan høre jeg selv må ud og kigge mærkerne igennem fra bunden af, ingen genveje her åbenbart, men det er måske også det bedste udgangspunkt for at træffe en rigtig beslutning.

Yes! Det er det er en helt rigtige holdning, så får du hvad du vil have! få lyttet til noget udstyr, tage på nogle messer... Hiv nogle andre drenge med og del indtrykkene med hinanden, det er super hyggeligt sådanne noget!

Godt at høre du er blevet tilfreds med resultatet for nu!

God fornøjelse!

Mvh: Martin

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Helt enig 

Det er bare hygge sådan noget. Tak for hjælpen og de gode råd!

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:

Jeg har netop fået kørt en Audyssey rumkorrektion på min Onkyo og det hjalp en hel del på den buldrende bas. Bassen er stadig en del kraftigere end før jeg fik ny effekt på, men den er kommet under kontrol nu. Samtidig er diskant og mellemtone blevet bedre, fordi de bliver kørt af hver sin forstærker, i stedet for at skulle dele. Så jeg er egentlig tilfreds med hvordan det lyder.. for nu

jaså jaså - jeg er nu blvet lidt usikker på om jeg selv skal gå den vej, eller jeg skal finde en anden forstærker: Ville du anbefale denne "opgradering" ? eller er du allerede igang med at finden afløseren?

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Hehe, det er sjovt du nævner det. Jeg har forhandlet lidt om en Densen B-300, fordi jeg fik anbefalet det mærke tidligere i tråden. Jeg er dog også blevet usikker om den er noget for mig, eller om jeg skal have noget kraftigere. Det har klart været en opgradering af lydkvaliteten, ingen tvivl om det. Du kan jo tage ned til en forhandler og låne en effektforstærker og se hvilken forskel det gør for dine højttalere. 

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

ja - nu var det specifikt NAD 216 jeg tænkte på. Den kan jo hele tiden findes til omkring 2k - men jeg har ikke så travlt - det er næsten lige så meget jagten som byttet der er vigtigt.

DIY-tønde

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Det kender jeg godt ja 

NAD 216'eren var en opgradering - omend jeg havde troet at den egnede sig til at trække hele højttaleren selv, det var så langt fra tilfældet! Nu kan jeg se på dit setup at du har rimelig meget bas allerede, havde du også tænkt dig at lade den trække bassen i dine fronthøjttalere eller hvordan?

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Det kender jeg godt ja 

NAD 216'eren var en opgradering - omend jeg havde troet at den egnede sig til at trække hele højttaleren selv, det var så langt fra tilfældet! Nu kan jeg se på dit setup at du har rimelig meget bas allerede, havde du også tænkt dig at lade den trække bassen i dine fronthøjttalere eller hvordan?
jaa.. jeg havde faktisk tænkt mig at lade den trække hele højtaleren - af to grunde: aflastning af reciveren til resten af kanalerne og håb om bedre sterio, selvom jeg ellers sværger til at holde film og musik, hver for sig. Men det kunne da helt sikkert være mulgt at "nøjes" med at lade en effekt trække basdelen af fronterne - det er jo også 4x8" i dem.

DIY-tønde

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvordan dine fronter er bygget op, men mine har 3 sæt terminaler bag på hvor jeg lader 216'eren trække bassen alene. Jeg ville ikke turde lade den håndtere mellemtone eller diskant, dertil er den for grov i det. Jeg tror stadig du aflaster receiveren ved at lade den drive mellemtone/diskant, da de frekvenser kræver en del mindre effekt end bassen. På den måde får man også udnyttet alle sine forstærkere

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 September 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hey Derre, hvis du skal ud at lytte lidt og vil prøve kræfter med noget pa-udstyr må du simpelthen ikke gå uden om crown, jeg har været så heldig at kytte til crown et par gange og der er eddermame wow effekt i dem, nu kender jeg ikke dit hifi budget men på su er det jo nok begrænset til et mere mellemklasse niveau så måske du skulle prøve at kigge på en brugt powertech.

Jeg ved ikke helt hvad du går efter men hvis du mangler kontrol og hul igennem på en crown vil jeg serriøst ikke hvide hvad jeg ville gå efter, måske kigge på forforstærker evnerne i din onkyo reciver.

Men påøv at kigge lidt rundt på forumet og se hvad andre mener om crown.

http://www.hifi4all.dk/ksb/soegresultat.asp?annoncetype=& ;produkttype=&fritekst=crown&lokalitet =

vh LN

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 16 September 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Hey Derre, hvis du skal ud at lytte lidt og vil prøve kræfter med noget pa-udstyr må du simpelthen ikke gå uden om crown, jeg har været så heldig at kytte til crown et par gange og der er eddermame wow effekt i dem, nu kender jeg ikke dit hifi budget men på su er det jo nok begrænset til et mere mellemklasse niveau så måske du skulle prøve at kigge på en brugt powertech.

Jeg ved ikke helt hvad du går efter men hvis du mangler kontrol og hul igennem på en crown vil jeg serriøst ikke hvide hvad jeg ville gå efter, måske kigge på forforstærker evnerne i din onkyo reciver.

Men påøv at kigge lidt rundt på forumet og se hvad andre mener om crown.

http://www.hifi4all.dk/ksb/soegresultat.asp?annoncetype=& ; ;produkttype=&fritekst=crown&lokalitet =

vh LN

Kunne ikke have sagt det bedre selv  Kan heller ikke helt se pointen i at bruge den NAD hvis den "kun" er god nok til at drive basserne. Hvorfor ikke få én som rent faktisk giver forbedring over hele lydbilledet?

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 September 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Men jeg kan da kun give trådstarter helt ret i, at det er en fornøjelse at lytte til et anlæg/højttalere der er i jerngreb med 100% kontrol, hvis det så kunne kombineres med åben transperent og klar i toppen uden lytte træthed ville det jo være "spot on".... og ja det er vi jo mange der leder efter 
Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Kan kun nikke genkendende til din beskrivelse af NAD 216 lyden. Jeg har selv haft en som eneste forstærker, og er glad for at have sluppet af med den. Den blev dengang erstattet af en mindre Pioneer surround reciever til ca. samme nypris, og hold da fast et løft i lyden. Også i bassen!

Jeg undrer mig gang på gang, når folk lovpriser NAD'en. Men selvfølgelig - Der står jo THX på den. Så MÅ den da være god...

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Lillenørd og Jonas: Kender i en forhandler der vil lade mig låne sådan en sag? Jeg må indrømme at jeg var lidt skeptisk da det blev nævnt første gang i tråden, men det kan være jeg skal give det et lyt snarest. Selvom jeg er på su har jeg nu et hifibudget på 3k om måneden ca 

Mht det at NAD'en "kun" er god nok til at drive bassen, så giver det da netop (i mit hoved) god mening at bruge den sådan. Når jeg nu har 4 ekstra forstærker kanaler ledige således at jeg kan dedikere en forstærker til hver enhed. Jeg vil mene at jeg har fået langt mere kontrol, og det har virkelig åbnet lyden idet onkyoen er blevet aflastet. At det måske så ikke er 100% kontrol, men bare 90% er stadig ret godt, når opgraderingen har kostet mig 1500kr.

Ghump: Ja jeg var utroligt skuffet over den forstærker. Hvordan vil du (andre er også velkomne) vurdere en c372 spiller i forhold til 216'eren, og vil den kunne erstatte min nuværende konfiguration som eneste forstærker?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes